Gå til innhold

Unødvendige ord folk bruker for å framstå som smartere enn de er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette har ingenting med trøndersk eller dialekt å gjøre overhodet, ei heller påtatt smarthet.

Hvorfor diskutere "språkfeil" eller særegenheter når du ikke har greie på det du kritiserer?

"I dag har æ tatt med mæ go'stoln ut på verandaen, tru du itj det vart en go'værs dag i dag òg? :)" Dette er et typisk eksempel. Trøndersk skrivespråk med et ord som jeg synes ikke har tilhørighet i dialekten overhode, og jeg synes det ser rart og "fisefint" ut.

Endret av Focklop
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette kan jo ikke være riktig språkbruk.

sjenere annoy genera (ʃəˈneːɾə)

verb transitiv

1. være til besvær, forstyrre gêner Bråket sjenerte naboene. Le bruit gênait les voisins.

2. gjøre forlegen, bry gêner Nakenhet sjenerer mange. La nudité gêne bon nombre de personnes.

Anonym poster: 145208e56229f09bd799ffa82f947fd6

Mente selvfølgelig sjarmerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nin Meleth

Jeg irriterer meg over folk som slenger på "i forhold til" i tide og utide. Det er kanskje for å virke smart, men det er helt grusomt å høre på.

Dét, og "for å si det sånn". >.<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Ehh... nei...

Jeg svarte på TS' spørsmål om ord jeg synes er unødvendig og som brukes av folk som vil gi inntrykk av at de er smarte. Adekvat er et slik ord, og uttalen forsterker det. Å endre uttalen er meningsløst, og gjør ikke ordet i seg selv nyttigere.

Nå er det slik at ord og vendinger som er vanlig for noen, kan virke kunstige og jålete for andre. Det betyr ikke at man ønsker å fremstå som smartere enn andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at enkelte år mindreverdighetskompleks av at andre mennesker har større/annerledes ordforråd.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Ninni-

Ehh... nei...

Jeg svarte på TS' spørsmål om ord jeg synes er unødvendig og som brukes av folk som vil gi inntrykk av at de er smarte. Adekvat er et slik ord, og uttalen forsterker det. Å endre uttalen er meningsløst, og gjør ikke ordet i seg selv nyttigere.

Nå er det slik at ord og vendinger som er vanlig for noen, kan virke kunstige og jålete for andre. Det betyr ikke at man ønsker å fremstå som smartere enn andre.

Vet du, Arabella, at det har du jaggu helt rett i! Men som sagt, jeg svarte TS på spørsmål om ord jeg synes er unødvendig og som brukes av folk som vil gi inntrykk av at de er smarte. Dette er og blir selvsagt min subjektive oppfatning.

Noen bruker fremmedord for å prøve å fremstå smartere enn andre, mens andre strør rundt seg med universelle sannheter som om de skulle ha funnet opp hjulet.

*rister Arabella off my back*

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Vet du, Arabella, at det har du jaggu helt rett i! Men som sagt, jeg svarte TS på spørsmål om ord jeg synes er unødvendig og som brukes av folk som vil gi inntrykk av at de er smarte. Dette er og blir selvsagt min subjektive oppfatning.

Noen bruker fremmedord for å prøve å fremstå smartere enn andre, mens andre strør rundt seg med universelle sannheter som om de skulle ha funnet opp hjulet.

*rister Arabella off my back*

Unnskyld at jeg er til :(. Jeg er ikke helt som andre, skjønner du, bare later som etter beste evne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at enkelte år mindreverdighetskompleks av at andre mennesker har større/annerledes ordforråd.

Signerer denne. Alle de ordene jeg bruker i min dagligtale har blitt nevnt. Skal sies at etter å ha studert noen år på universitetet legger en seg til et mer akademisk skriftspråk. Dersom dette skulle fornærme noen, ber jeg direkte om unnskyldning på bakgrunn av min absurditet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

freidig og tam på samme tid? Hvordan går det an? hehe

To forskjellige ord, - samt er det freidige og beslutningstager det tamme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog er jo et knallord! Mener du virkelig at det brukes som hesketeknikkete?

Signerer her :P Jeg bruker det hele tiden egentlig. Mange ganger klarer jeg ikke finne ord jeg kan bruke i steden for... Hvis jeg ikke vil endre på hele setninga. Men jeg bruker aldri ordet når jeg snakker da. Er mest når jeg skriver rapporter og sånne litt mer seriøse ting.

Men hadde gruppeoppgave nå på skolen, og vi skulle skrive en rapport. Jeg er ikke så veldig glad i fremmedord egentlig, bruker mest fagord.

Hu ene på gruppa satt jo å skifta om på annenhvert ord omtrent med masse sånn fancy fjasete greier. Jeg hadde litt lyst til å slette de, men det er ikke bare min oppgave... Og hun er bombesikker på at læreren har sagt at vi skal bruke fremmedord. (Jeg er nå ganske sikker på at læreren sa fagord jeg da menmen) . Så det ble en veldig fin oppgavetekst for å si det sånn :P Syns det så litt halv-dumt ut jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har nevnt det før men ..

Jeg blir gal av "i forhold til". Sjefene på jobben sier det absolutt hele tiden, og 90% av gangene bruker de det FEIL. Det er ikke sånn at jeg nødvendigvis irriterer meg over at folk bruker uttrykk feil, men dette er et uttrykk sjefene bruker for å virke smarte/viktige i møter ol., derfor blir det så jævlig teit når de ikke skjønner det selv, og happy durer i vei med i forhold til ditt og forhold til datt.

Anonym poster: 37efec41d3c1b831c59e14c5ad2986a2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så synd at enkelte år mindreverdighetskompleks av at andre mennesker har større/annerledes ordforråd.

Ja, klart at man må ha mindreverdighetskomplekser bare fordi man gjennomskuer jålete språkbruk... ;)

Nå er det ikke slik at alle som bruker ordene som er nevnt gjør det på en måte som virker påtatt, da. :) Det er jo mest når man slenger på en "dog likevel", uten helt å skjønne hva man sier, at det blir teit.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Dog" er vel et ganske vanlig ord, men jeg har lagt merke til at mange bruker det på samme måte som det engelske "though". Det er feil.

Hæ! Hvordan skal det brukes da?

Anonym poster: 28af64de4fb124d3c57c1e590ec6a229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere har nevnt det før men ..

Jeg blir gal av "i forhold til". Sjefene på jobben sier det absolutt hele tiden, og 90% av gangene bruker de det FEIL. Det er ikke sånn at jeg nødvendigvis irriterer meg over at folk bruker uttrykk feil, men dette er et uttrykk sjefene bruker for å virke smarte/viktige i møter ol., derfor blir det så jævlig teit når de ikke skjønner det selv, og happy durer i vei med i forhold til ditt og forhold til datt.

Anonym poster: 37efec41d3c1b831c59e14c5ad2986a2

Jeg blir gal av alle de som blir gal av "i forhold til". Den eneste grunnen til at folk blir gale av dette uttrykket, er fordi de har lest/hørt "språkeksperter" si at det er en uting. Uttrykket "skal" bety noe relativt til noe annet (sammenlignet med), men etter hvert har det fått en ny betydning. That's life.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To innlegg jeg virkelig ikke ser poenget med i denne tråden.

Så synd at enkelte år mindreverdighetskompleks av at andre mennesker har større/annerledes ordforråd.

Ja, det må virkelig være dèt den tråden her handler om, mindreverdighetskomlekser. Jeeezz.

Signerer denne. Alle de ordene jeg bruker i min dagligtale har blitt nevnt. Skal sies at etter å ha studert noen år på universitetet legger en seg til et mer akademisk skriftspråk. Dersom dette skulle fornærme noen, ber jeg direkte om unnskyldning på bakgrunn av min absurditet.

Alle? I så fall ville jeg revurdert den universitetsutdannelsen.

Anonym poster: 31355a8020c56bd7d19cc5e041c43a6a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir gal av alle de som blir gal av "i forhold til". Den eneste grunnen til at folk blir gale av dette uttrykket, er fordi de har lest/hørt "språkeksperter" si at det er en uting. Uttrykket "skal" bety noe relativt til noe annet (sammenlignet med), men etter hvert har det fått en ny betydning. That's life.

Det har ikke fått én ny betydning, men hundre! Folk erstatter jo alle mulige uttrykk med "i forhold til", eller bare slenger det på der man ikke hadde trengt noenting. Resultatet blir et fattigere språk og flere misforståelser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg når "i forhold til" brukes, nettet er så tregt, så jeg får ikke googlet, interessant og høre deres forklaring også.

Jeg bruker det titt og ofte, sikkert helt feil.

Tenker dere på at folk f.eks forveksler "i motsetning til" og "i forhold til"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg når "i forhold til" brukes, nettet er så tregt, så jeg får ikke googlet, interessant og høre deres forklaring også.

Jeg bruker det titt og ofte, sikkert helt feil.

Tenker dere på at folk f.eks forveksler "i motsetning til" og "i forhold til"?

Det brukes i alle mulige sammenheng. Eksempler:

"I forhold til den saken du nevner, så mener jeg at..."

"At bankene setter opp boligrenten er urettferdig i forhold til kundene".

"Ekspertene" sier det kun skal brukes når man i stedet for "i forhold til" kunne skrevet "sammenlignet med". Så kan man jo spørre seg hva som da er poenget med uttrykket "i forhold til" i det hele tatt. (Nei, jeg sier ikke dermed at synonymer eller synonyme uttrykk bør forbys.)

Endret av Leifern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...