Gå til innhold

Hjertesukkenes bro

hjertesukka

Anbefalte innlegg

Og endelig kom stokkrosene i blomst! De har skifta farge siden ifjor, ser jeg. Spennende hva som dukker opp. Denne rødfargen er jo fin da, ingen tvil om det, men jeg håpet jo på at de skulle bli sånn dyp lilla som kom i fjor. :tongue:

Men de er kraftige og flotte så det ser ut som de trives her.

Stokkroser juli 16.JPG

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det har du helt rett i. Nå blir det spennende å se hva som dukker opp framover.

Hvordan går det i din hage? Har sneglene hatt fest og spist opp alt, eller?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hjertesukka skrev:

Ja, det har du helt rett i. Nå blir det spennende å se hva som dukker opp framover.

Hvordan går det i din hage? Har sneglene hatt fest og spist opp alt, eller?

Joda det går nå fint :jepp: Etter utallige år med enorme mengder brunsnegler har jeg egentlig sluttet å plante ting de liker godt, så veldig mye blir ikke tatt ute i hagen egentlig. Men, de blir jo mer og mer kreative etter som årene går, og tilpasser seg og smaker litt på det meste :dry: 

Det er verre på terrassen, for der har jeg alt de elsker! Så det er der slagene står om dagen! Nå er det egentlig ikke så mange brunsnegler der, men noen litt mindre grå/lysebrune, som, om mulig! -  er enda mer kvalme! :grine: 

Hvordan går det ellers hos deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det går bra med det meste. Ser ut som om det er potetene som overlever best, hehe. Ellers innbiller jeg meg at snegler ikke går på rosetrær, kan det stemme? Så jeg vurderer å skaffe meg flere rosetrær rundtomkring, men de krever jo dyp jord og godt med sol.

I dag kastet jeg rundt en mengde med valmuefrø på ei mark jeg har, så det blir spennende til neste år. To klematis har visnet ned og en ser flott ut. Og kosmosen står nå i knopp, dvs sjokoladekosmosen blomstrer fint. Lavendelen står også fin og den ser ut til å trives godt. Men som sagt, rødbeter og grønnkål gikk ad dundas. :)

Ellers hadde jeg handymann her i dag, han gjorde siste arbeid på flotte utsiktvindu han har satt inn i stua. Det er vinduer som jeg har fått gratis av noen som bare skulle bytte stil liksom. Har flere på lur som jeg skal sette inn etterhvert. Artig med oppussing, men det tar litt tid. :smilbla:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt å få nye vinduer på plass. Veldig greit med litt oppussing innimellom, ja :jepp: 

Ja, roser går sneglene sjelden på. Det eneste unntaket er om grenene henger slik at de kan komme direkte på blomsten, men selv det er ikke et stort problem. Ellers rører de ikke noen sorter geranium (stauder) eller praktmarikåpe. Akeleie holder de seg stort sett borte fra, i alle fall vill-akeleie. De gul/oransje valmuene som i alle fall vokser vilt her hos meg (som jeg ikke aner hva heter) rører de heller ikke. Løyntnantshjerte mener jeg de ikke rører. Sikkert flere jeg kan tipse om

, men nå er jeg så trøtt at jeg ikke husker mer :ler:  

Tror jeg tusler i seng, natta :vinke: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har herja litt ute i dag. Spaing er tungt arbeid, gitt. Men fikk da nedi  noen akeleiefrø og så har jeg hatt en god dose hønsegjødsel på det meste. MED neseklype omtrent! Haha, det lukter pyton. :fart2:

Tenker som så at med alle de regnbygene så har det meste av næringstoffer forsvunnet "down the drain". Så nå venter jeg en flott oppblomstring og masse grønne blader framover. Tok litt gjødsel på blomkarsen og jeg, selv om det sies at den ikke skal ha det. Den var så gul og trist på bladene. :icon_frown:

ps. fikk en rot med løytnantshjerter av venninna mi. :)

Endret av hjertesukka
tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere stokkroser blomstrer, og det er litt artig; alle har samme farge! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert smart å gjødsle litt nå ja :jepp: har tenkt samme tingen selv. Men den lukten altså .. :dry: 

Det er litt sent å gjødsle rosene (ifølge ekspertene), men jeg pleier å sjanse på at det går greit likevel :ler: 

Løyntnantshjerte er virkelig en av mine favoritter :rodmer: Hvilken farge har du fått? Kan tipse om to ting (jeg har hagen full av de, så har eksperimentert mye med de); hvis du er flink med å knipe av avblomstrede hjerter/stilker og skadede blad, kan du fint få flere hjerter utover sommeren. Ikke like mange som om våren, men planten holder seg flott og grønn også, i motsetning til om du ikke gjør da, da blir den svært redusert/visner omtrent på denne tiden. Det andre er at det er en plante som det er utrolig lett å ta stiklinger av! Jeg gjør det hele tiden :nigo: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg vet sannelig ikke hvilken farge det er, glemte helt å se på morblomsten! Har satt den i en balje foreløpig og den er ganske liten ennå. Gjødsla den litt. Mye å glede seg til her nå! :)

Ja, jeg heiv litt hønsegjødsel på rosene også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) 

Her skal jeg snart ut å ta opp ett bed med hvitløk. Har utsatt det litt for lenge pga regnet, så håper virkelig at de har klart seg :unsure: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, hvitløk er så godt! Bruker det omtrent hver dag.

Ellers har jeg vært ute og spadd en halvtime, fy søren, svetten siler! Trenger ikke trimme når man har hage! :trene:

Må ta vekk noen gressbasser m.m. eller hva det heter, før jeg kan tenke på å plante noe. Mens jeg holdt på, oppdaget jeg at reserveparkeringsplassen min var full av små trær og ugress. Inn og hente saltet, ja jeg vet at det ikke er bra for jordsmonnet, men i nøden spiser fanden fluer.

Ellers har jeg begynt å drysse kanel rundtomkring! Blomstene liker det, men maurene skyr det, leste jeg et sted.:skya:

Men nå er det lang kaffepause! :kaffekopp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bilder tatt i dag:

Klematis Nelly Moser og solhatt. Den solhatten sådde jeg i fjor og har ventet lenge på den.

Nelly Moser.JPG

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekre bilder :rodmer: Ser ut som vi liker mange av de samme blomstene/fargene :Nikke: 

Hvitløken hadde nok stått litt for lenge! Det ytre laget var begynt å løse seg opp, men feddene er heldigvis helt fine og faste, så nå ligger de til tørk, klar til bruk :) Skal bake en god haug i  kveld med poter :spise: De er veldig gode helt ferske også, men ikke like sterke som når de får tørket en stund.

Ellers fikk jeg spist opp de siste ripsbærene og smakt på noen veldig harde plommer. Går nok en uke eller to til de er ferdige, så nå hadde det vært veldig veldig ok om vi snart fikk en litt lengre tørkeperiode :Nikke: Har veldig, veldig mye frukt på det ene treet i år, så håper virkelig å få laget masse godt ut av det! Noen store glass med plommer i rom med honning eller brunt sukker står først på prioriteringslisten :ler: Supergodt både som cocktail og likør (har ikke så mye sukker i, for jeg liker den ikke for søt). Vil gjerne lage litt plommesaft også! Aldri prøvd meg på det før. 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jammen en fint tid fremover nå, men alltid litt vemodig også. Gleder meg ikke spesielt mye til vinteren.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, så hvitløk blir sterkere når den tørker altså? Trodde nesten det var omvendt. Har aldri prøvd å bake dem, men det skal jeg prøve en gang. Elsker poteter også, jeg. Spent på hvor store de blir i år. Lager meg av og til potetsalat med hvitløk og reddik, namnam.

Får nesten vann i munnen når du nevner plommer og alt det gode man kan lage. Ja, jeg fikk meg et par plommetrær, men det bir nok en stund til jeg kan nyte plommer.

Enig i at høsten er en vemodig tid, men litt kos også. Vinteren er ei plage, rett og slett, så jeg har en del planer for hvordan jeg skal korte den ned. Men det kan vi ta på privaten etterhvert. (som det blir noe av). :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja :jepp: men, bare til de er tørre nok til at du feks kan flette de (er ikke sikker på akkurat hvor lenge de skal henge) her blir de uansett spist en etter en mens de henger der :laugh:

Å tørke de helt, som man kan gjøre i feks en dehydrator har jeg ikke prøvd, men jeg tror de bevarer ganske masse styrke da også. Hadde vært gøy å prøve, har lurt lenge på om jeg skal kjøpe meg en slik. 

Når du baker de mister de egentlig det meste av styrken og blir deilig søte på smaken, helt vidunderlig godt :jepp: Jeg pleier å bake feddene hele med skallet rundt, synes det beskytter de litt fra å bli brent (det er ikke godt!). Litt smør/olje salt og krydder på = :spise: 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7cafbcb2caf65159e0bc95aaee66f179.jpg

Her er en som har bakt de i folie, de ser perfekte ut på fargen :jepp: Veldig godt på skiven under ost eller hva som helst også :jepp: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...