Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bare....ventet på den.

Jeg blir egentlig litt kvalm over at så mange dytter jesusbarnet foran seg og feirer helt sinnsykt, med enormt pengebruk, jeg mener, gaver for flerfoldige tusener? Det er mange som har veldig lite fokus på det religiøse innholdet, men enormt fokus på nye klær til seg selv og barna, ta seg bra ut på julebord og juletrefester, handle inn enorme mengder mat i en verden der folk sulter, og ikke minst dynge ungene ned med gaver som er helt utav proporsjon.

Julen handler ikke bare om gaver, godteri og kos, men også omtanke, kjærlighet og familie. Hvor mange av dere har egentlig ofret en tanke til dem som ikke har det så bra? Anonymous poster hash: 4d32f...e61

Frågan var "hva fikk dere til jul?" - inte något om tankar till de som inte har det bra.

Själv köpte jag tillsammans med barnen gaver från Unicef.se på julafton för mer än dubbelt så mycket som jag köpte till mannen för. Malaria medicin, mässling(kussma) vaccin, näringslösningar och fotbollar blev årets val.

Andra dagar på året ger jag till andra föremål.

Men annars håller jag med om att det är många somfår allt för mycket

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Frågan var "hva fikk dere til jul?" - inte något om tankar till de som inte har det bra.

Själv köpte jag tillsammans med barnen gaver från Unicef.se på julafton för mer än dubbelt så mycket som jag köpte till mannen för. Malaria medicin, mässling(kussma) vaccin, näringslösningar och fotbollar blev årets val.

Andra dagar på året ger jag till andra föremål.

Men annars håller jag med om att det är många somfår allt för mycket

Enig. Selv har jeg gitt penger til Leger uten grenser, Frelsesarméen m.fl. Tidligere år har jeg vært med å gi ut mat til fattige i Oslo sammen med min bestefar. I tillegg er jeg aktiv i en pårørendeorganisasjon, samt frivillig i Røde Kors, deriblant leder for barnegruppe spesielt rettet mot barn som dessverre ikke har det så godt hjemme. Er det noe jeg ikke skal bli beskyldt for så er det å ikke tenke på andre.

Og jeg tror også mange bare ser alle gavene og tror at det er slik det er. For min familie er det ikke slik resten av året. Jeg har aldri badet i luksus og måtte spare til det meste i oppveksten. Jeg fikk heller aldri uke/månedspenger eller alt jeg pekte på da jeg vokste opp. De pengene jeg fikk til jul og bursdag var de pengene jeg hadde å bruke, og dermed satt svært stor pris på. Det er én dag i året mine foreldre og mine besteforeldre alltid har "slått på stortromma", og det er på julaften. Som regel fikk jeg veldig mye av det jeg trengte i oppveksten, og litt jeg ikke trengte (leker osv). Det vel nettopp fordi min familie ellers har et så moderat bruk ellers i året at de kan "ta litt av" på julaften. Og ja, det er kjempekos med mange pakker, det er noe vi synes er kjempeartig, men da helst å gi bort. Min mor elsker å handle gaver, ikke nødvendigvis for store summer, som hun vet mottakerne ønsker seg.

Vi føler ikke det er kjøpepress, aller mest fordi ingen av oss har kastet oss på karusellen ellers i året. Og ja, jeg kommer til å kjøpe massevis av gaver når jeg får barn, fordi jeg synes det er kos. Men det skjer bare én gang i året, ergo er det noe som uansett er stas og gøy.

Jeg tenker at man bør se litt på seg selv før man retter pekefingeren mot andre. Dette var uansett ikke hva tråden skulle handle om, jeg foreslår at man igjen diskuterer dette i egen tråd så vi som ønsker det kan glede oss over andre menneskers gaver. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg bare....ventet på den.

Jeg blir egentlig litt kvalm over at så mange dytter jesusbarnet foran seg og feirer helt sinnsykt, med enormt pengebruk, jeg mener, gaver for flerfoldige tusener? Det er mange som har veldig lite fokus på det religiøse innholdet, men enormt fokus på nye klær til seg selv og barna, ta seg bra ut på julebord og juletrefester, handle inn enorme mengder mat i en verden der folk sulter, og ikke minst dynge ungene ned med gaver som er helt utav proporsjon.

Julen handler ikke bare om gaver, godteri og kos, men også omtanke, kjærlighet og familie. Hvor mange av dere har egentlig ofret en tanke til dem som ikke har det så bra?

Anonymous poster hash: 4d32f...e61

Nå er ikke jula kun for de religiøse. Mange i Norge er ikke religiøse lenger, og jeg for så vidt enig at jul ofte blir for materialistisk.

Blir også litt overrasket over hvor dyre gaver folk får, men økonomien er ulik hos folk og noen har færre å kjøpe til og legger vel mer penger i gavene til dem man kjøper til.

Min familie er liten og mine foreldre kjøper kun til oss barna. I år fikk vi penger + litt til. Jeg er storfornøyd, men for meg er det ikke det julen handler om.

Vi har aldri hatt noe religiøst innhold, men det er kos, spise god mat og det å tilbringe tid sammen.

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel første året på lenge at jeg ikke har ønsket meg noe spesielt. Bor langt unna familien nå og var bare glad for at jeg fikk komme hjem og feire :) Og maten!! Noe annet enn havregryn og knekkebrød.. Har alltid utnyttet julen som en mulighet til å få dyre ting jeg ikke har lyst til å kjøpe eller spare til selv, men kjenner at jeg virkelig ikke kunne brydd meg mindre om hva som ligger under treet nå.

Vennegjengen har blitt enige om å dra på felles julebord på en fin restaurant i helgen så vi kjøpte heller ikke gaver til hverandre.

Har uansett noen oppmerksomme familiemedlemmer og fikk fortsatt noen flotte gaver :)

- Skjørt fra Alexander Wang

- Escada Taj Sunset parfyme

- Estee Lauder Vanilla Truffle lipstick

- Mac Cork eyeshadow

- Hårspray og serum fra Bed Head

- Dyndyne og dynpute

- Sengetøy

- Konsertbillett Drake

- Billett til Hovefestivalen 2014

Og så har vi jo en liten jente på to år i nærmeste familie nå, og hun er vel den eneste som har druknet i gaver i år. :rodmer:

Skrevet

Twang; Her i familien har det blitt en tradisjon at "barn" får gaver til de er nærmere 30. Det er ikke en tradisjon jeg startet, for å si det sånn. Når man i tillegg har venner som insisterer på å gi gaver i stedet for å gjøre noe sammen, blir det fort en del pakker. Jeg kjøper dyre gaver til foreldre, bror og samboer - men det er fordi jeg får dyre gaver av dem. Venner blakker jeg meg ikke på.

Skrevet

Jeg fikk:

- laserskriver med skanner,

- 5000 kr i kontanter,

- gavesett med parfyme, dusjsåpe og bodylotion,

- armbånd,

- ukeplanlegger til å henge på veggen,

- pyntehjerte,

- telysestaker fra Rosendahl,

- kaffe og sjokolade,

- kaffekrus med "verdens snilleste mamma" på,

- rødvin,

- batteridrevet vinåpner.

Veldig glad, takknemlig og fornøyd!

Skrevet

Nydelig sengeteppe og ullkåpe. Noen gavekort. Bøker. Og masse servise som jeg sparer på. Og mange koselige venninnegaver (lys, smykker, te og andre koselige ting)

Skrevet

Jeg fikk litt for mye i år, men er veldig takknemlig og fornøyd med gavene. Vi feirer jul uten barn, fordi vi ikke har og er fire voksne rundt juletreet. Har vokst opp med dårlig råd og enkelte julekvelder hadde jeg ingen gaver i deg hele tatt :) derfor setter jeg ekstra stor pris på alt det jeg får.

Det jeg fikk:

-Guess klokke fra mannen i rosegull.

- Patrón tequila fra svigerfar (yeeey!.)

- reisehåndbok om Berlin

- tre bluser fra Vero Moda

- fine krystall øredobber

- festsko med skilehæl

- svarte hverdagsstøvletter med høye hæler som er utrolig gode å gå i.

Felles for meg og mannen.

- tur til Berlin av mamma (jeg betalte for hotellet)

-6000 som kommer handy til turen og resten skal vi legge til side for bil.

- to flasker alkohol.

Skrevet

Jaha, er det tradisjon at man skryter av sine materielle fortrinn i egen tråd? "Åh, se på meg, jeg er så fin og flott og fortjener masse og alle mine nærmeste er så glade i meg at de overøser meg med gaver og min verdi befestes ved monetære donasjoner og blablabla".

Bollocks to you.

Anonymous poster hash: a8b9d...25a

Signerer denne!!!

Skrevet

- Av mamma og pappa fikk jeg toalettmappe og badelaken med navnet mitt på, tastatur til iPad, en sesong av the Big Bang Theory og penger øremerket et smykkeskap som jeg har ønsket meg, men som de var fri for før jul.

- Av bror 1, kona og tanteungen fikk jeg hjemmelaget konfekt, og en invitasjon til der hvor de bor, og inngang til en fornøyelsespark sammen med tanteungen.

- Av bror 2, kona og tanteungen fikk jeg toalettmappe, parfyme, dusjsåpe, body lotion og body spray fra Victoria's Secret.

- Av bror 3 fikk jeg en sesong av the Vampire Diaries og hele meet the fockers-serien.

- Av bestevenninne 1 fikk jeg en topp og en lue.

- Av bestevenninne 2 fikk jeg masse rosa kjøkkenutstyr.

- Av bestekompis fikk jeg en veldig morsom kopp, et kjempefint smykkeskrin og en rettetang.

- Av mammas bestevenninne fikk jeg et sammenleggbart pyntebord, en hel rosa koffert med rosa lys, rosa vaskekluter, rosa lip balmer, rosa pyntefigur, rosa servietter og rosa lysfat.

- Av tante fikk jeg sølvøredobber.

- Av søskenbarnet mitt fikk jeg parfyme.

- Av farmor fikk jeg penger.

- Av bestemor fikk jeg penger og armbånd.

- Av hunden til tante og onkel fikk jeg et svært sminkesett. (Jeg pleier å passe hunden en god del ;) )

- Av tante og onkel 1 fikk jeg flaxlodd og sjokolade.

- Av tante og onkel 2 fikk jeg hennes berømte havrekjeks og flaxlodd.

- Av gudmor fikk jeg en toalettveske.

- Av "julenissen" fikk jeg ullsokker, sammenleggbart sminkespeil og yndlingssjokoladen min.

Herregud, jeg er totalt overveldet, og nesten litt flau over at jeg som er 21 år fikk omtrent like mange gaver som tanteungen på 2 år! Men mest av alt er jeg ydmyk og veldig takknemlig!

Skrevet

6000

Bøker

Parfyme

Sminke

Ting til hjemmet.

Skrevet

Jeg fikk:

Penger

Dyne og puter

Sengesett

Håndklær og vaskehansker

Julepynt

Julefat

Telysholder

Kosedress

Sjokolade

Mariskål

Skåler

Stativ til å henge smykker på

Bodylotion

Dusjsåpe

Vin

Og sikkert mer som jeg ikke kommer på nå.

Skrevet

Du skal være klar over at de som tjener godt og bruker mye på seg selv, veldig ofte også bidrar til veldedighet. Husk at jo mer man tjener, jo mer skatt betaler man og dermed mer bidrag til de flerfoldige milliardene den norske stat bidrar i bistand hvert år. Det er noe man skal være klar over.

De som tjener godt, har som regel jobbet hardt for det, først gjennom lange og harde studier, og deretter i sin karriere. De fortjener det. Og de bidrar sannsynligvis mer enn deg og meg til bistand og veldedighet.

Anonymous poster hash: 3a957...b47

Vel, jeg har mange millioner i banken, og tjener nærmere den andre millionen. Av dem går noe til WWF, Frelsesarmeen og Kreftforeningen og noen andre foreninger. Jeg har lang utdanning. Likevel så bruker jeg ikke flerfoldige tusener på meg selv og andre. Det er klart at jeg kunne gå ut å kjøpe meg en ring til 10000 eller en veske til tilsvarende pris, men jeg ser ikke det som en prioritering. Da handler det bare å vise at man har penger. Det er når man har endel penger og man er vant til å ha en del penger, at andre ting er viktigere enn å kjøpe masse gaver til jul. Man får ikke kjøpt helse for penger for eksempel.

(Nå skal jeg holde meg vekk fra tråden, jeg ville bare svare på det innlegget).

Anonymous poster hash: 4d32f...e61

• Liker 4
Skrevet

Jeg fikk ullundertøy, konfekt og julehefte. Også får jeg ei gave senere i romjulen, som jeg ikke vet hva er.

Anonymous poster hash: 33f72...a97
Skrevet

Jeg er kjempefornøyd med gavene vi fikk i år! :)

Av svigerfar fikk jeg bidrag til ferie og hjemmelagd ripsgele, bestemor satte over noen kroner som også går rett til ferien, av resten av familien fikk vi gavekort på Maxbo. Det kommer VELDIG godt med da vi er på boligjakt :)

Av venninnene fikk jeg kroppsskrubb, en pynteengel, et kjede, en pung, brente mandler og en refleks :)

Anonymous poster hash: e1e1e...ea5
Skrevet (endret)

Irobot gulvvasker med tilbehør

2 lysestaker og en vase

Knivsett

Kakefat

En snøman (julepynt)

Endret av Miss Lucky
Skrevet

- Av bror 1, kona og tanteungen fikk jeg hjemmelaget konfekt, og en invitasjon til der hvor de bor, og inngang til en fornøyelsespark sammen med tanteungen.

Herregud så mye gaver du fikk, du er heldig da ;)

Men en invitasjon til der hvor broren din bor med kone og barn? må du ha en invitasjon for å komme på besøk? ikke bare å ringe å si du kommer bort en tur? Gjerne jeg misforstår den gaven da hehe.

Og den inngangsbiletten til fornøyelsesparken, er jo en fin gave, men hadde jo vært finere om du fikk bestemme selv hvem du ville ta med så det ikke ble en gave/barnepass for dem siden de bestemte du måtte ta med barnet deres..

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk mye mer enn jeg hadde forventet å få i år! Jeg merker at folk kjenner meg godt, for jeg fikk ikke en eneste ting som jeg ikke har ønsket meg.

-apple-tv

-sukkerskål

-varme sokker og selbuvotter

-strikkakjole som min fantastiske søster strikket til meg

-ryggsekk

-smykker og øredobber i hvitt gull

-5000 kr som går inn i mac-sparingen min

-kokebok

-gavekort på bokhandel

-en lampe jeg har ønsket meg kjempelenge

-kalender

-kaffemaskin

Dette e mer enn jeg har fått på mange år, noe som gav meg dårlig samvittighet. Derfor har jeg i dag meldt meg som fadder for enda et watoto-barn, tenk å være i den heldige posisjon å kunne bidra til at et lite barn får et bedre liv!

Anonymous poster hash: 5f771...2c9

Gjest Ingaborga
Skrevet

Smoothieblender fra obh nordica

Yogaball

Øredobber fra gullfunn

1500kr

400kr i gavekort på kino og city nord(kjøpesenter)

Ullundertøy

Fleecegenser

Eos

Svart tights

Kaffekopp

Earpods

Bb-undereye-roller thingy fra garnier

Hello Kitty-hårbørste(jeg har ei lita samling av hello kitty ting da)

Hjemmelagde karameller

En høyttaler til iphone og fyrverkeri sammen med de tre småsøskene mine

+ uåpnede gaver fra ei tante, farmor og pappa som vi skal åpne når vi drar til han

Og så har jeg også hatt gavekalender med litt godteri og noen produkter fra elf

Skrevet

Kun til meg:

kino billetter, dvs det var to billetter, den ene tenkter han nok ta selv

ullundertøy - det er i alt for liten str. (ja jeg er tykk, noe alle kan se) dette inkludert kinobillettene var fra mannen min.

Felles:

porselen kniv til grønnsaker

crome tv dings

kokebok holder

pynte fat i sølv med lys og servietter.

Dress til mannen, vi brukte alle penger vi fikk av mine foreldre til en ny dress til han.

Mer fikk jeg ikke. Og ja, jeg drit skuffa. Men bare over gavene fra mannen.

Anonymous poster hash: aa78e...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...