Gå til innhold

For lite farsbidrag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Igjen, å si at reglene er riktige fordi de er reglene, er et meningsløst og sirkulært argument. Far tjener gode penger fordi han fortjener det. Hvorfor mener du det er riktig at far skal forsørge mor?

Hvorfor tar du det som en selvfølge at far forsørger mor. Som jeg skrev tidligere, koster det normalt mer å forsørge to barn enn det far betaler i året.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

med 8400 kr i mnd vil far ikke bare forsørge barna alene, han vil også de facto forsørge mor.

Han forsørger ikke mor, han forsørger barna sine. Er det så vanskelig å få inn i hodet??

Anonym poster: c2d5686beb19bf9e50fd07cfd5be0d21

• Liker 2
Skrevet

Det rare er jo at dersom man fortsatt hadde vært i forholdet så kunne han jo nettopp det; bestemt hvor mye penger han skulle bruke på barna. Hvor er lovverket som regulerer dette?

Forøvrig burde det også være lovverk som regulerer mor, dvs. at hun måtte dokumentere at hun faktisk bruker disse pengene på barna. Det er bare rett og rimelig, pengene er jo ikke hennes, og slik kvalitetssikrer vi at barna faktisk får pengene.

Forøvrig burde det også være lovbestemt at man ikke være lov å gå fra hverandre når man har barn. Ja, også burde vi innføre noen lover for at vi alltid må handle i barnas beste, være i godt humør, osv.

Forresten, alle som er uenige er kyniske drittsekker som driter i barna sine.

Anonym poster: 729f8881b961abd7187529c205c9afbe

Hadde far fortsatt vært i forholdet, hadde han sikkert brukt mer penger på barna enn det han måtte ha betalt med dagens regler. En familie på to voksne og to såpass store barn som her har vel matbudsjett på omtren det bidragsreglene krever at han skal betale.

Skrevet (endret)

Hvorfor tar du det som en selvfølge at far forsørger mor. Som jeg skrev tidligere, koster det normalt mer å forsørge to barn enn det far betaler i året.

Fordi med 8600 per mnd vil far betale omtrent alle kostnader med barna. Mor har ingen utgifter til barna.

Endret av tom1986
Skrevet

Fordi med 8600 per mnd vil far betale omtrent alle kostnader med barna. Mor har ingen utgifter til barna.

Kr 8600 dekker ca 75% av det gjennomsnittsbarna koster.

Dersom du leser opplysningene fra TS, kommer det frem at årsaken til TS lave inntet er familieplanleggingen til paretene. Mannens høye inntekt skyldes at de som par avtalte at hun skulle være hjemme og han bygge karriere. Det må han betale for en kort periode nå. Når TS er ferdigutdannet, vil han slippe med mindre.

Dersom de ikke hadde skilt seg, hadde TS antakelig ikke tatt ekstrajobb ved siden av studiene, og da hadde han endt opp med å forsørge både kone og barn i studietiden, så han slipper egentlig billig unna.

AnonymBruker
Skrevet

Tull. Tror du to halvstore guttunger koster bare 8600kr i mnd?

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor hen får du regnestykkene dine fra?

Skrevet

Hvor hen får du regnestykkene dine fra?

Fra sitt eget hode...

• Liker 1
Skrevet

Tull. Tror du to halvstore guttunger koster bare 8600kr i mnd?

Nei. Jeg tror det er i overkant. Men la oss si de koster 10000; da skal altså far betale 86% av utgiftene med barna og mor kun 14%? Du mener det er rettferdig? Skjønner at det er mange navere her som snylter på andre.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg tror det er i overkant. Men la oss si de koster 10000; da skal altså far betale 86% av utgiftene med barna og mor kun 14%? Du mener det er rettferdig? Skjønner at det er mange navere her som snylter på andre.

Du skal ikke tro, du skal vite. Host opp litt statestikk, så kanskje jeg tror jeg.

Ts er ikke "naver", hun er student, alenemor og har ei lita stilling.

Men du svarer ikke på hvorfor far ikke kan ha barna sine mere for så å betale mindre. Er det en selvfølge for deg å hverken ta ansvar for å ha samvær eller å betale det du skal?

Skrevet

Såklart det gjør. Far skal vel ikke betale hele festen?

Skrevet

Kr 8600 dekker ca 75% av det gjennomsnittsbarna koster.

Og i tillegg har mor alle barnetrygdene (pluss en ekstra) samt skattelette og sannsynligvis skattebegrensning pga lav inntekt. Hva betaler hun selv? Ingenting. Barna er forsørget av skattepenger og pappa.

Skrevet

Såklart det gjør. Far skal vel ikke betale hele festen?

Han betaler ikke alt. Mor betaler vel ca 25-30 av totalbeløpet, noe som er mer enn inntektsforholde de i mellom skulle tilsi. Som det fremkommer av opplysningene som er gitt, er årsaken til mors lave inntekt at de to som par ble enige om at mor skulle være hjemme, mens far jobbet og skapte grunnlag for høyere inntekt senere i livet.

AnonymBruker
Skrevet

Og i tillegg har mor alle barnetrygdene (pluss en ekstra) samt skattelette og sannsynligvis skattebegrensning pga lav inntekt. Hva betaler hun selv? Ingenting. Barna er forsørget av skattepenger og pappa.

Tull. Du kan prøve å leve for den summen Ts får i måneden og forsørge to barn, så får du se hvor langt du kommer. Var det 3500kr hun fikk for to gutter? Dekker vel knapt kosten for to gutter i verste voksealderen.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, men egentlig så skal det bare mangle siden hun ofret seg for at han skulle få bli ferdig med sin utdanning og gjøre karriere da de var ilag. Det her er prisen for at han var dum å la det bli slik.

Skrevet

Tull. Du kan prøve å leve for den summen Ts får i måneden og forsørge to barn, så får du se hvor langt du kommer. Var det 3500kr hun fikk for to gutter? Dekker vel knapt kosten for to gutter i verste voksealderen.

Jeg snakker om beløpet hun ønsker seg- 8500.-

Skrevet

Vel, men egentlig så skal det bare mangle siden hun ofret seg for at han skulle få bli ferdig med sin utdanning og gjøre karriere da de var ilag. Det her er prisen for at han var dum å la det bli slik.

Hun er en voksen dame. Hun "ofrer" seg ikke, hun tar et bevisst valg til tross for risikoene.

Gjest Gjest
Skrevet

Hun er en voksen dame. Hun "ofrer" seg ikke, hun tar et bevisst valg til tross for risikoene.

De to (paret) tok et valg sammen om å gjøre det sånn. Ergo han også må ta ansvar for det valget som ble tatt da ved å runde opp barnebidraget til 10000kr mnd.

Skrevet (endret)

Men tjener virkelig mor her ingenting? Et lite regnestykke (med to barn):

Fra 2013 får aleneforeldre nå utvidet barnetrygd i stedet for skattefordel fra skatteklasse 2.

http://www.nav.no/Familie/Barnetrygd

Barnetrygd per måned: 2x970,- + 970 (utvidet) = 2910,-

I tillegg så kan hun, som aleneforsørger og student, få 124 800,- per år i støtte fra Lånekassen. Hun fyller alle kriterier for forsørgerstipend, dvs. at hun får alt som stipend, og slipper lån. En vanlig student kan kun få 37 760,- per år i stipend. Altså finansierer Lånekassen henne med:

124 800 - 37 760 = 87 040,- per år (7253,- per måned)

Summert får altså mor av staten (til å forsørge barna):

2910 + 7253 = 10 163,-

Sånn sett har staten finansiert barna allerede, og ønsker mor seg en bedre levestandard som student kan hun jo jobbe litt?

Nå forsvarer jeg ikke far her, sånn egentlig. Jeg bare syntes det var interessant å gjøre litt research. :)

Edit: Jeg trodde mor kunne få foreldrestipend (altså ikke forsørgerstipend som jeg skrev). Men dette gjelder visst kun hvis man føder i studietiden...

Endret av Essensen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...