AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #121 Skrevet 20. november 2013 Gutten vår lar seg heller ikke bære i søvn, og vi må ta ham med ut av rommet av og til for at han skal slutte å hyle. Han vrir seg rundt i armene våre og kaster seg til alle kanter og vræler til han omtrent kaster opp, men lar seg avlede hvis vi bærer ham rundt. Men vi har altså ingen åpenbare måter å roe ham på. Likevel har det ikke falt oss inn å gå fra ham slik at han blir enda mer fortvilet, vi bærer ham rundt helt til han godtar å legges i senga, så synger vi helt til han sovner. Dette kan ta alt fra en til fire timer.Anonymous poster hash: fb36d...45e Ja, da forstår dere jo hvordan vi har det. Men hvor gammelt er deres barn, og hvor lenge har dette pågått?Anonymous poster hash: 842f7...b40
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #122 Skrevet 20. november 2013 Ja, da forstår dere jo hvordan vi har det. Men hvor gammelt er deres barn, og hvor lenge har dette pågått?Anonymous poster hash: 842f7...b40 Han er ett år og har vært sånn det siste halve året. Anonymous poster hash: fb36d...45e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #123 Skrevet 20. november 2013 Han er ett år og har vært sånn det siste halve året. Anonymous poster hash: fb36d...45e Ja, og det forklarer jo i grunnen det meste med innlegget ditt. Barnet mitt er som sagt over to år gammelt og har vært sånn siden hun var to måneder gammel, altså i nesten to år. For meg var det som sagt også utenkelig å gjennomføre skrikekur på noe tidligere tidspunkt Hvis dere fortsatt sliter akkurat like mye om 18 måneder, og du fortsatt er like imot skrikekurer, DA kan du få lov til å belære meg om hvor dårlig mamma jeg er.Anonymous poster hash: 842f7...b40 1
Harlekin Skrevet 20. november 2013 #124 Skrevet 20. november 2013 Og igjen skriver du at du fordømmer skrikekurer "for det er ikke bra". Sier hvem? Kun du og alle andre hønemødre, som jeg har gjentatt til det kjedsommelige nå, så finnes det jo faktisk INGEN forskning som støtter deres synspunkter når det gjelder skrikekurer på toåringer. Så da synes jeg faktisk at dere kan kutte ut den fordømmende tonen dere slenger om dere med i ALLE tråder om skrikekurer!Anonymous poster hash: 842f7...b40 Jeg skjønner du følger godt med Jeg har ikke deltatt i noen tråd som omhandler skrikekurer på 2-åringer enda. Jeg fordømmer i hovedsak skrikekurer, og i alle trådene jeg har deltatt i, gjelder det mindre babyer og barn. Skrikekurer er ikke bra, punktum, det sier forskningen. Jeg finner heller ikke spesifikk forskning som omhandler 2-åringer, men det er egentlig ikke det TS skriver om heller. Hun skriver om skrikekurer generelt, og at vi som er imot det er hønemødre med enkle barn. Samme gjør du, åpenbart.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #125 Skrevet 20. november 2013 http://www.psykologtidsskriftet.no/?seks_id=15106&a=2 Svært interessant om søvn og søvnproblemer fra spebarn til ungdom. Anonymous poster hash: 0fc6d...e49 2
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #126 Skrevet 20. november 2013 Jeg skjønner du følger godt med Jeg har ikke deltatt i noen tråd som omhandler skrikekurer på 2-åringer enda. Jeg fordømmer i hovedsak skrikekurer, og i alle trådene jeg har deltatt i, gjelder det mindre babyer og barn. Skrikekurer er ikke bra, punktum, det sier forskningen. Jeg finner heller ikke spesifikk forskning som omhandler 2-åringer, men det er egentlig ikke det TS skriver om heller. Hun skriver om skrikekurer generelt, og at vi som er imot det er hønemødre med enkle barn. Samme gjør du, åpenbart. Jeg er TS, og jeg skriver jo allerede i hovedinnlegget at vi har gjennomført dette på datteren vår som er drøye to år. Så du har jo i alle høyeste grad deltatt i en tråd som omhandler skrikekurer på toåringer. Jeg har også flere ganger skrevet at jeg ikke ville gjøre dette på jenta vår før hun var så gammel som hun var blitt nå, og før vi var sikre på at vi faktisk hadde forsøkt alt annet (bortsett fra å medisinere henne, som jeg synes bør være et alternativ man prøver ETTER at man eventuelt har mislyktes også med skrikekur. Igjen, det at forskning viser at skrikekurer ikke er bra på spedbarn betyr faktisk ikke at det dermed også automatisk er skadelig for litt eldre barn. Dersom dette var tilfelle hadde det jo stått nedskrevet mange steder, mens realiteten tvert imot er at det faktisk anbefales dersom man ikke får løst vedvarende søvnproblemer hos barn som er eldre enn 12-18 måneder.Anonymous poster hash: 842f7...b40 1
Gjest Riskjeks Skrevet 20. november 2013 #127 Skrevet 20. november 2013 Riktig, jeg tror faktisk at psykisk vondt (som jeg anser skrikekur som) er verre en medisiner, forutsatt at det er i en kort periode. Anonymous poster hash: 58132...921 Da er vi uenige. Hvis du definerer det at barna må skrike litt for å lære seg en rutine ved legging som "psykisk vondt", vil barn (iflg din definisjon) oppleve psykisk smerte opptil flere ganger daglig når foreldrene skal sette grenser for dem. Du mener vel og at man heller skal la ungene ha smerter og vondt fremfor å ta en paracet. Anonymous poster hash: 87d7f...aef Du fatter faktisk ikke forskjellen på å behandle sykdom og å gi sovemedisin? Ikke så lett å diskutere dette da. Beklager, jeg får ikke til å sitere. SummerJoy: Jeg definerer ikke en skrikekur som å ignorere barnet. Heller ikke forstår jeg de som sier at skrikekur er for de som ikke gidder å bysse - jeg har ALDRI fått gjort så lite andre ting enn å ta meg av barnet mitt som da vi holdt på med dette. Men det ER en grensesetting, og en endring av tilvante mønstre som er uhensiktsmessige (for oss dreide det seg om å ligge hos barnet i timesvis hver kveld, og barnet var vel 2 år + da vi startet). Skrikekur i min verden - og jeg aner ikke om de er Ferbers er: * Legg barnet i sengen sin. Les en godnatthistorie/syng en nattasang/snakk om dagen som gikk eller følg den rytmen barnet ønsker. Vi bruker gjerne 15-20 minutter. * Si "nå er det på tide å sove, god natt" og gå ut av rommet. ....og det var her skrikingen begynte for vår del. Så var det skriking 30 sek - mamma/pappa inn for å bekrefte at vi er her, legge dyne på plass, si "Nå er det natta, god natt vennen" en gang til og gå ut. Skriking 30-60 sekunder - mamma/pappa inn for å bekrefte at vi her her, legge barn og dyne på plass, ikke si noe og gå ut Fortsett 1-200 ganger til barnet sover. På inget tidspunkt sinte stemmer, harde hender eller et barn som tilbringer mer enn max et minutt alene. Vi brukte kanskje en ukes tid. Og de som mener det er mishandling, kan jeg ikke forstå. Så er jeg også mer opptatt av grensesetting enn gjennomsnittet av de foreldrene jeg har rundt meg (uten at jeg mener det er generaliserbart). Dette dreier seg jo ikke om å ignorere barnet, det dreier seg om å skape en rutine. På samme måte som man skaper rutiner rundt dusjing/bading (man bysser ikke et møkkete barn som ikke vil bade?),spising (man medisinerer ikke et barn som kaster maten i veggen hver dag?), levering i barnehagen osv. osv. Dette var veldig godt forklart og oppsummerer akkurat hva jeg mener. Hvorfor er det så ille at barna må settes grenser for, og gråte litt, når det gjelder søvn, mens på andre områder er det visst greit? 3
cattleya Skrevet 20. november 2013 #128 Skrevet 20. november 2013 Tuller du, de lar vel ikke ettåringr skrike seg i søvn?Anonymous poster hash: d0505...351 Selvfølgelig gjør de det, jeg har selv vært i mange barnehager som gjør det.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #129 Skrevet 20. november 2013 Riskjeks: Har du barn selv? Anonymous poster hash: 87d7f...aef
Japp Skrevet 20. november 2013 #130 Skrevet 20. november 2013 Riskjeks: Har du barn selv?Anonymous poster hash: 87d7f...aef Tror du ikke de som har barn kan ha meninger som Riskjeks? Jeg er enig med henne, og jeg har barn 2
Gjest Riskjeks Skrevet 20. november 2013 #131 Skrevet 20. november 2013 Riskjeks: Har du barn selv? Anonymous poster hash: 87d7f...aef Jeg har barn, ja. Lurer på hvordan du kan tolke meningene mine som motstridende til det...
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #132 Skrevet 20. november 2013 Ja, og det forklarer jo i grunnen det meste med innlegget ditt. Barnet mitt er som sagt over to år gammelt og har vært sånn siden hun var to måneder gammel, altså i nesten to år. For meg var det som sagt også utenkelig å gjennomføre skrikekur på noe tidligere tidspunkt Hvis dere fortsatt sliter akkurat like mye om 18 måneder, og du fortsatt er like imot skrikekurer, DA kan du få lov til å belære meg om hvor dårlig mamma jeg er.Anonymous poster hash: 842f7...b40 Spar deg, jeg har ingen planer om noensinne å gjøre noe sånt mot barnet mitt. Ja, det er slitsomt men jeg/vi er voksne og kan faktisk klare å takle det meste. Han er bare en liten unge.Anonymous poster hash: fb36d...45e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #133 Skrevet 20. november 2013 Spar deg, jeg har ingen planer om noensinne å gjøre noe sånt mot barnet mitt. Ja, det er slitsomt men jeg/vi er voksne og kan faktisk klare å takle det meste. Han er bare en liten unge.Anonymous poster hash: fb36d...45e Det er ikke alt man planlegger som man gjennomfører som foreldre, men det har du kanskje merket selv med en ettåring i hus. Gi det et år til med skrik opptil 4 timer så skal vi se hva du mener. Ikke en eneste dag du får noe særlig voksentid. Jeg er ikke TS.Anonymous poster hash: 3f721...41e
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #134 Skrevet 20. november 2013 Spar deg, jeg har ingen planer om noensinne å gjøre noe sånt mot barnet mitt. Ja, det er slitsomt men jeg/vi er voksne og kan faktisk klare å takle det meste. Han er bare en liten unge.Anonymous poster hash: fb36d...45e Det sa jeg også da jenta mi var ett år gammel og dette "bare" hadde holdt på i 10 måneder TSAnonymous poster hash: 842f7...b40
AnonymBruker Skrevet 20. november 2013 #135 Skrevet 20. november 2013 Det sa jeg også da jenta mi var ett år gammel og dette "bare" hadde holdt på i 10 måneder TSAnonymous poster hash: 842f7...b40 Og det er deg. Ikke meg. Og hva vet du forresten om hvor mange barn jeg har?Anonymous poster hash: fb36d...45e 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #137 Skrevet 21. november 2013 Og det er deg. Ikke meg. Og hva vet du forresten om hvor mange barn jeg har?Anonymous poster hash: fb36d...45e Antallet barn man har er da revnende likegyldig i denne diskusjonen! Poenget er jo om man har erfaringen med et barn som har hatt store legge- og søvnproblemer i to år eller ikke. Du kan ha tolv barn for alt jeg vet, men all den tid ingen av dem har vært like krevende på søvnfronten som mitt barn (hvilket de åpenbart ikke har, da hadde du vel i såfall heller fortalt om disse erfaringene fremfor å trekke frem din sønn som har hatt søvnproblemer i et halvt år), så vet du faktisk ikke hva du snakker om! Anonymous poster hash: 842f7...b40
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #138 Skrevet 21. november 2013 Jeg har lest hele tråden og er overrasket over beskyldningene enkelte mødre kommer med til hverandre. Jeg ble selv mamma for 2 måneder siden. Det jeg har funnet ut, er at jeg som mamma har en egen evne til å forstå hva sønnen min trenger. De ulike typene gråt, sutring og smålyder klarer jeg å skille fra hverandre, og jeg hører når han trenger mat, har ubehag pga luft, trenger oppmerksomhet og kos, vil sove, har vondt osv. Nå er barnet mitt bare 2 mnd, så selvsagt ligger han ALDRI alene og gråter. Uansett hva trenger, om han så må være klistret til meg hele dagen og natten, så får han det. Jeg er sterkt i mot å la babyer ligge å gråte eller sutre alene. Men det er stor forskjell på en baby og et barn på 2 år. Jeg velger å tro at TS kjenner sitt barn, og at hun i samråd med helsestasjonen og søvneksperter har gjennomført en skrikekur som ikke vil skade jenta hennes senere i livet. Da TS gjennomførte skrikekuren, tror jeg at hun kunne høre om barnet skrek i panikk, angst, fordi hun trengte noe, eller bare fordi hun ikke fikk til å sovne. Til et barn på 2 år går det også an å forklare at "Nå er det natta, du skal sove nå, mamma er rett utenfor, glad i deg". Jeg tror ikke at barnet får varige skader av en skrikekur som gjennomføres ved at foreldrene lar barnet hyle litt før de går inn og bekrefter at de fortsatt er der. Men barnet må være såpass gammelt at foreldrene kan forklare hvorfor de går og blir borte en kort stund. Dersom min sønn skulle slite med søvnen senere, ville jeg selv prøvd alt annet enn en skrikekur først. Men jeg oppfatter at det har TS allerede gjort, og hun virker for meg som en mamma som absolutt bare vil det beste for barnet sitt. Anonymous poster hash: 851f9...845 4
Harlekin Skrevet 21. november 2013 #139 Skrevet 21. november 2013 (endret) Jeg er TS, og jeg skriver jo allerede i hovedinnlegget at vi har gjennomført dette på datteren vår som er drøye to år. Så du har jo i alle høyeste grad deltatt i en tråd som omhandler skrikekurer på toåringer. Jeg har også flere ganger skrevet at jeg ikke ville gjøre dette på jenta vår før hun var så gammel som hun var blitt nå, og før vi var sikre på at vi faktisk hadde forsøkt alt annet (bortsett fra å medisinere henne, som jeg synes bør være et alternativ man prøver ETTER at man eventuelt har mislyktes også med skrikekur. Igjen, det at forskning viser at skrikekurer ikke er bra på spedbarn betyr faktisk ikke at det dermed også automatisk er skadelig for litt eldre barn. Dersom dette var tilfelle hadde det jo stått nedskrevet mange steder, mens realiteten tvert imot er at det faktisk anbefales dersom man ikke får løst vedvarende søvnproblemer hos barn som er eldre enn 12-18 måneder.Anonymous poster hash: 842f7...b40 Nå flisespikker du, selvsagt mener jeg at jeg aldri FØR har deltatt i diskusjoner som omhandler skrikekur på 2-åringer. Hvis ikke jeg visste at barnet ditt var 2 år, hadde jeg heller ikke nevnt det i diskusjonen, hvis du leser innleggene mine. Jeg skriver også at det er stor forskjell på skrikekur på babyer og 2-åringer. Det betyr likevel ikke at jeg synes skrikekur generelt er bra, og det må jeg få lov til å mene. I hovedinnlegget ditt skriver du heller ikke at du mener de som synes skrikekur PÅ TOÅRINGER er grusomt, er hønemødre. Du skriver generelt om skrikekur - derfor reagerer mange på måten du skriver på. Jeg ønsker ikke å ta en skrikekur på barnet mitt - det betyr ikke at jeg er noen hønemor. Edit: Beklager tull i siteringen. Endret 21. november 2013 av Harlekin
AnonymBruker Skrevet 21. november 2013 #140 Skrevet 21. november 2013 AnonymBruker, on 15 Nov 2013 - 23:14, said: Ikke roer seg ned med kroppskontakt, mener jeg.Anonymous poster hash: f20ab...ede hvor har du det fra? det er noen babyer som faktisk roer seg letter i sengen enn på skulderen til mor Anonymous poster hash: a01ea...743
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå