Gå til innhold

Tjostolv Moland er død?


Gjest LadyAntebellum

Anbefalte innlegg

I følge en bekjent av meg som har vært i Dr Kongo og Uganda mange ganger er Moland og French uskyldige.

Han sier det er det verste kjeltringlandet som tenkes kan, og at guttene har gjordt 2 feil.

1: Krysse grensen fra Uganda til Gr Kongo

2: Si fra hvor de skulle dra

Det var et bakhold, sannsynligvis regjeringssoldater som skulle rane de, noe gikk galt og sjåføren ble drept.

Deretter så alle sjansen til å fylle lommene med cash, når det ikke gikk ble de glemt.

I Norge hadde ikke bevisførselen hold til et forenklet forelegg, de som tror guttene er skyldige må være mentalt syke, sitat slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En av mine advokatvenner var politifullmektig/aktor noen år. Han sa at det som var viktig var å klarlegge de faktiske forhold. Jeg mener at hans holdning er perfekt. Dessverre er ikke alle helt der, hele tiden.

Noe av problemet er at politiet mangler ressurser. De har ikke tid til å etterforske saker godt nok. Resultatet blir ofte at saker blir henlagt eller at statsadvokaten ikke tar ut tiltale fordi han/hun tviler på at bevisene er gode nok til å få en dom. Eller at tiltalte blir frifunnet i retten fordi det ikke kan bevises utover enhver rimelig tvil at tiltalte er skyldig.

Unntaket er de sakene som får stor oppmerksomhet i media. I de sakene settes det ofte inn ekstra ressurser. I de sakene er mitt inntrykk at beviskravene også senkes fordi noen dommere, og spesielt jurien, kan være farget av det inntrykket de har fått gjennom media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter folk som aldri har opplevd mer traume enn flis i fingeren og uttaler seg skråsikkert. Å, da skjønner jeg. Dere er jo ekperter!

Er det noen som husker oppstyret rundt den norske troppen fra Telemarkbataljonen i Afghanistan? Millitære som opplever vold og lever under fare finner måter å kanalisere ut stress og adrenalin på måter som ikke er forståelige for de som aldri har vært i livsfare. Grove spøker og galgenhumor er faktisk en måte å reagere på etter at en kamphandling. Ønsker dere dødsstraff for de som er kommet hjem fra Afghanistan og på en eller annen tid har vært med å å si absurde ting om afghanere etter en trefning? Eller ropt kamprop? Beviser det at de er mordere? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10033166

Hvis denne norske majoren blir tiltalt i en straffesak, er han da skyldig uansett om det ikke finnes andre bevis enn et bilde hvor han er på åstedet og vitner som endrer forklaringer hele tiden?

1285653055469_700.jpg

Jeg har også fått flis i fingeren, uten at jeg dermed kan kalle meg for ekspert.

Krigsdeltagelse er skummelt, og krigere kan lett blir banditter og voldsmenn dersom offiserene og organisasjonen ikke er god nok. Det har kommet fram stygge saker fra de fredsbevarende styrkene fra Sovjet sin okkupasjonstid i Afghanistan. Det pipler fram uhumskheter fra USA-styrkene også. To forskjellige organisasjoner og kulturer, som har møtt de samme omgivelsene.

Afghanistanstankrigen var en vesentlig rekrutteringsarena for de store Russiske bandittoligarker. Soldater solgte bl.a. våpen til sine motstandere i Mujahedin. Mange kom hjem med store rikdommer, som ikke var skaffet på snill måte.

Jeg håper og tror at Telemark Bataljon ligger på ett bedre og høyere nivå enn andre armeer. Det er helt nødvendig. Det sies at Nordmenn er ærligere og har høyere moral enn mennesker generelt. Samtidig vet vi at det er ingen regel uten unntak. Vår x-sykkelandsslagsjef var jo dopet når han syklet for Armstrong. Å være Norsk sannsynliggjør god moral, men det er ingen garanti. Svømmer du med griser , så blir du lett en gris. Mennesker tilpasser seg.

Den gode moraler helt vesentlig ifredsbevarende operasjoner, og her har offiserene ett spesielt ansvar. Et ansvar så stort at større armeer en vår har feilet.

Det Halle Jørn Hansen skrev, han som virkerlig er ekspert, stemmer med all info jeg har fått via andre bakveier. Jeg tror på han. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET ikke at han rumeneren som var på døra her i går kveld var uærlig, men jeg VET at jeg behandlet han som en kriminell like fordømt!

Og det baserer du på en domsavsigelse av en domstol som er like nøytral og objektiv som Kongo er 'demokratisk folkerepublikk'. Alt ved rettsaken var en farse, noe som også gjenspeilet seg i det faktum at de krevde inngangspenger. Skyldspørsmålet har knapt vært et tema, verken der eller her hjemme.

Endret av Larsern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge en bekjent av meg som har vært i Dr Kongo og Uganda mange ganger er Moland og French uskyldige.

Han sier det er det verste kjeltringlandet som tenkes kan, og at guttene har gjordt 2 feil.

1: Krysse grensen fra Uganda til Gr Kongo

2: Si fra hvor de skulle dra

Det var et bakhold, sannsynligvis regjeringssoldater som skulle rane de, noe gikk galt og sjåføren ble drept.

Deretter så alle sjansen til å fylle lommene med cash, når det ikke gikk ble de glemt.

I Norge hadde ikke bevisførselen hold til et forenklet forelegg, de som tror guttene er skyldige må være mentalt syke, sitat slutt.

Tror du virkelig at profesjonelle soldater hadde hatt problemer med å rane dem?

Hvorfor drepte de ikke vitnene?

Hvorfor gikk Moland og French tilbake til bilen da de hørte skarpe skudd fra bilen?

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at profesjonelle soldater hadde hatt problemer med å rane dem?

Hvorfor drepte de ikke vitnene?

Hvorfor gikk Moland og French tilbake til bilen da de hørte skarpe skudd fra bilen?

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

Hvorfor skulle de finne på å skyte sjåføren sin i midten av ingenmannsland?

Ble sjåføren drept av deres våpen? Vet man overhodet hvilket våpen sjåføren ble drept av?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor gikk Moland og French tilbake til bilen da de hørte skarpe skudd fra bilen?

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

De har forklart at de var midt i jungelen, og det var mørkt. Derfor valgte de å flykte fra stedet. De hadde tenkt å kjøre til nærmeste kontrollpost og fortelle hva som hadde skjedd, men ble angrepet og skutt etter av soldater før de kom så langt.

Jeg har selv stukket av fra en alvorlig ulykke fordi jeg bafant meg på en øde veistrekning i et afrikansk land. Jeg og de to andre norske jeg reiste sammen med ønsket å hjelpe de alvorlig skadde, men sjåføren insisterte på å kjøre videre fordi han var redd. Det føltes veldig feil å dra, men det kunne vært livsfarlig for meg å bli igjen på stedet. Vi var ikke involvert i ulykken, men var de første på stedet. Det var lite trafikk der, og det var sent på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle de finne på å skyte sjåføren sin i midten av ingenmannsland?

Ble sjåføren drept av deres våpen? Vet man overhodet hvilket våpen sjåføren ble drept av?

I retten ble det lagt fram bildebevis at et softgun som de hadde funnet på telefonen til Moland eller French. Den drepte ble ikke obdusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpenet som påtalemyndighetene i Kongo mener Joshua French og Tjostolv Moland

brukte til å drepe sjåføren sin, har aldri vært i Kongo.

Det er TV 2 som i kveld hevder at de har funnet det angivelige drapsvåpenet i en skog utenfor Oslo.

Våpenet er en softgun, som skyter hvite plastkuler, og serienummeret er identisk med det som er avbildet i bevismaterialet.

– På side 21 i dommen har domstolen identifisert drapsvåpenet. Dette er et våpen som referer til et fotografi. Etter det jeg har fått opplyst er det det bilde som er tatt utenfor Gardermoen, og som da viser en softgun, sier nordmennenes norske advokat, Morten Furuholmen til TV 2.

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.6838302

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I retten ble det lagt fram bildebevis at et softgun som de hadde funnet på telefonen til Moland eller French. Den drepte ble ikke obdusert.

Det husker jeg, men det er hevet over enhver tvil at de også hadde en ekte hagle av fabrikat jeg ikke husker i farta. Det man ikke vet er om den var det faktiske drapsvåpenet eller om sjåføren døde av et prosjektil avfyrt av soldatenes rifler. Slikt kan testes og verifiseres, men har ikke blitt gjort. Hvis saken ble fremstilt som at sjåføren ble drept på kloss hold med Molands/French sin hagle som siden ble gjemt på et sted som kun de kjente til, ja da hadde saken stilt seg noe annerledes. Spørsmålet er hvorfor slike verifiserbare fakta er utelatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har forklart at de var midt i jungelen, og det var mørkt. Derfor valgte de å flykte fra stedet. De hadde tenkt å kjøre til nærmeste kontrollpost og fortelle hva som hadde skjedd, men ble angrepet og skutt etter av soldater før de kom så langt.

Det jeg stusset over var hvorfor de gikk tilbake til bilen da de hørte skarpe skudd fra bilen.

Alle nerver i kroppen ville normalt ført et menneske/dyr vekk fra bilen - langt vekk. Når det smeller bare noen meter unna, så går man jo ikke rett bort til liket, særlig når det er mørkt.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg stusset over var hvorfor de gikk tilbake til bilen da de hørte skarpe skudd fra bilen.

Alle nerver i kroppen ville normalt ført et menneske/dyr vekk fra bilen - langt vekk. Når det smeller bare noen meter unna, så går man jo ikke rett bort til liket, særlig når det er mørkt.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

Med mindre man innser at man trenger bilen for å komme seg til folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ihvertfall liten tro på at norske myndigheter har gjort 'alt' de kunne i denne saken, men som vanlig så måles vel bidrag og effektivitet i hvor mye penger som er sløst bort, og da kan man med god samvittighet klappe seg på skulderen og si seg fornøyd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall liten tro på at norske myndigheter har gjort 'alt' de kunne i denne saken, men som vanlig så måles vel bidrag og effektivitet i hvor mye penger som er sløst bort, og da kan man med god samvittighet klappe seg på skulderen og si seg fornøyd.

De har brukt mellom 3 og 4 årsverk i året siden saken startet, de har også hatt en person tilstede i Kinshasa på heltid for å støtte disse to. De har også samarbeidet med britiske myndigheter. Hvor mye ressurser skal vi bruke på folk som reiser på privat militært raid?

Endret av Apis
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har brukt mellom 3 og 4 årsverk i året siden saken startet, de har også hatt en person tilstede i Kinshasa på heltid for å støtte disse to. De har også samarbeidet med britiske myndigheter. Hvor mye ressurser skal vi bruke på folk som reiser på privat militært raid?

Jeg sier at ressursbruken er feil. Kongolesiske myndigheter (politikere, politi, fengselsvesen osv) melker saken for det den er verdt fordi de tjener penger på at norske myndigheter er der nede; de er tjent med at vi bruker årsverk der. Det de derimot ikke er tjent med er at vi hadde kuttet ut rævsleikingen og sagt at nok er nok og at vi ikke tolererer at norske statsborgere er ofre for et slikt rettssirkus og truet med å kutte sletting av gjeld eller bistandsprosjekter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre man innser at man trenger bilen for å komme seg til folk.

Eller som i dette tilfellet, vekk fra folk.

Anonymous poster hash: 5d991...1b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at ressursbruken er feil. Kongolesiske myndigheter (politikere, politi, fengselsvesen osv) melker saken for det den er verdt fordi de tjener penger på at norske myndigheter er der nede; de er tjent med at vi bruker årsverk der. Det de derimot ikke er tjent med er at vi hadde kuttet ut rævsleikingen og sagt at nok er nok og at vi ikke tolererer at norske statsborgere er ofre for et slikt rettssirkus og truet med å kutte sletting av gjeld eller bistandsprosjekter.

Jeg synes det er feil å blande sammen uhjelp og fengselspolitikk.

En annen sak er at dersom Kongo er så korrupt som jeg får inntrykk av, så bør uhjelpen muligens stoppes. Jeg kan ikke forstå hvordan disse regnskogmidlene til Kongo kan hjelpe de som trenger det der, og gjetter at feil lommer blir fullere.

M og F er altså dømt for en forbrytelse som også straffes strengt i Norge, og retten var iallfall ikke mindre seriøs enn disse gutta som nektet å forklare seg. (I og med at de er dømt av en lovlig offisiell rett, så antar jeg at de er skyldige.)

Dersom det kommer to gutter fra Kongo og skyter en sjåfør her I Norge, så havner de i Norsk fengsel.

Forskjellen er mest standarden i fengslene. Det er koseligere på Ullersmo. Strafferammene er også forskjellige.

Et logisk tiltak fra Norge vil jo følgelig være å endre u-hjelpen til ett skikkelig fett fengselsprosjekt i Kongo, med formål å oppgradere fengslene i retning av Norsk standard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at ressursbruken er feil. Kongolesiske myndigheter (politikere, politi, fengselsvesen osv) melker saken for det den er verdt fordi de tjener penger på at norske myndigheter er der nede; de er tjent med at vi bruker årsverk der. Det de derimot ikke er tjent med er at vi hadde kuttet ut rævsleikingen og sagt at nok er nok og at vi ikke tolererer at norske statsborgere er ofre for et slikt rettssirkus og truet med å kutte sletting av gjeld eller bistandsprosjekter.

Jeg tenker at det blir feil å kutte bistand til for eksempel kvinner som er utsatt for seksualisert vold i forbindelse med konfliktene som har vært der. Ser ikke helt hvilke muligheter vi har til å påvirke, men håper det blir en åpning for French til å komme til Norge nå og at det ikke er noe i det at Kongo ser på han som en mulig mistenkt i Molands død

Endret av Apis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...