Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Når det er sagt, til tross latterlige påstander fra andre her, så har ihvertfall jeg satt stor pris på innleggene dine. De er grundige og interessante, og for å komme tilbake til bøkene, hva tror du om eden? :)

Eden til Jon? Jeg ser jo argumentene om at de kun varer til han dør, men jeg synes det virker som en stusslig utvei. "Nei, sorry folkens, jeg døde bare litt, så nå stikker jeg". Tror definitivt at Jon kommer til å forlate NW, men håper inderlig at det blir på en litt mindre tafatt måte. Egentlig håper jeg at testamentet til Robb blir kjent for alle, at Jon ender opp som ny konge i nord, og at han forlater NW på den måten.

Jeg synes at The Black Gate er interessant. Samwell fremsier jo kun deler av eden sin for å åpne porten:

I am the watcher on the walls. I am the fire that burns against the cold, the light that brings the dawn, the horn that wakes the sleepers. I am the shield that guards the realms of men.

Hvordan skal vi tolke det? Nightfort er den eldste av festningene til NW, så porten må jo nesten være ekstremt gammel. Kanskje eden pleide å være annerledes, og at den kortformen som Sam fremsier faktisk er den opprinnelige eden? I så fall kan det jo tenkes at det i utgangspunktet ikke var noen dødsstraff for å desertere. Opprinnelig besto jo heller ikke organisasjonen av kriminelle, men tilsynelatende av adelssønner o.l. som tjente frivillig. Jon prøver å få til diverse andre endringer innad i organisasjonen, så det hadde vært kult om de gikk vekk fra hele dødsstraff-greia dersom det viser seg at den ble innført senere. Om NW skal overleve som organisasjon trengs det i alle fall en del endringer, det er helt sikkert.

Jeg har forresten lest Sansa-kapitlene flere ganger enn noen andre kapitler! Sansa er kanskje favorittkarakteren min. :laugh:

Endret av Thought-Fox
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har en eller annen form for mental kortslutning i det de begynner å fremstille det som at det er en teori, med et opphav og at det er snakk om plagiat. Lesing handler om å skape forståelse, og man forstår basert på egne erfaringer og forutsetninger. Det betyr at man også kan lese på forskjellige måter. I dette tilfellet tipper jeg "teorien" har en haug med opphav.

Vel jeg evner å fremme egne syn på saken uten å måtte gjengi noe

som er skrevet av en rekke andre iallefall. At dere sitter med svarteperen der

tror jeg nok alle her inne har fullt klart for seg innen nå ;)

Gjest Vampen
Skrevet

Gudbedre meg, er du virkelig å sta og barnslig av deg? Skjønner du ikke

at kredibiliteten din forvinner i dass når du begynner med kverrulering

ut av ren stahet?

Må det virkelig tommelskruer til for å få deg til å vedgå at du har vært

og "lånt" stoff ifra et annet sted på nettet? Er det virkelig så utrolig

vanskelig å innrømme? Du har ikke egne tanker om dette når jeg finner

nesten alt du har skrevet på et eksternt forum. Slik du har argumentert for

denne L+R teorien så får en klart inntrykk av at alt annet er utelukket, noe

som blir for dumt. Det var det jeg hadde å si om det! :)

Herremin, har du ekstremt tungt for det? Det er FRYKTELIG rart at du finner mye av det samme på nett, når opphavet til alt står i BØKENE! Har du lest dem, så kan du også klare å komme fram til alle tingene som er nevnt i denne tråden. At det diskuteres på nett er vel nettopp fordi mange lesere har lagt merke til de samme tingene, og diskuterer dem! Dette blir like dumt som å påstå at det er plagiat å si at Hamsuns novelle ringen ikke egentlig handler om en ring!

Jeg er ikke den første eller eneste som har lagt merke til disse tingene, men jeg trenger heller ikke å låne andres tanker for å se sammenhengen i det du selv omtaler som et enkelt puslespill!

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er flott at dere deler teorier her (uansett om de bunner ut i informasjon/argumenter hentet fra andre steder, det spiller da virkelig ingen rolle. De florerer jo på nett, tåpelig å diskutere opphav, plagiat eller hvor dyktig man er til å lese gjennom linjene)

Interessant er det uansett, og jeg synes det er veldig gøy å få lest hva andre nordmenn mener og tror - på norsk. Og på et forum man klarer å henge med uten å bla gjennom 50-60 sider fordi det er så mye informasjon. Mye av informasjonen blir litt overveldende på engelsk også, spesielt når jeg skal oversette og forklare for andre. (har ikke fått praktisert engelsken min noe særlig de siste årene.)

• Liker 7
Gjest Vampen
Skrevet

Du har vel strengt tatt ikke evnet å fremme noe annet enn beskyldninger og surmuling, krydret med litt faktafeil.

Skrevet

Who cares? Jeg synes det er kjempeinteressant at Vampen og TF deler sine teorier, uansett opphav. Morsomt at det har blitt fart i denne tråden egentlig, så stor takk til begge to!

• Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Eden til Jon? Jeg ser jo argumentene om at de kun varer til han dør, men jeg synes det virker som en stusslig utvei. "Nei, sorry folkens, jeg døde bare litt, så nå stikker jeg". Tror definitivt at Jon kommer til å forlate NW, men håper inderlig at det blir på en litt mindre tafatt måte. Egentlig håper jeg at testamentet til Robb blir kjent for alle, at Jon ender opp som ny konge i nord, og at han forlater NW på den måten.

Jeg synes at The Black Gate er interessant. Samwell fremsier jo kun deler av eden sin for å åpne porten:

Hvordan skal vi tolke det? Nightfort er den eldste av festningene til NW, så porten må jo nesten være ekstremt gammel. Kanskje eden pleide å være annerledes, og at den kortformen som Sam fremsier faktisk er den opprinnelige eden? I så fall kan det jo tenkes at det i utgangspunktet ikke var noen dødsstraff for å desertere. Opprinnelig besto jo heller ikke organisasjonen av kriminelle, men tilsynelatende av adelssønner o.l. som tjente frivillig. Jon prøver å få til diverse andre endringer innad i organisasjonen, så det hadde vært kult om de gikk vekk fra hele dødsstraff-greia dersom det viser seg at den ble innført senere. Om NW skal overleve som organisasjon trengs det i alle fall en del endringer, det er helt sikkert.

Jeg har forresten lest Sansa-kapitlene flere ganger enn noen andre kapitler! Sansa er kanskje favorittkarakteren min. :laugh:

Hahaha, oh nos, jeg HATER Sansa. :ler: Her må du virkelig forklare meg hva greia er, for jeg får høyt blodtrykk bare jeg ser navnet. Jeg fikk avsmak i starten, med den dumme og åndeløse beundringen av Joffrey, og har ikke klart å tilgi henne etter det. At hun har synsvinkelen med jevne mellomrom har vært nok til at jeg tidvis har irritert meg grønn av systemet med forskjellig synsvinkel. Nå skal det sies at jeg ikke er så stor fan av Catelyn heller, og der har jeg skjønt at mange er uenig med meg.

Hmh, interessant. Jeg synes dette med Jon, eden og NW er noe av det mest spennende fremover. Jeg har litt feelingen av at NW kommer til å endre seg, ikke fortsette i den samme tralten. Med Azor Azhor vil det jo kunne bli en helt ny start, hvor man bryter ut av en del gamle tradisjoner. Det blir litt platt om en stor, forutsett gjenfødelse munner ut i at alt fortsetter som før. Så jeg heller også mot en eller annen form for omlegging av NW. Det kan jo være at Dany også vil spille en rolle etterhvert.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg synes det er flott at dere deler teorier her (uansett om de bunner ut i informasjon/argumenter hentet fra andre steder, det spiller da virkelig ingen rolle. De florerer jo på nett, tåpelig å diskutere opphav, plagiat eller hvor dyktig man er til å lese gjennom linjene)

Interessant er det uansett, og jeg synes det er veldig gøy å få lest hva andre nordmenn mener og tror - på norsk. Og på et forum man klarer å henge med uten å bla gjennom 50-60 sider fordi det er så mye informasjon. Mye av informasjonen blir litt overveldende på engelsk også, spesielt når jeg skal oversette og forklare for andre. (har ikke fått praktisert engelsken min noe særlig de siste årene.)

Who cares? Jeg synes det er kjempeinteressant at Vampen og TF deler sine teorier, uansett opphav. Morsomt at det har blitt fart i denne tråden egentlig, så stor takk til begge to!

Takk for det, og hopp gjerne inn i geek-talken. ;)

Skrevet

Hahaha, oh nos, jeg HATER Sansa. :ler: Her må du virkelig forklare meg hva greia er, for jeg får høyt blodtrykk bare jeg ser navnet. Jeg fikk avsmak i starten, med den dumme og åndeløse beundringen av Joffrey, og har ikke klart å tilgi henne etter det. At hun har synsvinkelen med jevne mellomrom har vært nok til at jeg tidvis har irritert meg grønn av systemet med forskjellig synsvinkel. Nå skal det sies at jeg ikke er så stor fan av Catelyn heller, og der har jeg skjønt at mange er uenig med meg.

Jeg har helt samme tanker om Cat og Sansa. "Misliker" gjerne typiske følelseskarakterer i serier, bøker o.l da.

Skrevet

Jeg er den eneste her som har en selvstendig mening om Jons opphav, og siden det er en original observasjon som bunner i noe helt faktisk som står i de faktiske bøkene, så er det selvsagt den som gjelder. Dere kommer alle til å bli skuffet når det viser seg at Jon Snow er sønn av en fiskerdatter fra The Sisterst!

Moahhahahahaaaaa!

Skrevet

Jeg har helt samme tanker om Cat og Sansa. "Misliker" gjerne typiske følelseskarakterer i serier, bøker o.l da.

Særlig Cat. Det er jo hennes følelsesmessige reaksjoner og totale mangel på logikk som sender Stark-familien rett i undergangen. Hadde hun ikke tatt Tyrion (den eiegode lille horebukken) til fange da hun traff ham på vertshuset, og tatt ham som gissel, så ville ikke ting ha gått så raskt i Kings Landing, og iallfall ville ikke Jaime angrepet Eddard Stark på åpen gate. De kunne fått tid til å tenke seg om litt, og kanskje komme seg tilbake til Winterfell.

• Liker 2
Skrevet

Du har vel strengt tatt ikke evnet å fremme noe annet enn beskyldninger og surmuling, krydret med litt faktafeil.

Ok, så for å tolke deg riktig, så hevder du at ALT, ABSOLUTT ALT du har skrevet

er utelukkende basert på observasjoner du har gjort deg underveis i bøkene?

INTET er hentet ifra andre kilder?

I såfall har du vist en bredere og mer oppslukende forståelse for stoffet enn noen

andre i denne tråden, med unntak av TFox, men han/hun har i det minste sagt at det har

blitt lånt annetsteds. Jepp, alt står i bøkene, det har du helt rett i, men når det går ned i

så detaljerte ting som de rosene som Lyanna fikk av Rhaegar på turneringen er til

stede i rommet hun ligger på dødsleiet i, så blir det litt vel "suspekt".

Greit nok det, er heller måten det er blitt gjort på som

jeg reagerer på, at de liksom har resonnert seg frem

til dette på egenhånd... :laugh:

Skrevet (endret)

Jeg hatet Sansa i begynnelsen, men blir bare mer og mer forelska i henne (platonisk selvsagt, jeg holder meg unna smårips! :laugh: ).

Elsker forholdet mellom henne og Sandor (selv om det kan tenkes at jeg har forlest meg på fanfic), elsker de mange parallellene mellom henne og Arya (og mellom forholdet til Sandor/Sansa og forholdet til Sandor/Arya), elsker at hun og Brienne har så mye til felles samtidig som de er så veldig ulike på overflaten, elsker at hun er så sårbar men samtidig så ufattelig sterk, elsker at hun i løpet av bøkene ender opp som den Stark-ungen som faktisk har de sterkeste båndene til Winterfell og The North, og at hun kanskje er den Stark-ungen som ligner mest på Ned.

Håper, håper, håper at Sansa blir dronning. Sansa Stark, Queen in the North. :rodmer:

Men ja, nok Sansa-fangirling nå.

Endret av Thought-Fox
  • Liker 5
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg er den eneste her som har en selvstendig mening om Jons opphav, og siden det er en original observasjon som bunner i noe helt faktisk som står i de faktiske bøkene, så er det selvsagt den som gjelder. Dere kommer alle til å bli skuffet når det viser seg at Jon Snow er sønn av en fiskerdatter fra The Sisterst!

Moahhahahahaaaaa!

Kan vi ikke gjøre et veddemål ut av det? Jeg skylder deg øl om moren er en fiskerdatter. :ler:

Gjest Vampen
Skrevet

Godt det ikke bare er meg! Jeg fikk nok av Cat på grunn av måten hun behandler Jon, og en rekke dårlige valg etter det har ikke gjort meg mer begeistret.

Skrevet

---

Hmh, interessant. Jeg synes dette med Jon, eden og NW er noe av det mest spennende fremover. Jeg har litt feelingen av at NW kommer til å endre seg, ikke fortsette i den samme tralten. Med Azor Azhor vil det jo kunne bli en helt ny start, hvor man bryter ut av en del gamle tradisjoner. Det blir litt platt om en stor, forutsett gjenfødelse munner ut i at alt fortsetter som før. Så jeg heller også mot en eller annen form for omlegging av NW. Det kan jo være at Dany også vil spille en rolle etterhvert.

Men det trenger jo ikke å forandre seg, det legges jo opp til en kamp mellom menneskene og de andre. Der Azor Azhai skal lede menneskenes side, så jeg tror egentlig at NW går mer tilbake til røttene - sånn det egentlig var.

Også tror jeg Dany, eller ihvertfall dragene må spille en rolle. Gleder meg til Jon, forhåpentligvis, varger inn i en drage :P

Gjest Vampen
Skrevet

Ok, så for å tolke deg riktig, så hevder du at ALT, ABSOLUTT ALT du har skrevet

er utelukkende basert på observasjoner du har gjort deg underveis i bøkene?

INTET er hentet ifra andre kilder?

I såfall har du vist en bredere og mer oppslukende forståelse for stoffet enn noen

andre i denne tråden, med unntak av TFox, men han/hun har i det minste sagt at det har

blitt lånt annetsteds. Jepp, alt står i bøkene, det har du helt rett i, men når det går ned i

så detaljerte ting som de rosene som Lyanna fikk av Rhaegar på turneringen er til

stede i rommet hun ligger på dødsleiet i, så blir det litt vel "suspekt".

Greit nok det, er heller måten det er blitt gjort på som

jeg reagerer på, at de liksom har resonnert seg frem

til dette på egenhånd... :laugh:

Jeg har ikke sagt noe om at rosene FRA turneringen er til stede i rommet. Det virker noe pussig å skulle dra med seg gamle roser på en flukt. Derimot har jeg påpekt at rosene går igjen i Neds minner om Lyanna. Rommet lukter roser. I min verden er ikke fangehull for oppbevaring og voldtekt av kidnappede jomfruer utstyrt med roser. Ikke at jeg har vært i mange slike, men jeg TROR det er lite sannsynlig. Det er tankerekken som gjorde at jeg la merke til dem. Det tyder mer på et kjærlig forhold, enn kidnapping.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg hatet Sansa i begynnelsen, men blir bare mer og mer forelska i henne (platonisk selvsagt, jeg holder meg unna smårips! :laugh: ).

Elsker forholdet mellom henne og Sandor (selv om det kan tenkes at jeg har forlest meg på fanfic), elsker de mange parallellene mellom henne og Arya (og mellom forholdet til Sandor/Sansa og forholdet til Sandor/Arya), elsker at hun og Brienne har så mye til felles samtidig som de er så veldig ulike på overflaten, elsker at hun er så sårbar men samtidig så ufattelig sterk, elsker at hun i løpet av bøkene ender opp som den Stark-ungen som faktisk har de sterkeste båndene til Winterfell og The North, og at hun kanskje er den Stark-ungen som ligner mest på Ned.

Håper, håper, håper at Sansa blir dronning. Sansa Stark, Queen in the North. :rodmer:

Men ja, nok Sansa-fangirling nå.

Om Sansa blir dronning skal jeg sende et skarpt formulert brev til Martin!:ler:

Jeg skal klare (under tvil) å si meg enig i at hun utvikler seg, men jeg er tydeligvis for langsint til å tilgi all idiotien i de første bøkene. Der er hun så gjennomført tafatt, naiv og romantisk at det gjør vondt.

Gjest Vampen
Skrevet

Men det trenger jo ikke å forandre seg, det legges jo opp til en kamp mellom menneskene og de andre. Der Azor Azhai skal lede menneskenes side, så jeg tror egentlig at NW går mer tilbake til røttene - sånn det egentlig var.

Også tror jeg Dany, eller ihvertfall dragene må spille en rolle. Gleder meg til Jon, forhåpentligvis, varger inn i en drage :P

Jeg er i det store og det hele veldig spent på Azor Azhai, og hva som skjer der. At noe må skje med NW er ihvertfall klart. Nå er de mer en tungrodd bande av riffraff, som egentlig bare fortsetter i en misforstått tralt.

Skrevet

Kan vi ikke gjøre et veddemål ut av det? Jeg skylder deg øl om moren er en fiskerdatter. :ler:

deal!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...