Gå til innhold

Feil nordmenn ofte gjør på engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste fra østlandet snakker engelsk helt utrolig dårlig, flaut å høre på.

"Hello my nam is Ingri and im frum nurvai".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

De fleste fra østlandet snakker engelsk helt utrolig dårlig, flaut å høre på.

"Hello my nam is Ingri and im frum nurvai".

Er dette fonetisk oversettelse? Jeg er fra Østlandet og har aldri hørt noen snakke sånn, men så har jeg heller ikke truffet alle, slik som du tydeligvis har gjort.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette fonetisk oversettelse? Jeg er fra Østlandet og har aldri hørt noen snakke sånn, men så har jeg heller ikke truffet alle, slik som du tydeligvis har gjort.

Påsto ikke at alle fra Østlandet er elendig i engelsk, men det er jo almenn kjent at de fleste snakker engelsk med norsk tonefall og uttalelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Påsto ikke at alle fra Østlandet er elendig i engelsk, men det er jo almenn kjent at de fleste snakker engelsk med norsk tonefall og uttalelse.

Nei, du skrev ikke alle. Du skrev de fleste. Hvordan kan du vite det? Har du virkelig hørt noen snakke slik som du skriver i eksempelet ditt? Forresten heter det uttale, ikke uttalelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skrev ikke alle. Du skrev de fleste. Hvordan kan du vite det? Har du virkelig hørt noen snakke slik som du skriver i eksempelet ditt? Forresten heter det uttale, ikke uttalelse.

Har opplevd svært mange fra østlandet som snakker slikt, har du ikke selv opplevd hvor pinlig det er å høre nyhetsankere intervjue andre på engelsk, siden de fleste er østlandske? Har mange ganger møtt andre norske i ferieland, og man blir helt skjemt av å høre uttalelsen deres. Forresten er begge skrivemåtene tillatt. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har opplevd svært mange fra østlandet som snakker slikt, har du ikke selv opplevd hvor pinlig det er å høre nyhetsankere intervjue andre på engelsk, siden de fleste er østlandske? Har mange ganger møtt andre norske i ferieland, og man blir helt skjemt av å høre uttalelsen deres. Forresten er begge skrivemåtene tillatt. ;)

Jeg har i grunnen dårlig kunnskap om engelsk uttale rundt omkring i landet, om noen landsdel skiller seg ut positivt :). Angående det siste du skrev, så er det selvfølgelig riktig. Det er bare det at uttale og uttalelse ikke betyr det samme.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uttale/uttalelse. Vi skjønner hva hun mener. Så dritnøye var det ikke.



Anonymous poster hash: 1ee2a...925
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i grunnen dårlig kunnskap om engelsk uttale rundt omkring i landet, om noen landsdel skiller seg ut positivt :). Angående det siste du skrev, så er det selvfølgelig riktig. Det er bare det at uttale og uttalelse ikke betyr det samme.

Beklager, sjekket nå og innså at uttalelse selvfølgelig er når man sier sin mening.

Et bra eksempel på typisk "østlandsk-engelsk" er Tools sin tv-reklame, smerter meg hver gang jeg hører den (han uttaler det tuuuls).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Beklager, sjekket nå og innså at uttalelse selvfølgelig er når man sier sin mening.

Et bra eksempel på typisk "østlandsk-engelsk" er Tools sin tv-reklame, smerter meg hver gang jeg hører den (han uttaler det tuuuls).

Slikt er pinlig å høre. Jeg har ikke selv sett denne reklamen. Er den ment å være morsom? Uttalen på "tools" skulle ikke by på problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, sjekket nå og innså at uttalelse selvfølgelig er når man sier sin mening.

Et bra eksempel på typisk "østlandsk-engelsk" er Tools sin tv-reklame, smerter meg hver gang jeg hører den (han uttaler det tuuuls).

Eller Stoltenberg og Jagland.

Anonymous poster hash: 1ee2a...925

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're og Your, To og Too, Tree og Three, Of og Off. Er noen av de mer vanlige.

you're og your uttales vel (gjerne) likens på britisk engelsk (jå), mens det på amerikansk blir noe som jur og jår...tror jeg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

you're og your uttales vel (gjerne) likens på britisk engelsk (jå), mens det på amerikansk blir noe som jur og jår...tror jeg?

Stemmer! :)

Anonymous poster hash: 709f4...bf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off og of, veldig få som sier riktig.



Anonymous poster hash: 693c4...10a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd svært mange fra østlandet som snakker slikt, har du ikke selv opplevd hvor pinlig det er å høre nyhetsankere intervjue andre på engelsk, siden de fleste er østlandske? Har mange ganger møtt andre norske i ferieland, og man blir helt skjemt av å høre uttalelsen deres. Forresten er begge skrivemåtene tillatt. ;)

Kan jo ha noe med at mer enn annenhver ordmenn snakker østlandsdialekt så det er NOE oftere man treffer med oss med den dialekten ;) selv har jeg absolutt ikke dårlig engelsk uttale, og det synes jeg heller ikke flertallet av mine (østnorske) venner har. Tror ikke dårlig uttale bestemmes fra hvor du er fra, men kunnskap- og interessenivå :)

Anonymous poster hash: 42e35...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novacane

er det en feil jeg ofte legger merke til er når ord med enkelt V, blir erstattet med W. Så i stedet for å si love, sier man lowe. Er jo ikke den største feilien, men en feil jeg hører ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker østnorsk, men bodde i England før. Snakket flytende og ingen engelskmenn trodde på at jeg ikkevar engelsk. Så fikk jeg en nevrologisk sykdom som "stjeler" hjernen min og nå snakker jeg som Jagland. Det er umulig for meg å klare å snakke med korrekt intonasjon og flyt. Ganske rart.

Anonymous poster hash: 72d4b...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...