Gå til innhold

Unødvendige ord folk bruker for å framstå som smartere enn de er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer på følgende to ord i farten som nok er i særklasse når det gjelder akkurat dette, nemlig "dog" og "vitterlig". Flere eksempler?

Anonym poster: 35806523fa36373984123e8c0790bcf3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dog er jo et knallord! Mener du virkelig at det brukes som hesketeknikkete?

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper ingen bruker "dog" muntlig, det er ille nok å bruke skriftlig.

Anonym poster: 663c7ffa23d24911119ea38fb6e447b9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dog" har vært et ganske vanlig ord i vokabularet der jeg vokste opp, og har sågar blitt en naturlig del av mitt språk. I likhet med en haug med andre "fremmedord".

Men jeg burde kanskje tenke meg om og ikke bruke det på nett i fall jeg skulle bli oppfattet som smart-assete, besserwisser, hersketeknikkete eller noe annet? Eller?

Nei du, ta deg en bolle. Stolt av språket mitt jeg :bolledeig:

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winston

Vil nå tro både dog og vitterlig er relativt normalt å ha i vokabularet for de fleste over 40.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Jeg bruker begge og jeg er ikk ebikket førti engang! Men klart, jeg vet jo best, så det er nok det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Dog" har vært et ganske vanlig ord i vokabularet der jeg vokste opp, og har sågar blitt en naturlig del av mitt språk. I likhet med en haug med andre "fremmedord".

Men jeg burde kanskje tenke meg om og ikke bruke det på nett i fall jeg skulle bli oppfattet som smart-assete, besserwisser, hersketeknikkete eller noe annet? Eller?

Nei du, ta deg en bolle. Stolt av språket mitt jeg :bolledeig:

sågar :fnise:

Anonym poster: 3b9fec0012096b4194011d9aca8f92db

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå tro både dog og vitterlig er relativt normalt å ha i vokabularet for de fleste over 40.

Over 40? Da begynner man dog vitterlig å bli gammel, og da kan man bare si hva man vil uten at folk reagerer noe særlig på det.

Anonym poster: 663c7ffa23d24911119ea38fb6e447b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir smårar av folk som skal bruke vanskeligere ord enn nødvendig.

Husker jeg og en venninne satt og snakket om barn og sykdom da vi har barn på samme alder, hun sa noe sånt som "Ja, og etter tre dager var han afebril".

Det er første og eneste gang jeg har hørt noen bruke "afebril", i stedet for feberfri eller frisk, så det er jo ikke et ord jeg irriterer meg over i så måte, men et eksempel på typen ord jeg finner unødvendig å bruke i dagligtale :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil nå tro både dog og vitterlig er relativt normalt å ha i vokabularet for de fleste over 40.

Eller miljø og / eller geografi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest -Ninni-

adekvat

Det er noe med måten det uttales på også, adekvaaaat, grøss.

Endret av -Ninni-
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir smårar av folk som skal bruke vanskeligere ord enn nødvendig.

Husker jeg og en venninne satt og snakket om barn og sykdom da vi har barn på samme alder, hun sa noe sånt som "Ja, og etter tre dager var han afebril".

Det er første og eneste gang jeg har hørt noen bruke "afebril", i stedet for feberfri eller frisk, så det er jo ikke et ord jeg irriterer meg over i så måte, men et eksempel på typen ord jeg finner unødvendig å bruke i dagligtale :)

Men helt ærlig så kan man bli afebril før man er frisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes da vitterlig ikke det er noe uvanlig ved ordene "dog" og "vitterlig", sistnevnte bruker jeg til og med i talespråket. "Dog" passer dog ikke helt inn med dialekten min så det er forbeholdt skriftspråk hos meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men helt ærlig så kan man bli afebril før man er frisk.

Joda, det vet jeg, det var heller ikke poenget i innlegget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men afebril er jo et helt vanlig ord!

Kanskje for noen, ikke for meg, og tydeligvis ikke min omgangskrets. Uansett, ordet var ment som et eksempel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sågar :fnise:

Anonym poster: 3b9fec0012096b4194011d9aca8f92db

OK, akkurat den slengte jeg på for anledningen da :fnise:

Kan jo ikke skuffe TS heller!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker både dog og vitterlig, ante ikke at de ble sett på som negativt :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir smårar av folk som skal bruke vanskeligere ord enn nødvendig.

Husker jeg og en venninne satt og snakket om barn og sykdom da vi har barn på samme alder, hun sa noe sånt som "Ja, og etter tre dager var han afebril".

Det er første og eneste gang jeg har hørt noen bruke "afebril", i stedet for feberfri eller frisk, så det er jo ikke et ord jeg irriterer meg over i så måte, men et eksempel på typen ord jeg finner unødvendig å bruke i dagligtale :)

Som sykepleier bruker man ordene febril og afebril.

Anonym poster: 6b2eec89ec56a118dd62bab7ade189fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men afebril er jo et helt vanlig ord!

Nei, nå må du gi deg. Det er ikke et vanlig ord! Under 100 000 treff på google.

Jeg irriterer meg over folk som slenger på "i forhold til" i tide og utide. Det er kanskje for å virke smart, men det er helt grusomt å høre på.

Ellers er jeg enig i at "dog" høres veldig kunstig ut, både muntlig og skriftlig.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...