Gå til innhold

Feil nordmenn ofte gjør på engelsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer på amerikansk, så føler jeg er ganske god i språket. Men det er ofte jeg tar meg selv i de samme feila.

Om jeg snakker mye på en gang, skjer det fort at jeg putter inn "men" i stedet for "but" i setningen. Rart...

Dette påperker amerikanerne ofte; jeg klarer ikke å slutte si bear (ber) når jeg skal si beer (bir)!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Jeg studerer på amerikansk, så føler jeg er ganske god i språket. Men det er ofte jeg tar meg selv i de samme feila.

Om jeg snakker mye på en gang, skjer det fort at jeg putter inn "men" i stedet for "but" i setningen. Rart...

Dette påperker amerikanerne ofte; jeg klarer ikke å slutte si bear (ber) når jeg skal si beer (bir)!

Disse ordene skal da ikke uttales på den måten, heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer man på amerikansk? Heter ikke språket engelsk?

Amerikansk engelsk og britisk engelsk er forskjellige fra hverandre.

Anonym poster: 0672128b7e9c2860315c44772ddc198d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke feil er det nordmenn ofte gjør når de skal snakke eller skrive engelsk? Jeg merker i alle fall selv at jeg sliter med å si th-lyden i ord som weather.

Anonym poster: 8e637e273d7904ace42af7999fe01cb5

å si weather klarer jeg. Men ordet Birthday.... jeg sliter ordentlig :P Jeg uttaler det mer som Bøshday. Med skikkelig tjukk "sh" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her som synes det er helt umulig å snakke engelsk uten norsk aksent når det er andre nordmenn tilstede? Mens alene med utlendingene går det helt fint? :P

Anonym poster: 784db5d9fc071d0d93d2e6231817059d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt mer? Blir usikker på om jeg gjør det selv :P

Anonym poster: 8e637e273d7904ace42af7999fe01cb5

Mannen min (amerikaner) klager over det motsatte - at vi bruker v-lyd når det skal være w...

Lynet slo faktisk ned i PC-en forrige gang jeg forsøkte å svare, så har nesten blitt litt redd for dette emnet(!) :jolie:

Pawn Hearts forklarte det bedre enn jeg ville fått til. Ord som 'very', 'vague' og 'vest' er omtrent umulige for meg å uttale som del av en setning (enda verre om det, gud forby, kommer to slike ord på rad), for det krever massiv konsentrasjon å få alt i posisjon til korrekt v-lyd. Det hjelper ikke at dialekten min i utgangspunktet er bred, for da blir jo omstillingen enda større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Tråden ryddet for krenkende spekulasjoner.

Eventuelle spørsmål til modereringen tas i egen tråd på Ris&Ros eller i PM til meg.

Lille-pus, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse ordene skal da ikke uttales på den måten, heller.

Gjør det vell (med rund r, selvfølgelig). Hvordan mener du det er?

Studerer man på amerikansk? Heter ikke språket engelsk?

Om jeg hadde studert på engelsk ville grammatikk og uttalelse av ord vært helt annerledes.

Det er to forskjellige språk ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det vell (med rund r, selvfølgelig). Hvordan mener du det er?

Om jeg hadde studert på engelsk ville grammatikk og uttalelse av ord vært helt annerledes.

Det er to forskjellige språk ;)

Annerledes grammatikk?

Anonym poster: 72d4b565bdf270e21d5e92d4ab9cb707

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Gjør det vell (med rund r, selvfølgelig). Hvordan mener du det er?

Om jeg hadde studert på engelsk ville grammatikk og uttalelse av ord vært helt annerledes.

Det er to forskjellige språk ;)

*Uttale*

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flere her som synes det er helt umulig å snakke engelsk uten norsk aksent når det er andre nordmenn tilstede? Mens alene med utlendingene går det helt fint? :P

Anonym poster: 784db5d9fc071d0d93d2e6231817059d

Nei, i en engelsktalende samtale klarer jeg ikke å "tenke" over uttalen fort nok mens jeg snakker til at jeg ikke bruker naturlig norsk aksent.

Anonym poster: 4de37080c8b9f027f06987ca4336bf97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er rytmen vi bruker nå vi snakker og at vi Nordmenn går opp i toneleie på slutten av ordene.

Andre typiske problemer er at vi blander Engelsk og Amerikansk - dette er dog forståelig, da det vi i hovedsak hører på film og tv er Amerikansk, men vi referer til det som Engelsk i dagligtalen.

Jeg prøver å være bevist på forskjellene når jeg snakker Engelsk/Amerikansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

*Uttale*

Bra. I stedet for å svare hakker du på en skrivefeil. Men takk, der lærte jeg noe nytt i norsk grammatikk.

Annerledes grammatikk?

Anonym poster: 72d4b565bdf270e21d5e92d4ab9cb707

Hva mener du med det? At det ikke er forskjell på engelsk og amerikansk grammatikk?

Eller spør du bare hva forskjellen er?

I så fall, her er forklaringen ;)

http://www.onestopenglish.com/grammar/grammar-reference/american-english-vs-british-english/differences-in-american-and-british-english-grammar-article/152820.article

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som sagt fullstendig klar over det, jeg bare synes det er kjemperart å se noen si at de studerer på amerikansk, da alle jeg vet om som ikke er rasistiske rednecks (ikke det at jeg tror at du er det) omtaler språket som engelsk, evt. amerikansk engelsk. Jeg studerer engelsk på universitetsnivå og har forelesere fra USA, Canada og omtrent hele Europa, og ingen av de kaller språket for amerikansk, men amerikansk engelsk. Min amerikanske svigerinne kaller det heller ikke for amerikansk.

Jeg var nødt til å google "American language" for å sjekke om det er noe jeg har gått glipp av, men alle treff er om "American English" eller bare "English".

Hehe, ja. Var litt kjappere å skrive amerikansk i stedet for "American English" og "British English" :P

Bare "English" blir liksom litt generelt, syns jeg...

Men jeg studerer altså på American english ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...