Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

er aksenter noe man må ha i skriftlig norsk, da? Dysmenorrhea er engelsk.

Om det er obligatorisk, vet jeg ikke. Bruk av aksenter viser uttale av visse bokstaver, og hvor trykket skal ligge. Dessuten brukes det selvfølgelig for å skille ord fra hverandre, for eksempel alle-allé, premiere-première.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke mensensmerter eller mensenverk! Dere som bruker bestemt form av ordet mens i sammensatte ord, sier dere også ryggensmerter og hodetverk?

Har du ikke hørt om mensenverket ved Akersælva?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke å "ta til ordet"! Selv ikke om man skriver det fire ganger etter hverandre.

http://www.nrk.no/nordnytt/regelendring-for-klasseturer-1.11945545

Forøvrig er jeg i ettertid litt glad for at mine siste skoleår var i perioden rett etter de kidnappingssakene som gjorde klasseturer til utlandet ulovlige. Selv om jeg var veldig sur en stund etter at praksisen ble gjenopptatt, året etter at jeg gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra finn.no

"Usjenert, utsikt, rolig, god standard og godt vedlikeholdt er superlativer som kommer raskt ved denne eiendommen."

Eh, nei! Det er ikke superlativer i det hele tatt.

Ja til obligatorisk språkkurs for eiendomsmeglere!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra finn.no

"Usjenert, utsikt, rolig, god standard og godt vedlikeholdt er superlativer som kommer raskt ved denne eiendommen."

Kan jo få dem til å slutte å bruke "delikat" om boliger også. Gjorde et søk på "kåk" på Finn, fikk null treff. Så "delikat": 1562 treff. Er jo rene sorgen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo få dem til å slutte å bruke "delikat" om boliger også. Gjorde et søk på "kåk" på Finn, fikk null treff. Så "delikat": 1562 treff. Er jo rene sorgen.

Haha! For ikke å snakke om herskapelig, tidløs, nyere, stilren, tiltalende og påkostet.

(De er heller ikke superlativer, hvis noen eiendomsmeglere skulle lese dette)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fæle de og, men de er i det minste ikke...gastronomiske. Lurer på når vi får deilige garasjer og forføreriske entréer, det er nok bare et tidsspørsmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"X gror en baby".

Man kan ikke gro noe som helst. Et foster gror heller ikke, det utvikler seg til en baby.

Enig.

Er ikke dette nok et eksempel på at det ikke lar seg gjøre å oversette direkte fra engelsk til norsk?

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert nevnt her mange ganger før, men strengt taLt er det veldig mange som skriver strengt tatt både på kg og ellers. Vi snakker om TALE her, å snakk strengt. Det er ingen som tar noe som helst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert nevnt her mange ganger før, men strengt taLt er det veldig mange som skriver strengt tatt både på kg og ellers. Vi snakker om TALE her, å snakk strengt. Det er ingen som tar noe som helst!

Du tar nok feil. Det heter "strengt tatt". Fra Språkrådet:

Leserspørsmål

Spørsmål: Heter det strengt talt eller strengt tatt? Det virker veldig naturlig for meg at det er strengt talt, men jeg sier strengt tatt, og det er det jeg ser og hører oftest.

Svar: Det heter ærlig talt eller oppriktig talt, men bare strengt tatt. Grunnen er at når noe blir tatt strengt, blir det tatt alvorlig.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du tar nok feil. Det heter "strengt tatt". Fra Språkrådet:

Leserspørsmål

Spørsmål: Heter det strengt talt eller strengt tatt? Det virker veldig naturlig for meg at det er strengt talt, men jeg sier strengt tatt, og det er det jeg ser og hører oftest.

Svar: Det heter ærlig talt eller oppriktig talt, men bare strengt tatt. Grunnen er at når noe blir tatt strengt, blir det tatt alvorlig.

Tror jeg ikke no på, det er rett og slett ikke mulig! :jolie::skratte: Serr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Serr heter det i alle fall ikke, og skal vi være litt konservative her mener du uansett alvorlig når du sier seriøs. "Er du seriøs?" i betydningen "mener du det alvorlig?" er en anglisisme av nyere dato. På norsk betyr det egentlig noe helt annet nemlig "er du pålitelig/skikkelig?" :P

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På flørtern"

Sikkert nevnt tidligere i denne tråden på 42 sider, men like irriterende hver gang jeg kommer over den. Ditto med "flørten" om en (mannling?) person man flørter(?) med. :glare:

Å "flørte" er et verb og bare det. Man sier ikke "på seilern" om man er på båttur eller "på byggern" dersom man er i ferd med å oppføre et hus (bortsett fra om man besøker byggevarekjeden av samme navn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fra finn.no

Du tar feil. Superlativ har to betydninger. Enten som den høyeste graden av et verb, eller generelt rosende ord/uttrykk.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=superlativ&begge=+&ordbok=begge

sterkt (rosende) ord el. uttrykk

kritikerne tok fram s-ene

Anonymous poster hash: 13870...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På flørtern"

Sikkert nevnt tidligere i denne tråden på 42 sider, men like irriterende hver gang jeg kommer over den. Ditto med "flørten" om en (mannling?) person man flørter(?) med. :glare:

Å "flørte" er et verb og bare det. Man sier ikke "på seilern" om man er på båttur eller "på byggern" dersom man er i ferd med å oppføre et hus (bortsett fra om man besøker byggevarekjeden av samme navn).

En flørt er et substantiv. Du tar med andre ord feil.

Betegnelser som "på sjekkern" osv. er kanskje ikke riktige skriftlig, men er uansett mye bukte begrep i muntlig sammenheng, som jeg ikke skjønner at man reagerer på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, litt av en tabbe.

For øvrig har jeg lenge irritert meg over de som skriver eller sier "strengt talt". Hvor i all verden har dere fått dette fra?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil. Superlativ har to betydninger. Enten som den høyeste graden av et verb, eller generelt rosende ord/uttrykk.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=superlativ&begge=+&ordbok=begge

sterkt (rosende) ord el. uttrykk

kritikerne tok fram s-ene

Verb?

superlativ m1 (lat (gradus) superlativus 'den høyeste (grad)') gramm: høyeste grad ved gradbøyning av adjektiv og adverb, jf positiv og komparativ

'best' er s- av 'god' / absolutt s- superlativ som viser høy grad, uten sammenligning (f eks 'med største fornøyelse')
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...