Gnå Skrevet 15. oktober 2025 #5661 Skrevet 15. oktober 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva? Skal han/hun giftet seg alene? Uten samboer? Anonymkode: 3deb6...c64 Det er faktisk riktig formulert. "Sitt" viser tilbake på subjektet i setningen, som jo er "studievenninnen". 1
Susan Sto Helit Skrevet 15. oktober 2025 #5662 Skrevet 15. oktober 2025 Gnå skrev (4 minutter siden): Det er faktisk riktig formulert. "Sitt" viser tilbake på subjektet i setningen, som jo er "studievenninnen". Men hvilken samboer det gjelder er ikke formulert. Det kan like gjerne være studievenninnens, altså brudens, samboer som ikke er invitert. 1
Seff Skrevet 15. oktober 2025 #5663 Skrevet 15. oktober 2025 (endret) Gnå skrev (3 timer siden): Det er faktisk riktig formulert. "Sitt" viser tilbake på subjektet i setningen, som jo er "studievenninnen". Endret 15. oktober 2025 av Seff
Gnå Skrevet 15. oktober 2025 #5664 Skrevet 15. oktober 2025 Susan Sto Helit skrev (5 timer siden): Men hvilken samboer det gjelder er ikke formulert. Det kan like gjerne være studievenninnens, altså brudens, samboer som ikke er invitert. Ja. Enig i at det kan være tvetydig. Det er vel her semantikken kommer inn. Men samtidig, som en av foreleserne mine sa engang: "Det er lov å regne med at mottakeren av budskapet har noe evne til å tolke også" 4
Soleil70 Skrevet 15. oktober 2025 #5665 Skrevet 15. oktober 2025 Det heter faktisk ikke "insjinativ" 😡
Susan Sto Helit Skrevet 16. oktober 2025 #5666 Skrevet 16. oktober 2025 Gnå skrev (13 timer siden): Ja. Enig i at det kan være tvetydig. Det er vel her semantikken kommer inn. Men samtidig, som en av foreleserne mine sa engang: "Det er lov å regne med at mottakeren av budskapet har noe evne til å tolke også" Tja, det er vel en uttalelse de aller fleste med kunnskap om kommunikasjon i stor grad sier er feil. Men som man kan forstå at brukes når man foreleser til større grupper. I kommunikasjon er det slik at det er avsender av en beskjed som må ta ansvaret for å forsikre seg om at mottaker forstår budskapet. "Du har ikke bare ansvar for hva du selv sier, men for hva mottaker hører". Nå var uansett poenget med min kommentar, at du påpekte at en setning var riktig formulert, og dermed ikke feil, ved å påpeke noe som ikke var det som var dårlig skrevet i setningen. Det var ikke hvem "sitt" pekte på som var problemet med hvordan setningen var formulert, det var at det manglet informasjon om hvem som var eier av det omtalte objektet (samboeren). Og jeg regner med det ble lagt ut i denne tråden fordi dette er en måte som flere og flere formulerer seg på. De utelukker informasjonen om eierskapet til objektet, og skaper setninger som kan tolkes på mange måter, og som skaper misforståelser. Hadde den som skrev dette ønsket å få klikk på tråden sin for å diskutere sak, og ikke for "sjokkoppslag", så kunne overskriften heller vært. "Samboeren min ble ikke invitert i min studievenninnes bryllup". Langt mer presist, men også noe som kanskje ikke skaper så mye reaksjoner hos folk. Det er en trend at folk leser mer og mer "clickbait" overskrifter i avisene, og dermed blir mindre vant til å lese normale setninger og overskrifter.
Hareena Skrevet 24. oktober 2025 #5667 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg undrer meg over at kvinner med spedbarn her inne ikke vet forskjell på å amme og å die. "Ungen ammer som en gal" 😳 Kanskje er det bare odelsjenter som vet forskjell siden de skal overta produksjonsdyr som ammekyr og dielam ?🤷♀️ 6
Ms. Steele Skrevet 24. oktober 2025 #5668 Skrevet 24. oktober 2025 Hareena skrev (9 minutter siden): Jeg undrer meg over at kvinner med spedbarn her inne ikke vet forskjell på å amme og å die. "Ungen ammer som en gal" 😳 Kanskje er det bare odelsjenter som vet forskjell siden de skal overta produksjonsdyr som ammekyr og dielam ?🤷♀️ Har merket meg det samme 😄 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5669 Skrevet 24. oktober 2025 sofie777 skrev (På 23.1.2023 den 16.33): Kanskje greit å ha en kilde på dette, selv om det er Wikipedia «I Skandinavia brukes begrepet mellomnavn bare om navn som opprinnelig er slektsnavn/etternavn.» Synes dette er merkelig. Jeg er over 50 år og har bodd mange steder i landet, og har venner og familie overalt. Absolutt alle bruker mellomnavn på samme måte som meg, altså om navn som verken er for- eller etternavn. F.eks. Anne Lise Ås Hansen: Lise og Ås er mellomnavn. Anonymkode: df9e6...40a
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5670 Skrevet 24. oktober 2025 Et stort irritasjonsmoment her på KG: Folk som skriver "Jeg drikker vann 6 ganger til dagen" eller "...til dag". Dette er det eneste stedet i samfunnet jeg ser denne feilen, og den går ofte igjen. Det heter "jeg drikker vann 6 ganger om dagen". Anonymkode: 1ad46...caa 7 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5671 Skrevet 24. oktober 2025 Det mest irriterende som går igjen er variasjoner av og ikke skjære alle over en kam. drar ikke alle under en kam, tar ikke alle over samme kam osv. Anonymkode: 0cfc9...639 4
sofie777 Skrevet 24. oktober 2025 #5672 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): «I Skandinavia brukes begrepet mellomnavn bare om navn som opprinnelig er slektsnavn/etternavn.» Synes dette er merkelig. Jeg er over 50 år og har bodd mange steder i landet, og har venner og familie overalt. Absolutt alle bruker mellomnavn på samme måte som meg, altså om navn som verken er for- eller etternavn. F.eks. Anne Lise Ås Hansen: Lise og Ås er mellomnavn. Anonymkode: df9e6...40a Oj, 1005 dager etter innlegget!! Jeg husker ikke en gang hva problemstillingen var (selv om jeg kan "pile" meg tilbake)
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5673 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): «I Skandinavia brukes begrepet mellomnavn bare om navn som opprinnelig er slektsnavn/etternavn.» Synes dette er merkelig. Jeg er over 50 år og har bodd mange steder i landet, og har venner og familie overalt. Absolutt alle bruker mellomnavn på samme måte som meg, altså om navn som verken er for- eller etternavn. F.eks. Anne Lise Ås Hansen: Lise og Ås er mellomnavn. Anonymkode: df9e6...40a For meg er mellomnavn typ "Grete Marie" , der Marie er mellomnavn. Heter man Grete Marie Olsen Hansen, så er Olsen og Hansen begge etternavn. Å si noe annet er bare FEIL uansett hva man har googlet fram🤣🤣🤣 Lurt å bruke hjernen vettu! Anonymkode: 360e5...a28
Hareena Skrevet 24. oktober 2025 #5674 Skrevet 24. oktober 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det mest irriterende som går igjen er variasjoner av og ikke skjære alle over en kam. drar ikke alle under en kam, tar ikke alle over samme kam osv. Anonymkode: 0cfc9...639 Eller "gre alle over en kam"😀 (Personlig er jeg veldig glad for å ha en frisør som behersker teknikken med å skjære håret) 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5675 Skrevet 24. oktober 2025 Jeg så noen skrive hakkestabel i stedet for hoggestabbe i dag. Anonymkode: 5603e...b38 5
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2025 #5676 Skrevet 24. oktober 2025 Det er godt såpass mange har i-lands problemer og ikke noe mer enn det. Eller er det fritidsproblemer. Hehe Morsomt er det i hvertfall å se at livene til folket har så lite problemer! Anonymkode: d5fb2...222
Soleil70 Skrevet 24. oktober 2025 #5677 Skrevet 24. oktober 2025 Alle variasjoner av sjelden i betydningen "skjer ikke så ofte", skjelden, sjeldent og rosinen i pølsa: skjeldent. Får nesten utslett. 1 2
AnnnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #5678 Skrevet 25. oktober 2025 AnonymBruker skrev (23 timer siden): For meg er mellomnavn typ "Grete Marie" , der Marie er mellomnavn. Heter man Grete Marie Olsen Hansen, så er Olsen og Hansen begge etternavn. Å si noe annet er bare FEIL uansett hva man har googlet fram🤣🤣🤣 Lurt å bruke hjernen vettu! Anonymkode: 360e5...a28 Jeg husker vi lærte på skolen at mellomnavn alltid er etternavn og aldri fornavn, så det er stuck i pannebrasken her. Men - det skal sies at jeg synes mellomnavn høres ut som et andre fornavn … Så forstår godt at folk sier/skriver feil. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2025 #5679 Skrevet 25. oktober 2025 Det skrives rumpe! Ikke rompe! RUMPE! Jeg får analkløe av rompe! Irriterer meg grenseløst! Anonymkode: ea9b0...5bd 6 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2025 #5680 Skrevet 27. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 24.10.2025 den 16.07): For meg er mellomnavn typ "Grete Marie" , der Marie er mellomnavn. Heter man Grete Marie Olsen Hansen, så er Olsen og Hansen begge etternavn. Å si noe annet er bare FEIL uansett hva man har googlet fram🤣🤣🤣 Lurt å bruke hjernen vettu! Anonymkode: 360e5...a28 Mulig du bruker det slik, men det er feil. Grete Marie er fornavn, Olsen mellomnavn og Hansen etternavn i offentlig papirer. Anonymkode: afe99...408 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå