AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #21 Skrevet 3. mai 2013 TS her. Grunnen til at jeg har så lav inntekt er fordi jeg tar utdanning og jobber ca 30 % ved siden av. Jeg har ikke fått utdannet meg tidligere fordi vi startet tidlig med barn og jeg ble hjemme til minstebarnet var ca 2 år, mens mannen jobbet og bygget opp sin karriere. Jeg klarer meg økonomisk nå, det er ikke det. Men skal ikke barna få nyte godene av at deres far har høy inntekt? De er også HANS barn og han har også økonomisk ansvar. Anonym poster: b33196471a67026b3fc437aae7cf3455 Ikke hør på de som gnager om at det er slemt å kreve far for det han rettmessig skal betale. Kontakt Nav og send inn søknat om at de fastsetter bidraget. Typisk "kvinnefelle" å sette seg selv og sine planer om utdanning/jobb til side for å ta seg av hus og barn mens mannen gjør karriere, for så å sitte igjen med barn og ikke så mye annet når det blir slutt. Nå er det din tur, ikke vær redd for at faren skal bli sint. Realiser deg selv og dine drømmer om jobb og utdanning! Anonym poster: c2d5686beb19bf9e50fd07cfd5be0d21 2
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #22 Skrevet 3. mai 2013 TS her. Grunnen til at jeg har så lav inntekt er fordi jeg tar utdanning og jobber ca 30 % ved siden av. Jeg har ikke fått utdannet meg tidligere fordi vi startet tidlig med barn og jeg ble hjemme til minstebarnet var ca 2 år, mens mannen jobbet og bygget opp sin karriere. Jeg klarer meg økonomisk nå, det er ikke det. Men skal ikke barna få nyte godene av at deres far har høy inntekt? De er også HANS barn og han har også økonomisk ansvar. Anonym poster: b33196471a67026b3fc437aae7cf3455 Jo det burde kunne forventes at ens barn får nyte godt av ens velstand, men de - eller du - kan jo ikke kreve det? Om dere fortsatt hadde vært sammen hadde det samme vært tilfelle, om han ikke ville bruke så mye penger på barna så har han full rett til det, selv om det er smålig. Men det er ikke mindre smålig å benytte staten til å kreve inn disse pengene fra barnefar mot hans vilje. Iallefall ikke når han allerede betaler noe og har jevnlig samvær med barna. Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe 1
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2013 #23 Skrevet 3. mai 2013 TS her. Grunnen til at jeg har så lav inntekt er fordi jeg tar utdanning og jobber ca 30 % ved siden av. Jeg har ikke fått utdannet meg tidligere fordi vi startet tidlig med barn og jeg ble hjemme til minstebarnet var ca 2 år, mens mannen jobbet og bygget opp sin karriere. Jeg klarer meg økonomisk nå, det er ikke det. Men skal ikke barna få nyte godene av at deres far har høy inntekt? De er også HANS barn og han har også økonomisk ansvar. Anonym poster: b33196471a67026b3fc437aae7cf3455 Jeg tror svaret på det er et klart nei. Regnes det ikke ut i fra hvor mye et barn koster, ikke hvor mye et barn tjener? Det synes jeg er rettferdig, man bør ikke oppmuntre golddiggere.
Kontormus Skrevet 3. mai 2013 #24 Skrevet 3. mai 2013 Hvorfor fikk du to barn når du ikke har råd til å forsørge dem? Hvorfor fikk FAR to barn når han ikke VIL forsørge dem????? Saklig... 8
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2013 #25 Skrevet 3. mai 2013 Hvorfor fikk FAR to barn når han ikke VIL forsørge dem????? Saklig... Han spytter jo inn masse penger hver måned. Men moren kan ikke bare kreve masse ekstra for "å nyte hans velstand".
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #26 Skrevet 3. mai 2013 Ikke hør på de som gnager om at det er slemt å kreve far for det han rettmessig skal betale. Kontakt Nav og send inn søknat om at de fastsetter bidraget. Typisk "kvinnefelle" å sette seg selv og sine planer om utdanning/jobb til side for å ta seg av hus og barn mens mannen gjør karriere, for så å sitte igjen med barn og ikke så mye annet når det blir slutt. Nå er det din tur, ikke vær redd for at faren skal bli sint. Realiser deg selv og dine drømmer om jobb og utdanning! Anonym poster: c2d5686beb19bf9e50fd07cfd5be0d21 Ja, men som regel er det jo også kvinnens valg å hoppe av karrierestigen for en periode. Hvis hun hadde ønsket det hadde hun heller ikke trengt det. Men dette skal altså faren betale for? Hennes valg? Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #27 Skrevet 3. mai 2013 Ikke klag, jeg mottar bare 700 kr. Anonym poster: cd6c7a85bf1a539852b76c917f7b89fb
Kontormus Skrevet 3. mai 2013 #28 Skrevet 3. mai 2013 Jeg tror svaret på det er et klart nei. Regnes det ikke ut i fra hvor mye et barn koster, ikke hvor mye et barn tjener? Det synes jeg er rettferdig, man bør ikke oppmuntre golddiggere. Nei, men å oppmuntre fedre til å betale det de har lyst til (=0) er helt ok?
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2013 #29 Skrevet 3. mai 2013 Nei, men å oppmuntre fedre til å betale det de har lyst til (=0) er helt ok? Nei, jeg ser ingen i tråden som har oppmuntret til det.
Wolfmoon Skrevet 3. mai 2013 #30 Skrevet 3. mai 2013 Jo det burde kunne forventes at ens barn får nyte godt av ens velstand, men de - eller du - kan jo ikke kreve det? Om dere fortsatt hadde vært sammen hadde det samme vært tilfelle, om han ikke ville bruke så mye penger på barna så har han full rett til det, selv om det er smålig. Men det er ikke mindre smålig å benytte staten til å kreve inn disse pengene fra barnefar mot hans vilje. Iallefall ikke når han allerede betaler noe og har jevnlig samvær med barna. Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe Men det er jo nettopp det de kan. Fordi staten har sagt at begge foreldrene skal ha forsørgeransvar for sine barn, og lagd regler for dette. Det er faktisk ikke noe mer smålig å kreve inn det man har krav på gjennom NAV, enn det er å lage dårlig samarbeidsforhold hvis man må betale det man skal i fradrag. Spesielt når mor har vært hjemme med barna mens de var små, mens far har brukt tiden til å bygge karriere. Ja, det er slutt nå, men dette var jo en (dum) felles beslutning, som begge må leve med. Hadde mor tjent mer, og tatt utdanning mens de fortsatt var sammen, så hadde far måttet betale mindre nå.
Kontormus Skrevet 3. mai 2013 #31 Skrevet 3. mai 2013 Ja, men som regel er det jo også kvinnens valg å hoppe av karrierestigen for en periode. Hvis hun hadde ønsket det hadde hun heller ikke trengt det. Men dette skal altså faren betale for? Hennes valg? Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe Det var DERES valg. 1
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2013 #32 Skrevet 3. mai 2013 Men det er jo nettopp det de kan. Fordi staten har sagt at begge foreldrene skal ha forsørgeransvar for sine barn, og lagd regler for dette. Det er faktisk ikke noe mer smålig å kreve inn det man har krav på gjennom NAV, enn det er å lage dårlig samarbeidsforhold hvis man må betale det man skal i fradrag. Spesielt når mor har vært hjemme med barna mens de var små, mens far har brukt tiden til å bygge karriere. Ja, det er slutt nå, men dette var jo en (dum) felles beslutning, som begge må leve med. Hadde mor tjent mer, og tatt utdanning mens de fortsatt var sammen, så hadde far måttet betale mindre nå. Forsørging, og det å nyte en annens velstand er to helt forskjellige ting.
Kontormus Skrevet 3. mai 2013 #33 Skrevet 3. mai 2013 Han spytter jo inn masse penger hver måned. Men moren kan ikke bare kreve masse ekstra for "å nyte hans velstand". Så 3500 kr for to barn (også hans) er å spytte i masse penger? Når det ikke engang er halvparten av det NAV mener han skal betale? 5
Løvetanten Skrevet 3. mai 2013 #34 Skrevet 3. mai 2013 Selv om jeg mener far skal betale så synes jeg at beløpet er for høyt. I realiteten betaler ikke mor for sine egne barn da de dekkes 100% av bidraget, barnetrygden og skatteletten hun mottar. Så ja- jeg er pro bidrag. Nei- bidragets størrelse er ikke i tråd med dagens likestillingspraksis, for dette er i realiteten et morsbidrag. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #35 Skrevet 3. mai 2013 Et nederlag å gå til NAV? Å få NAV til å kalkulere bidrag er da helt normal, og noe de fleste (med litt vett i skolten) gjør. Resten av innlegget er ikke verd å kommentere en gang.... Har man litt vett i skolten så beregner man et fornuftig bidrag selv. Og man sitter iallefall ikke å spekulerer i om farens høye inntekt kan brukes til å finansiere en høyere levestandard for seg selv selv om man studerer. Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe 1
Wolfmoon Skrevet 3. mai 2013 #36 Skrevet 3. mai 2013 Forsørging, og det å nyte en annens velstand er to helt forskjellige ting. Men da må du faktisk gå på lovverket, ikke gå på TS i en enkeltsituasjon der hun ønsker å følge det. Mener du at barn kun skal ha en minstesats, så er det noe man må kjempe økonomisk for, ikke penger man skal ta fra barn i enkeltsituasjoner der barna kunne fått en hverdag med bedre økonomi ved å følge de reglene som faktisk er i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2013 #37 Skrevet 3. mai 2013 Jeg fatter ikke hva enkelte syter over her. Det er barn, og det er to foreldre. Begge foreldrene skal bidra for sine barn. Den der barna ikke bor til fast skal gjerne bidra mere økonomisk, da den personen har mindre daglige utgifter på barna. For å betale mindre, så ha mere samvær!! Faren min og stemoren min gikk fra hverandre; småsøskenene mine ble boende til pappa. Stemoren min tjener mye mindre enn min far, likevel må hun betale bidrag for barna sine til pappa (han har millioninntekt, hun ligger vel på en 350 000) selv om han mottar barnetrygd for et ekstra barn og skatteklasse 2. Skulle jo bare mangle, det er han som har alle utgifter på de. Anonym poster: c2d5686beb19bf9e50fd07cfd5be0d21 2
Gjest Riskjeks Skrevet 3. mai 2013 #38 Skrevet 3. mai 2013 Har man litt vett i skolten så beregner man et fornuftig bidrag selv. Og man sitter iallefall ikke å spekulerer i om farens høye inntekt kan brukes til å finansiere en høyere levestandard for seg selv selv om man studerer. Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe Nei, man bruker kalkulatoren hos NAV da denne regner ut hva som er realistisk mtp begge parters forsørgelsesevne. Private bidrag blir sjelden rettferdige, da de så og si alltid blir satt for lavt.
Kontormus Skrevet 3. mai 2013 #39 Skrevet 3. mai 2013 Jo det burde kunne forventes at ens barn får nyte godt av ens velstand, men de - eller du - kan jo ikke kreve det? Om dere fortsatt hadde vært sammen hadde det samme vært tilfelle, om han ikke ville bruke så mye penger på barna så har han full rett til det, selv om det er smålig. Men det er ikke mindre smålig å benytte staten til å kreve inn disse pengene fra barnefar mot hans vilje. Iallefall ikke når han allerede betaler noe og har jevnlig samvær med barna. Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe I dag betaler han bare halvparten av det han skal fordi han betaler bare det han har lyst til. Hvem var egentlige den smålige her igjen...???? 2
Gjest Gjest Skrevet 3. mai 2013 #40 Skrevet 3. mai 2013 Du kan ikke bruke barna dine, for at far skal finansiere utdanningen din! Ta studielån som alle andre!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå