Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 6/15/2019 at 2:38 PM, AnonymBruker said:

Har ikke lest gjennom alle sidene her nå, så beklager om dette allerede er tatt opp. Hva er greia med folk som sier «jeg blir å [gjøre noe]» i stedet for «jeg kommer til å [gjøre noe]»? Det gir ikke mening for meg. Kommer det fra dialekt? 

Anonymkode: 1a587...bb4

JA, jeg skjønner heller ikke greia med den uttrykksformen. Irriterende.

Anonymkode: 0f82f...7eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 11.12.2015 den 18.41, allesote skrev:

Forskjellen på mandariner og klementiner er innholdet av frø. Mandariner eksisterer fortsatt i Norge, men er lite igjen av ja. Klementiner har lite til ingen frø, mens mandariner er frø i. Mandarinen er nesten utryddet fordi nordmenn er finspiste og vil helst ha en frukt uten frø:danse:

Det er feil. Grunnen til at noen klementiner får mye stein eller frø i seg er at de har stått i nærheten av sitrontrær og derfor blitt krysspollinert av insekter.  

Anonymkode: 1f17d...c19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øya uttales helt bokstavrett: TENERIFE! Kunne ikke vært enklere. Teneriff er intet annet enn håpløst FEIL! 

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2019 den 19.01, AnonymBruker skrev:

Øya uttales helt bokstavrett: TENERIFE! Kunne ikke vært enklere. Teneriff er intet annet enn håpløst FEIL! 

Anonymkode: 0bba2...8b7

Tror du folk som drar dit har kapasitet til å snakke med riktig uttalelse? Neidajegbaretuller

Anonymkode: c2c99...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du folk som drar dit har kapasitet til å snakke med riktig uttalelse? Neidajegbaretuller

Anonymkode: c2c99...6f4

Uttale heter det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til... Aldri har vel et "uttrykk" blitt brukt mer galt. Det er jo overalt! 😫

Anonymkode: 5a95e...a7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du folk som drar dit har kapasitet til å snakke med riktig uttale?

Tenerife har mye forskjellig å by på: fantastisk natur (bl. a. en lett tilgjengelig 7000 m høy vulkan), koselige småbyer, museer... Lei bil og kjør rundt omkring på den store øya! 
Jeg har vært der flere ganger og er ennå aldri blitt våt på føttene, og strendene har jeg bare sett på avstand.

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man tydeligvis ikke lærer forskjellen på og/å på skolen lenger har jeg forstått, men ser også stadig flere  som ikke skiller på med/ved. "Han sitter med matbordet" for eksempel - er det virkelig mulig?

Anonymkode: c4647...be5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At man tydeligvis ikke lærer forskjellen på og/å på skolen lenger har jeg forstått, men ser også stadig flere  som ikke skiller på med/ved. "Han sitter med matbordet" for eksempel - er det virkelig mulig?

Anonymkode: c4647...be5

Du sier noe. Folk sitter pc-en, også. Disse preposisjonene er visst vanskelige for mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Arabella said:

Du sier noe. Folk sitter på pc-en, også. Disse preposisjonene er visst vanskelige for mange.

Nå som de er så flate og fine, er det jo null problem.

Anonymkode: dabc2...b52

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.6.2019 den 9.56, AnonymBruker skrev:

JA, jeg skjønner heller ikke greia med den uttrykksformen. Irriterende.

Anonymkode: 0f82f...7eb

Jeg bodde flere år nordpå, der sier man gjerne at man blir [å gjøre] noe. Jeg kan ta meg i å bruke dette når jeg snakker med andre nordfra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ser også stadig flere  som ikke skiller på med/ved. "Han sitter med matbordet" for eksempel - er det virkelig mulig?

Du er nok på villspor, det er fullt mulig. Jfr. nobelprisvinneren i sitatet under:
NAOB, oppslagsord med:
18.2 langs; ved | jf. langsmed
SITATER
[la] dit suk stryge gifttungt langs med jorden (Henrik Ibsen: Brand 234 1885)
langs med den stenede strøm (Henrik Ibsen: Kejser og Galilæer 415 1873)
[de måtte] seile de tre mil øst med øene til lensmanden (Tryggve Andersen: Samlede fortællinger III 152)
her ind med land (Hans E. Kinck: Sneskavlen brast III 181 1919) | jf. innmed
den største gaard her med elven (Sigrid Undset: Fortællingen om Viga-Ljot og Vigdis 2 1909)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i svime, i sjokk, for jeg har i dag oppdaget at jeg har gått rundt og feilstavet et veldig vanlig ord siden barndommen. Siden jeg lærte å skrive på skolen på 70-tallet!

Det er ordet "blant". Jeg har stavet det "blandt" - med d i alle år! Men i dag leste jeg på Riksmålsforbundets sider at det heter ikke det, det heter BLANT på både riksmål og bokmål. Man stavet det "blandt" frem til 1952. Men skolene fortsatte og lære barna den gamle måten på syttitallet, tydeligvis.

Men i blant kan man altså ta feil fordi man ble opplært feil! :) 

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må jeg bare rope ut før øynene mine begynner å blø: det heter ikke bebbi, det heter baby!! 

Og nei, det heter ikke beebis heller. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eder og edder er aldri det samme. Uttrykket er edder og galle, alltid og uten unntak.
(Edder er egentlig samme ord som eiter, dyregift hos slanger og maur).

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

40 minutter siden, Sillyline skrev:

Det heter ikke umbrakonøkkel – men unbrakonøkkel 👍🏻

Men merkelig nok så skriver IKEA Umbrako i alle sine monteringsveiledningsbrosjyrer.

Kanskje det er en slags markedsføringsstrategi for å ha eierskap til verktøyet. Det kan også være noe så enkelt som en følgefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Henne spurte meg om vi skulle på kino.."🙈🙄

På 27.6.2019 den 6.40, Million skrev:

Jeg er i svime, i sjokk, for jeg har i dag oppdaget at jeg har gått rundt og feilstavet et veldig vanlig ord siden barndommen. Siden jeg lærte å skrive på skolen på 70-tallet!

Det er ordet "blant". Jeg har stavet det "blandt" - med d i alle år! Men i dag leste jeg på Riksmålsforbundets sider at det heter ikke det, det heter BLANT på både riksmål og bokmål. Man stavet det "blandt" frem til 1952. Men skolene fortsatte og lære barna den gamle måten på syttitallet, tydeligvis.

Men i blant kan man altså ta feil fordi man ble opplært feil! :) 

Skriver du sundt istedenfor sunt også? 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, LittleMermaid skrev:

"Henne spurte meg om vi skulle på kino.."🙈🙄

Skriver du sundt istedenfor sunt også? 😜

Nei, faktisk ikke. Den har jeg fått til riktig :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Million skrev:

Nei, faktisk ikke. Den har jeg fått til riktig :fnise:

 

Hehe 😊👏🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...