Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Den evinnelige garpegenitiven.

Jeg synes fremdeles, selv ÅR etter Per Egil Hegges innlegg i Aftenposten, at de som bruker garpegenitiv reduseres til små barn («sandkassespråk»). 

Garpegenitiv høres ut som når man bruker negler på tavler. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra Aftenposten, om gjenstander i togsporet.

Screenshot_20251128-154641.thumb.png.4f011d6e7fbc3d294e51a84eb1626549.png

Anonymkode: b2ff5...81e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

-Hvem er dere som synes dere er så viktige at ungen deres sin helse ikke går først? 

Fra en artikkel på VG om en influenser. 
Synes det var en høl i hue setning, og så i tillegg den forbanna garpegenitiven. 
Barnets helse holder vel i masse vis?!

Anonymkode: bdabc...36f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Amantha skrev (På 27.11.2025 den 8.48):

Den evinnelige garpegenitiven.

Jeg synes fremdeles, selv ÅR etter Per Egil Hegges innlegg i Aftenposten, at de som bruker garpegenitiv reduseres til små barn («sandkassespråk»). 

Garpegenitiv høres ut som når man bruker negler på tavler. 

Jeg er bergenser, så jeg og andre bergensere bruker nok garpegenitiv en del i tale, det er jo tross alt her det stammer fra 😉. Jeg ville likevel ikke skrevet «det er Anders sin genser».

Anonymkode: 77e63...1f1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

-Hvem er dere som synes dere er så viktige at ungen deres sin helse ikke går først? 

Fra en artikkel på VG om en influenser. 
Synes det var en høl i hue setning, og så i tillegg den forbanna garpegenitiven. 
Barnets helse holder vel i masse vis?!

Men hva med overskriften på den artikkelen: «Jeg vil ikke spy eller pisse ut av rævhølet».

Altså… er det ingen grenser for vulgært språk?

Anonymkode: c4647...be5

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er bergenser, så jeg og andre bergensere bruker nok garpegenitiv en del i tale, det er jo tross alt her det stammer fra 😉. Jeg ville likevel ikke skrevet «det er Anders sin genser».

Anonymkode: 77e63...1f1

Om det er i dialekten så er det selvfølgelig greit 🫣
Det er bare i skriftform som gjør at jeg får fnatt. Det har økt i massivt omfang, synes jeg. 

Endret av Amantha
Skrevet

Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne engang, med dette språklige kaoset. Også fra NRK, da :dåne:

Screenshot_20251201-084941.thumb.png.d9fe8130a1dc36d1db90707f23583a58.png

Anonymkode: b2ff5...81e

• Nyttig 4
Skrevet

Ser flere skrive «tilbydde» fremfor tilbød. Hvorfor det? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.7.2025 den 9.17):

Når det gjelder bruken av "di" ... jeg kom her for å skrive akkurat det samme! Det er utrolig mange som bruker "di" når de mener "de". Det er vondt å lese.

Anonymkode: 0aa2f...436

Nesten like ille som folk som skriver/sier «de» når det skal være «dem».

Anonymkode: ede4d...dd8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 13.34):

En ting som går igjen her på kg, men som jeg aldri har hørt ellers. Kalle leppepomade / lipgloss for lypsyl? 
- hvilken lypsyl bruker du? Jeg bruker Nivea 😅

Anonymkode: 0cfc9...639

Lypsyl er jo et merke. Jeg bruker bare det, og det finnes ulike varianter innenfor dette merket. Så denne skjønner jeg.

• Liker 1
Skrevet

Det heter ikke voksene, det heter voksne.

Det heter ikke juleaften, det heter julaften.

...og sist, men ikke minst, det heter (skrives?) ikke 29,50,-, 99,90,- osv. Det heter 29,50, 99,90. Det kan også hete 29,- eller 99,- om prisen er 29 eller 99. ",-" betyr ",00", så om man skriver 29,50,- skriver man i praksis 29,50,00.

Anonymkode: 532d3...cb3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 9.57):

Det heter ikke voksene, det heter voksne.

Det heter ikke juleaften, det heter julaften.

...og sist, men ikke minst, det heter (skrives?) ikke 29,50,-, 99,90,- osv. Det heter 29,50, 99,90. Det kan også hete 29,- eller 99,- om prisen er 29 eller 99. ",-" betyr ",00", så om man skriver 29,50,- skriver man i praksis 29,50,00.

Anonymkode: 532d3...cb3

Åh! Endelig noen som har skjønt det der! Er så mange som tror at ,- betyr kr eller penger 😂

Anonymkode: f4175...7b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg får mark hver gang det skrives "heler" eller "veske" i stedet for "hæler" og "væske". 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Det heter EN hamster, ikke ET hamster. 

Og hva er greia med «jeg blir å gå/blir å gjøre»??

• Nyttig 3
Skrevet
sofie777 skrev (På 8.11.2025 den 16.51):

Det var det vi kalte det på skolen på 80-90-tallet, så det er vel den generasjonen som er her???

Hørte aldri noe om det på skolen på 80- 90- tallet. Heller ingen andre steder på 80-90 - tallet. Aldri hørt det før på kg, og det tok tid for jeg skjønte at det var snakk om leppepomade generelt. Og det høres så idiotisk ut 😅 

kan umulig ha noe med generasjon og gjøre, men kanskje noe lokalt? 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hørte aldri noe om det på skolen på 80- 90- tallet. Heller ingen andre steder på 80-90 - tallet. Aldri hørt det før på kg, og det tok tid for jeg skjønte at det var snakk om leppepomade generelt. Og det høres så idiotisk ut 😅 

Du har aldri hørt om Lypsyl? Det er vel muligens det mest kjente merket for leppepomade, det er nok derfor mange bare kaller leppepomade for Lypsyl? Jeg hører det overalt 🤷🏼‍♀️

IMG_7033.thumb.jpeg.e0c2482a27c3217f3eba6794a9299937.jpeg

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.12.2025 den 17.08):

Jeg tror det er ganske nasjonalt, hører det iallfall brukt av flere dialekter. Men jeg har lest lypsyl i flere lister over merkenavn som har blitt generelle typenavn. Eneste andre eksempelet jeg kommer på i farten er thermos.

Endret av Rosa Sitron
  • Liker 4
Skrevet

Hvem dusjsåpe burde jeg kjøpe

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jøyemeg skrev (6 minutter siden):

Hvem dusjsåpe burde jeg kjøpe

🤮

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Synes det er en del som bruker alltid bruker «ett»  😐

Du skal bruke et når det ikke er trykk, og det brukes som en ubestemt artikkel foran substantiv i intetkjønn (f.eks. "et hus").

• Liker 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...