Gå til innhold

Hvilke jentenavn signaliserer lav sosial status?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det snakkes om at telletrådene er unødvendige. Men hva er dette med å rakke ned på navn og kalle de lavstatus,høystatus? Samme hva en forskning eller hva det er for noe sier vel. Kan vi ikke heve oss over dette med å sette merkelapper på andre pga navn? Og nei,jeg ikke ikke furten som en liten jente fordi jeg mener dette, som hevdet tidligere da jeg spurte om noe.  Jeg er ikke sint overhodet,bare lurer. Lurer også på hva dere som rakker ned på navn heter? Det må jo være eksklusivt og flotte navn.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

lol seriøst?

Anonymkode: ca251...957

Er det noen som virkelig heter dette??? :sjokk:

Anonymkode: b2432...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, wintergirl skrev:

Det snakkes om at telletrådene er unødvendige. Men hva er dette med å rakke ned på navn og kalle de lavstatus,høystatus? Samme hva en forskning eller hva det er for noe sier vel. Kan vi ikke heve oss over dette med å sette merkelapper på andre pga navn? Og nei,jeg ikke ikke furten som en liten jente fordi jeg mener dette, som hevdet tidligere da jeg spurte om noe.  Jeg er ikke sint overhodet,bare lurer. Lurer også på hva dere som rakker ned på navn heter? Det må jo være eksklusivt og flotte navn.....?

Jeg har et navn som har vært nevnt på ca hver side her. Et vanlig navn fra 80-tallet, man fant ca en i hver klasse. Og jeg synes det er helt greit at navnet mitt blir nevnt, fordi det stemmer. 

Jeg, Roy og Kenneth. Vi var verstingene og oddsen for at minst én av oss hadde alkoholiserte foreldre var høy. 

Sånn sett er det en interessant demografisk/sosiologisk diskusjon. 

Jeg tar meg ikke nær av at folk ser på navnet mitt som lav status. Navnet skjemmer ingen, og jeg har klart både utdanning og fin jobb jeg trives i likevel. Om man sletter denne tråden, så slettes ikke folks oppfatninger. 

 

Anonymkode: 4cf41...81b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere som heter navnet jo større sjanse for at det blir harry, tenker jeg. 

De navnene som automatisk kommer opp når jeg tenker harry er Jeanette, Monica, Linda, Lene, Trine, Rita, Trude, Veronika, Charlotte. 

Vil tro flere av de var på topplista da disse fikk navnene sine. Godt mulig de navnene som er på topplista i dag blir harry om 20-30 år. 

Anonymkode: bbbf8...d6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2013 den 17.23, ZebraTiger skrev:

Ruth, Bolette, Rigmor

 

Egentlig alle navn som passer bedre på en 80-åring

 Bolette??? :huh:

Er det et navn?!?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så er lavstatus navn Silje og spesielt Jorunn. Alle jeg vet som heter Jorunn er lite lure, enten stjeler og lyver de eller så drikker de og lever med rus og vold. 

Anonymkode: d3bfe...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Forundret.. skrev:

 Bolette??? :huh:

Er det et navn?!?

Det er det. Kjente ei eldre dame som het det :)

Anonymkode: c0462...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det. Kjente ei eldre dame som het det :)

Anonymkode: c0462...061

Har aldri hørt Bolette før, men Boletta er ihvertfall en karakter i "Halvbroren" ;)

Tror det egentlig er dansk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er helt syyyk... Liker jeg et navn er det pga klangen i navnet, ikke en evt statistikk rundt navnet...

Denne tråden er for individer som  ikke klarer å tenke selv, men som må ha en statistikk på hvordan et navn er motatt...

Dessuten: folk vil alltid ha forskjellig smak. Tror mye her er fordi man forbinder navnet med noen, men la oss si man har et anstrengt forhold til et navn pga en kjip person, så dukker det opp DEN skjønnheten med laaangt, tjukt, bølgete hår og fløyelsmyk porselenshud, store vakre øyne med mørke naturlige vipper, nydelig hals og et gåtefullt uttrykk, som heter det samme! Da vil man fort glemme at navnet var "trashy".........

Anonymkode: 1c96d...a51

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke navn er lav eller høystatus, men skjønner godt at mange misliker enkelte navn grunnet personer som bærer disse. Bla kjenner jeg tre stk Bente, to stk Reidun, tre stk Vibeke og to stk Gro. Utrolig nok er samlige noen av de mest dårlige menneskene jeg noensinne har møtt. Løgnaktige, stjeler, baksnakker og er høye på seg selv og blinde for sine egne mangler. Grunnet disse ville jeg aldri brukt disse navna på noen barn selv. 

 

Anonymkode: cb266...15a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et navn som har vært nevnt på ca hver side her. Et vanlig navn fra 80-tallet, man fant ca en i hver klasse. Og jeg synes det er helt greit at navnet mitt blir nevnt, fordi det stemmer. 

Jeg, Roy og Kenneth. Vi var verstingene og oddsen for at minst én av oss hadde alkoholiserte foreldre var høy. 

Sånn sett er det en interessant demografisk/sosiologisk diskusjon. 

Jeg tar meg ikke nær av at folk ser på navnet mitt som lav status. Navnet skjemmer ingen, og jeg har klart både utdanning og fin jobb jeg trives i likevel. Om man sletter denne tråden, så slettes ikke folks oppfatninger. 

 

Anonymkode: 4cf41...81b

Ok. Kanskje barna skulle lært om disse høy og lavstatus navnene også? Kan de også lære hva man ikke bør kalle barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo flere som heter navnet jo større sjanse for at det blir harry, tenker jeg. 

De navnene som automatisk kommer opp når jeg tenker harry er Jeanette, Monica, Linda, Lene, Trine, Rita, Trude, Veronika, Charlotte. 

Vil tro flere av de var på topplista da disse fikk navnene sine. Godt mulig de navnene som er på topplista i dag blir harry om 20-30 år. 

Anonymkode: bbbf8...d6f

Monica Bellucci er av tidenes hotteste vakre tidløse skuespillerinner! ( italiensk )

Charlotte Gainsbourg er ei fransk/britisk superkul skuespillerinne og sanger/låtskriver!

Rita Hayworth: amerikansk vakker tidløs skuespillerinne og danserinne!

Lena Endre begavet svensk skuespillerinne ( spilt i bl.a Bergmanfilmer )

Cornelis Wreeswijk har en nydelig låt som heter Veronica!

Så navnet man bærer handler om hvem man ER, ikke bare navnet alene...

Noe å tenke på for samtlige her...

Anonymkode: 1c96d...a51

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Forundret.. skrev:

 Bolette??? :huh:

Er det et navn?!?

Veldig vanlig i Danmark

Anonymkode: a39bb...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎10‎.‎2017 den 23.14, AnonymBruker skrev:

Embjørg, Bjørg, Anne, Ragna, Agnes . Dette er veldig typisk navn å finne på bygda og hører svært sjelden til disse navnene på vestkanten i Oslo :P 

 

Anonymkode: 10bfa...abf

Bor på vestkanten i oslo, og blant de under 20, og særlig de under ti, lever Ragna, Agnes og faktisk Anbjørg i beste velgående, med akademikerforeldre, i fin blanding med Helga, Runa, Tuva, Edith, Ruth, Signe, Agnes, en mengde Selma'er og Ragnhild, Sigrid, Solbjørg og Liv. Jeg tenker på det som motsatt av lavstatus i mine kretser. Anne er den jeg ikke vet om, de heter Anna og Hanna nå.

Når det er sagt, det kryr av Sienna, Hennie, Ellie, Fiona, Ameliemileammeliamalieemiana-varianter, man heter ikke Mia og Maja, men Moa og Naja osv. Fin blanding.

Og som noen sa lenger oppe her: kommer man opp mot Holmenkollen, er det Augustina og Augusta, Leonora Isabella og Savannah Othilie. Gjerne med broren Håkon eller Henrik Johan, han har de nok tenkt skal ha en tittel foran når han blir stor.

Anonymkode: 6714e...5a7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2017 den 1.28, JudasPriest skrev:

Elisabeth, Lisbeth, Bethina er alle høystatus navn. Det er en fin svong, over de på en måte. Og de jeg har møtt har vært søte og hyggelige kvinner. Ikke bråkemakere. 

Lizbeth er trash. Elisabeth fint.

Anonymkode: 7019e...a41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 hours ago, AnonymBruker said:

Jo flere som heter navnet jo større sjanse for at det blir harry, tenker jeg. 

De navnene som automatisk kommer opp når jeg tenker harry er Jeanette, Monica, Linda, Lene, Trine, Rita, Trude, Veronika, Charlotte. 

Vil tro flere av de var på topplista da disse fikk navnene sine. Godt mulig de navnene som er på topplista i dag blir harry om 20-30 år. 

Anonymkode: bbbf8...d6f

Ikke hvis mengden som heter det, er i samfunnets høyere skikt og ikke blant unge alenemødre. Emma har vært på ti på topp-listene siden 2003, men har enda unngått lavstatusstempel. Fordi Emmas foreldre i stor grad kommer fra «bedre strøk». Det samme kan sies om Nora og Thea. 

Ellers: Monica, Anita og Renate er sannsynligvis de mest typiske lavstatusnavnene i min generasjon der jeg kommer fra.

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, JudasPriest said:

Trash? Man kan ikke si at noens navn er trash. Om du syns Lisbeth er et lavstatus navn, så får du syns det. Men det er det overhodet ikke! 

Lisbeth er overrepresentert i lavere sosioøkonomisk klasse, Elisabeth motsatt. Har ikke m synsing å gjøre. Hilsen annen ab.

Anonymkode: 596ea...ac1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.8.2013 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Savannah, Nathalie, Thea-Emilie, Emmelie, Lykke.

 


Anonymous poster hash: 766c1...219

 

Jeg er Lykke-fan. Jeg håper hun blir stormester i sjakk. Det ser lovende ut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...