Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 hours ago, AnonymBruker said:

Denne tråden er helt syyyk... Liker jeg et navn er det pga klangen i navnet, ikke en evt statistikk rundt navnet...

Denne tråden er for individer som  ikke klarer å tenke selv, men som må ha en statistikk på hvordan et navn er motatt...

Dessuten: folk vil alltid ha forskjellig smak. Tror mye her er fordi man forbinder navnet med noen, men la oss si man har et anstrengt forhold til et navn pga en kjip person, så dukker det opp DEN skjønnheten med laaangt, tjukt, bølgete hår og fløyelsmyk porselenshud, store vakre øyne med mørke naturlige vipper, nydelig hals og et gåtefullt uttrykk, som heter det samme! Da vil man fort glemme at navnet var "trashy".........

Anonymkode: 1c96d...a51

Dette handler ikke om hva folk skal kalle ungene sine, men om hvilke konnotasjoner navn bærer med seg og hvorfor. Som jeg har nevnt før i tråden: Professor Ronny Ambjørnsson skrev en bok om fenomenet, «Mitt fornavn er Ronny», der han også fortalte hvordan navnet avslørte arbeiderklassebakgrunn og var er hinder fra å bli fullt integrert i enkelte kretser som hadde intellektuelle røtter i generasjoner. Slik er det, enten du vil eller ikke, og om noen endrer mening fra å kalle ungen Maximilian-Baltazar eller Sienna-Cjantelle så er det kanskje ikke dumt.

Men det hindret ikke Ronny Ambjørnsson i å bli professor, og det er jo noe av det som er bra her i Skandinavia - at navnet i de aller fleste sammenhenger ikke skjemmer noen.

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/10/2017 at 7:57 AM, AnonymBruker said:

Jeg synes det er harry når man velger å skrive navnet på en spesiell måte.

Chanett

Christopher

Ja, det var jeg kom på i farta, har dessverre sett mye rart-

Anonymkode: e3251...599

Dårlig eksempel - Christopher er vanlig i utlandet og slik sett mer logisk, mens Chanett er overhodet ikke brukt noen plasser. 

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanlig i Danmark

Anonymkode: a39bb...c80

Aldri hørt det før. 

Høres nesten ut som no p-pille navn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser navnet mitt her nevnt en 5-6 ganger. Nesten litt stolt her nå. Er jo ikke det vanligste navnet i norge, og dere som skriver her må jo ha truffet folk med det navnet som har vært noen skikkelige hespetrær. :fnise: 

Trude er jo et veldig gammelt navn, og det kommer fra Trud, datter av Tor. Hun var også en av de 13 valkyriene. Jeg liker navnet mitt og hva det står for. Men hvis mange her synes det er trashy så dere om det :P

Anonymkode: c1394...2f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Forundret.. skrev:

Aldri hørt det før. 

Høres nesten ut som no p-pille navn.

Ikke veldig vanlig i Norge ihvertfall. Fra SSBs navnesøk:

Det er 25 kvinner som har Bolette som første fornavn
 

Litt flere i Danmark men ikke av de vanligste:
 

Kvinder med fornavnet 'BOLETTE'   805
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.10.2017 den 22.54, AnonymBruker skrev:

Dette kartet viser veldig tydelig at Victoria i hovedstaden er et Bygdøy/Frogner/Oslo vest navn, og ikke pt vanlig i «lavstatus»-områdene https://www.aftenposten.no/osloby/i/2OQKr/Se-hvilke-barnenavn-som-er-mest-populare-i-din-bydel

Anonymkode: 596ea...ac1

1. Norge er mye mer enn Oslo.

2. Mulig folk på Oslo vest med mye økonomisk kapital kaller barna Victoria. Vil likevel påstå at navnet er harry - og ikke mye brukt hos 'fint'folk med kulturell kapital.

Anonymkode: a4ac3...823

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler ikke om hva folk skal kalle ungene sine, men om hvilke konnotasjoner navn bærer med seg og hvorfor. Som jeg har nevnt før i tråden: Professor Ronny Ambjørnsson skrev en bok om fenomenet, ogs«Mitt fornavn er Ronny», der han også fortalte hvordan navnet avslørte arbeiderklassebakgrunn og var er hinder fra å bli fullt integrert i enkelte kretser som hadde intellektuelle røtter i generasjoner. Slik er det, enten du vil eller ikke, og om noen endrer mening fra å kalle ungen Maximilian-Baltazar eller Sienna-Cjantelle så er det kanskje ikke dumt.

Men det hindret ikke Ronny Ambjørnsson i å bli professor, og det er jo noe av det som er bra her i Skandinavia - at navnet i de aller fleste sammenhenger ikke skjemmer noen.

Anonymkode: 596ea...ac1

Du skriver at han skrev den boka, og at "slike er det, enten du vil eller ikke ", og avslutter med å si at "men det hindret ikke han ( altså forfatteren: Ronny A ) i å bli proffesor! Da skriver du jo indirekte at det ikke trenger å ha noen betydning. Jeg tror det har mindre og mindre betydning. Det handler om hvem man ER uansett hvilket navn man bærer! Ei som er unik, vakker, fantastisk, som har et navn mange forbikder med trashy/kjipt, kan gi navnet en annen mening. 

Mange her bruker Oslo vest som eksempel. Alle som bor der er ikke fasiten på "høy status". Og hva er høy status? Er det å ha en "respektabel jobb" som f.eks samfunnet ofte finner "respktabel": lege, ingeniør, advokat? Eller er det en musiker/kunstner som lever av sitt potensiale og er tro mot seg selv ?

Hva er mest status: å være i slekt med skuespillerinnen Monica Bellucci, eller kanskje Charlotte Ginsbourgh med sin sterke kulturelle/historiske "kapital"? Flere her har nevnt navnene Monica og Charlotte som lav status...Eller vil du heller vært i slekt med Christian eller Felix med legeforeldre på Oslo vest? Hva er mest status? Svaret vil selvsagt variere etter hvem du spør, derav er også forbindelsen man har til navn, forskjellig, selv om man kan finne flere av en type navn i f.eks en bydel av Oslo, kontra en annen. Men poenget mitt er, navnet settes inn i en kontekst uansett om hvem man ER! 

Anonymkode: 1c96d...a51

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Norge er mye mer enn Oslo.

2. Mulig folk på Oslo vest med mye økonomisk kapital kaller barna Victoria. Vil likevel påstå at navnet er harry - og ikke mye brukt hos 'fint'folk med kulturell kapital.

Anonymkode: a4ac3...823

Hvis du først velger å forbinde et navn med noe, er det veldig historieløst å si at Victoria ikke er brukt hos "fint folk" med kulturell kapital. Det finnes mange Victoriaer i kongelig historie. Og som en/ei nevnte her tidligere: forfatteren Knut hamsun skrev en roman med dette navnet. Større "kulturell kapital" skal man lete lenge etter...

Anonymkode: 1c96d...a51

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2017 at 8:00 PM, AnonymBruker said:

1. Norge er mye mer enn Oslo.

2. Mulig folk på Oslo vest med mye økonomisk kapital kaller barna Victoria. Vil likevel påstå at navnet er harry - og ikke mye brukt hos 'fint'folk med kulturell kapital.

Anonymkode: a4ac3...823

Men det er nå her det var artikkel om og det er ikke slik at Oslo-folk har en helt annen kultur og demografi enn andre områder, selv om det er regionale forskjeller. 

Du får dokumentere dine påstander da; det er MYE kulturell kapital i bydelene i Oslo der Victoria brukes, om det ikke er så mye i feks Holmenkollen. Virker som din synsing er basert på noen du kjenner og det er LITT lite til å trekke generelle slutninger basert på en Vicky fra røykehjørnet. Victoria har ingen av de øvrige kriteriene for lavstatusnavn, men har vært i bruk over århundrer. 

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria/Viktoria er ikke et navn jeg ville ha brukt på barna mine, men det er ikke harry eller stygt.

Ser at enkelte nevner Knut Hamsun på grunn av boka Victoria, så da legger jeg en link her som forteller hva han valgte å kalle sine barn o.l

 http://hamsunsenteret.no/no/component/author/page/128-hamsuns-familie-marie-og-knuts-barn-barnebarn-oldebarn

Jeg tror flere bør tenke seg om to eller tre ganger før de hengir seg ut på diskusjonen om hva som er "lav status"-navn. I mine øyne sigaliserer det mer lav status enn navnet ditt

Anonymkode: 2760e...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/11/2017 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Hvis du først velger å forbinde et navn med noe, er det veldig historieløst å si at Victoria ikke er brukt hos "fint folk" med kulturell kapital. Det finnes mange Victoriaer i kongelig historie. Og som en/ei nevnte her tidligere: forfatteren Knut hamsun skrev en roman med dette navnet. Større "kulturell kapital" skal man lete lenge etter...

Anonymkode: 1c96d...a51

 

 

On 10/11/2017 at 10:44 PM, AnonymBruker said:

Du skriver at han skrev den boka, og at "slike er det, enten du vil eller ikke ", og avslutter med å si at "men det hindret ikke han ( altså forfatteren: Ronny A ) i å bli proffesor! Da skriver du jo indirekte at det ikke trenger å ha noen betydning. Jeg tror det har mindre og mindre betydning. Det handler om hvem man ER uansett hvilket navn man bærer! Ei som er unik, vakker, fantastisk, som har et navn mange forbikder med trashy/kjipt, kan gi navnet en annen mening. 

Mange her bruker Oslo vest som eksempel. Alle som bor der er ikke fasiten på "høy status". Og hva er høy status? Er det å ha en "respektabel jobb" som f.eks samfunnet ofte finner "respktabel": lege, ingeniør, advokat? Eller er det en musiker/kunstner som lever av sitt potensiale og er tro mot seg selv ?

Hva er mest status: å være i slekt med skuespillerinnen Monica Bellucci, eller kanskje Charlotte Ginsbourgh med sin sterke kulturelle/historiske "kapital"? Flere her har nevnt navnene Monica og Charlotte som lav status...Eller vil du heller vært i slekt med Christian eller Felix med legeforeldre på Oslo vest? Hva er mest status? Svaret vil selvsagt variere etter hvem du spør, derav er også forbindelsen man har til navn, forskjellig, selv om man kan finne flere av en type navn i f.eks en bydel av Oslo, kontra en annen. Men poenget mitt er, navnet settes inn i en kontekst uansett om hvem man ER! 

Anonymkode: 1c96d...a51

Du misset poenget; Ambjörnsson ble det han ville bli, navnet hindret ham ikke, men skrev en bok om klassereisen og det at NETTOPP pga fornavnet ville han aldri bli helt integrert el akseptert i visse kretser; ikke få full status på et vis. Med en gang han sier at han er Ronny fra Gøteborg, «vet» man at han høyst sannsynlig kommer fra en familie uten høyere utdannelse. 

Du stiller spørsmål til hva høy og lav status er, og selv om det ikke er entydig (penger og kulturell kapital går ikke alltid hånd i hånd feks), men å underslå at det er forskjeller, er bare dumt. Utdannelsesnivå og inntekt påvirker folks livsstil og status og som med all statistikk over demografiske forhold, vil det være avvik. Å si at ikke alle på Oslo vest har høy status selv om de i snitt ligger høyere enn på østkanten el i distriktene, er like nyttig informasjon som å si at ikke alle japanere blir gamle selv om de har høy levealder i Japan; selvsagt gjelder det ikke slle, men det gjelder flere og snittet blir høyere. 

Jeg referer kun fakta om allment aksepterte statusbegreper og faktisk forekomst av navn, ikke min personlige mening om hva jeg synes er status eller kult eller bra. 

Du peker selv på kontekst, men å feks hete Charlotte el Monica i landene der dette har vært tradisjon og i overklasse lenge er noe annet enn å hete det i Norge som datter av rullingsrøykende alenemor på 70-tallet.

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutes ago, AnonymBruker said:

Victoria/Viktoria er ikke et navn jeg ville ha brukt på barna mine, men det er ikke harry eller stygt.

Ser at enkelte nevner Knut Hamsun på grunn av boka Victoria, så da legger jeg en link her som forteller hva han valgte å kalle sine barn o.l

 http://hamsunsenteret.no/no/component/author/page/128-hamsuns-familie-marie-og-knuts-barn-barnebarn-oldebarn

Jeg tror flere bør tenke seg om to eller tre ganger før de hengir seg ut på diskusjonen om hva som er "lav status"-navn. I mine øyne sigaliserer det mer lav status enn navnet ditt

Anonymkode: 2760e...7eb

Om det å hengi seg til en slik kulturdiskusjob om navn er lavstatus, er det å diskutere integreringpolitikk rasistisk. 

Jeg vil nå heller si at å ta del i diskusjoner basert seg på ukunnskap eller fornektelse er uintelligent.

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 20.06, wintergirl skrev:

Det snakkes om at telletrådene er unødvendige. Men hva er dette med å rakke ned på navn og kalle de lavstatus,høystatus? Samme hva en forskning eller hva det er for noe sier vel. Kan vi ikke heve oss over dette med å sette merkelapper på andre pga navn? Og nei,jeg ikke ikke furten som en liten jente fordi jeg mener dette, som hevdet tidligere da jeg spurte om noe.  Jeg er ikke sint overhodet,bare lurer. Lurer også på hva dere som rakker ned på navn heter? Det må jo være eksklusivt og flotte navn.....?

 

På 10.10.2017 den 23.16, AnonymBruker skrev:

Jeg har et navn som har vært nevnt på ca hver side her. Et vanlig navn fra 80-tallet, man fant ca en i hver klasse. Og jeg synes det er helt greit at navnet mitt blir nevnt, fordi det stemmer. 

Jeg, Roy og Kenneth. Vi var verstingene og oddsen for at minst én av oss hadde alkoholiserte foreldre var høy. 

Sånn sett er det en interessant demografisk/sosiologisk diskusjon. 

Jeg tar meg ikke nær av at folk ser på navnet mitt som lav status. Navnet skjemmer ingen, og jeg har klart både utdanning og fin jobb jeg trives i likevel. Om man sletter denne tråden, så slettes ikke folks oppfatninger. 

 

Anonymkode: 4cf41...81b

Jeg tenker det samme som deg. Navnet mitt har også vært nevnt flere ganger i tråden ;)

Tråden handler ikke om "hvilke navn er stygge", men hvilke navn man forbinder med lav sosial status. Altså en langt mer konkret sak. Det er ingen hemmelighet at noen navn blir sett på som høystatus og andre som lavstatus. Jeg blir heller ikke fornærmet hvis noen ser på mitt navn som lavstatus. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

 

Jeg tenker det samme som deg. Navnet mitt har også vært nevnt flere ganger i tråden ;)

Tråden handler ikke om "hvilke navn er stygge", men hvilke navn man forbinder med lav sosial status. Altså en langt mer konkret sak. Det er ingen hemmelighet at noen navn blir sett på som høystatus og andre som lavstatus. Jeg blir heller ikke fornærmet hvis noen ser på mitt navn som lavstatus. 

Det handler ikke om hvorvidt man blir fornærmet eller ikke. Men å sette stempler på navn er drøyt og det må man få lov til å mene. Eller? Hvordan tror du det hadde vært hvis vi lærte om sånt på skolen? Personlig så forbinder jeg ingen navn med hva som er lavt, eller høystatus. Ikke alle navn er like pene,men lav/høystatus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel utrolig individuelt, og kommer vel an på hvilke assosiasjoner hver og en har til de ulike navnene. Om en person du kjenner er en voldelig, alkoholisert bråkmaker vil du vel automatisk forbinde det navnet med noe negativt. 

Når det er sagt, så minner dette med lavstatus-navn litt om østkant-/vestkantnavn. Selv om dette ikke er fasiten, så heter det seg vel på folkemunne gjerne at østkantnavn som typisk er Jeanette, Laila, Tanja, Raymond, Tommy, Kenneth, Jonny og Glenn er harry bråkmakere med lavere utdanning, mens typiske vestkantnavn som gjerne er Celina, Kathrine, Carl, Cecilie, Haakon og Christian er mer sofistikerte. 

Uansett vil man med en slik diskusjon tråkke folk veldig på tærne, for det finnes garantert mange sofistikerte personer som heter Tanja og Raymond, selv om man ofte tenker at Celina og Haakon er mer i den båsen. 

Anonymkode: 28a15...1e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, wintergirl said:

Det handler ikke om hvorvidt man blir fornærmet eller ikke. Men å sette stempler på navn er drøyt og det må man få lov til å mene. Eller? Hvordan tror du det hadde vært hvis vi lærte om sånt på skolen? Personlig så forbinder jeg ingen navn med hva som er lavt, eller høystatus. Ikke alle navn er like pene,men lav/høystatus...

Det handler ikke om hva du personlig forbinder med er navn, eller stempler på navn, men hvordan navn velges basert på identitet. Og å fornekte sammenhengene her er på nivå med å fornekte at nasjonal tilhørighet også påvirker navnevalg.

11 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er vel utrolig individuelt, og kommer vel an på hvilke assosiasjoner hver og en har til de ulike navnene. Om en person du kjenner er en voldelig, alkoholisert bråkmaker vil du vel automatisk forbinde det navnet med noe negativt. 

Når det er sagt, så minner dette med lavstatus-navn litt om østkant-/vestkantnavn. Selv om dette ikke er fasiten, så heter det seg vel på folkemunne gjerne at østkantnavn som typisk er Jeanette, Laila, Tanja, Raymond, Tommy, Kenneth, Jonny og Glenn er harry bråkmakere med lavere utdanning, mens typiske vestkantnavn som gjerne er Celina, Kathrine, Carl, Cecilie, Haakon og Christian er mer sofistikerte. 

Uansett vil man med en slik diskusjon tråkke folk veldig på tærne, for det finnes garantert mange sofistikerte personer som heter Tanja og Raymond, selv om man ofte tenker at Celina og Haakon er mer i den båsen. 

Anonymkode: 28a15...1e2

Jeg vil være forsiktig med å si at navn indikerer hvem som er sofistikert eller ikke, de man kan tolke ut fra navn, er foreldrene som valgte navnet - og da ikke nødvendigvis hvem de er, men hvem eller hva de ønsker å være. Og om Henriks foreldre har høyere sosioøkonomisk eller kulturell status enn foreldrene til Johnny, så behøver det ikke si så mye pm navnebærer, selv om det er sannsynlig at Henrik er vokst opp i et hjem med flere bøker enn Johnny, behøver det ikke være slik. Hvor langt eplet faller fra stammen varierer.

Anonymkode: 596ea...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...