Gå til innhold

Unødvendige ord folk bruker for å framstå som smartere enn de er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg irriterer meg over folk som slenger på "i forhold til" i tide og utide. Det er kanskje for å virke smart, men det er helt grusomt å høre på.

Jeg er så enig! Stort sett får jeg inntrykk av at folk bruker "i forhold til" for å hørtes smartere ut, men det har jo helt motsatt virkning når det de sier ikke gir mening nettopp på grunn av det uttrykket :fnise:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruker sjelden "dog" i daglig tale, men i saklige diskusjoner brukes det ofte. Det er jo egentlig et flott ord å bruke, skjønner ikke hva som er galt med det?

Finner ikke ord, men jeg legger merke til de som på død og liv må skrive "og" riktig, som i "men det er da fint vær i dag òg!" Enda verre blir det jo når de presterer å bruke feil apostrof. Skal du være viktigper bør du isåfall klare å gjøre ting riktig, ellers blir det jo bare flaut. Gjelder også andre ord hvor apostrof kan legges til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sykepleier bruker man ordene febril og afebril.

Anonym poster: 6b2eec89ec56a118dd62bab7ade189fc

Jeg er ikke sykepleier. Det er ikke hun som brukte det heller, men sykepleiervennene mine bruker feberfri, iallefall utenfor jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse ord folk synes er ubehagelige. Når jeg skriver at folk er straffelystne så skal de alltid korrigere meg med at de er gode mennesker som bare ønsker andre vondt for å vise at de er gode.

Når jeg skriver om raseriets rus så later mennesker som de ikke forstår hva jeg mener?

Sikkerhetsforanstaltning er et ord få vil bruke. Betrakter og regningssvarende er det nesten ingen som forstår hva betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke ord, men jeg legger merke til de som på død og liv må skrive "og" riktig, som i "men det er da fint vær i dag òg!" Enda verre blir det jo når de presterer å bruke feil apostrof. Skal du være viktigper bør du isåfall klare å gjøre ting riktig, ellers blir det jo bare flaut. Gjelder også andre ord hvor apostrof kan legges til.

Skjønte ikke dette. Synes du det er rart å skrive òg i stedet for også? Og er det å skrive det riktig eller feil som irriterer deg? :klo:

Om man sier òg eller også mener jeg er dialekt..?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Skjønte ikke dette. Synes du det er rart å skrive òg i stedet for også? Og er det å skrive det riktig eller feil som irriterer deg? :klo:

Om man sier òg eller også mener jeg er dialekt..?

det er irriterende med folk som svarer og kommenterer med. "ja,riktig"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Ord som samt og beslutningsdeltager virker freidige og tamme.

freidig og tam på samme tid? Hvordan går det an? hehe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det vet jeg, det var heller ikke poenget i innlegget mitt.

Jo, det var det, all den tid du sa at hun bare kan bruke ordet frisk fremfor afebril.

Men nå begynner jeg å skjønne hvorfor legene innimellom ikke vil at man skal overhøre de når de snakker om en pasient, "fordi man ikke skjønner hva de sier", dersom det er slik at selv normale medisinske ord er så fremmede for folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

adekvat

Det er noe med måten det uttales på også, adekvaaaat, grøss.

Hvordan skulle det ellers uttales? Addekvat?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønte ikke dette. Synes du det er rart å skrive òg i stedet for også? Og er det å skrive det riktig eller feil som irriterer deg? :klo:

Om man sier òg eller også mener jeg er dialekt..?

Handler litt om dialekt også, ja. Men hvorfor legge til den apostrofen overalt? I mine øyne er ikke det å glemme en liten, og for min del ubetydelig apostrof være en stor skrivefeil. Jeg er trønder, og vi bruker ikke en gang ordene "og" og "også", vi sier "å" til begge. Det er flere venner av meg på facebook som finpusser det trønderske skrivespråket med å slenge inn slike ord med apostrofer for å få det til å se mer sjenerende ut. For meg blir det bare dumt. Ikke glem at dette er min personlige mening, jeg sier ikke på noen måte at det er feil.

Edit: aksenttegn, ikke apostrofer. Takk, "fry" ;)

Endret av Focklop
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler litt om dialekt også, ja. Men hvorfor legge til den apostrofen overalt? I mine øyne er ikke det å glemme en liten, og for min del ubetydelig apostrof være en stor skrivefeil. Jeg er trønder, og vi bruker ikke en gang ordene "og" og "også", vi sier "å" til begge. Det er flere venner av meg på facebook som finpusser det trønderske skrivespråket med å slenge inn slike ord med apostrofer for å få det til å se mer sjenerende ut. For meg blir det bare dumt. Ikke glem at dette er min personlige mening, jeg sier ikke på noen måte at det er feil.

Edit: aksenttegn, ikke apostrofer. Takk, "fry" ;)

Dette har ingenting med trøndersk eller dialekt å gjøre overhodet, ei heller påtatt smarthet.

Hvorfor diskutere "språkfeil" eller særegenheter når du ikke har greie på det du kritiserer?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler litt om dialekt også, ja. Men hvorfor legge til den apostrofen overalt? I mine øyne er ikke det å glemme en liten, og for min del ubetydelig apostrof være en stor skrivefeil. Jeg er trønder, og vi bruker ikke en gang ordene "og" og "også", vi sier "å" til begge. Det er flere venner av meg på facebook som finpusser det trønderske skrivespråket med å slenge inn slike ord med apostrofer for å få det til å se mer sjenerende ut. For meg blir det bare dumt. Ikke glem at dette er min personlige mening, jeg sier ikke på noen måte at det er feil.

Edit: aksenttegn, ikke apostrofer. Takk, "fry" ;)

Dette kan jo ikke være riktig språkbruk.

sjenere annoy genera (ʃəˈneːɾə)

verb transitiv

1. være til besvær, forstyrre gêner Bråket sjenerte naboene. Le bruit gênait les voisins.

2. gjøre forlegen, bry gêner Nakenhet sjenerer mange. La nudité gêne bon nombre de personnes.

Anonym poster: 145208e56229f09bd799ffa82f947fd6

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Vil nå tro både dog og vitterlig er relativt normalt å ha i vokabularet for de fleste over 40.

"Dog" er vel et ganske vanlig ord, men jeg har lagt merke til at mange bruker det på samme måte som det engelske "though". Det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

"Dog" er vel et ganske vanlig ord, men jeg har lagt merke til at mange bruker det på samme måte som det engelske "though". Det er feil.

har aldri hørt at noen bruker ordet dog.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Ninni-

Hvordan skulle det ellers uttales? Addekvat?

Ehh... nei...

Jeg svarte på TS' spørsmål om ord jeg synes er unødvendig og som brukes av folk som vil gi inntrykk av at de er smarte. Adekvat er et slik ord, og uttalen forsterker det. Å endre uttalen er meningsløst, og gjør ikke ordet i seg selv nyttigere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det var det, all den tid du sa at hun bare kan bruke ordet frisk fremfor afebril.

Men nå begynner jeg å skjønne hvorfor legene innimellom ikke vil at man skal overhøre de når de snakker om en pasient, "fordi man ikke skjønner hva de sier", dersom det er slik at selv normale medisinske ord er så fremmede for folk.

Åh, jeg begynne å hvorfor jeg slettet meg herfra. I samtalen jeg hadde med min venninne betydde det at han ikke hadde feber lenger at han var frisk, det var derfor eg brukte de to ordene som eksempel, beklager at jeg tydeligvis var upresis.

Jeg vet godt at man kan være dårlig selv om man ikke har feber, og det regner jeg med at de aller fleste oppegående mennesker skjønner.

Jeg vet godt hva ordet afebril betyr, og synes fortsatt det er et totalt unødvendig ord å bruke i dagligtale mellom to mødre som snakker om barn med/uten feber.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...