Gå til innhold

Unødvendige ord folk bruker for å framstå som smartere enn de er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde det ikke vært mye enklere å bare svare nei? Istedet for å lage sur stemning?

Anonym poster: 7469fcdca16147b3b9c8991a777ddbb8

Sur stemning er essensen av KG

Anonym poster: 2b33667f236e862f129033591eebf9db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Sur stemning er essensen av KG

Anonym poster: 2b33667f236e862f129033591eebf9db

Den sure stemningen som du kaller det, starter allerede med TS' hovedinnlegg, hvor hun/han bruker ordene "dog" og "vitterlig" som eksempler på fremmedord/lite brukte ord som noen anvender for å fremstå som smartere enn andre. I mine øyne er det dårlige eksempler, for de er slett ikke uvanlige.

Endret av Arabella
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært mye enklere å bare svare nei? Istedet for å lage sur stemning?

Anonym poster: 7469fcdca16147b3b9c8991a777ddbb8

Om du ikke vil ha sur stemning, hadde det ikke vært bedre å la være å kommentere dette? Det bidrar jo bare til å legge oppmerksomheten rundt sur stemning.

Er for øvrig enig med Arabella.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest20

Han/hun vet da vitterlig hva ordene betyr,

Har ikke skrevet noe annet.

dog liker ikke vedkommende bruken.

Trådstarter skrev at ordene «dog» og «vitterlig» er ord man anvender utelukkende for å fremstå som smartere enn det man er, uavhengig av kontekst.

Det er vitterlig ikke det samme som at vedkommende har begrenset ordforråd,

Når man mener at så enkle ord er noe man anvender for å fremstå som smart/intellektuell, så synes jeg det.

dog er jeg ikke uenig i at det er greit å bruke disse ordene i enkelte sammenhenger.

Da er vi jo enig.

Jeg erstatter selv «dog» med «riktignok». «Vitterlig» er et ord jeg forbinder med noen som prøver å irettesette andre, så jeg prøver å unngå det.

Det ville vært litt merkelig dersom en trettenåring anvender ord som «sporenstreks», «epistolarisk forhold», «idelig» og «gjenstridig». Det forbinder jeg med en person som prøver å være noen de ikke er.

Endret av Lydia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er supert med ord som adekvat og perifer, som kort og enkelt forklarer hva man mener uten at man treng å legge ut og forklare i det. Ide og brede!

Anonym poster: 7469fcdca16147b3b9c8991a777ddbb8

Jeg er så enig! Hva skal man si istedet? Kan folk med lav utdannelse forvente at vi skal innrette oss etter dem? Jeg blir meget overrasket om folk faktisk ikke forstår ord som "adekvat", "perifer" o.l.

Anonym poster: 6c35cf2572ea75c3c8d3dab4178b5207

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer på følgende to ord i farten som nok er i særklasse når det gjelder akkurat dette, nemlig "dog" og "vitterlig". Flere eksempler?

Anonym poster: 35806523fa36373984123e8c0790bcf3

Dog er vel egentlig ganske vanlig i norskt ordforråd. Føler meg ikke spesielt smart når jeg bruker det ordet. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker begge nevnte ord mye og er knapt 20. Finnes ikke pirkete på språk heller, men det er ord jeg har vokst opp med og som rett og slett ofte passer inn. Skjønner dog at noen ikke liker det (fnis), men det får de da vitterlig bare bite i seg, folk er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest igjennom tråden og syntes ikke at noen av ordene som har kommet opp er noe spesielt uvanlige å bruke.

Jeg syntes vell heller ord som ambivalens er litt "Jeg er smart". :herremann:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymbruker

Lest igjennom tråden og syntes ikke at noen av ordene som har kommet opp er noe spesielt uvanlige å bruke.

Jeg syntes vell heller ord som ambivalens er litt "Jeg er smart". :herremann:

What! Jeg bruker ambivalens/ambivalent mye, og gudene skal vite at jeg ikke er den skarpeste gaffelen i kommodeskuffen akkurat!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest igjennom tråden og syntes ikke at noen av ordene som har kommet opp er noe spesielt uvanlige å bruke.

Jeg syntes vell heller ord som ambivalens er litt "Jeg er smart". :herremann:

Ouch.. :rodme:

--

Uansett. Jeg tenker som så at om man har en tendens til å bruke "uvanlige/kompliserte" ord feil, er det et tegn på at man prøver å fremstille seg selv som smartere enn man er.

At noen bruker det andre ser på som vanskelige ord er da ikke ensbetydende med at de prøver å virke smartere enn de er? Som regel har de bare et bedre ordforråd enn gjennomsnittet. Kanskje leser de mye, eller er ekstra glade i språk. Eller kanskje de faktisk (gud forby) ER smarte... Uansett er det jo helt naturlig at folk har ulikt ordforråd.

Egentlig forstår jeg vel ikke helt problemstillingen. :skya:

Endret av Ambivalent
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch.. :rodme:

Jeg tenker som så at om man har en tendens til å bruke "uvanlige/kompliserte" ord feil, er det et tegn på at man prøver å fremstille seg selv som smartere enn man er.

At noen bruker det andre ser på som vanskelige ord er da ikke ensbetydende med at de prøver å virke smartere enn de er? Som regel har de bare et bedre ordforråd enn gjennomsnittet. Kanskje leser de mye, eller er ekstra glade i språk. Eller kanskje de faktisk (gud forby) ER smarte... Uansett er det jo helt naturlig at folk har ulikt ordforråd.

Egentlig forstår jeg vel ikke helt problemstillingen. :skya:

Ambivalens er et substantiv mens ambivalent er et adjektiv. Hva mener du er feil?

Det som plager meg er at hun skrev vel med to l-er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Jeg plages også av misbruk av "i forhold til".

Sitering og svar til slettet innhold fjernet.

Tekola, mod.

Endret av Tekola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymbruker

Folk som sier: en liten digresjon

Folk som sier dannelsesreise i stedet for ferie. Dette gjelder spesielt kronprinsparets to måneder lange ferie.

Jeg føler det er forskjell på dannelsesreise og ferie. En dannelsesreise er utdanning over lengre tid med "ferie" innimellom. En ferie er en ferie, hvor man kanskje titter litt på en munk og noe lokale greier, før man fortsetter å feriere i noen uker.

Endret av uAnonymbruker
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sakone

Jeg føler det er forskjell på dannelsesreise og ferie. En dannelsesreise er utdanning med ferie innimellom. En ferie er en ferie, hvor man kanskje titter litt på en munk og noe lokale greier, før man fortsetter å feriere.

Edit: Rota jævlig selv her ...

Flause :P

Endret av Sakone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gunfreak

Ord er overdrevet, når jeg "snakker" med folk i virkeligheten kommuniserer jeg med div lyder som grynt og snøfts.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ambivalens er et substantiv mens ambivalent er et adjektiv. Hva mener du er feil?

Det som plager meg er at hun skrev vel med to l-er.

Hm? Bare følte meg truffet jeg, med tanke på brukernavnet mitt. :) Var da ikke noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sånne type ting". Det dukker opp i samtaler rett som det er, og hele uttrykket er jo så feil som det får blitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser ordet "dog" i en setning, så tenker jeg på pølse i brød.

Anonym poster: 35806523fa36373984123e8c0790bcf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...