Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det tviler jeg litt på, egentlig. Men det er jo ikke totalt umulig. I bøkene så treffer vi ikke Lady Stonehearth før Brienne of Thart blir tatt til fange av gruppen hennes, og det er ganske langt frem til det punktet i historien.

Nei, vi treffer vel henne før den tid, hun henretter vel Merrett Frey i epilogen på A Storm

of Swords, (som denne sesongen av serien er basert på).

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fra første til femte bok har det ikke gått veldig lang tid. Et par-tre år kanskje? Barna er definitivt fremdeles barn, og de er jo også yngre i bøkene enn de er i serien.

Nei det er kortere tid faktisk. Arya er ca 11 når hun er hos de ansiktsløse. Men det skjer mye for mange på denne tiden. Historiene går jo parallelt i bøkene og det er jo en del karakterer.

Skrevet

Nei, vi treffer vel henne før den tid, hun henretter vel Merrett Frey i epilogen på A Storm

of Swords, (som denne sesongen av serien er basert på).

Tviler på det. Og sesongen er roughly basert på første halvdel av boken. Så, neppe. Det er bare en episode å gjøre på, og jeg tipper at det er mye annet man vil sveipe innom for å få den rette cliffhanger-slutten. Som om vi skulle behøve det?

Skrevet

Produsentene tar seg nok noen friheter når de omformer bøkene til serie-formatet, er ikke sikkert det er så dumt heller, for å korte ned og skape effekt. Blir jo litt ekstra dramatisk når hun er gravid. Nå har ikke jeg lest bøkene, da, bare klarer ikke å holde meg unna spoilers. Må vel lese dem i sommer...

Det var plenty med drama i The Red Wedding uten at de skulle være nødt til å skrive inn knivdrapet på en gravid kvinne, også. Men det gjør jo sitt for å fremstille Walder Frey som en ekstremt ond liten mann. Jeg lurer på hvordan HAN skal ende sine dager. Ikke engang i Westeros kan Walder Frey få en fredelig død.

Skrevet

Nei det er kortere tid faktisk. Arya er ca 11 når hun er hos de ansiktsløse. Men det skjer mye for mange på denne tiden. Historiene går jo parallelt i bøkene og det er jo en del karakterer.

Mye å holde styr på. Jeg håper Martin passer blodtrykket og kolesterolen og passer på helsa sånn generelt.

• Liker 3
Skrevet

Personlig tipper jeg at de tar med gjenopplivingen av Catelyn i neste episode. Dette er bare basert på ren magefølelse; delvis fordi det ville være en (av flere mulige) dramatisk sluttscene, delvis fordi det neppe ville la seg gjøre å holde hemmelig det faktum at skuespilleren kommer tilbake i neste sesong.

Skrevet

Jepp. Tittelen på episoden er jo også Mhysa, som betyr mor, som kan være et hint til at vi får se det. Det kommer jo selvfølgelig til å spille mye på de befridde slavene som roper "mhysa" til Dany, men titlene har som oftest referert til flere ting i en episode før.

Men vi får vente og se ;)

Skrevet

Jepp. Tittelen på episoden er jo også Mhysa, som betyr mor, som kan være et hint til at vi får se det. Det kommer jo selvfølgelig til å spille mye på de befridde slavene som roper "mhysa" til Dany, men titlene har som oftest referert til flere ting i en episode før.

Men vi får vente og se ;)

Det tror jeg nok heller henviser på Daenerys frigivelse av slavene i Yunkai og senere i Meereen.

Skrevet

Som jeg faktisk skrev så tror jo jeg også det, men at det har en dobbelbetydning som de fleste andre navnene har hatt.

Skrevet

Personlig tipper jeg at de tar med gjenopplivingen av Catelyn i neste episode. Dette er bare basert på ren magefølelse; delvis fordi det ville være en (av flere mulige) dramatisk sluttscene, delvis fordi det neppe ville la seg gjøre å holde hemmelig det faktum at skuespilleren kommer tilbake i neste sesong.

Etter scriptet (Eller Skriften) så skal Catelyn ligge død i vannet i flere dager før hun blir oppdaget. Først av Arya, som finner liket i en av sine ulvedrømmer (alle barna er tydeligvis warger, selv om ikke alle forstår det) og forstår at hun nå er fullstendig alene og at ingen overlevde bryllupet. Dernest av den røde presten.

Så er det angrepet på Castle Black, og flere andre ganske sentrale hendelser.

Gjest Naria
Skrevet

Ja, men de følger jo ikke tidslinjen i bøkene slavisk. Theon skulle vi jo ikke ha sett noe til på flere sesonger, men han er allikevel med. Hvis vi ikke ser mer til Cat i siste episode tror jeg at vi får henne presentert tidlig i neste sesong.

Skrevet

Vi får ikke se Grey Winds hode sydd på Robb Starks dekapiterte kropp fordi det er noe som det bare blir referert til i bøkene. Det er ikke beskrevet som en hendelse, men et rykte, en historie om etterspillet til The Red Wedding. Den endelige ydmykelsen av Robb og hans mor. Han selv skjendet og påsydd et ulvehode, og moren kastet naken i i elven. Ikke noe av dette er hendelser som noen person i bøkene har sett, det er hendelser som noen får høre om.

Så jeg tviler på at man tar seg tid til å lage en spesiell scene som viser det.

Gjest Naria
Skrevet

Jeg gleder meg i hvert fall til Frey-pie, selv om nok det blir en stund til. Bryllup er virkelig noe for seg selv i Ice and Fire-universet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jeg rett at det er slik at Talisa aldri var med i det hele tatt i bøkene, og ble bare laget for serien, og at i bøkene ble Robb heller sammen med ei som heter Jeyne Westerling? (hun har vel ikke vært med i serien i det hele tatt?)

Har ikke lest bøkene altså. Er noen ganger litt lett å bli forvirret i dette universet..

Anonym poster: 84080f3d3dd8aab4e2ea489e75e21072

Skrevet

Forstår jeg rett at det er slik at Talisa aldri var med i det hele tatt i bøkene, og ble bare laget for serien, og at i bøkene ble Robb heller sammen med ei som heter Jeyne Westerling? (hun har vel ikke vært med i serien i det hele tatt?)

Har ikke lest bøkene altså. Er noen ganger litt lett å bli forvirret i dette universet..

Det er helt riktig. Jeg referer ofte til Talisa som Jeyne og det er veldig mange som ikke skjønner noe da.

Jeyne har ikke vært med i serien nei :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar Nyyx :)

Lurer litt mer hvis noen gidder å svare. Mann42, jeg mener å ha sett deg skrive at du synes Arya er så mye mer badass i bøkene enn i serien. Hvorfor det (altså hva er det hun gjør i bøkene som gjør henne så mye mer interessant)?

Også mener jeg og å ha sett at noen har nevnt at Cercei er mye ondere i bøkene. Hva er det hun gjør da?

Skrevet

Bare hyggelig.

Jeg vet ikke noe av det Mann 42 har skrevet om, men har kan du lese litt om Arya.

http://awoiaf.westeros.org/index.php/Arya_Stark

http://gameofthrones.wikia.com/wiki/Arya_Stark

To sider jeg bruker for å lete frem ting jeg har glemt :)

Jeg syntes også Cersei er mye ondere i bøkene, men det er også fordi Lena som spiller Cersei gir det et ansikt og spiller veldig godt. Hun blir derfor ikke så ond i mine øyne :)

Skrevet

Takk for svar Nyyx :)

Lurer litt mer hvis noen gidder å svare. Mann42, jeg mener å ha sett deg skrive at du synes Arya er så mye mer badass i bøkene enn i serien. Hvorfor det (altså hva er det hun gjør i bøkene som gjør henne så mye mer interessant)?

Også mener jeg og å ha sett at noen har nevnt at Cercei er mye ondere i bøkene. Hva er det hun gjør da?

Det er flere ting.

F.eks i serien, når Arya, Gendry og Hot Pie flykter fra Harrenhall, så overtaler hun Jaqen G`har til å hjelpe henne, og han dreper to av vaktene, så de bare kan snike seg ut.

I boken er det Arya som går opp til de to vaktene ved en sideport og skjærer strupen over på en og stikker den andre ned, uten at noen merker det.

Hun dreper også en mann i et vertshus der hun og The Hound er innom på veien mot familien hennes.

Når Arya etter hvert kommer til Braavos og oppsøker leiemorderkulten "De ansiktsløse" (som Jaqen G`har er en av) så har hun allerede drept iallfall 4 menn med sverd og kniv, på kloss hold. Og hun er 11 år gammel. Og hun har sin lille aftenbønn. Cersei, The Hound, Joffrey, Ser Illyn Payne, The Tickler, etc, etc. Navnene på alle dem hun akter å myrde som hevn. Jeg er veldig nysgjerrig på hvordan Arya kommer til å utvikle seg i sesong 4 av denne serien. Det er nå hun setter kursen mot Braavos. RW blir hennes vendepunkt, og hun tror ikke det finnes noe liv for henne i Westeros lenger. Men Jaqen G`har har altså bedt henne følge ham til Braavos, og han har den styrken som hun trenger for å ta hevn. Så hun drar dit.

Det er ganske heftig for en 11 år gammel jente, og går langt utenpå den Arya som er skildret i TV-serien. Livet i kulten i Braavos er en sak for seg, det også. Veldig spesielt.

Jeg vet ikke om Cersei er så mye ONDERE i bøkene, akkurat.

Skrevet

Bare hyggelig.

Jeg vet ikke noe av det Mann 42 har skrevet om, men har kan du lese litt om Arya.

http://awoiaf.wester....php/Arya_Stark

http://gameofthrones...wiki/Arya_Stark

To sider jeg bruker for å lete frem ting jeg har glemt :)

Jeg syntes også Cersei er mye ondere i bøkene, men det er også fordi Lena som spiller Cersei gir det et ansikt og spiller veldig godt. Hun blir derfor ikke så ond i mine øyne :)

Og jeg som syntes Lena Headey var sånn i kontakt med sin indre bitch! Det KAN ha noe med at den forrige filmen med Lena Headey jeg så, var Dredd, der hun spiller überpsycho Ma-Ma.

Men hun virker jo veldig hyggelig i intervjuer og sånn. Kanskje det bare er meg....

Skrevet

Det er helt riktig. Jeg referer ofte til Talisa som Jeyne og det er veldig mange som ikke skjønner noe da.

Jeyne har ikke vært med i serien nei :)

Jøss, det merket jeg ikke i det hele tatt. Men når du nevner det, så snakker hun jo stadig vekk om hjemme i Volantis. Mens huset Westerling er vasaller til Lannister. Damnation!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...