Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Linn 

Jeanette 

Cassandra 

Savannah 

Sienna

Vanessa 

Veronica og Victoria, var vestkant navn for 40 år siden nå er de ikke det mer.

Tara

 

Anonymkode: 00676...0c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, wintergirl skrev:

Vet eller forventer pga statistikk? Ja, jeg skjønner ikke den stemplingen av navn. Beklager det altså. Høres bare så dumt ut i mine ører. 

Dette er altså forsket på av diverse navneforskere, og ikke noe jeg finner på eller "stempler".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanja

Jessica

Angelica

Adriana 

Nova

Iselin 

Isabelle 

Sophia 

Therese/a

Lena

Stina 

alle dobbeltnavn med Stina/e 

 

Anonymkode: 00676...0c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Dette er altså forsket på av diverse navneforskere, og ikke noe jeg finner på eller "stempler".

Navneforskere :laugh: Alt som skal forskes på nå om dagen og bli tatt så seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hæhæ! Har dårlig erfaring med en som heter det sjæl. Læreren på ungdomsskolen var en hurpe. Lett å forbinde navnet, med enkelt personer. 

Anonymkode: 5d32c...2e4

Jeg forbinder Astri/d med en nabo. Jeg blir sinnsykt irritert, av dama. Og dermed navnet. 

Anonymkode: 622e2...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, wintergirl said:

Nasjonal tilhørighet? Litt vel drøyt å sammenligne sånt. Som skrevet tidligere, Hvis dette er så viktig, hvorfor ikke bare lære om det på skolen? Syns uansett det er å stemple andre.  Mange av de høystatus navnene er faktisk ganske vanlige. Ikke noe spesielt fine. Enn så lenge har ikke navnet mitt blitt nevnt her, som jeg har sett. Men uansett tåpelig å føre statistikk over sånne ting. 

Nei, det er ikke drøyt i det hele tatt. Det har som sagt med identitet å gjøre. Nasjonal tilhørighet er en slik faktor, men klasse og verdier er andre slike faktorer. Klassetilhørighet kan trumfe nasjonal tilhørighet; feks vil man finne at folk fra ulike land, som tilhører det man før kalte arbeiderklasse vil være tilbøyelig til å velge liknende navn, unge foreldre også, og velstående. Feks tilhører svenske Ronnys foreldre arbeiderklasse, som norske Ronny - foreldrenes tilhørighet til arbeiderklassen skinner gjennom, men ikke deres nasjonalitet. 

Hvorfor er det så vanskelig å lese lenkene som ble limt inn over om forskning på området? Å tilegne seg kunnskap fra profesjonelle kilder? Det er jo ikke alt man behøver å lære på skolen, fordi det ikke er viktig eller fordi man plukker det opp uansett. At det ikke er pensum betyr ikke at normer ikke-eksisterende.

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke drøyt i det hele tatt. Det har som sagt med identitet å gjøre. Nasjonal tilhørighet er en slik faktor, men klasse og verdier er andre slike faktorer. Klassetilhørighet kan trumfe nasjonal tilhørighet; feks vil man finne at folk fra ulike land, som tilhører det man før kalte arbeiderklasse vil være tilbøyelig til å velge liknende navn, unge foreldre også, og velstående. Feks tilhører svenske Ronnys foreldre arbeiderklasse, som norske Ronny - foreldrenes tilhørighet til arbeiderklassen skinner gjennom, men ikke deres nasjonalitet. 

Hvorfor er det så vanskelig å lese lenkene som ble limt inn over om forskning på området? Å tilegne seg kunnskap fra profesjonelle kilder? Det er jo ikke alt man behøver å lære på skolen, fordi det ikke er viktig eller fordi man plukker det opp uansett. At det ikke er pensum betyr ikke at normer ikke-eksisterende.

Anonymkode: 596ea...ac1

Det er ikke vanskelig å lese,bare så utrolige mye dum forskning som virkelig ikke betyr en dritt. Det er vel lov å synes hele greine er dumt eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
På 12.8.2013 den 21.52, Duformeg skrev:

Tja ikke så lett å være helt subjektiv i dette:

Anide
Annike
Anette
Andrea
Eli
Theres
Linda
Gro
Ina
Ingelina
Desiree
Monica
(Amerikanske navn generelt)
Linnea
Kjersti
Rita
Trude
Eva
Hilde
Bettina (!!!)
Linn
Lotta
Lena (!!!)
Isabella
Mette
Marit
Jannette

(edit: la til noen jeg glemte)

Hva betyr (!!!) ? 

Anonymkode: b5955...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celine, Kristine/Kristina, Sienna, Sophie

Anonymkode: 19af0...65a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Celine, Kristine/Kristina, Sienna, Sophie

Anonymkode: 19af0...65a

:sjokkbla: Jeg håper ikke folk tenker det om meg da, haha! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2013 den 18.34, AnonymBruker skrev:

Isabell og Celine er lavstatus og signaliserer at foreldrene ikke har fullført videregående.

 


Anonymous poster hash: 5c75a...0a1

 

Jeg kjenner en lege som heter Isabell... begge hennes foreldre har fullført videregående og vell så det 😄

 

Anonymkode: 5d597...9e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.10.2017 den 23.48, AnonymBruker skrev:

Tipper flere av dere nevner navn på jenter dere er sjalu på :P 

Anonymkode: 3e235...38b

jepp, for mange av navnene jeg ser her er absolutt ikke fra typiske lavstatus jenter/kvinner.

Anonymkode: 10bfa...abf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg likevel skal nevne navn som må signalisere lavstatus, så er det typiske kjedelige og lite kreative navn
Anne, Lina, Tine, Kine, Berit, Karoline, Silje
Randi, Embjørg og Elbjørg er navn jeg forbinder med eldre damer 😛 

Anonymkode: 10bfa...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/12/2013 at 5:47 PM, AnonymBruker said:

Jeg mener dette er eksempler på navn som signaliserer lav status (i Norge):

 

Alexandra, Angelica, Tilia Tallulah (og lignende snåle dobbeltnavn), Leah, Isabella, Linnea.

 

 

 

Anonymous poster hash: 5d9e3...61e

Tilia? Really?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Falt Anders langt ned på lista da terroren på Utøya skjedde? 😛 

Anonymkode: 10bfa...abf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med barn som sliter, både relasjonelt og på andre måter. De kommer fra "dårlige kår" med foreldre som sliter selv. Barna jeg obber med har ofte labge dobbel og trippelnavn. "Ingrid Aurora" "Leo Matheo", "Nathaniel Elander", Cathrina Kristina Bianca osv (fant bare på navn som kunne ligne i farta)

Anonymkode: 520a8...f43

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette farges ofte av personer vi forbinder med navnene vi ser. Ser for eksempel mange nevne Vibeke. Det er et navn jeg forbinder med vellykkede mennesker, men sånn er det kanskje ikke for alle.

Så har jeg en annen assiasjon til for eksempel Ronny, Roger (eller enda verre, Råger), Raymond og Kai/Kay.

Som lærer ser du mange av disse tidlig 2000-talls halv-trendy navnene komme i mer voksen alder. Det er spesielt, og sannsynligvis en bakdel for mange av dem når de skal ut i arbeidslivet for eksempel. Nettopp fordi vi, som denne tråden viser, har en antagelse om en person, bare vi hører vedkommendes navn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest studentmammaen
1 minutt siden, Example skrev:

Dette farges ofte av personer vi forbinder med navnene vi ser. Ser for eksempel mange nevne Vibeke. Det er et navn jeg forbinder med vellykkede mennesker, men sånn er det kanskje ikke for alle.

Så har jeg en annen assiasjon til for eksempel Ronny, Roger (eller enda verre, Råger), Raymond og Kai/Kay.

Som lærer ser du mange av disse tidlig 2000-talls halv-trendy navnene komme i mer voksen alder. Det er spesielt, og sannsynligvis en bakdel for mange av dem når de skal ut i arbeidslivet for eksempel. Nettopp fordi vi, som denne tråden viser, har en antagelse om en person, bare vi hører vedkommendes navn.

Eller enda verre i i kombinasjon som Kai Ronny eller Kai Tommy🤔😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...