Gå til innhold

Hvilke interiørdetaljer hater du?


Malum

Anbefalte innlegg

Jeg tror mange av de antikke møblene har blitt tuklet med før også. Jeg overtok en gammel spisestue med to skjenker i eik en gang. Men tydeligvis hadde denne blitt modifisert litt underveis, mest sannsynlig under krigen en gang. Plater var byttet ut med sponplater og deler var byttet ut. For å kunne bruke denne måtte den males. Jeg gikk derimot ikke amokk med fargene. Alternativet var egentlig å kaste den..

Jeg nevnte i innlegget mitt at jeg skjønner det når møblene ikke er fine lengre, jeg sikter mer til de som maler helt fine, antikke tremøbler som ikke har stygge hakk eller er slitt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akrylmaling?

Jeg har et sånt møbel, men den gamle lakken var skikkelig ødelagt og flasset av, og møbelet hadde fått fullt av hakk og riper etter tidligere eiere, så da malte jeg det med hvit oljemaling. Det ser mye bedre ut nå ihvertfall. Jeg ser ikke noe galt med å male et møbel som er skikkelig herpet fra før.

Anonymous poster hash: c5799...430

Altså, jeg kan godt leve med at bruks- og kjøkkenmøbler settes i stand, men at antikke møbler som tilsynelatende ikke feiler noe annet enn at de er brune, sauses ned med matt akrylmaling, er bare fælt.

Eksempel:

http://helenesinterior.blogg.no/1346179586_da_var_jeg_tilbake_.html

Til sammenligning er dette hvordan det burde sett ut:

http://4.bp.blogspot.com/-0UC5ivCgQBI/Tede8SZaIoI/AAAAAAAAAFM/oKPwCysVPqc/s1600/19juni+072_3.jpg

Jeg er forøvrig arkitekt og med spesialkompetanse på restaurering, så dette tangerer absolutt mitt fagområde.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg kan godt leve med at bruks- og kjøkkenmøbler settes i stand, men at antikke møbler som tilsynelatende ikke feiler noe annet enn at de er brune, sauses ned med matt akrylmaling, er bare fælt.

Eksempel:

http://helenesinterior.blogg.no/1346179586_da_var_jeg_tilbake_.html

Til sammenligning er dette hvordan det burde sett ut:

http://4.bp.blogspot.com/-0UC5ivCgQBI/Tede8SZaIoI/AAAAAAAAAFM/oKPwCysVPqc/s1600/19juni+072_3.jpg

Jeg er forøvrig arkitekt og med spesialkompetanse på restaurering, så dette tangerer absolutt mitt fagområde.

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg lurer på noe: Jeg er ikke spesielt glad i brunt og har aldri vært det. Verken på klær eller møbler/tekstiler. Foreldrene mine er heller ikke glad i brunt så vi har hatt lite av det hjemme også. Men hva om jeg arver eller får et fint møbel som da er brunt i den fargen som du viser til i den nederste linken, og jeg da ikke kan/vil ha det fordi det crasher med resten av stilen og fordi jeg ikke liker brunt, hva kan jeg gjøre da? Jeg kan kun se en løsning og det hadde evt. vært å male det.

Anonymous poster hash: 29305...2ba

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig med deg, men jeg lurer på noe: Jeg er ikke spesielt glad i brunt og har aldri vært det. Verken på klær eller møbler/tekstiler. Foreldrene mine er heller ikke glad i brunt så vi har hatt lite av det hjemme også. Men hva om jeg arver eller får et fint møbel som da er brunt i den fargen som du viser til i den nederste linken, og jeg da ikke kan/vil ha det fordi det crasher med resten av stilen og fordi jeg ikke liker brunt, hva kan jeg gjøre da? Jeg kan kun se en løsning og det hadde evt. vært å male det.

Anonymous poster hash: 29305...2ba

Du bør overveie å selge det til en antikvitetshandler.

Jeg har ikke lyst til å fremstå som smaks-fascist-politi, men om forutsetningen for at du beholder og tar møbelet i bruk, er at du først vandaliserer det, synes jeg ikke at du har gjort deg fortjent til det.

Antikviteter er ikke noe man bare har fordi man har arvet dem, de skal også videreføres, med mindre du altså velger å ødelegge dem.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du adventsstake? Hvorfor liker du ikke det?

Det er jo nisser og pynt som er jul.

Anonymous poster hash: 29305...2ba

Fordi den er elektrisk. Har ikke noe imot ekte lysestaker, men det er noe med de tykke, eggehvite lysa med gjennomsiktig plastikkkuppel som byr meg imot. Særlig de med "pynt" rundt stammen..

Skjønner at man må ha falske lys på treet og i julestjerner, men det holder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et eksempel på oppussing av gamlemøbler som jeg ikke liker: http://www.ingridsblogg.no/?p=407933

Dette er egentlig en litt artig blogg å følge med på, men jeg er ikke enig med henne at møbelet hennes ble noe fint etter oppussingen.

Det ble jo ikke akkurat stygt, men ikke min smak selv om jeg er glad i hvitt. Dørknottene og tapeten ødela mye. Jeg tror jeg ville ha limt på noen falske ornamenter istedenfor, og malt hvitt.

Anonymous poster hash: c5799...430

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør overveie å selge det til en antikvitetshandler.

Jeg har ikke lyst til å fremstå som smaks-fascist-politi, men om forutsetningen for at du beholder og tar møbelet i bruk, er at du først vandaliserer det, synes jeg ikke at du har gjort deg fortjent til det.

Antikviteter er ikke noe man bare har fordi man har arvet dem, de skal også videreføres, med mindre du altså velger å ødelegge dem.

Jeg hadde glatt malt et slikt arvestykke hvitt fremfor å selge det. Folk har gjort det i tidligere tider også, og det er rikelig med antikviteter i original farge rundt om. Ikke ville en fått så mye for møbelet heller. Det skal være et rimelig spesielt møbel om verdien skal overstige noen tusenlapper i dag.

Anonymous poster hash: c5799...430

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nisser og pynt som er jul.

Anonymous poster hash: 29305...2ba

For meg er jul mye annet enn det å fylle hele leiligheten/huset med unødvendig nips. Altså - man kan gjerne ha noe julepynt, men det å dekke over alle eksisterende overflater med noen nisser og alt mulig annet dill synes ikke jeg er noe pent. Men det er nå meg da, jeg rett og slett synes det er ubehagelig med mye nips og pynt - synes det føles rotete og slitsomt.

Jul for min del handler mer om det å være sammen enn overdrevent pynting. Men det er nok sant at jeg ikke er like "julegal" som de fleste nordmenn :)

Jeg syntes det var ganske fint.. Likte heller ikke skinnsofaene som en annen før meg sa, og kunne gjerne hatt en bokhylle eller to eller tre eller fire (som jeg synes gir rommene med en gang en mye mer personli følelse). Ikke storfan av tepper heller så det hadde jeg nok droppet.. Men i det store og hele var "følelsen" i hele huset veldig fin syntes jeg. Forventet mye verre basert på de kommentarene her.

De andre som var i finalen var nå i alle fall ikke noe bedre.. Synes jeg. Mye mer rotete i mine øyne.

Bokhyller fulle av nips. Bokhyller er til bøker, og bøkene er dekorative i seg selv. Folk som ikke leser, får finne andre møbler å sette tullet sitt på.

Hjertens enig!!

Endret av Bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater messingfigurer!

Har også lyst til å kjøpe inn masse o-er og a-er i interiørbokstaver, for og så snike meg inn til folk og bytte ut slik at det står "homo" og "lava" i vinduskarmene i steden for love og home.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt malt et slikt arvestykke hvitt fremfor å selge det. Folk har gjort det i tidligere tider også, og det er rikelig med antikviteter i original farge rundt om. Ikke ville en fått så mye for møbelet heller. Det skal være et rimelig spesielt møbel om verdien skal overstige noen tusenlapper i dag.

Anonymous poster hash: c5799...430

Greit nok, men da må du samtidig forstå at du har ødelagt det for fremtidige generasjoner. Det er riktig som du sier at møbler også ble malt og gjort om på i gamle dager, men slike har i dag en betraktelig redusert verdi som antikviteter. Til forskjell fra i dag, var det bruksmøbler man hovedsaklig malte i gamle dager, ikke lakkerte møbler av regnskogstømmer.

Ved å male et slikt møbel, forsvinner etter min mening nesten hele formålet med å ha det og stille det ut, for alt det fine håndverket som ble lagt ned i møbelet; i valg av materialer, utskjæringer, lakk og overflater, ender med å forsvinne under billig maling.

Om du så etterpå stiller dette ødelagte møbelet ut i din stue som et annet vandalisert trofé, vil vi som vet bedre, gjennomskue deg for hva du er.

Endret av Trygve81
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit nok, men da må du samtidig forstå at du har ødelagt det for fremtidige generasjoner. Det er riktig som du sier at møbler også ble malt og gjort om på i gamle dager, men slike har i dag en betraktelig redusert verdi som antikviteter. Til forskjell fra i dag, var det bruksmøbler man hovedsaklig malte i gamle dager, ikke lakkerte møbler av regnskogstømmer.

Ved å male et slikt møbel, forsvinner etter min mening nesten hele formålet med å ha det og stille det ut, for alt det fine håndverket som ble lagt ned i møbelet; i valg av materialer, utskjæringer, lakk og overflater, ender med å forsvinne under billig maling.

Om du så etterpå stiller dette ødelagte møbelet ut i din stue som et annet vandalisert trofé, vil vi som vet bedre, gjennomskue deg for hva du er.

Haha jeg hadde ikke brydd meg. Tenk å vurdere hvem jeg er utfra et malt møbel. Helt utrolig. Jeg tror du bør jobbe med fordommene dine.

Anonymous poster hash: c5799...430

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg hadde ikke brydd meg. Tenk å vurdere hvem jeg er utfra et malt møbel. Helt utrolig. Jeg tror du bør jobbe med fordommene dine.

Anonymous poster hash: c5799...430

Folk som maler antikke møbler tenker ikke lenger enn sin egen nesetipp. Det ville vært min mening.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk som maler antikke møbler tenker ikke lenger enn sin egen nesetipp. Det ville vært min mening.

Folk som har så snevre tanker om andre basert på ett møbel har ingen forstand. Det ville vært min mening.

Anonymous poster hash: c5799...430

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mastergrad i dette. Du har naturligvis rett til å ha en mening, men fra mitt personlige og profesjonelle ståsted er ikke dette et spørsmål om smak, men om dannelse.

Jeg må bare beklage om det blir litt klein stemning på grunn av mine innlegg, men jeg har per definisjon rett, selvom mine poenger kanskje er satt litt på spissen.

For all del, ødelegg dine gamle ting om du har glede av det. I beste fall vil det gjøre mine ting mer verdt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av oss brenner for noe eller har mastergrad eller spesiell kunnskap om saker og ting. Men alle vet vel at noen ganger må man velge sine kamper og la andre gjøre som de vil og akseptere at ikke alle er "nerder" på vårt område.

Jeg synes det er helt greit å gi gamle møbler nytt liv og faktisk bruke dem. Litt avhengig av møbelet. Det er mange ting jeg ikke ville ha rørt og heller brukt som de var, men også mange ting som man hverken kan bruke slik de ser ut og som man slett ikke har lyst til å kvitte seg med. Man har rett og slett forskjellige måter å verdsette ting på.

Endret av Lea2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mastergrad i dette. Du har naturligvis rett til å ha en mening, men fra mitt personlige og profesjonelle ståsted er ikke dette et spørsmål om smak, men om dannelse.

Jeg må bare beklage om det blir litt klein stemning på grunn av mine innlegg, men jeg har per definisjon rett, selvom mine poenger kanskje er satt litt på spissen.

For all del, ødelegg dine gamle ting om du har glede av det. I beste fall vil det gjøre mine ting mer verdt.

Og der snakker en som er mer opptatt av verdien på TING enn livet selv. Du er den som dømmer andre på bakgrunn av hva de gjør med sine møbler som igjen bare er TING. Du får ikke verdiene med deg i graven og hvem vet kanskje hele det antikvariske huset ditt brenner ned før du engang innser hva som er viktigst i livet.

Nyt det du.

Anonymous poster hash: c5799...430

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...