Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

Et øyeblikk siden, hjertesukka skrev:

Så aldeles nydelig!  Takk for flotte og inspirerende bilder! :blomst:

- Men du, er du sikker på at du har mistet den hortensiaen? Oki, skulle vel vært kommet nå da, men jeg hører folk klager over det samme, at den ser brun og skranten ut, og så plutselig så spretter den opp. Kan jo alltids håpe!

Min hortensia kommer seg nå, men den har stått og sturet veldig lenge. 

Ja, jeg vet - har brent meg på det maaange ganger selv .. men nå ser det jammen ut som det er virkelig :sukk:Men, lar den nok uansett stå litt til, for sikkerhets skyld :Nikke: Har også mistet en sommerfuglbusk og en (veldig høyt elsket) fikenplante ser det ut som, så det er litt kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, føler med deg! Vet akkurat hvordan det føles.:kose:Men er det kulden eller udyr som har vært på ferde, eller kanskje begge deler?

Tror jeg har mistet den mørkelilla/blå klematisen jeg fikk så fint til ifjor! Tabben jeg gjorde, var at jeg satte den i skygge, bak et gjerde, men den fikk antakelig for mye vann, evnt snegler som koste seg der. Har flyttet den og krysser fingrene. Faktisk så liker klematis masse sol. :Nikke: Man lærer noe hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner rett og slett ikke :vetikke: 

 

Ja, de liker sol, men jeg har en eldgammel klematis her, sikkert over 40 år, og den får helt minimalt med sol, og blomstrer likevel akkurat like mye som den på andre siden av huset som sikkert har tre ganger så mye sol :vetikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat når det kommer til klematis så har jeg flere ganger trodd at jeg har mistet en, så har den skutt fra roten og det har kommet opp ny grener utpå sommeren. I ett tilfelle hoppet den til og med over ett år! Helt umulige å forstå seg på :ler: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rare greier! Ja, jeg håper jo den kommer seg, men nå har jeg plantet den nye jeg kjøpte i går rett ved siden av, blei så lei av å se på de tustene. :laugh: Så neste år får jeg kanskje tre flotte klematis som slynger seg over hageportalen. Lov å drømme. :sFun_sleeping:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status pr i dag for min lille grønnsakshage. Grønnkålen er angrepet av små udyr, så den frister lite å spise, men en erfaring rikere. Kanskje jeg bruker duk over neste år? :Nikke:

Og så rødbetene da, som ser litt bedre ut, men jeg har ikke kikket under jorda. Kanskje de kan bli bra med tiden?

Ellers har det blåst mye her nå, så den pergolaen jeg satte opp har flydd avgårde. En slik uten sider. Nå ligger den på hue med putekassen over til å holde den på plass. :)

 

grønnkål rødbeter.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir spennende å høre hvordan det går med røbetene, når skal du prøve de? :) Håper pergolaen (eller noe annet) ikke ble ødelagt? :unsure: Skummelt når det blåser sånn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Rumle skrev:

Blir spennende å høre hvordan det går med røbetene, når skal du prøve de? :) Håper pergolaen (eller noe annet) ikke ble ødelagt? :unsure: Skummelt når det blåser sånn 

Var ute og trakk opp en rødbetetufs nå, men ikke antydning! Så det tar nok sin tid. Ellers blei ikke pergolaen eller noe annet ødelagt, heldigvis. Det bare føles så voldsomt når slike ting velter og triller rundt. Må surre den bedre! :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, hjertesukka skrev:

Var ute og trakk opp en rødbetetufs nå, men ikke antydning! Så det tar nok sin tid. Ellers blei ikke pergolaen eller noe annet ødelagt, heldigvis. Det bare føles så voldsomt når slike ting velter og triller rundt. Må surre den bedre! :laugh:

Jaaaa det er skummelt mye krefter i slike vindkast av og til! Har ikke merket så mye til det her enda, håper det holder seg slik. Men, tar nok en tur ut i morgen og plukker inn en del rosebuketter for å være sikker, kjipt å få masse ødelagt av vind og regn :unsure: 

 

Ha en fin helg :blomst: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen travelt å være hobbygartner! Nå har jeg festet pergolaen min skikkelig, tror jeg da. Med tau i veggen! Det var vel litt for optimistisk å tro at den skulle holde stand uten tauverk. :) Men den lå også på hue og var full av regnvann, pluss at den var begynt å ruste i selve rørene. Men nå er den på plass og det ser ikke så galt ut. Krysser fingrene for at den holder!

Ellers kjøpte jeg ei fin hylle hos Søstrene Grene, den har jeg spraymalt og skudd opp på veggen inne i stua, nær sofaen og pcen. Har satt opp høyttalerne mine i hylla og det blei ganske bra. Nå var jeg så lei av den ledningsspaghettien her at gode råd var dyre. Dvs den hylla og sprayen var jo rimelig da.  Det er noe med å ha energi/tiltakslyst og plutselig hadde jeg energi til å gjøre det. :tommelopp:

:Nikke:

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så herlig når man får gjort masse! :) Begynner å bli ganske lenge siden jeg har hatt slike dager selv, så du må gjerne smitte meg med iveren din :laugh:

Hvilken spraymaling har du brukt? Og er du fornøyd med den? Jeg lurer litt på å kjøpe det selv, men vet ikke helt, har aldri prøvd det, utrolig nok (har malt mye rart opp igjennom).

Jeg går og venter på valmuer som straks skal åpne seg! Veldig spent på de :hoppe: Ellers blir det en del roseplukking i regnværet, så nå har jeg buketter overalt! :ler: Har en mellom tastaturet og skjerm på skrivebordet, og hver gang jeg taster drysser det roseblader ned :laugh: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig med roseblader på pcen! Jeg pleier ligge i sofaen med laptopen i fanget, så det passer ikke helt, men har rosebukett på bordet som jeg ser på hele tiden! Noen av mine roser står ennå i knopp, tar litt tid. Men har et rosetre "ute i skauen", som noen før meg har plantet. Det kalles Bonica og har rosa blomster.

Ellers har jeg brukt den billige sprayen de  har på Europris til 49,90 eller hva det er. Den er helt grei, men litt udrøy. Bare pass på å få opp det røde plastbelegget som ligger under spraytuten! (bruk en skarp kniv etc).-Ellers virker den ikke. Tror det er ment til å være noe slags barnesikring. Første gangen gikk jeg tilbake til butikken med den, og de visste det ikke de heller. :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med valmuene? Og har du begynt å male?

Her er det litt stillstand, men koser meg og er spent på hva som skjer hver dag. De rosene mine tar sin tid! Ja, og så venter jeg på klematisene mine! Mange knopper.......Har skjært ned stemorsblomstene og gjødslet dem litt. Så får vi se om de kommer seg igjen. Ser at lobelia er vinneren i dette regnværet! De tåler nesten alt. :tommelopp:

Ellers begynner blomkarsen min med blomster. Jeg kjøpte den som blir lang, men syns ikke alle blir så lange som jeg hadde forestilt meg. #foss nedover berget# :tongue:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men endelig kom irisen jeg kjøpte på nettet i vår; Lion King! :)

Lion King.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, hjertesukka skrev:

Hvordan går det med valmuene? Og har du begynt å male?

Her er det litt stillstand, men koser meg og er spent på hva som skjer hver dag. De rosene mine tar sin tid! Ja, og så venter jeg på klematisene mine! Mange knopper.......Har skjært ned stemorsblomstene og gjødslet dem litt. Så får vi se om de kommer seg igjen. Ser at lobelia er vinneren i dette regnværet! De tåler nesten alt. :tommelopp:

Ellers begynner blomkarsen min med blomster. Jeg kjøpte den som blir lang, men syns ikke alle blir så lange som jeg hadde forestilt meg. #foss nedover berget# :tongue:

Valmuene tar evigheter med å åpne her også - men, en har så vidt startet nå, den er veldig mørk, nesten som aubergin :hoppe:

Blomkarsen har ikke startet her enda, men jeg er så fæl til å ta avleggere hele tiden, så det er vel litt min egen feil :P Jeg prøver å skjerpe meg nå, slik at den kan starte å blomstre snart :ler: Har dog noen små åmer i år som spiser på bladene, har aldri hatt noen plager med det før, så det er litt irriterende!

Høres fint ut med blomkarse nedover fjellet :jepp: Jeg har plantet noen i ampler, synes det er veldig fint også. Prøvde faktisk å plante sukkererter i ett par ampler for ett par uker siden også. Har ikke prøvd det før, så det skal bli spennende å se hvordan det blir :) De spirer godt i alle fall!

 

Ha en fin helg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God helg tilbake med noen glimt av hagen min akkurat nå.. hagen som KUN skulle ha blå, lilla, rosa og hvite blomster, haha.

 

blomkarse i trebutt.JPG

blomkarse på berget.JPG

blodbeger selvsådd.JPG

caroline av monaco.JPG

new dawn.JPG

røde erteblomster.JPG

røde roser.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gulhvite rosa heter Caroline av Monaco og blir hvit når den kommer ut, med bittelitt grønt på. Helt nydelig. Bak den sees såvidt alle stokkrosene mine, som nå står i full knopp. Har både mørk lilla, røde og gule.

Og den mørklilla er blodbeger, som jeg har sådd selv. Den blomstrer nå og har masse knopper.

Høres vanvittig flott ut med auberginefarget valmue! :hoppe:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...