Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 11/2/2019 at 6:14 AM, AnonymBruker said:

- det skrives tunnelen.

 

Anonymkode: ed2f3...9e4

Det er valgfritt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Misforstå meg rett". Det er et tulleuttrykk som folk av en eller annen grunn bruker uten snev av glimt i øyet. Det heter "forstå meg rett" og "misforstå meg ei/ikke".

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke "innbundene bøker"! Det er" innbundne bøker"!

Anonymkode: 14bef...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2019 den 17.52, LunaPentunia skrev:

Folk som sier «Hvem farge har din bil?» eller «Hvordan bil har du?» 

HVILKEN heter det for søren klype! 

Det heter da virkelig ikke «hvilken bil har du». 😱

Det jeg reagerer mest på er at det er blitt fullstendig normalt både å skrive og si «fremdragende». Det heter fremragende, for svarte svingende...! 

Anonymkode: 41734...bd1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ofte folk skriver: «du gjør hverdag til en fest». Det er vel riktig å skrive «hver dag til en fest» eller «hverdag til fest»? 🤔 Jeg vet ikke, bare synes den setningen skjærer like mye i øra som «fint bildet av deg» 🤷🏻‍♀️😬😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 
 
 
 
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det heter da virkelig ikke «hvilken bil har du». 😱

Anonymkode: 41734...bd1

Selvfølgelig heter det det, hva skulle det ellers hete? Ikke det Luna reagerer på ihvertfall! Ok, om man skal være firkantet, heter det vel "Hvilken type bil har du?", men det er underforstått.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greit, det er dialekt, men jeg vrir meg litt av "jeg blir å spise en is." Er det egentlig "lov" å bruke det ordet på den måten skriftlig?

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg har sett så ofte i det siste at folk sier og skriver at noe var "uforventet". "Den så jeg ikke komme, det var uforventet." Det heter jo ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt annerledes kanskje: https://www.minmote.no/#!/artikkel/24724437/test-dette-er-aarets-beste-adventskalendere

I fag tatt på Blindern i sin tid ble vi fortalt vi måtte finne andre ord som ikke gjentok seg i andre eller tredje setning, fordi språket kunne virke litt fattig. At det var best å variere med hva setningen startet med. Vi måtte selvfølgelig vite forskjellen på da og når +++

Fra linken blant annet: 

«og da vi åpner»

«Her sitter faktisk også noen av produktene helt fast i kalenderen og er vanskelige å få ut.
Her er det mange produkter i full størrelse, noe som er positivt. Det er også stor variasjon i produktene selv om de fleste er trygge og lite spennende. Her er mange Maybelline-favoritter samlet på et sted, og du får mange produkter for pengene.»

Jeg skjønner at det tydeligvis bare skal informeres, men det må da gå an å informere på en bedre måte enn det her- det er mer spennende å lese en dødsannonse  >_<  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg at folk skriver at man er tiltrukket TIL noen! Man er tiltrukket AV noen!!

Anonymkode: 2d8e7...dcd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Irriterer meg at folk skriver at man er tiltrukket TIL noen! Man er tiltrukket AV noen!!

Anonymkode: 2d8e7...dcd

Følger opp den der. Man har så og så mye penger å leve AV. Ikke for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎05‎.‎11‎.‎2019 den 23.51, sofie777 skrev:

Selvfølgelig heter det det, hva skulle det ellers hete? Ikke det Luna reagerer på ihvertfall! Ok, om man skal være firkantet, heter det vel "Hvilken type bil har du?", men det er underforstått.

"Hva slags bil har du?" høres mye bedre ut i mine ører.

"Hvilken bil har du?" blir mer hvis du står på en parkeringsplass med mange biler og skal peke ut din bil til noen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mannestemmen som forklarer de forskjellige valgene når man ringer til Nav, det høres seriøst ut som han sier Pangsjon, og jeg fniser høyt innvendig hver gang. (pensjon = pangsjon).

Så gøy at jeg synes vi skal innføre denne nyvinningen, "Han gikk av med pangsjon for fem år siden", "når skal du pangsjonere deg da?" :fnise:

Anonymkode: ac8ef...142

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mannestemmen som forklarer de forskjellige valgene når man ringer til Nav, det høres seriøst ut som han sier Pangsjon, og jeg fniser høyt innvendig hver gang. (pensjon = pangsjon).

Så gøy at jeg synes vi skal innføre denne nyvinningen, "Han gikk av med pangsjon for fem år siden", "når skal du pangsjonere deg da?" :fnise:

Anonymkode: ac8ef...142

Det er jo helt innafor å si "pangsjon"?! Å skrive det er så klart noe annet... 

Anonymkode: 3f796...498

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i huleste forkorter folk barnehage til bhg? For det første, er det SÅ slitsomt å skrive ni bokstaver at det må forkortes? For det andre, hva står g for, i denne forkortelsen?

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt innafor å si "pangsjon"?! Å skrive det er så klart noe annet... 

Anonymkode: 3f796...498

Er det? Jeg har aldri hørt den uttalen før! Det korrekte er jo uten g, ng-lyden og n-lyd er veldig forskjellig.

Anonymkode: ac8ef...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...