Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2013 #161 Skrevet 8. mai 2013 Kanskje i visse kretser, men jeg tror ikke jeg kjenner en eneste hjemmeværende kvinne. Mente ikke hjemmeværende. Men kvinner som jobber redusert mens barna er små.. Er jo de som sliter dersom parforholdet ryker.
Gjest Gjest Skrevet 8. mai 2013 #162 Skrevet 8. mai 2013 Du ar tydelig vis fortsatt ikke forstått at grunnen til at far i dag har den inntekten han har, er at mor har vært hjemmeog passet barn. Han har dermed kunnet ta egen utdannelse, jobbe mye og av den grunn fått en jobb med god inntekt. Det som ikke har kommet frem i denne diskusjonen, er at mor fortsatt har en rolle som medfører at far kan opprettholde sin inntekt. Hadde mor sagt til far at han skulle ha den daglige omsorgen, og at hun kunne ha barna annenhver heg, kan jeg nesten garantere at far ikke kunne fortsatt i den stillingen han har og dermed måtte ha gått ned i lønn. Fr tener antakelig godt på å betale kr 8 300,- i måneden for barna. Godt poeng.
tom1986 Skrevet 8. mai 2013 #163 Skrevet 8. mai 2013 Du ar tydelig vis fortsatt ikke forstått at grunnen til at far i dag har den inntekten han har, er at mor har vært hjemmeog passet barn. Han har dermed kunnet ta egen utdannelse, jobbe mye og av den grunn fått en jobb med god inntekt. Dette er jo bare tull. Skal mor nå også ha delvis æren for at far har en god jobb? Er det mulig å bli mer virkelighetsfjern... 1
Gjest Sobril Skrevet 8. mai 2013 #164 Skrevet 8. mai 2013 (endret) 3500 i måneden for to unger er 1750 pr snute. Dere som hyler opp om at unger ikke koster mer kan jo prøve denne kalkulatoren. Tør forresten vedde på at dere ikke har unger selv, men farer med bedreviter-oppgulp. http://script.sifo.no/cgi-bin/standard/standard.cgi Endret 8. mai 2013 av Sobril
Gjest Sobril Skrevet 8. mai 2013 #165 Skrevet 8. mai 2013 (endret) Far har barna 13%. Hvis vi tenker oss at far bør bidra med halvparten av utgiftene de resterende 87% får vi, etter sifos kalkulator, kr 5394 - pr barn. Nå er vi heller ikke så rigide vanligvis at vi splitter alt i to når den ene tjener omlag åtte ganger mer enn den andre. Et påslag pga høy inntekt er derfor ikke så unaturlig. Synes 8300 i dette tilfellet høres ut som et fornuftig beløp. Edit: et barn koster 6200 pr måned å brødfø totalt sett uansett hvor mange prosent den er her eller der. Hadde strengt tatt ikke behøvd å blande inn prosentvis fordeling . Endret 8. mai 2013 av Sobril
Montefalco Skrevet 8. mai 2013 #166 Skrevet 8. mai 2013 (endret) Dette er jo bare tull. Skal mor nå også ha delvis æren for at far har en god jobb? Er det mulig å bli mer virkelighetsfjern... Prøv å få en lederstilling eller fagrelatert stilling som medfører kr 1 mill i lønn med arbeidsfager fra 08-16 hver dag. Endret 8. mai 2013 av Montefalco 1
Wolfmoon Skrevet 10. mai 2013 #167 Skrevet 10. mai 2013 Dette er jo bare tull. Skal mor nå også ha delvis æren for at far har en god jobb? Er det mulig å bli mer virkelighetsfjern... Vel, mor kan i alle fall ta æren for at far fikk mulighet til å bli pappa, og samtidig ha muligheten til å få en god jobb. For som Montefalco sier, man tjener neppe 1 mill. med 8-16 jobb.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #168 Skrevet 10. mai 2013 3500 i måneden for to unger er 1750 pr snute. Dere som hyler opp om at unger ikke koster mer kan jo prøve denne kalkulatoren. Tør forresten vedde på at dere ikke har unger selv, men farer med bedreviter-oppgulp. http://script.sifo.n...rd/standard.cgi Far har barna 13%. Hvis vi tenker oss at far bør bidra med halvparten av utgiftene de resterende 87% får vi, etter sifos kalkulator, kr 5394 - pr barn. Nå er vi heller ikke så rigide vanligvis at vi splitter alt i to når den ene tjener omlag åtte ganger mer enn den andre. Et påslag pga høy inntekt er derfor ikke så unaturlig. Synes 8300 i dette tilfellet høres ut som et fornuftig beløp. Edit: et barn koster 6200 pr måned å brødfø totalt sett uansett hvor mange prosent den er her eller der. Hadde strengt tatt ikke behøvd å blande inn prosentvis fordeling . Blir feil å argumentere for at bidraget skal dekke det barna koster. Hun far 3500 av far, 1940 i barnetrygd, og 3040 ekstra av Lånekassen (som stipend) pga. barna. Dvs. 8480 av far / stat. Da gjenstår 2308 mot sifo beløpet du nevner, og det er vel ikke urimelig at mor bidrar med noe sånt? Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe
tom1986 Skrevet 10. mai 2013 #169 Skrevet 10. mai 2013 Vel, mor kan i alle fall ta æren for at far fikk mulighet til å bli pappa, og samtidig ha muligheten til å få en god jobb. For som Montefalco sier, man tjener neppe 1 mill. med 8-16 jobb. Kjenner mange som tjener 1 mill med sånn ca. 8-16 jobb.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #170 Skrevet 10. mai 2013 Vel, mor kan i alle fall ta æren for at far fikk mulighet til å bli pappa, og samtidig ha muligheten til å få en god jobb. For som Montefalco sier, man tjener neppe 1 mill. med 8-16 jobb. Nja, jeg kjenner også alenepappaer med slik lønn. De er help supre pappaer, og utrolig effektive. Jeg tror ikke de fleste oppnår 1 mill i året uten å være ganske ressurssterke, og de gjør også veldig mye ut av det de har av fritid. Da er oppmerksomheten 100% på barna. På andre siden kjenner jeg alenemammaer som går hjemme og aldri har jobbet nevneverdig i det hele tatt. Tør nesten påstå at disse får mindre ut av tiden med barna enn superpappaene, selv om de går hjemme hele dagen. Alt er nyansert selvsagt, og jeg tok bare to ekstremer som eksempel. Sånn for å illustrere at man fint kan klare å både gjøre karriere og samtidig være gode foreldre. Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe 1
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #171 Skrevet 10. mai 2013 Alt går selvsagt... Men så er det den samvittigheten til oss kvinner da. De færreste av oss ønsker vel å levere små barn i bhg kl 0800 hver morgen, for så å dra på jobb og være der hele dagen. Alt blir mer stress da. Derfor er det mange som velger å jobbe redusert mens barna er små. Klart man kan være gode foreldre og likevel jobbe, men man blir jo mer sliten da.... Orker mindre, og ser ungene mindre. Er ikke alle mødre som orker å ha det på samvittigheten dersom man har råd til å la være.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #172 Skrevet 10. mai 2013 Alt går selvsagt... Men så er det den samvittigheten til oss kvinner da. De færreste av oss ønsker vel å levere små barn i bhg kl 0800 hver morgen, for så å dra på jobb og være der hele dagen. Alt blir mer stress da. Derfor er det mange som velger å jobbe redusert mens barna er små. Klart man kan være gode foreldre og likevel jobbe, men man blir jo mer sliten da.... Orker mindre, og ser ungene mindre. Er ikke alle mødre som orker å ha det på samvittigheten dersom man har råd til å la være. Det er et av de beste argumentene jeg har hørt til nå, og som jeg kan kjenne meg igjen i. Nå fikk du meg til å tenke litt annerledes, takk for det I min ideelle verden kunne jeg egentlig tenkt meg at f.eks. begge foreldrene gikk ned litt i stilling, heller enn at ene parten tar alt. Men det er kanskje mest naturlig for mor å gjøre det? Nå tenker jeg ikke nødvendigvis at man skal jobbe for pengenes skyld, men mer for å beholde kontakten med arbeidslivet. Tror det er sunt... Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe
Montefalco Skrevet 10. mai 2013 #173 Skrevet 10. mai 2013 Kjenner mange som tjener 1 mill med sånn ca. 8-16 jobb. Det er ikke mange i dette landet som har en jobb som ikke medfører overtid som tjener kr 1 mill. Det finns selvsagt noen, men de har i tlfelle helt spesiell kompetanse som er etterspurt eller er ledere i bedrifter de selv eier. Og uansett har de fleste med inntekt på kr 1 mill. jobbet seg opp, og lagt igjen en hel haug overtidstimer på veien. Hus at det vi prater om her er en omsorgsperson som må være hjemme hver dag før 17.00 (så lenge barnet er opp til ca 10 år). 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå