Gå til innhold

Skravletråd mai/juni 2014


LempikasPromise

Anbefalte innlegg

Hadde helt glemt den tråden her jeg. 6+0 i dag! Ser at jeg ikke er den eneste som er trøtt! Har akkurat våknet fra en liten lur nå faktisk. Haha.

Ellers har kvalmen kommet luskende, begynte i helgen. Var litt bekymret for at jeg ikke følte meg gravid nok i forrige uke, trekker det tilbake nå.. Har klart å kreke meg på jobb de siste dagene, veldig glad for at vi har mange doer jeg kan snike meg unna og spy på! Gleder meg til 2. trimester jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, kjipt å spy. Jeg vil ikke akkurat anbefale medisiner hvis du ikke trenger det, men om det blir veldig ille så kan du snakke med legen din om Postafen. Fungerer veldig bra på meg denne gangen, og uten begynner jeg å spy med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på 1. kontroll, litt kjipt for første svangerskapskontrollen var kun hos diabeteslegen ikke mye fokus på graviditet.. er blitt sykemeldt to uker, da skal jeg tilbake på ultralyd. Det blir spennende! :) Gleder meg til å sove ut i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det andre her som sliter med dårlig matlyst? Har ikke lyst på noe, ingenting smaker godt, ingenting frister. Og når jeg tvinger meg selv til å spise noe, så blir jeg fort "mett", uggen og dårlig. Har dere noe tips som kan hjelpe?

Blir litt oppgitt siden jeg bare går ned i vekt, ikke opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ingen matlyst. Løsningen er å spise akkurat det jeg får lyst på, når jeg får lyst på det. Det vil si salt chips, dyr mat fra kantina på jobb, noe fra butikken på vei hjem, pizza på kvelden osv. Ikke akkurat et sunt kosthold, men jeg nekter å ende opp på sykehus denne gangen.

Mitt problem er at jeg blir kvalm bare av å åpne kjøleskapet. Klarer ikke tanken på å lage meg noe som er inni der, så jeg spiser bare ting andre lager eller mat som er "ferdig". Veldig uvant for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på 1. kontroll, litt kjipt for første svangerskapskontrollen var kun hos diabeteslegen ikke mye fokus på graviditet.. er blitt sykemeldt to uker, da skal jeg tilbake på ultralyd. Det blir spennende! :) Gleder meg til å sove ut i morgen.

Kos deg med å sove ut :) Bra du får så god oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, føler med deg, Lempikas! :hug:

Jeg har det sånn til en viss grad, men tror nok du er en del verre enn meg. Er du kvalm, eller er det bare dårlig matlyst som plager deg?

Jeg har hatt noen runder der jeg ikke klarer noe mat, og da har jeg hatt vanlig cola i boks eller glassflaske i kjøleskapet som jeg har drukket når jeg har følt meg helt tom og tappet for energi. Smaken er i alle fall ikke plagsom, og hjelper mot en uggen mage og gir litt energi. Har passet på å ikke overskride den anbefalte mengden cola, da (1 liter daglig).

Har også spist en del sviskeyoghurt og iskald appelsin fra kjøleskapet kuttet i lettspiselige skiver. Annen kald frukt har også vært greit.

Av sånn usunn mat er det sånne potetskruer som har vært best å spise for min del, siden de ikke smaker så mye, men de metter og er gode og salte.

Mye vann er godt (og lurt), særlig vann med isbiter i :)

Er du veldig slank fra før siden du er litt oppgitt over at du går ned i vekt? Hvis du er normalvektig eller overvektig skal ikke det ha særlig mye å si for ungen. I første trimester er det like vanlig å gå ned som å gå opp, så det er ikke noen grunn til panikk enda :)

Har du vært på svangerskapskontroll enda? Det er sikkert lurt å si fra om dette til lege/jordmor, så kan du få oppfølging og tips derfra.

Det er anbefalt at gravide tar tilskudd av folsyre (t.o.m. uke 12) og d-vitamin, samt gjerne c-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i alle fall trøste med at jeg fikk en helt frisk unge selv om jeg gikk ned mange kilo i første trimester sist. :) Men gøy var det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i dårlig matlyst, samtidig som jeg har lyst på noe stadig vekk. Åpner kjøleskapet, men når alle luktene møter meg så lukker jeg fort igjen.. ser i skapene, men finner ikke noe jeg vil ha, og orker ikke lage noe selv..

Frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle! Er absolutt ikke tynn fra før. Helt normalvektig, men legen bemerket det da jeg var på kontroll på mandag, at jeg hadde gått ned i vekt og at det ikke var bra osv osv.

Og det er slitsomt å ikke ha lyst på noe.tror jeg får prøve og følge Sushis løsning og bare spise det som faller meg inn om jeg skulle få lyst på noe. Men ingenting smaker godt heller, før jeg ble gravid så var jeg veldig glad i alt av søtsaker osv. Nå har jeg ikke lyst på noe sånt, ikke sjokolade, ingenting. (Og ostepop som jeg var så glad i blir jeg jo kvalm av bare jeg ser posen/reklame på tv.)

Har gått til innkjøp av litt "nytt" pålegg da, så kanskje jeg finner ny favoritt til brødskiva iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, alle! Er absolutt ikke tynn fra før. Helt normalvektig, men legen bemerket det da jeg var på kontroll på mandag, at jeg hadde gått ned i vekt og at det ikke var bra osv osv.

Og det er slitsomt å ikke ha lyst på noe.tror jeg får prøve og følge Sushis løsning og bare spise det som faller meg inn om jeg skulle få lyst på noe. Men ingenting smaker godt heller, før jeg ble gravid så var jeg veldig glad i alt av søtsaker osv. Nå har jeg ikke lyst på noe sånt, ikke sjokolade, ingenting. (Og ostepop som jeg var så glad i blir jeg jo kvalm av bare jeg ser posen/reklame på tv.)

Har gått til innkjøp av litt "nytt" pålegg da, så kanskje jeg finner ny favoritt til brødskiva iallefall.

Er det mange kilo du har gått ned, da, eller? For er det bare et par kilo skjønner jeg absolutt ikke problemet. :klo: Synes det er merkelig om legen reagerer på det, for det er som sagt veldig vanlig, det står det jo i alle svangerskapsbøker. Jeg ville ikke latt meg bekymre så veldig om det ikke er mangfoldige kilo det er snakk om, og at du faktisk får i deg næring.

Ja, spis det du lyster enn så lenge, til matlysten kommer tilbake for fullt igjen :)

Det er sikkert ikke så lenge igjen før matlysten kommer tilbake igjen, har selv merket stor forbedring den siste uka :) Så fort man kommer seg inn i andre trimester går visst plagene tilbake for de fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LempikasPromise: Jeg støtter de andres råd om å spise det man har lyst på, når man har lyst på det, for å få i seg litt energi om ikke annet. Og du nærmer deg veldig fort andre trimester nå, så da vil det nok bli bedre. Å gå ned litt i første trimester er helt normalt, så jeg synes det er rart og upassende at legen din uttrykte seg som h*n gjorde hvis det ikke er snakk om altfor mange kilo.

Jeg mistet også lysten på alt søtt i forrige svangerskap (ganske lenge), og merker tendensen nå også, men det er vel bare sunt ;)

---

Fra å ikke kjenne meg særlig gravid forrige helg, føler jeg meg nå ganske gravid med en vedvarende kvalmefølelelse som ikke blir borte enten jeg er sulten eller mett, drikker cola light (jeg som ikke liker cola egentlig, men prøver alt) eller spiser noe salt, og så er jeg ganske trøtt og oppblåst. Krysser alt som krysses kan for at det ikke blir så mye verre enn dette... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke mange kiloene, men fremdeles frustrerende.

Uansett, får vel nøye meg med å spise det som evt frister i øyeblikket.

Ja, er ikke mer enn en uke igjen til dette trimesteret er ferdig for min del, så etter det bør det bli f***s fantastisk, siden alle sier "bare vent til andre trimester" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig kjedelig å slite med dårlig matlyst :-/

Jeg klarer ikke å finne noe som frister lengre jeg heller,

å i tillegg har jeg fått så innmari følsom mage :-/

Kan ikke drikke noe med kullsyre i lenger uten at jeg blir liggende med magekramper og dår skikkelig forstoppelse (sorry for informasjonen :P) :((

Så her går det i vann....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har planer om å lage meg innbakte horn med ost og skinke i løpet av helgen. Håper det smaker bedre enn brødskiver for det føler jeg vokser i munn om dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vita og spurte etter råd for fett hår, synes håret blir fett bare man ser på det etter at jeg ble gravid. Fikk tips om en rense shampoo. Skal prøve den i morgen. Flere som har fått fett hår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi så en svært spretten liten krabat på UL i går :rodmer: Alt så helt normalt ut :)

For å svare på spørsmålet ditt, Leanne, så merker jeg at håret er blitt fortere fett, ja. Og jeg har blitt plaget litt med flass, men har kjøpt en god flassjampo. Håret er fint så lenge jeg vasker det nesten hver dag :) Har noen småkviser i panna som er litt irriterende. Og hårveksten på magen og bikiniområdet har skutt fart! Har stubber en halv dag etter barbering! :daane:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...