Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Fremhevede innlegg

Gjest Boetica
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg bruker focaccia, sushi, pasta. Det riktige, opprinnelige navnet. 

Hun kledde seg i tightsen, brukte makeupen, spiste cottage cheesen og joinet boyfrienden sin for sushien. Bra norsk? 

Anonymkode: ee90e...e94

Jeg synes ikke det er ønskelig at norske ord byttes ut med engelske, nei. Men når det gjelder fremmedord som vi ikke har et norsk ord for, så vil det virke merkelig å konsekvent unngå bestemt form for disse ordene. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Aldri, og om jeg sa det, ville jeg jo ikke tenkt at dette var riktig norsk 

Så hvis du skulle be noen sende deg focacciaen som stod et stykke unna, ville du sagt "kan du sende meg focaccia?"Eller ville du sagt "kan du sende meg la focaccia?". Hva som du ble bedt om bake 2-3 focacciaer, hva ville du sagt når du overleverte dem? "Her er tre focaccia"?

Anonymkode: b2ff5...81e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva mener du «merkelig»? Italienere sier ikke «focacciaen» og engelskmenn sier ikke «makeupen».
Merkelig er å bruke utenlandske ord på en «norsk» måte. 

Nei, men de bøyer ordene. Rimelig sikker på at både engelskmenn og italienere ville stusset fælt over en som brukte ubestemt form i alle tilfeller.

Anonymkode: 8abcc...639

• Liker 5
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg klarer fremdeles ikke å høre/lese «skjært eller omskjært» da det skjærer i ørene mine A2B8FC43-F22B-426F-8353-C51F5E97C928.gif.14c53c792debeefc7a0b35ad8ac4a29f.gif
Skåret eller omskåret høres så mye bedre ut. Litt mykere liksom 278EA0DC-FF7C-442E-BD56-E303C11C2676.gif.cee8c972bf943afafdfac3093a406112.gif

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 18.41):

Nei, men de bøyer ordene. Rimelig sikker på at både engelskmenn og italienere ville stusset fælt over en som brukte ubestemt form i alle tilfeller.

Anonymkode: 8abcc...639

De bøyer sine egne ord, fra sitt eget språk. 

• Liker 2
  • 3 uker senere...
Skrevet

Dems, demmes, demmers…😕

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Boetica skrev (På 3.8.2025 den 12.09):

Jeg synes ikke det er ønskelig at norske ord byttes ut med engelske, nei. Men når det gjelder fremmedord som vi ikke har et norsk ord for, så vil det virke merkelig å konsekvent unngå bestemt form for disse ordene. 

Hva med når det kommer forslag til norske ord? Som fra taco til tako.

Anonymkode: 58fe2...17a

Skrevet
Peanut skrev (På 14.8.2025 den 7.30):

Jeg klarer fremdeles ikke å høre/lese «skjært eller omskjært» da det skjærer i ørene mine A2B8FC43-F22B-426F-8353-C51F5E97C928.gif.14c53c792debeefc7a0b35ad8ac4a29f.gif
Skåret eller omskåret høres så mye bedre ut. Litt mykere liksom 278EA0DC-FF7C-442E-BD56-E303C11C2676.gif.cee8c972bf943afafdfac3093a406112.gif

Hva med myk omskjæring?

Anonymkode: 0def3...166

Gjest Boetica
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med når det kommer forslag til norske ord? Som fra taco til tako.

Var det et spørsmål til meg? Selv foretrekker jeg at låneord skrives på originalspråket. Men før eller senere blir de norske og det er naturlig med norsk skrivemåte. Hva tenker du?

Skrevet
Boetica skrev (1 minutt siden):

Var det et spørsmål til meg? Selv foretrekker jeg at låneord skrives på originalspråket. Men før eller senere blir de norske og det er naturlig med norsk skrivemåte. Hva tenker du?

Jeg tenker det samme. Det er ikke et problem at låneord fornorskes over tid, men det må skje naturlig og ikke påtvinges.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva med myk omskjæring?

Anonymkode: 0def3...166

Ikke det samme.

Skrevet

«Å fødde…»

Sett i nabotråden. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange må ha med en ekstra e i slutten av ordet ufør.

"Jeg er uføre", "han ble uføre". Det heter ikke det! 

Anonymkode: b2ff5...81e

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
senior skrev (På 16.6.2025 den 18.51):

Da vi var de eneste i nærmiljøet som hadde telefon på slutten av 40-tallet kom naboene ofte for å låne TALAFONEN. Det het jo å tala der i bygda dengang . .  😁

Hvor gammel er du egentlig ..?

• Liker 3
Skrevet
Seff skrev (45 minutter siden):

Hvor gammel er du egentlig ..?

Såpass gammel at jeg husker krigen og frigjøringen da engelsmennene flyttet inn i tyskerbrakkene,

• Liker 4
Skrevet
senior skrev (3 timer siden):

Såpass gammel at jeg husker krigen og frigjøringen da engelsmennene flyttet inn i tyskerbrakkene,

Username checks out som det heter på Reddit ;) 

• Liker 4
Skrevet

Det heter ikke «begrunn av», det heter PÅ GRUNN AV! 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2025 den 11.52):

Hva mener du «merkelig»? Italienere sier ikke «focacciaen» og engelskmenn sier ikke «makeupen».
Merkelig er å bruke utenlandske ord på en «norsk» måte. 

Haha! :D 

Så du mener at du aldri bøyer utenlandske ord på norsk? 

"Hvem har tatt med disse to focaccia?" "Da den sto for lenge i ovnen, ble focaccia brent"? 

Anonymkode: 5bd01...a58

• Liker 4
Skrevet

Det heter ikke foccaciabrød eller cardiganjakke. 

Anonymkode: 299ef...fb0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.4.2025 den 18.15):

Det heter ikke MitsubiTshi. 🤢

Anonymkode: e29cf...210

Heller ikke Nissan Sherry.

Anonymkode: 18f97...425

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...