Gå til innhold

Frustrert pappa, økonomi

Fremhevede innlegg

Skrevet

I vårt hus er det både barn vi får bidrag for og barn vi betaler bidrag for, og enten du tror det eller ikke, er det barna vi får bidrag for som vi bruker minst penger på ...

Anonym poster: 1baedff2e9b965d065d7f26a1a798b23

Ditto. Regnskapet går ofte i pluss med de barna man får bidrag for.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal de ha tvist om? Penger? Det er vel tvilsomt at TS har noe å hente der. Og gutten er 13 år, og det han mener legges det stor vekt på.

Dessuten er det ikke gitt at TS kommer bedre ut av det økonomisk ved å ha gutten boende hos seg. Det er vel ganske sannsynlig at han ikke gjør!

Og det gjør ikke akkurat underverker for guttens trivsel at han presses gjennom i en slik sak.

TS her. For meg er ikke det viktigste å komme best ut økonomisk. Det jeg må ta opp til vurdering er hvor mye lenger jeg skal godta exns mange påfunn når det gjelder økonomi. Tenker også på hva sønnen min egentlig lærer av dette her...? Vanlig i oppdragelsen er jo at man skal samarbeide og dele på det man har. Ex'n er vel ikke noe stjerneeksempel på det...

Får mor tilbake det hun sender med gutten da? Kan være redsel for å ikke få tilbake ting ? Her kastet barnefaren alt jeg hadde med til ungene. Alle nye klær og sko jeg kjøpte gikk i søpla, pga det jeg kjøpte ikke dugde til ungene mine. Så jeg ble faktisk ruinert av å pakke klør og sko ned til dem.

Som sagt tidligere så sender hun sjelden med noe og jeg tror det er flere grunner til det. En grunn er at hun ikke skal få det tilbake (selv om det aldri har vært noe problem), og at JEG skal ødelegge det (har heller aldri skjedd)..

Anonym poster: bd677333b76555b942901c8f23c4abc2

AnonymBruker
Skrevet

Som du ser av hva TS skriver så handler det ikke om og betale det barnet koster. Dette har han sagt seg villig til flere ganger. Les noen ganger så han det hende du skjønner. Det handler om mors evner til å suge til seg mer enn det hun skal. Gutten har en fastsatt pris i barnebidrag og det er kun dette far skal betale til sønnen. De kan komme ting som tannregulering og konfirmasjon i tillegg. Dette sier ogs TS.noe om at han dekker sin andel. Her er det ofte andel etter inntekt som legges til grunn.

Mor ønsker har far skal dekke opp balnt annt NC.og treningsutstyr. Dette har far allerede betalt gjennom barnebidraget samme hva noern her mener. Leser dere hav barnebidraget skal dekke kommer dette tydlig fram.

Tvisten i rettsak vild dreie seg om hvor barnet skal bo og som du nevner er barnets ønsker til stor betydning. Har gutten det like bra hos far som mor men ser det ordner seg mere hos far er det naturlig og velge far. Jeg regner med du selv ville gjort det samme. Det er ikke uvanlig ungdommer bytter bosted fra den ene til den andre forelder.

Altså en rettskonflikt vil dreie seg om hvor barnet skal bo. Da kan far selv motta birag fra mor om hun er bidragsdyktig. Er hun ikke dette betaler han i dag et betydelig beløp i bidrag. Det TS.her får fram er hvordan bidraget til barent skal brukes. Det skal brukes på ting barnet trenger og ikke på masse "ræl" som blir kjøpt på salg. At mor mener "rælet" er det barnet trenger men aldri blir brukt får stå for hennes regning.

Det handler heller ikke om at nå har jeg kjøpt det til gutten så må du kjøpe det.

Gjenntar: Bidraget skal dekke alt til barnet bortsett fra noen unntak. Ja tlf og pc skal også bidraget dekke slik som NC og fotballsko. At mor er av en annen oppfatning spiller ingen rolle da regelverket er klart. Jeg ser ikke problemet med at far ikke irettesetter mor gjennom er rettstvist når annet er prøvd og ikke fungerer.

Takk for at du har lest innleggene mine godt! Jeg mener også at mye av det ex'n handler til gutten ikke er noe han MÅ ha, men at det er mer hennes shoppeglede som spiller inn. Jeg kan ikke ha dårlig samvittighet for at hun handler mer enn meg. Når det gjelder telefon har gutten faktisk to stykker, hver med sitt nummer! Mora vil ikke betale telefon når han er hos meg, ergo måtte jeg sørge for en telefon hos meg sånn at jeg får tak i han! Lækkert, ikke sant? Han har forresten PC her også....:-)

Skrevet

Her er begge foreldrene etablert på nytt så det offentlige bidrar ikke med stort.

Det er nok at de fedre som har som prinsipp å betale minst mulig, og er ikke i nærheten av å være med på å betale det barnet koster å drifte.

Men det passer deg vel ikke å bruke energi på å rakke ned på fordi du selv deler bo med en bidragspliktig mann.

Hele barnetrygden og alle fraskrivningene (+skattefrie tusenlapper fra far) gjør at man ofte ikke bruker nevneverdig av egentjente penger på barnet..og da å nekte faren å bruke utstyret han via bidraget har betalt er helt feil.

Poenget er at velger man å kreve bidrag, så er det DET man har krav på -ikke noe mer. Å forvente noe annet er uhørt : og det mente jeg også før jeg ble fruen til en som har barn med en annen kvinne..

• Liker 5
Skrevet

Hele barnetrygden og alle fraskrivningene (+skattefrie tusenlapper fra far) gjør at man ofte ikke bruker nevneverdig av egentjente penger på barnet..og da å nekte faren å bruke utstyret han via bidraget har betalt er helt feil.

Poenget er at velger man å kreve bidrag, så er det DET man har krav på -ikke noe mer. Å forvente noe annet er uhørt : og det mente jeg også før jeg ble fruen til en som har barn med en annen kvinne..

Barnetrygd får alle! Og det er slett ikke snakk om flere tusenlapper for veeeldig mange!

Og hvis en ikke mottar noe, hva forelslår du hvis en ikke skal ta det om NAV? Bare gi faen i det fordi far har ny partner som helst ser at alle økonomiske midler forblir i heimen slik at denne kan nyte godt av det selv?

• Liker 1
Skrevet

I vårt hus er det både barn vi får bidrag for og barn vi betaler bidrag for, og enten du tror det eller ikke, er det barna vi får bidrag for som vi bruker minst penger på ...

Anonym poster: 1baedff2e9b965d065d7f26a1a798b23

Ja, dette kan jo tolkes på flere måter. Vil det si at du har lykkes og suge ut flere tusen i bidrag pr. måned?

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er 13 år og kan pakkke til Norway Cup selv. Tviler på at morens hans kommer til å nekte han å ta med det han har tatt med seg.

Anonym poster: 613ce9717cd4a586e8fa6903cdcd5bb3

AnonymBruker
Skrevet

Gutten er 13 år og kan pakkke til Norway Cup selv. Tviler på at morens hans kommer til å nekte han å ta med det han har tatt med seg.

Anonym poster: 613ce9717cd4a586e8fa6903cdcd5bb3

I vanlige fall, ja. Dessverre er sønnen min så påvirket av mora at han rett og slett ikke tør å gjøre det. Dersom han hadde prøvd å ta med seg tingene sine til meg er jeg redd det hadde hendt med forferdelse. Mora har forresten tilbudt meg å låne en sekk til NC, tom selvsagt..

• Liker 1
Skrevet

I vanlige fall, ja. Dessverre er sønnen min så påvirket av mora at han rett og slett ikke tør å gjøre det. Dersom han hadde prøvd å ta med seg tingene sine til meg er jeg redd det hadde hendt med forferdelse. Mora har forresten tilbudt meg å låne en sekk til NC, tom selvsagt..

Jeg tror ikke en skit på det her..

Skrevet

Barnetrygd får alle! Og det er slett ikke snakk om flere tusenlapper for veeeldig mange!

Og hvis en ikke mottar noe, hva forelslår du hvis en ikke skal ta det om NAV? Bare gi faen i det fordi far har ny partner som helst ser at alle økonomiske midler forblir i heimen slik at denne kan nyte godt av det selv?

Feil! Kun bidragsmottaker har barnetrygd.. Ikke bidragsyter..

Skrevet

Denne mannen må sette krav til mor til sønnen. Alle saker skal være med til samvær og NC. Dette er slik da far betaler bidrag. Han har betalt de tingene og klær som moren nekter sønnen ta med. Det er feil, og far må sette ned foten. Hvis ikke mor er lydhør må han kreve samtale med famiievernkontor, mekling. Videre rettsak etter meklingen da en har meklingsattesten klar mor ikke skjønner alvoret. Kreve bosted barnet om barnet vil. Kan kjøre sak på dette selv om han taper. Har i hvertfall vist seg fram som en mann. Han kan også få trekk i lønnen gjennom NAV innkreving. Nekte betale bidrag frivillig, da har mor sett hvordan det var og få alle kroner. Hun har fått mindre enn nå da hun får ekstra nå.Hun har bare fått det tilmålte. Har hun ikke sendt med alt. kontaktet barnevernet hver gang hun ikke fulgte opp. Barnevernet har blitt drittlei alt sammen og tatt kontakt med mor. Du må skjerpe deg ellers må sønnen flytte til far.

Altså gjøre det mest mulig tungvint for moren om hun ikke vil sammarbeide. Enkelt og greit. Jeg har ikke tvilt et sekund på og være vanskelig tilbake til ei slik trollkjerring.

Skrevet

Denne mannen må sette krav til mor til sønnen. Alle saker skal være med til samvær og NC. Dette er slik da far betaler bidrag. Han har betalt de tingene og klær som moren nekter sønnen ta med. Det er feil, og far må sette ned foten. Hvis ikke mor er lydhør må han kreve samtale med famiievernkontor, mekling. Videre rettsak etter meklingen da en har meklingsattesten klar mor ikke skjønner alvoret. Kreve bosted barnet om barnet vil. Kan kjøre sak på dette selv om han taper. Har i hvertfall vist seg fram som en mann. Han kan også få trekk i lønnen gjennom NAV innkreving. Nekte betale bidrag frivillig, da har mor sett hvordan det var og få alle kroner. Hun har fått mindre enn nå da hun får ekstra nå.Hun har bare fått det tilmålte. Har hun ikke sendt med alt. kontaktet barnevernet hver gang hun ikke fulgte opp. Barnevernet har blitt drittlei alt sammen og tatt kontakt med mor. Du må skjerpe deg ellers må sønnen flytte til far.

Altså gjøre det mest mulig tungvint for moren om hun ikke vil sammarbeide. Enkelt og greit. Jeg har ikke tvilt et sekund på og være vanskelig tilbake til ei slik trollkjerring.

Ja, og du tror det er slike ting Barnevernet holdet på med?!

Og dette handler ikke om hvem som skal ha mest makt. Du er jo ikke det spor bedre enn det du mener denne "trollkjærringa" er!

Skrevet

Feil! Kun bidragsmottaker har barnetrygd.. Ikke bidragsyter..

Jeg mente ALLE foreldre mottar barnetrygd, også de foreldrene som lever sammen.

Skrevet (endret)

Du snakker om ting du ikke har peiling på.

Endret av Gjest
Gjest spavalica
Skrevet

Stakkars gutten. Så mye styr rundt utstyret og NC. Kan du ikke bare drite i pengene og fokusere deg på at dere får en skikkelig kvalitetstid sammen?

Menn og bidrag. Alt handler om penger, rettferdighet ...

Skrevet

Stakkars gutten. Så mye styr rundt utstyret og NC. Kan du ikke bare drite i pengene og fokusere deg på at dere får en skikkelig kvalitetstid sammen?

Menn og bidrag. Alt handler om penger, rettferdighet ...

Kvinner og bidrag, alt handler om å få mest mulig hele tiden :roll:

Ser du ikke hvor merkelig argumentasjonen din er? Mor kan la være å følge opp og gjøre som hun vil, mens far må gjøre det beste ut av situasjonen og for all del ikke ta til motmæle :klo:

• Liker 7
Skrevet

Ser du ikke hvor merkelig argumentasjonen din er? Mor kan la være å følge opp og gjøre som hun vil, mens far må gjøre det beste ut av situasjonen og for all del ikke ta til motmæle :klo:

Ett sted skal barnet bo. Det er ganske naturlig at den det bor hos har større og "usynlige" utgifter.

Det har lite med denne konkrete saken og gjøre, men jeg vil hevde at når mor "maser" om penger så er det fordi de vil det beste for barna. Når menn maser om at de betaler for mye og at det er urettferdig osv. så er det for EGEN del. Og det er en viss forskjell...

Skrevet

argumenter for påstanden din takk.

Gjest spavalica
Skrevet

Det er bare å ringe til familiekontoret ,bestille mekling og kreve 50/50 eller daglig omsorg;) Men nei,

det krever både tid og (masse)penger,energi og full tilstedeværelse å være alene med barn.

Så typisk mannfolk- de evige ofre :P

Skrevet

Ett sted skal barnet bo. Det er ganske naturlig at den det bor hos har større og "usynlige" utgifter.

Det har lite med denne konkrete saken og gjøre, men jeg vil hevde at når mor "maser" om penger så er det fordi de vil det beste for barna. Når menn maser om at de betaler for mye og at det er urettferdig osv. så er det for EGEN del. Og det er en viss forskjell...

Den tror jeg faktisk du må lengre ut på landet med. Men jeg tror helt klart at når samarbeidsmiljøet mellom foreldre allerede er dårlig, så blir penger en kamparena. Det gjelder nok begge kjønn.

argumenter for påstanden din takk.

Det var ingen påstand, det var et forsøk på å ironisere over kommentaren i innlegget jeg siterte.

Det er bare å ringe til familiekontoret ,bestille mekling og kreve 50/50 eller daglig omsorg;) Men nei,

det krever både tid og (masse)penger,energi og full tilstedeværelse å være alene med barn.

Så typisk mannfolk- de evige ofre :P

Nå er det en kjent sak at mor får omsorgen, med mindre særlige grunner tilsier at hun ikke kan ha den.

Jeg sier forøvrig ingenting om at far er bedre enn mor, jeg synes bare det er et merkelig fokus å ha i en sak der det tydeligvis er en konflikt mellom foreldrene, som holdes ved like ved økonomi. Og da er faktisk det enkleste å holde seg til de lover og regler som er, for konflikter oppfordrer ikke til fleksibilitet.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...