Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Frøkenfryden skrev (1 time siden):

Bøyer seg i hatten. Orker ikke🫩

Det ble vel brukt til ære for hun som i sin tid fant det på, nemlig Heidi Weng. I dag vant hun jo OL-gull.

Anonymkode: e0b50...000

• Liker 1
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er et utrykk fra langrennsløperen Heidi Weng som var så imponert over en kollega og sa i et V-intervju "jeg bøyer meg i hatten for henne!" Så ble det en greie, særlig for sportsjournalister. Og i dag bøyer jeg meg i hatten for Heidi som endelig har fått OL-gull hun også. 

(Det er en sammenblanding av "å bøye seg i støvet" og "ta av seg hatten".)

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det ble vel brukt til ære for hun som i sin tid fant det på, nemlig Heidi Weng. I dag vant hun jo OL-gull.

Åå! Nytt for meg. Takk for informasjon. Da håper jeg det er brukt bevisst på den måten av journalistene og jeg kan leve bedre med det🥹

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet
Frøkenfryden skrev (3 timer siden):

Åå! Nytt for meg. Takk for informasjon. Da håper jeg det er brukt bevisst på den måten av journalistene og jeg kan leve bedre med det🥹

Det er det helt sikkert - en klar hyllest til Heidi som endelig vant OL-gull😍

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

På jobben min sier lederne ofte "et fora" om et forum. F.eks. "et fora for samarbeid". Jeg får frysninger av slike feil. 

Et forum, flere fora! Et kvantum, flere kvanta. Sukkkkk.

Anonymkode: 5bd01...a58

• Liker 12
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor sier folk TeneriF? Det er TenerifÉ 

Anonymkode: ee90e...e94

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sikkert av samme grunn som at folk sier MaLjorca/MaLLorca......nordmenn flest kan ikke spansk.....

Anonymkode: 360e5...a28

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har jo ikke helt rett du heller da, trykket ligger på "ri" og ikke på e tilslutt, og det skrives Tenerife, uten apostrof over e 😊😊

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har jo ikke helt rett du heller da, trykket ligger på "ri" og ikke på e tilslutt, og det skrives Tenerife, uten apostrof over e 😊😊

Det var ikke poenget mitt. Jeg mener at folk glemmer «e». Flaut. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Enig. Vi har jo ikke stum e på norsk heller så hvorfor ikke lese det som på norsk hvis man ikke kan spansk? Hvor vanskelig kan det være å lære seg navnet på vanlige destinasjoner. 

At man ikke lesper ved å uttale Ibiza, er mer tilgivelig, det gjør jo ikke søramerikanerene heller. 

Anonymkode: 3deb6...c64

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig. Vi har jo ikke stum e på norsk heller så hvorfor ikke lese det som på norsk hvis man ikke kan spansk? Hvor vanskelig kan det være å lære seg navnet på vanlige destinasjoner. 

At man ikke lesper ved å uttale Ibiza, er mer tilgivelig, det gjør jo ikke søramerikanerene heller. 

Folk flest er ganske dumme når det gjelder språk........

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er også flaut å selv skrive feil når man klager på andre. 😊 Hvis det var kun det som var poenget ditt så får du lære deg å formulere deg som et voksent menneske.

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 7.57):

Det er også flaut å selv skrive feil når man klager på andre. 😊 Hvis det var kun det som var poenget ditt så får du lære deg å formulere deg som et voksent menneske.

Hva skrev jeg feil? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 7.23):

Folk flest er ganske dumme når det gjelder språk........

At man ikke vet er ikke synonymt med å være dum.

Anonymkode: e1a2a...f46

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

At man ikke vet er ikke synonymt med å være dum.

Anonymkode: e1a2a...f46

Jo, det er faktisk det 😊 I hvert fall når det gjelder ting som regnes som allmennkunnskap 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva skrev jeg feil? 

Det skjønner du nok selv, du er jo voksen? 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2026 den 7.14):

Jeg himler litt med øynene inni meg når noen uttaler Ibiza med lespe-s. Det ville også vørt litt latterlig når normenn (uten ironisk snert) sier de skal til Paris, men uttaler det med fransk r og uten -s. Selv om jeg snakker nederlandsk, sier jeg "Groningen" rett fram når jeg snakker med nordmaenn, og ikke "Chroningøh" el tilsvarende som jeg ville ha uttalt det på nederlandsk. Så jeg synes av samme grunn at Mallorca helt fint kan uttales med -l-, når man er norsk. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg himler litt med øynene inni meg når noen uttaler Ibiza med lespe-s. Det ville også vørt litt latterlig når normenn (uten ironisk snert) sier de skal til Paris, men uttaler det med fransk r og uten -s. Selv om jeg snakker nederlandsk, sier jeg "Groningen" rett fram når jeg snakker med nordmaenn, og ikke "Chroningøh" el tilsvarende som jeg ville ha uttalt det på nederlandsk. Så jeg synes av samme grunn at Mallorca helt fint kan uttales med -l-, når man er norsk. 

Haha, ble noen veldig rare tastefeil der, beklager det. :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Egentlig enig, men vi er vel alle inkonsekvente her. For når det gjelder navn på steder i engelskspråklige land, prøver vi vanligvis å uttale som de gjør det lokalt. Det er jo ingen som snakker om Brigton, Nev Jork og Pilladelpia.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (1 time siden):

Egentlig enig, men vi er vel alle inkonsekvente her. For når det gjelder navn på steder i engelskspråklige land, prøver vi vanligvis å uttale som de gjør det lokalt. Det er jo ingen som snakker om Brigton, Nev Jork og Pilladelpia.

Ja, delvis. Men også delvis på andre språk, ikke bare engelsk

Anonymkode: 41cbc...8fa

AnonymBruker
Skrevet
Rosa Sitron skrev (På 9.12.2025 den 21.11):

Jeg tror det er ganske nasjonalt, hører det iallfall brukt av flere dialekter. Men jeg har lest lypsyl i flere lister over merkenavn som har blitt generelle typenavn. Eneste andre eksempelet jeg kommer på i farten er thermos.

For ikke å nevne speedo, filofax og ipod. De to siste fra 80- og 90-tallet.

Anonymkode: 0aa2f...436

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...