Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

«Kan jeg spørre deg et spørsmål.»

«Kan jeg spørre et spørsmål»

jeg blir sprø. Høyt utdannede mennesker vet ikke at man stiller et spørsmål og spør om noe. 

Anonymkode: fcb29...ebf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Vil tro at enkelte faktisk ikke skjønner forskjellen. 

Jobber på kafé, og det er jobben min å spørre om kundene skal ha drikke når de kjøper mat. Vil tro at godt over halvparten, også voksne folk som ser ut som de har ansvarsfulle jobber, responderer med å spørre om det blir billigere da eller om de tjener på det. 

Er det ikke bare å kjenne etter om man er tørst/trenger drikke til maten og så bestemme seg ut fra det? For det er ikke sånn at man gjør en knallgod investering ved å kjøpe en flaske brus, vann eller hva det nå er som du uansett ikke kommer til å drikke før om en uke. Da er det faktisk mye billigere å gå på Rema 1000 eller Kiwi.

Grrrr!  Beklager digresjonen.

Anonymkode: 229e7...fbb

What's in it for me? Hva tjener det meg? (Eller hva tjener jeg på det?) 
For meg er dette et uttrykk, eller en måte å spørre på, for å få frem hva som er fordelen for meg som kunde av å bestille mer enn jeg opprinnelig ba om, eller benytte meg av et tilbud. 

Ofte kan svaret være "Du sparer 5 kroner" eller noe tilsvarende. 

Jeg tror altså ikke at jeg tjener penger på å handle mer, men jeg ønsker å vite om dette gjør at jeg sparer penger, om det gir meg annen merverdi, eller om det av andre grunner er verd det for meg. 

Samme med spørsmålet "Vil du bli medlem i vår kundeklubb?"  Jeg kan fort svare "Hva er fordelene med det?" eller "Hva tjener jeg på det?" 
På sånne kundekort kan det jo være at jeg tjener poeng jeg kan bruke senere, eller at jeg på andre måter opparbeider meg fordeler. (Om jeg reelt sett sparer penger på fordelene jeg opparbeider meg, må det være opp til meg å vurdere.) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.7.2022 den 15.15):

"e-en":opplyser:

Anonymkode: 70428...8d2

Ja, der ser du! Jeg er på ingen måte perfekt. 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (52 minutter siden):

What's in it for me? Hva tjener det meg? (Eller hva tjener jeg på det?) 
For meg er dette et uttrykk, eller en måte å spørre på, for å få frem hva som er fordelen for meg som kunde av å bestille mer enn jeg opprinnelig ba om, eller benytte meg av et tilbud. 

Ofte kan svaret være "Du sparer 5 kroner" eller noe tilsvarende. 

Jeg tror altså ikke at jeg tjener penger på å handle mer, men jeg ønsker å vite om dette gjør at jeg sparer penger, om det gir meg annen merverdi, eller om det av andre grunner er verd det for meg. 

Samme med spørsmålet "Vil du bli medlem i vår kundeklubb?"  Jeg kan fort svare "Hva er fordelene med det?" eller "Hva tjener jeg på det?" 
På sånne kundekort kan det jo være at jeg tjener poeng jeg kan bruke senere, eller at jeg på andre måter opparbeider meg fordeler. (Om jeg reelt sett sparer penger på fordelene jeg opparbeider meg, må det være opp til meg å vurdere.) 

Kundeklubb blir jo noe annet. Det er ekstremt sjeldent at man må betale noe for å bli medlem i en kundeklubb.

Og angående fordelen med å kjøpe drikke eller ikke, alle vet jo at man får kjøpt den rimeligste drikken på matbutikker (selv om enkelte andre steder har 2 for et eller annet, blir matbutikkene rimeligere), så den eneste grunnen til å kjøpe drikke på en kafé er at man trenger drikken der og da. 

Og det kan jeg som ansatt dessverre ikke kjenne etter eller avgjøre for kunden.

 

Anonymkode: 229e7...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

«Kan jeg spørre deg et spørsmål.»

«Kan jeg spørre et spørsmål»

jeg blir sprø. Høyt utdannede mennesker vet ikke at man stiller et spørsmål og spør om noe. 

Anonymkode: fcb29...ebf

Og så stiller de spørsmålstegn ved ting, når det heter å sette spørsmålstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette med at folk bruker "investert" i i stedet for "involvert" eller "interessert". Er det et utslag av autoforslag, eller tror folk faktisk at man kan si/skrive at "Jeg er ikke så investert"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 13.27):

Kundeklubb blir jo noe annet. Det er ekstremt sjeldent at man må betale noe for å bli medlem i en kundeklubb.

Og angående fordelen med å kjøpe drikke eller ikke, alle vet jo at man får kjøpt den rimeligste drikken på matbutikker (selv om enkelte andre steder har 2 for et eller annet, blir matbutikkene rimeligere), så den eneste grunnen til å kjøpe drikke på en kafé er at man trenger drikken der og da. 

Og det kan jeg som ansatt dessverre ikke kjenne etter eller avgjøre for kunden.

 

Anonymkode: 229e7...fbb

"Vil du kjøpe drikke samtidig?" 

"Hva tjener det meg å kjøpe drikke samtidig?"  Hvorfor er dette en fordel for meg? Spør du fordi du kun skal ha mersalg, eller spør du fordi det også er mulige fordeler for meg som kunde å kjøpe drikke samtidig med måltidet? 

I noen tilfeller er drikke som kjøpes som en del av en pakke-deal (samtidig med mat) gratis eller tilnærmet gratis. Da tjener det meg som kunde at jeg tar med drikken, fremfor å gå på matbutikk å kjøpe samme drikke. 

Det er nok en del som bruker begrepet "hva tjener jeg på det?" i betydningen "What's in it for me". Det var det jeg ville frem til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Susan Sto Helit skrev (På 29.8.2022 den 9.06):

"Vil du kjøpe drikke samtidig?" 

"Hva tjener det meg å kjøpe drikke samtidig?"  Hvorfor er dette en fordel for meg? Spør du fordi du kun skal ha mersalg, eller spør du fordi det også er mulige fordeler for meg som kunde å kjøpe drikke samtidig med måltidet? 

I noen tilfeller er drikke som kjøpes som en del av en pakke-deal (samtidig med mat) gratis eller tilnærmet gratis. Da tjener det meg som kunde at jeg tar med drikken, fremfor å gå på matbutikk å kjøpe samme drikke. 

Det er nok en del som bruker begrepet "hva tjener jeg på det?" i betydningen "What's in it for me". Det var det jeg ville frem til. 

Det er klart at det har med mersalg å gjøre, men ikke bare det. Og kunden kan gjerne si nei takk. For de fleste er det vel naturlig med drikke til maten. Jeg sliter f.eks. med å få i meg et måltid uten å drikke til, og har inntrykk av at det gjelder flere. Dessuten unngår man at de oppdager senere at de vil ha drikke, kommer tilbake og må stå i kø på nytt for å kjøpe, da blir de gjerne irriterte og risikerer at den varme maten blir kald mens de står i kassekø. Jeg ser dette gjerne skjer når nyansatte og vikarer står i kassen, de kan fort glemme å spørre om drikke.

Når det gjelder å få drikke tilnærmet gratis til maten som en del av en pakke-deal, lurer jeg på hvor man egentlig får sånt, for jeg har jobbet i både kiosker, kaféer, bensinstasjoner, restauranter, og det har aldri vært aktuelt noen av de stedene. Man kan få drikken litt rimeligere til mat, men ikke sånn at det er billigere enn å gå på butikken. Kan ikke huske at jeg har fått kjøpt sånne pakke-dealer noen steder heller.

 

Anonymkode: 229e7...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/26/2022 at 1:57 AM, AnonymBruker said:

«Kan jeg spørre deg et spørsmål.»

«Kan jeg spørre et spørsmål»

jeg blir sprø. Høyt utdannede mennesker vet ikke at man stiller et spørsmål og spør om noe. 

Anonymkode: fcb29...ebf

Noen andre i familien husker en gang for lenge siden på tv da det var et debattprogram med Per Ståle Lønning, og han irettesatte en russepresident for nettopp «å spørre et spørsmål». Han sa noe sånt som at «du som er russepresident burde vite at det heter å stille et spørsmål». 
Elsk! :laugh: 
 

Husker for noen få år tilbake at det var mye. MYE, MYYYYEEEEEE mindre skrivefeil enn det er nå, og det var heller IKKE den A3A52A00-F543-40C1-BD5A-9ADF0E1704F4.gif.97446c32d5ebd4b18ea558562e7973b4.gif8F2C435A-CBDA-4149-95CE-7152AEB2EA4A.gif.f7761f0e247d255cba73419ccadf0980.gif garpegenitiven i Oslo! F65D31AF-1399-424A-B52D-BAC42DB6B3A6.gif.d6edc1b192f5eb599c542b2ec6cfa1ec.gif 
(Garpegenitiv passer der den er naturlig). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å sette til verden" og "å sette til livs" betyr IKKE det samme!

Har sett tilfeller her på forumet, om å "sette et barn til livs". :bond:

Anonymkode: 9d584...4e5

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

"Å sette til verden" og "å sette til livs" betyr IKKE det samme!

Har sett tilfeller her på forumet, om å "sette et barn til livs". :bond:

Anonymkode: 9d584...4e5

😅litt grotesk

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Muskath said:

😅litt grotesk

Huff ja. Det rotes også med "sette til livs" og "sette ut i livet": "De satte planen til livs."

Anonymkode: 9d584...4e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (På 30.8.2022 den 20.40):

Husker for noen få år tilbake at det var mye. MYE, MYYYYEEEEEE mindre skrivefeil enn det er nå, og det var heller IKKE den A3A52A00-F543-40C1-BD5A-9ADF0E1704F4.gif.97446c32d5ebd4b18ea558562e7973b4.gif8F2C435A-CBDA-4149-95CE-7152AEB2EA4A.gif.f7761f0e247d255cba73419ccadf0980.gif garpegenitiven i Oslo! F65D31AF-1399-424A-B52D-BAC42DB6B3A6.gif.d6edc1b192f5eb599c542b2ec6cfa1ec.gif 

Ja, hva er det med garpegenitiv? Det dukker opp overalt for tiden. Kan hende det fungerer muntlig i noen situasjoner, men skriftlig, og i arbeidslivet?! Etaten jeg jobber i har laget en strategi som har tittelen «X sin strategi» 😣 Det minner meg om sandkassespråk, «min sin og din sin spade». Helt ok om du fremdeles går i barnehagen.

Jeg ser også enormt med feil i flere av de store nettavisene. Ord som er stavet feil, verb som bøyes feil, merkelige oversettelser fra engelsk. Har de ingen voksne som kan lese igjennom artiklene før de publiseres?

Anonymkode: 7313e...9f3

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ja, hva er det med garpegenitiv? Det dukker opp overalt for tiden. Kan hende det fungerer muntlig i noen situasjoner, men skriftlig, og i arbeidslivet?! Etaten jeg jobber i har laget en strategi som har tittelen «X sin strategi» 😣 Det minner meg om sandkassespråk, «min sin og din sin spade». Helt ok om du fremdeles går i barnehagen.

Jeg ser også enormt med feil i flere av de store nettavisene. Ord som er stavet feil, verb som bøyes feil, merkelige oversettelser fra engelsk. Har de ingen voksne som kan lese igjennom artiklene før de publiseres?

Anonymkode: 7313e...9f3

For ikke å snakke om alle streamingtjenester og oversettelsene der 😡

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Okapi skrev (40 minutter siden):

"Hold en sivil tone", skriver NRK i kommentarfeltet.

:fnise:

Anonymkode: 70428...8d2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, hva er det med garpegenitiv? Det dukker opp overalt for tiden. Kan hende det fungerer muntlig i noen situasjoner, men skriftlig, og i arbeidslivet?! Etaten jeg jobber i har laget en strategi som har tittelen «X sin strategi» 😣 Det minner meg om sandkassespråk, «min sin og din sin spade». Helt ok om du fremdeles går i barnehagen.

Jeg ser også enormt med feil i flere av de store nettavisene. Ord som er stavet feil, verb som bøyes feil, merkelige oversettelser fra engelsk. Har de ingen voksne som kan lese igjennom artiklene før de publiseres?

Anonymkode: 7313e...9f3

Ja, det ser ikke bra ut. Alt for muntlig.

Min sin, Ola sin, hvem sin? osv.

Anonymkode: 41cbc...8fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem sin" er jo blitt ganske i de siste årene dessverre.

 

 

____________

En annen ting er folk som skriver hvalp som valp. Ja, jeg er klar over at det er riktig på offisiell bokmål, men det burde det ikke være. Det heter kvalp/kvelp på nynorsk, hvelpr på norrønt og flere dialekter bruker kv-, som tilsvarer hv- på bokmål. Jeg tror ikke noen dialekter faktisk uttaler hv med h-lyd. Så hvorfor fjerne h-en i bare et fåtalls ord? Hvirvel og hverve er vel andre eksempler?

Så her er det i hovedsak Språkrådets skyld

Anonymkode: 41cbc...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...