Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok en bra episode i dag! Eneste endringen jeg ikke likte var at Littlefinger sa "your sister" og ikke "only Cat", synes det klinger så bra og at det gir større effekt med "only Cat", antyder et mer personlig forhold enn "your sister". Men, hei, hvis det er det enest jeg har å pirke på da er jeg ganske fornøyd :) Veldig glad for at de tok med historien Oberyn forteller om sin tur til Casterly Rock til Tyrion. Trodde faktisk ikke de ville ta med den samtalen.

Det var en flott scene. Tyrion fullstendig knust og sikker på at han vil lide en grusom (men antakeligvis temmelig kjapp) død i arenaen under sverdet til "The Mountain". Og så, håpet når han skjønner at The Red Viper stiller opp for ham. Men Oberyn er ingen spesielt snill mann, som holdt ham på pinebenken så lenge, og endatil med historien om hvordan moren døde i barselseng, mens faren og søsteren hatet ham, og alle omtalte ham som et forferdelig misfoster....

Anyway, basert på trailerne, så kommer det til å bli århundredets kamp, sverd mot spyd. Jeg tror knapt jeg kan vente i 14 dager på dette!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle fra de adelige kan kreve trial by combat. Det vil si riddere og barn av de store husene. Vanlige folk kan ikke. De har også rett på en champion, hvis det er mulig. Helst skal den som leder rettsaken legge til rette for at den tiltalte kan skaffe seg en champion, så da Lysa bare gav Tyrion et døgn sa han at det i praksis var å nekte ham den retten.

Teorien er at ved trial by combat er det gudene som avgjør utfallet, ved at de gir styrke til den som kjemper for den rette siden. Tidligere var det også en annen form for trial by combat: trial of seven. Da var det sju champions på hver side, i den tro at det hellige tallet sju ville gi gudene større vilje til å dømme rettferdig. Dette kunne kongelige kreve.

Ah, ja, det er omtalt i "The Hedge Knight", den første av bøkene om Dunk og Egg. Dunk blir utfordret til Trial by Seven, fordi utfordreren er sikker på at det vil være umulig for ham å samle seks riddere til å sloss for seg.

Skrevet

Det var en flott scene. Tyrion fullstendig knust og sikker på at han vil lide en grusom (men antakeligvis temmelig kjapp) død i arenaen under sverdet til "The Mountain". Og så, håpet når han skjønner at The Red Viper stiller opp for ham. Men Oberyn er ingen spesielt snill mann, som holdt ham på pinebenken så lenge, og endatil med historien om hvordan moren døde i barselseng, mens faren og søsteren hatet ham, og alle omtalte ham som et forferdelig misfoster....

Jeg så det helt omvendt...

Tyrion er nok grundig kjent med hele historien og har fått høre den mange ganger; men The Red Viper forteller historien fra et annet perspektiv.

Hvordan Oberyn allerede som barn observerte det vanvittige hatet til Cercei, og hvordan Jamie alltid stod imellom.

Og ikke minst hvordan han syntes Tyrion slettes ikke var noe monster, men en nesten helt vanlig liten baby.

En liten sympatierklæring, oppfattet jeg det som.

• Liker 10
Skrevet

Tyrion er nok grundig kjent med hele historien og har fått høre den mange ganger; men The Red Viper forteller historien fra et annet perspektiv.

Hvordan Oberyn allerede som barn observerte det vanvittige hatet til Cercei, og hvordan Jamie alltid stod imellom.

Og ikke minst hvordan han syntes Tyrion slettes ikke var noe monster, men en nesten helt vanlig liten baby.

100 % enig.

Gjest Naria
Skrevet

Også enig.

Skrevet

14 dager blir lenge, ja. Lurer også på hva som skjer i The Eerye nå når tante gal er død. Tror ikke Little Finger og Sansa blir værende der, men har ikke lest bøkene...

Skrevet

For all del. Jeg sier bare at Oberyn tok seg god tid med å komme til de GODE nyhetene.

Men Tyrion er ganske tykkhudet. Han tåler et par minutter på pinebenken.

Skrevet

14 dager blir lenge, ja. Lurer også på hva som skjer i The Eerye nå når tante gal er død. Tror ikke Little Finger og Sansa blir værende der, men har ikke lest bøkene...

Jeg hater avataren din. Men kudos for de store, hårete ballene det må ha krevd å velge Cersei som avatar, tross alt.

Men til dagsorden: Little Finger kan da ikke forlate The Eyre nå som tante gal har tatt det store svevet til det hinsidige. Det må jo ha vært en del av hans plan hele tiden. Nå kan han konsentrere seg om å konsolidere sin stilling i dalen. Han var jo Lysa`s mann, og det innebærer at han har visse rettigheter som ikke kan avfeies.

• Liker 1
Skrevet

Helt greit at du hater avataren min. Valgt mest fordi det er den figuren i GoT jeg ligner mest på. Tyrion er jo en fantastisk antihelt, men kanskje du ikke har valgt ham pga det fysiske.

Når det gjelder slottet i fjellene innbiller jeg meg at det blir litt for avsidesliggende for Little Finger som liker å være der det skjer. Dilemmaet er jo at han må holde Sansa skjult for resten av Westeros.

Skrevet (endret)

Helt greit at du hater avataren min. Valgt mest fordi det er den figuren i GoT jeg ligner mest på. Tyrion er jo en fantastisk antihelt, men kanskje du ikke har valgt ham pga det fysiske.

Når det gjelder slottet i fjellene innbiller jeg meg at det blir litt for avsidesliggende for Little Finger som liker å være der det skjer. Dilemmaet er jo at han må holde Sansa skjult for resten av Westeros.

Littlefingers liker å være der han kan fremme sine interesser. Og akkurat nå er det i hans interesse å holde fast på Eyre og the Vale. Da kan han ikke forlate stedet. Littlefinger har ingen annen makt der enn den han kan lure folk til å gi ham, men da kan han ikke være noe annet sted.

Anyway, jeg liker Tyrion fordi han er den uten sammenligning smarteste, kuleste, mest slagferdige figuren i hele persongalleriet. Og selv om han er en drikkfeldig horebukk, så er han et moralsk menneske, likevel. Med en fin sans for humor og gode talegaver.

Det blir liksom bare et kort mellomspill i TV-serien, men i bøkene så klarer han jo å rekruttere fjellstammene fra området rundt The Eyre til å bli hans peronlige soldater, i stedet for å drepe ham, som de først hadde tenkt. Det var ingen liten prestasjon. Han sjarmerte Shagga, sønn av Dolf med å dra en skikkelig grovis da Shagga spurte ham om hvordan han ville dø. "I min egen seng. 80 år gammel, med magen full av vin og munnen til en jente rundt kuken!" høhøhøhøh

https://www.youtube.com/watch?v=KLT--xFABqw

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Anyway, basert på trailerne, så kommer det til å bli århundredets kamp, sverd mot spyd. Jeg tror knapt jeg kan vente i 14 dager på dette!

Har du link til trailer for neste episode? Vil gjerne se.

Skrevet (endret)

Har du link til trailer for neste episode? Vil gjerne se.

Nei, jeg har ikke det. Det er en trailer som mer refererer til hele sesongen, og der er det et par sekunder med The Red Viper, Oberyn Martell, i full sving med spydet. Men jeg ville neppe fersket det hvis det ikke var for at jeg leste om kampen i bøkene. Kampen er TEMMELIG heftig, for som Bronn allerede har påpekt, "Fjellet som rir" er "freakish big, and freakish strong, and moves a lot faster than you`d think for a man that size", og man får ikke gjøre en eneste tabbe når man sloss mot ham.

Men Oberyn kalles ikke "Hoggormen" for ingenting, og han ønsker ingenting mer enn å drepe Gregor Clegane. På den andre siden, Gregor Clegane ønsker ingenting annet enn å drepe hvem som helst.

Rollen som Gregor Clegane har vært bekledt av flere skuespillere, men i sesong fire er "Fjellet" spilt av en islandsk Strongman-kjemper som heter Haldur Julius Bjørnsson, han er 206 cm høy og veier 190 kg.

Han har vunnet Strongman flere ganger.

Her sammen med Lena Headey

Jeg syns de har vært veldig heldige med castinga her, han ser definitvt ut som om han kan bevege seg mye raskere enn man skulle tro for en mann av den størrelsen. Det ser ut til at alle delene av kroppen hans er der for å GJØRE ting. Han er ikke lubbensexy, for å si det sånn.

1656326_482345388536741_1716940932_n.jpg

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Skrevet

Nei, jeg har ikke det. Det er en trailer som mer refererer til hele sesongen

Ok, da tror jeg at jeg har sett den. The Viper med et smidig hopp, mener jeg å ha sett... Kjipt at han forsvinner ut, vet ikke om jeg har lyst til å se slutten på den kampen altså.

Mannen som spiller The Mountain er jo diger! Men jeg synes egentlig han kunne sett litt skumlere ut, litt mer møkkete og badass liksom, mer som the Hound :fnise: Han fyren her minner mer om Bud Spencer, og han er jo mer god og snill, selv om han er stor og sterk.

• Liker 1
Skrevet

Ok, da tror jeg at jeg har sett den. The Viper med et smidig hopp, mener jeg å ha sett... Kjipt at han forsvinner ut, vet ikke om jeg har lyst til å se slutten på den kampen altså.

Mannen som spiller The Mountain er jo diger! Men jeg synes egentlig han kunne sett litt skumlere ut, litt mer møkkete og badass liksom, mer som the Hound :fnise: Han fyren her minner mer om Bud Spencer, og han er jo mer god og snill, selv om han er stor og sterk.

Mean motherfucker coming right up....

the-mountain.jpg

Skrevet

Mean motherfucker coming right up....

the-mountain.jpg

DER ja! :danse: Men det er vel ikke samme skuespilleren??

Skrevet (endret)

Jeg synes han som spilte the Mountain i første sesong passet aller best. Han så spinnvill og ond ut. Denne sesongens Mountain ser litt for snill ut for rollen, selv om han har en fysikk som er perfekt for rollen. :)

Promo for episode 8:

https://www.youtube.com/watch?v=3C4Qjly9sFE

Edit: la promoen inn med spoilertags - jeg var ikke klar over at youtube-videoer kommer direkte inn i svaret når de blir linket til. Ikke sikkert alle vil se den...

Endret av -Englefjes-
  • Liker 2
Skrevet

Har sett slutten på årets sesong av The Mentalist nå, og det er litt merkelig når Oberyn går i dress og er en moderne mann, samtidig som (gjerne rett etter at) jeg ser Game of Thrones. Han snakker også bedre amerikansk i The Mentalist...men det er nok rollen som krever det ene og det andre i forskjellige serier.

Skrevet (endret)

Oberyn kommer jo fra solrike, eksotiske Sunspear i Dorne.

Anyway, selv om det mest sannsynlig blir exit Oberyn i neste episode, så håper jeg at det ikke varer for lenge før vi får møte døtrene hans, de legendariske Sand Snakes.

Oberyn har jo knullet mer eller mindre alt med puls, og det har, blant annet, resultert i et knippe amazoner som er nesten like farlige som faren, selv om de ellers er like forskjellige som mødrene deres var. Du kan si hva du vil om Oberyn, men han diskriminerer ikke.

Endret av Mann 42
Gjest Naria
Skrevet

Oberyn kommer jo fra solrike, eksotiske Sunspear i Dorne.

Anyway, selv om det mest sannsynlig blir exit Oberyn i neste episode, så håper jeg at det ikke varer for lenge før vi får møte døtrene hans, de legendariske Sand Snakes.

Oberyn har jo knullet mer eller mindre alt med puls, og det har, blant annet, resultert i et knippe amazoner som er nesten like farlige som faren, selv om de ellers er like forskjellige som mødrene deres var. Du kan si hva du vil om Oberyn, men han diskriminerer ikke.

Slik jeg har forstått det får vi dessverre ikke sett noe til sandslangene denne sesongen, men jeg gleder meg også til de gjør sin entre.

Gjest orkan
Skrevet

Hvordan er det døtrene til Oberyn kommer inn i historien? Har ikke fått lest lenger enn ca halvparten av A feast for crows, og er alt for utålmodig til å vente og se hva som skjer :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...