Gå til innhold

Tråden for bekymringer og klager om opptak, poenggrenser og studier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Update fra ab 98:

Mista 0,5 i språkpoeng pga. at et fag er ført feil fra skolens side. Takk for den. Kill me now :(



Anonymous poster hash: 477f7...551
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom inn på førstevalget :)

Hva trenger man til skolestart? Noen anbefalinger? He he helt nytt dette her, lenge siden jeg har gått på skolen- Blir gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer det, vil det lønne seg for deg å ta opp fullt lån og stipend, og la lånedelen stå på sparekonto. Da får du rentene for det, og kan betale tilbake når du er ferdig å studere.

Men selv om lånet for alle 3 årene jeg skal studere står på konto, og jeg lar det stå og betale tilbake straks jeg er ferdig, så er vel ikke rentene jeg får av det allverden?

Anonymous poster hash: cfa0f...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har søkt hioa her? Jeg står nr 19 på venteliste på barnevernspedagog. Har ikke blitt oppdatert siden 16. Juli :-/ noen andre som har søkt hioa som har sett noen oppdateringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update fra ab 98:

Mista 0,5 i språkpoeng pga. at et fag er ført feil fra skolens side. Takk for den. Kill me now :(

Anonymous poster hash: 477f7...551

Kontakt saksbehandleren din så fort som mulig. Det samme skjedde meg (men gjaldt realfagspoeng), men da jeg ringte og snakket med den fikset de det, og da fikk jeg plass.

Anonymous poster hash: 348de...975

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt saksbehandleren din så fort som mulig. Det samme skjedde meg (men gjaldt realfagspoeng), men da jeg ringte og snakket med den fikset de det, og da fikk jeg plass.Anonymous poster hash: 348de...975

Ikke anonym lenger, men what the hell.

Kan du vær så snill sende meg pm? Har sendt mail med UiO (min saksbehandler) og de sa bare at hvis jeg mener det er ført feil må jeg kontakte skolen og endre på det til framtidige opptak. Jeg vil ikke vente et år på dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men selv om lånet for alle 3 årene jeg skal studere står på konto, og jeg lar det stå og betale tilbake straks jeg er ferdig, så er vel ikke rentene jeg får av det allverden?

Anonymous poster hash: cfa0f...d6d

Spørs hvor du plasserer det, beste renten for banksparing i Norge for øyeblikket er på 3.55 %. Men om du har tenkt å ta opp andre lån senere i livet, f.eks boliglån eller billån, så bør du heller ta opp studielån når du kan og spare pengene. Det er mye bedre å betale 2.2 % rente på et studielån, enn 8% på et billån eller 4.5% på et boliglån. Dessuten kan det bli egenkapitalen din til bolig, f.eks.

Anonymous poster hash: 2d942...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentene over 3år blir på over 10 000,- med dagens rentenivå.

Endret av Daniiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rentene over 3år blir på over 10 000,- med dagens rentenivå.

Ca 15 000 kr om man setter inn 7500 (90 000 over 12 måneder) månedlig i 3 år.

Tar du opp billån på 270 000 kr og betaler ned på tre år koster det over 34 000 kroner i renter. Betaler du det derimot som studielån koster det 11500 kr i renter.

Anonymous poster hash: 2d942...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...