Gå til innhold

Hjertesukkenes bro


hjertesukka

Anbefalte innlegg

En nydelig bille kom på besøk i stemorsplantene mine! Den fikk lov å leke seg litt for den var så skjønn. Kalles gullbasse.

:)

gullbasse.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 timer siden, hjertesukka skrev:

(jeg ser tydelig at gjerdet mitt må skrapes og males snart, hehe, men akkurat nå så satser jeg på at alt som spretter ut skjuler det- enn så lenge!) :fnise:

Greit med alt som kan skjules av planter! :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er straffa for å ønske seg regnvær. :) Og i tillegg være borte noen dager. Jaja, ordner seg vel, men nå er valmuene stort sett avblomstret, tenker jeg. Så det er liten vits i å binde dem opp.

Ellers var Danish Flag valmuene sprunget ut da jeg kom hjem. Artige blomster, selv om rødt er den fargen jeg liker minst i hagen. I tillegg til gult, haha. Det blir et sammensurium tilslutt ser det ut for. :fnise:

liggende valmuer.JPG

valmue danish.JPG

Endret av hjertesukka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rumle skrev:

Hvordan står det til i hjertesukka-hagen? :) 

Jotakk, bare bra! Det spretter og gror som bare det, ugraset også. :) Nå er jeg spent på riddersporene mine, fargen er jo bare helt skjønn.Legger ved et bilde.

Ellers skyter potetene mine i været, men det er jo ikke lov å si, siden man som privatperson ikke har lov å sette poteter, har jeg lest. :icon_frown: Og rosene har begynt å blomstre. Klematisen lar vente på seg, men den som venter på noe godt, osv....

Og hva styrer du med i hagen da, Rumle?

 

riddersporer.JPG

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, bildet kom riktig vei denne gangen, og jeg har ikke gjort noe spesielt. :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fin ridderspore!

Jeg har også poteter som skyter i vei! Jøss for en voksekraft! Har aldri prøvd meg på poteter før, så det var litt gøy :) Og ja, jeg kjøpte settepoteter på hagesenteret! :ler: 

Kjøpte også en squashplante der tidligere i sommer, fordi jeg (som, jeg sikkert har klaget over før?) er helt elendig til å dyrke squash :sjenert: Denne planten viste seg å være litt skadet, så jeg endte opp med å beskjære nesten hele før jeg til slutt plantet det som var igjen, men hadde liten tro på at den skulle klare seg .. Men, det har den jammen gjort! Og nå kan jeg snart høste min aller første squash! :hoppe: 

Ellers har jeg sådd nye bønner, masse sukkererter og noen sånne små agurker som man kan lage sure agurker av? Og mer flat persille :Nikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har du ditt på det tørre når det gjelder poteter. :) Artig med den squashplanten! Tenker den skal smake godt. Høres ut som du har mye matnyttig.

Her har jeg altså poteter, grønnkål og rødbeter. Ja, og så mye urter da, i en vinduskarm utendørs, helt perfekte forhold. (Vindfang). Men har mistanke om at noe spiser av grønnkålen- så jeg har begynt å dusje med grønnsåpevann.

Og erterblomstene har begynt å blomstre, de er så vakre. Agurk har jeg ikke prøvd ennå, men kanskje neste år? :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, litt er det jo - men, når alt kommer til alt er det ikke så mye igjen for alt styret! :ler: Heldigvis er styret litt av gleden også da :) 

Urter trives hos meg i år også! De pleier de virkelig ikke! Har ett hav av oregano, timian og salvie. Må bli flinkere til å høste og fryse ned, eller tørke? Hva pleier du å gjøre?

Salvien aner jeg ikke hva jeg skal bruke til, har hittil bare puttet ferske blader i teen min :ler: Har du noen tips? :) Ellers er det ikke mange ukene til jeg skal høste hvitløk, det gleder jeg meg veldig til, de som står i mer sol på terrassen har blitt utrolig kraftige og fine, så det er ikke tvil om at det hjalp med mer sol. Kan virkelig anbefale deg å prøv det til høsten, det er utrolig gøy å høste de inn, og de smaker vidunderlig! 

Har litt lyst til å prøve å så rosenkål nå, sånn at jeg kan plante de ut i den kassen sammen med grønnkål når jeg tar opp hvitløken, men er i tvil om det er litt vel sent? Skulle nok sådd de for en måned eller to siden, men det skader vel ikke å prøve :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett krydder som jeg (utrolig nok) ikke har fått til i år er mynte, den ble angrepet av noe som så ut som meldugg, skikkelig ulekkert :dry: Nå har jeg klippet den helt ned til ca. 1-2 cm, så det blir spennende å se om den tar seg opp igjen. Reddiker sliter jeg også med, merkelig hvordan jeg alltid sliter mest med de sortene som sies å være de letteste :ler: Jeg fikk noen fine i begynnelsen, men nå får jeg bare sånne tynne stilker? Som om all kraften går til bladene i stedet for roten? Utrolig irriterende, og dette har skjedd flere år på rad. Skjer det med dine også? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med salvie, men den er sikkert god til mye. Jeg fikk sånne gulrøtter ifjor som du snakker om, tynne stilker og store blader. Så jeg er veldig spent på rødbetene i år, som ser bra ut foreløpig. Når det gjelder meldugg, så ville jeg laget litt tynt grønnsåpevann og dusjet på. Det ødelegger ihvertfall ikke.

Pleier å fryse ned urter, men iår blir det så mye at jeg vurderer å tørke i tillegg. Rosenkål pleier jo å stå når frosten kommer, så det går helt sikkert an å sette nå.

Jeg har laget en blanding som ser ut til å virke på det meste av små udyr; grønnsåpe, vann, olje og i mangel av rødsprit; ei teskei med konjakk! :tongue: Ei dame på nett mente at jeg kom til å få slyngroser! :fnise:

Endret av hjertesukka
tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, hjertesukka skrev:

Jeg har ingen erfaring med salvie, men den er sikkert god til mye. Jeg fikk sånne gulrøtter ifjor som du snakker om, tynne stilker og store blader. Så jeg er veldig spent på rødbetene i år, som ser bra ut foreløpig. Når det gjelder meldugg, så ville jeg laget litt tynt grønnsåpevann og dusjet på. Det ødelegger ihvertfall ikke.

Pleier å fryse ned urter, men iår blir det så mye at jeg vurderer å tørke i tillegg. Rosenkål pleier jo å stå når frosten kommer, så det går helt sikkert an å sette nå.

Jeg har laget en blanding som ser ut til å virke på det meste av små udyr; grønnsåpe, vann, olje og i mangel av rødsprit; ei teskei med konjakk! :tongue: Ei dame på nett mente at jeg kom til å få slyngroser! :fnise:

Du skal bare se på det! :laugh:

Nå klippet jeg ned mynten, men har meldugg på diverse annet, så det med grønnsåpevann skal jeg jammen prøve :Nikke: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øspøs her i dag!   :regn: Men jeg nyter å slippe vanningen, det blir bare litt mye enkelte steder. Har satt noen krukker under tak, spesielt petunia som ikke liker vann på seg. :)

Og så må jeg ta en runde med grønnsåpemixen når det letter, den renner vel bort nå. I tillegg har jeg gjødslet godt med hønsegjødsel som skal være så bra. Aldri hatt det før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øser ned her i dag også :) Egentlig litt herlig. det trengs virkelig. Men, jeg må nok ut å vanna likevel, for jeg har utrolig mange krukker pakket under taket på terrassen :ler: 

Hønsegjødsel er supert, men det lukter pyton :dry: Smart å gjødsle før regnet :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rumle skrev:

Øser ned her i dag også :) Egentlig litt herlig. det trengs virkelig. Men, jeg må nok ut å vanna likevel, for jeg har utrolig mange krukker pakket under taket på terrassen :ler: 

Hønsegjødsel er supert, men det lukter pyton :dry: Smart å gjødsle før regnet :jepp: 

Tror jeg innbilte meg at det var luktfritt eller noe, slik som det meste er i dag. Men jeg kjenner det godt, og sekken ligger midt i inngangen omtrent, så glad jeg ikke skal ha gjester i helgen, haha. Skal sjølsagt flytte den når den blir litt tynnere. :fnise: Men håper at den gjødsla gjør skikkelig susen nå, altså.

Har forresten klippet ned noen av stemorsblomstene, gjødslet og håper de tar en ny omgang. :biggrin:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tak i klematis i sort/rødlilla i dag. Det er en helt spesiell farge som jeg falt for. Bildet er lånt fra nettet, men jeg ser at det er mange knopper på den. Gravde et dypt hull, hadde masse vann ispedd litt hønsegjødsel nedi, så da håper jeg på god vekst! :biggrin:

clematis-sorte-niobe-rankpflanze-spalier-pergola.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

126e91976d05ae90cf368e76a7217e65.jpg

40687b799d21e02f5f0f15bdc7acae67.jpg

0a46b22c182f233918583531648e420b.jpg

34acd03d39dacc3a1e047cf2adee5a4e.jpg

7a3249679fed4efc897b2d808ef1d4b0.jpg

 

Litt blomstergøy fra pinterest :rodmer: 

 

Jeg har mistet den ene hortensiaen min i år :grine: Og nå har jeg veeeeeldig lyst til å bytte den med en ny. Men det gror også masse forglemmegei i den samme krukken, og de er skikkelig fine akkurat nå, så kan liksom ikke grave opp og plante på nytt enda :sukk: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så aldeles nydelig!  Takk for flotte og inspirerende bilder! :blomst:

- Men du, er du sikker på at du har mistet den hortensiaen? Oki, skulle vel vært kommet nå da, men jeg hører folk klager over det samme, at den ser brun og skranten ut, og så plutselig så spretter den opp. Kan jo alltids håpe!

Min hortensia kommer seg nå, men den har stått og sturet veldig lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...