Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper flere av dere nevner navn på jenter dere er sjalu på :P 

Anonymkode: 3e235...38b

Tipper at navnet ditt har blitt nevnt ganske mange ganger her 

Anonymkode: dfcbc...232

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Embjørg, Bjørg, Anne, Ragna, Agnes . Dette er veldig typisk navn å finne på bygda og hører svært sjelden til disse navnene på vestkanten i Oslo :P 

 

Anonymkode: 10bfa...abf

Døtrene til Herborg Kråkevik og Pia Tjelta heter Agnes..ikke mye lavstatus over de! Nydelig navn!

Anonymkode: 4f59d...538

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper at navnet ditt har blitt nevnt ganske mange ganger her 

Anonymkode: dfcbc...232

Ditt også eller? 

Jeg har ikke sjekka :fnise: Det har kanskje du?

Anonymkode: 3e235...38b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lavstatusnavn i min mening er typ: Jeanette, Celine, Nadia, Lisa, Nathalie, Veronica, Astrid, Mathea, Britt, Benedicte, Samantha osv. Mye forbindes med "vanlige trash navn" og andre av tilknytning til personer jeg kjenner.

De fleste andre syntes jeg er nydelige, spesielt de klassiske navnene, med røtter til gamledager.

Nå til dags velger alle familier navn de selv liker, så navn har veldig lite å si om bakgrunnen din da

Anonymkode: 59020...014

Astrid er da et gammelt navn, ikke harry syns jeg da!

Anonymkode: c0462...061

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Astrid er da et gammelt navn, ikke harry syns jeg da!

Anonymkode: c0462...061

Kun de som heter det, med eller uten d, ville vært enig! 

Anonymkode: 622e2...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny, Johnny, Nils Petter, Ida, Oda, Line, Linn, Veronika, Hilde, Jeanette, Bettina, Martin, Trude

Anonymkode: 8cb89...a80

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For en merkelig og ekkel tråd. Jeg ser navn som Anna, Helena og Marie er nevnt, de har da aldri hatt lav status? De navnene er noen av de mest klassiske vi har. Det virker som veldig mange bare har skrevet navn på personer de ikke liker. 

Anonymkode: 2d2e8...0f3

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibeke og Lisbeth er navn jeg forbinder som lav sosial status. Alle de jeg har møtt på opp igjennom som voksne og barn har utelukkende kommet fra brokete familier, vanskelig oppvekst og rusproblematikk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid, Line, Elisabeth og Victoria er da ikke lavstatus! Verre med Laila og Jeanette da ass. 

Anonymkode: 68dca...42c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg. Ramona er lav status. Lizz og alle navn med feil bruk av z i er lavstatus. 

Anonymkode: 249e0...b96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du er rimelig langt utenfor poenget. Det er mulig å gjøre seg visse observasjoner angående navntrender uten å blir furten som en liten jentunge.

Anonymkode: 4567e...db5

Jeg syns i grunn ikke det jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe rart at vi har så vanvittig mye mobbing på norske skoler. Det er jo voksne mennesker somdere som lærer barna deres det! 

Veldig flaut. 

Anonymkode: 7fa7a...517

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Jasmine, Ramona og Jessica er lavstatus på norske barn, men jeg synes navnene er skikkelig fine. 

Selv fikk mine barn norrøne navn som jeg også synes er fine. Etablerte navn, ikke Odin og Loke (noe jeg synes også er lavstatus fordi det bærer hint av uvitenhet), som Odd, Siv, Astrid, Magne.. 

Så at man diskuterer status og statestikk (flest Ronny I fengsel) betyr ikke at man sier navnene er dritstygge. 

Anonymkode: 4cf41...81b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Linda, Lena, Laila, Tanja, Camilla, Sandra, Silje, Iren(e). 

Ronny, Roy, Johnny, Nikolai, Leander, Ole.

De fleste navn med bindestrek, og alle typisk unge alenemødrenavn som Lukas og Celine. 

Anonymkode: 968e3...abd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Astrid, Line, Elisabeth og Victoria er da ikke lavstatus! Verre med Laila og Jeanette da ass. 

Anonymkode: 68dca...42c

I mine øyne er Victoria kroneksemplet på et harry navn på barn med norske foreldre-- på linje med Isabella, michelle, Veronica etc.

Anonymkode: a4ac3...823

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

I mine øyne er Victoria kroneksemplet på et harry navn på barn med norske foreldre-- på linje med Isabella, michelle, Veronica etc.

Anonymkode: a4ac3...823

Ikke enig og det stemmer ikke med demografiske forhold. Lavstatus er i tillegg til at det er hyppig brukt i områder med unge foreldre og/eller lav inntekt, typisk kjennetegnet ved at det er nyere navn uten tradisjon, eller belastede navn der bruk indikerer uvitenhet. Victoria har eksistert i flere hundre år i Norge, og ble udødeliggjort i Hamsuns bok ved samme navn. Chantelle, Michelle og Jeanette derimot..men det gjør dem selvsagt ikke til dårligere mennesker. 

Tråden generelt skjemmes av enten uvitenhet rundt navn eller uvitenhet rundt hva «lavstatus» er definert. Og en misforstått oppfatning av at bygd er lavstatus - hvilket er sjeldent tilfelle, det typiske er i mindre byer eller i «lavinntekts»-bydeler av større byer. Det er faktisk endel fakta som underbygger hvorvidt et navn er typisk «lavstatus», det handler ikke om hva man selv «synes». Eksempler som Astrid, Ragna, Ragnhild, Marie, Camilla, Laila etc er rett og slett feil. 

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...