Gå til innhold

For lite farsbidrag?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker om beløpet hun ønsker seg- 8500.-

Hun ønsker seg ikke det beløpet. Det er det beløpet Nav har regnet ut som far skal betale utifra inntekt og samvær, det er ikke et fiktiv beløp mor har kommet på i sitt eget hode.

Men, nok en gang; hvorfor kan ikke far ha mere samvær da? Så får han betale mindre? Det er det ingen som svarer på. Mor skal tydeligvis ha alt av ansvar og omsorg, mens far skal betale et fillebeløp av hva han tjener.

Anonym poster: c2d5686beb19bf9e50fd07cfd5be0d21

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men tjener virkelig mor her ingenting? Et lite regnestykke (med to barn):

Fra 2013 får aleneforeldre nå utvidet barnetrygd i stedet for skattefordel fra skatteklasse 2.

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Barnetrygd per måned: 2x970,- + 970 (utvidet) = 2910,-

I tillegg så kan hun, som aleneforsørger og student, få 124 800,- per år i støtte fra Lånekassen. Hun fyller alle kriterier for forsørgerstipend, dvs. at hun får alt som stipend, og slipper lån. En vanlig student kan kun få 37 760,- per år i stipend. Altså finansierer Lånekassen henne med:

124 800 - 37 760 = 87 040,- per år (7253,- per måned)

Summert får altså mor av staten (til å forsørge barna):

2910 + 7253 = 10 163,-

Sånn sett har staten finansiert barna allerede, og ønsker mor seg en bedre levestandard som student kan hun jo jobbe litt?

Nå forsvarer jeg ikke far her, sånn egentlig. Jeg bare syntes det var interessant å gjøre litt research. :)

Aleneforsørgere har alltid fått en ekstra barnetrygd, dette er ikke noe nytt nå. Den ekstra barnetrygden blir lagt på mors inntekt her ved utregningen av barnebidrag, slik at hennes inntekt blir høyere.

Ved utregning så brukes standardiserte satser for hva barn skal koste hver måned. Fra denne summen trekkes ordinær barnetrygd.

På denne måten kommer både vanlig barnetrygd og utvidet bidragsbetaler også til gode.

Skatteklasse 2 er fjernet for enslige forsørgere, og erstattet med et annet fradrag for de som ikke har ny samboer. Denne fordelen blir også tillagt mors inntekt her ved utregning, og øker hennes inntekt.

Mor her har oppgitt at hun tjener 150 000 i året og jobber 30 % stilling ved siden av studier.

Studenter som er enslige får ikke alt som stipend, de må også ta opp lån som alle andre. Forsørgerstipendet kommer alle studentforeldre til gode og er er på 1520 kroner pr barn (opptil 2 barn). Dette går på husholdningens samlede inntekt.

Andre ytelser fra NAV som enslig forsørger kvalifiserer hun ikke til da barna er for gamle.

Anonym poster: 29807d19d20bde85d20282c9816d36a0

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

med 8400 kr i mnd vil far ikke bare forsørge barna alene, han vil også de facto forsørge mor.

Barna går sikkert på fritidsaktiviteter - som kan være rimelig dyrt både mtp avgift og med masse utstyr. De skal kanskje kjøres til kamper m.m. Så skal begge ha mat og klær... Boutgifter må også tas med, siden mor må bo større (og dermed dyrere) pga barna. Osv. Så nei, han vil ikke forsørge mor.

Endret av Riskjeks
AnonymBruker
Skrevet

Aleneforsørgere har alltid fått en ekstra barnetrygd, dette er ikke noe nytt nå. Den ekstra barnetrygden blir lagt på mors inntekt her ved utregningen av barnebidrag, slik at hennes inntekt blir høyere.

Ved utregning så brukes standardiserte satser for hva barn skal koste hver måned. Fra denne summen trekkes ordinær barnetrygd.

På denne måten kommer både vanlig barnetrygd og utvidet bidragsbetaler også til gode.

Skatteklasse 2 er fjernet for enslige forsørgere, og erstattet med et annet fradrag for de som ikke har ny samboer. Denne fordelen blir også tillagt mors inntekt her ved utregning, og øker hennes inntekt.

Mor her har oppgitt at hun tjener 150 000 i året og jobber 30 % stilling ved siden av studier.

Studenter som er enslige får ikke alt som stipend, de må også ta opp lån som alle andre. Forsørgerstipendet kommer alle studentforeldre til gode og er er på 1520 kroner pr barn (opptil 2 barn). Dette går på husholdningens samlede inntekt.

Andre ytelser fra NAV som enslig forsørger kvalifiserer hun ikke til da barna er for gamle.

Anonym poster: 29807d19d20bde85d20282c9816d36a0

Men hvor mye er det NAV regner at et barn (eller to i dette tilfellet) koster? Hvis vi summerer NAVs forslag at far skal betale 8600, barnetrygd, støtte fra Lånekassen, og en del av mors inntekt så blir det vel en ganske stor sum?

Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe

AnonymBruker
Skrevet

Barna går sikkert på fritidsaktiviteter - som kan være rimelig dyrt både mtp avgift og med masse utstyr. De skal kanskje kjøres til kamper m.m. Så skal begge ha mat og klær... Boutgifter må også tas med, siden mor må bo større (og dermed dyrere) pga barna. Osv. Så nei, han vil ikke forsørge mor.

Når jeg var liten var det ikke absolutt alle fritidsaktiviteter vi hadde muligheten til å velge, for noen var for dyre. Er det rimelig å kreve at man skal kunne finansiere alt mulig som barna måtte ha lyst til å gjøre selv om foreldre er skilt og mor studerer?

Har TS sagt om hun eier / leier? Eier man blir det jo ikke helt rett å si at man har utgifter på bolig. Da bør man heller si at man sparer litt mer enn man kanskje har råd til. Om det i seg selv er noe man bør få dekket kan man jo diskutere...

Skrevet

Hun er en voksen dame. Hun "ofrer" seg ikke, hun tar et bevisst valg til tross for risikoene.

Ja, og for å beregne risokoen hun har tatt, må fars bidrag ved brudd regnes inn.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Men tjener virkelig mor her ingenting? Et lite regnestykke (med to barn):

Fra 2013 får aleneforeldre nå utvidet barnetrygd i stedet for skattefordel fra skatteklasse 2.

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Barnetrygd per måned: 2x970,- + 970 (utvidet) = 2910,-

I tillegg så kan hun, som aleneforsørger og student, få 124 800,- per år i støtte fra Lånekassen. Hun fyller alle kriterier for forsørgerstipend, dvs. at hun får alt som stipend, og slipper lån. En vanlig student kan kun få 37 760,- per år i stipend. Altså finansierer Lånekassen henne med:

124 800 - 37 760 = 87 040,- per år (7253,- per måned)

Summert får altså mor av staten (til å forsørge barna):

2910 + 7253 = 10 163,-

Sånn sett har staten finansiert barna allerede, og ønsker mor seg en bedre levestandard som student kan hun jo jobbe litt?

Nå forsvarer jeg ikke far her, sånn egentlig. Jeg bare syntes det var interessant å gjøre litt research. :)

Edit: Jeg trodde mor kunne få foreldrestipend (altså ikke forsørgerstipend som jeg skrev). Men dette gjelder visst kun hvis man føder i studietiden...

Så mor skal forsørge barna alene?

• Liker 1
Skrevet

Du skal ikke tro, du skal vite. Host opp litt statestikk, så kanskje jeg tror jeg.

Ts er ikke "naver", hun er student, alenemor og har ei lita stilling.

Men du svarer ikke på hvorfor far ikke kan ha barna sine mere for så å betale mindre. Er det en selvfølge for deg å hverken ta ansvar for å ha samvær eller å betale det du skal?

var nevnt tidligere at sifo beregnet det til rundt 10k. da betaler far 85% av alt det barna koster; i tillegg får mor lavere skatt, barnetrygd og kanskje annen statlig støtte. så de facto betaler mor ingenting av det barna koster. mao, så sitter hun på ræva og lar andre betale for hennes barn.

Gjest Gjest
Skrevet

var nevnt tidligere at sifo beregnet det til rundt 10k. da betaler far 85% av alt det barna koster; i tillegg får mor lavere skatt, barnetrygd og kanskje annen statlig støtte. så de facto betaler mor ingenting av det barna koster. mao, så sitter hun på ræva og lar andre betale for hennes barn.

Og der fantaserer du igjen.

• Liker 1
Skrevet

Og der fantaserer du igjen.

Når alt kommer til alt, på tross av alt skrålet om likestilling, så hverken vil eller evner kvinner å være selvstendige. De krever at far og samfunn skal forsørge dem; og så dytter de barna foran seg som argumentasjon. All den tid kvinner ikke tar ansvar for eget liv, kan de heller ikke forvente at menn tar de på alvor på lik linje med menn. For menn er det en viss stolthet i det å forsørge seg og sine.

Gjest Gjest
Skrevet

Hva er egentlig problemet ved at far betaler det han er pliktig til? Jeg skjønner godt at TS ikke ønsker noen konflikt, for det vil igjen gå ut over barna. Men når han tjener 1 mill i året så ser jeg ikke helt problemet.

AnonymBruker
Skrevet

Så mor skal forsørge barna alene?

Poenget var vel at staten her virker som hovedforsørger. Blir jo ikke helt rett å ta "credit" for at man forsørger sine barn med penger fra andre?

Skrevet

Hva er egentlig problemet ved at far betaler det han er pliktig til? Jeg skjønner godt at TS ikke ønsker noen konflikt, for det vil igjen gå ut over barna. Men når han tjener 1 mill i året så ser jeg ikke helt problemet.

Fordi reglene i seg selv er absurde. Hvorfor skal staten og far forsørge barna, mens mor ikke betaler noe som helst?

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at mor får disse pengene, i stedet for at de går til barnet direkte. Hvis det er en mistillit mellom mor og far så vil fort far føle på det at mor bruker loven kun for å hente så mye penger som mulig av han. Dette vil bare gjøres verre hvis far tjener mye, og mor da avkrever han for enda mer fordi hun har rett til det. Det et barn koster er ikke avhengig av om foreldrene har god inntekt...

Jeg synes far burde stille opp for barna sine. Men dette fokuset på pengene hans synes jeg er usmakelig.

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi reglene i seg selv er absurde. Hvorfor skal staten og far forsørge barna, mens mor ikke betaler noe som helst?

Ikke staten.... Er jo far som betaler bidraget som staten videresender til mor da...
Gjest Gjest
Skrevet

Problemet er at mor får disse pengene, i stedet for at de går til barnet direkte. Hvis det er en mistillit mellom mor og far så vil fort far føle på det at mor bruker loven kun for å hente så mye penger som mulig av han. Dette vil bare gjøres verre hvis far tjener mye, og mor da avkrever han for enda mer fordi hun har rett til det. Det et barn koster er ikke avhengig av om foreldrene har god inntekt...

Jeg synes far burde stille opp for barna sine. Men dette fokuset på pengene hans synes jeg er usmakelig.

Han valgte jo selv moren til barnet sitt da... Og så lenge han tjener såpass mye, så kommer det jo bare barna til gode. Barn koster like mye uavhengig av hva foreldrene tjener, men er det så galt å betale mer når man har mye da? Hvis moren bare tjener 150000,- så skjønner jeg godt at hun vil ha mer i bidrag siden far har så god økonomi. Ingen som vet hvordan det er å måtte forsørge barna sine med lite midler burde ha lov til å uttale seg.
Skrevet

Ikke staten.... Er jo far som betaler bidraget som staten videresender til mor da...

Mottar ikke mor barnetrygd?

AnonymBruker
Skrevet

Mottar ikke mor barnetrygd?

Alle som har barn mottar barnetrygd. 960kr pr barn. De som er enslige får for et barn ekstra.

960kr i mnd dekker ikke opp hva et barn koster.

Begge foreldrene har forsørgeransvar for barna sine, om de er sammen eller ei. Det er bare rett og rimelig at den som ikke bor sammen med barna sine bidrar økonomisk for å forsørge de. Sånn er det å ha barn.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Men i alle dager..... alle med barn mottar jo barnebidrag da. Er bare at man får for 1 barn ekstra om man er alene om omsorgen (og det er vel ikke all verden????)

Skrevet

Alle som har barn mottar barnetrygd. 960kr pr barn. De som er enslige får for et barn ekstra.

960kr i mnd dekker ikke opp hva et barn koster.

Begge foreldrene har forsørgeransvar for barna sine, om de er sammen eller ei. Det er bare rett og rimelig at den som ikke bor sammen med barna sine bidrar økonomisk for å forsørge de. Sånn er det å ha barn.

Det vil si at far (8600) og staten (1920) betaler det barna koster. Mor betaler omtrent ingenting. På hvilken planet er dette rettferdig? Her ser vi kvinners ego komme frem. De ikke bare krever, men de forventer at alle andre skal forsørge dem og barna deres. I dette tilfelle far og alle vi skattebetalere. Det er forskjellen på menn og kvinner. Menn tar ansvar for eget liv, kvinner mener alle andre er ansvarlige for deres liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...