Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

On 3/23/2013 at 5:53 PM, Miller said:

Og det heter verre ikke værre.

 

Edit: (tenkte bare jeg skulle legge til det jeg irriterer meg over :) )

Kan brukes på begge måter din forbanna fjomp

Anonymkode: d1f3c...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2019 den 17.49, AnonymBruker skrev:

Kan brukes på begge måter din forbanna fjomp

Anonymkode: d1f3c...ed2

Nei. Det skrives "verre".

Anonymkode: 7e239...dd0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter gullforgylt, det heter forgylt. Å forgylle er å legge på gull på samme måte som å forsølve er å legge på sølv eller forkromme er å legge på krom. 

Hvis det skulle være riktig å si gullforgylt, måtte man også si sølvforsøvet eller kromforkrommet. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte FEIL, men nå så reageres det 

Sitat

Gigi Hadid, som hadde på seg en kort lyseblå kjole og matchende hatt, sin skohæl brakk nemlig midt i showet.

på det &%#$!!! ene ordet 😑

 

(Når man bøyer brekke, heter det ikke brukket fremfor brekt? :blink: )

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk som bruker mellom i stedet for gjennom.

"Jeg kjørte mellom tunellen"

 

Anonymkode: 64c7c...c7b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 14.9.2019 den 17.52, LunaPentunia skrev:

Folk som sier «Hvem farge har din bil?» eller «Hvordan bil har du?» 

HVILKEN heter det for søren klype! 

Helt enig! Dette har jeg sett bli mer og mer brukt av folk. Dette i tillegg til andre skrivefeil som er nevnt i tråden her. Tror det er ofte litt yngre folk som skriver/snakker slik. Har et inntrykk av at de kanskje ikke er så opptatt av rettskriving. 

Anonymkode: 30f63...4d7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har blitt nevnt før, men jeg orket ikke gå så mange år tilbake i tråden...
Jeg har lagt merke til at flere og flere bruker ordene "avfinne" og "innfinne" feil. Har dette blitt den nye "forholdismen", der man bruker ord feil så ofte at det til slutt ikke er noen som vet hvordan de egentlig skal bruke det?

Eksempel: De har innfunnet seg med at de ikke får gjort noe med det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Angelheart2 Du har nok rett i at det er et tilbakevendende problem, Per Egil Hegge har tatt dette opp mer enn én gang:

Quote

er vi nødt til å fortsette med repetisjonen av et viktig poeng i norsk: forskjellen mellom å avfinne seg og å innfinne seg.

https://www.aftenposten.no/kultur/i/RMkv5/Spraket-vart-A-innfinne-seg

Hegge er en god mann å ha, han vet hva han driver med. Dessverre gjelder det ikke alle i avisbransjen.

Det må kunne kreves gode språkkunnskaper av folk som har språket som jobb, sånn som forfattere, oversettere og journalister. Sistnevnte kan finne på en del merkelig skriving, og noen ganger lurer jeg på om det blir verre og verre.

Ferskt eksempel fra Dagbladet:

Quote

Her er Emma Tallulah i midten av prinsesse Märtha Louise og kong Harald.

https://www.dagbladet.no/kjendis/mrthas-sjarmtroll-fyller-elleve-ar/71655441

Jeg blir også småsprø av journalisters evinnelige bruk av "langs" og "langsetter" i stedet for "ved siden av". Kan de ikke mer om preposisjoner?

Anonymkode: 9d584...4e5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så det nettopp her på KG: "Hår som FRIZZER seg.🤢Hvorfor slenge inn engelske ord i alle setninger? Jeg fikk i allfall FRYSNINGER av det.😬

Anonymkode: 14bef...78e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste jeg ser er folk med talefeil som velger å skrive som de prater. Sjino for kino for eksempel. Talefeilen er nok til å få magesår av, men jeg er sikker på at jeg rykker en måned nærmere egen død hver gang jeg ser slike feil på trykk. Det gjør rett og slett vondt.

Så er det klassikeren som mange sikkert har nevnt, "i forhold til". I det siste har bruken vært helt på trynet. Hver gang jeg ser på TV2 Nyhetskanalen hører jeg det brukt på feil måte minst én gang. Rekorden er tre eller fire forskjellige personer med denne feilen kun mens jeg spiste lunsj. Ser feilen svært ofte på trykk her på sida også. Jeg forstår ikke problemet, det er jo ikke akkurat sånn at uttrykket ligner på eksempelvis "med tanke på". Begge uttrykkene (og andre) er enkle å forstå og vanskelige å ta feil av, og jeg synes rett og slett det virker ufattelig uintelligent å si noe som til de grader ikke gir mening. "Hytt og pine" er en forståelig bommert, men feil bruk av "i forhold til" er uforståelig.

Anonymkode: fb923...e72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det verste jeg ser er folk med talefeil som velger å skrive som de prater. Sjino for kino for eksempel. Talefeilen er nok til å få magesår av, men jeg er sikker på at jeg rykker en måned nærmere egen død hver gang jeg ser slike feil på trykk. Det gjør rett og slett vondt.
 

Anonymkode: fb923...e72

Jeg hater når folk er så opptatt av det at de beskylder folk for å uttale ting feil når de ikke gjør det. Jeg har en venn som flere ganger har beskyldt meg for å uttale "kino" feil. Jeg ble veldig satt ut etter å ha blitt beskyldt for dette flere ganger, jeg undersøkte videoer på nett for å høre hvordan ting uttales, og jeg konkluderte med at jeg uttaler det riktig. 
Kameraten min snakker en dialekt med ekstra sterk KJ-lyd, så er nok derfor. Jeg bare irriterer meg grønn over at folk følger med på slike ting, nesten som om de er ute etter å ta deg. Det er veldig ubehagelig. :sukk:

Anonymkode: 44880...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bitt meg merke i en ny ting som blir sagt relativt ofte på Jodel. Jeg mener det heter å kjøre på et menneske, ikke påkjøre et menneske. Er dette noe nytt jeg ikke har hørt om? 75111957-D9F4-47FA-971A-F8F9117C800D.gif.83e71fc9a314147c67c4317c1cb63b89.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Peanut said:

Jeg har bitt meg merke i en ny ting som blir sagt relativt ofte på Jodel. Jeg mener det heter å kjøre på et menneske, ikke påkjøre et menneske. Er dette noe nytt jeg ikke har hørt om? 75111957-D9F4-47FA-971A-F8F9117C800D.gif.83e71fc9a314147c67c4317c1cb63b89.gif

Jeg ville vel også sagt kjøre på, men det er mulig det er en språkendring på gang her. Overraske er et ord alle bruker, men hvor ofte hører du noen si de har blitt rasket over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Okapi skrev:

 men hvor ofte hører du noen si de har blitt rasket over?

https://www.naob.no/ordbok/raske_3

Sitat
raske 
verb
BØYNING rasket, rasket, rasking 
UTTALE[ra`skə
ETYMOLOGI
avledet av rask; jf. overraske
BETYDNING OG BRUK
SJELDEN
 skynde seg
EKSEMPEL
  • og reven rasker over isen
     | i barnerim
1.1 
REFLEKSIVT
 
raske seg
 gå raskt
; skynde seg
SITAT
  • han rasket seg tilbake til stuevinduet og kikket ut
     (Kjell Ola Dahl: En liten gyllen ring LBK 2000)
UTTRYKK
raske på
 | raska på
sette opp farten
; skynde på
  • ikke noe middel rådde hun over som kunne få tida til å raske på
     (Ragnhild Nilstun: For kjærlighets skyld LBK 2002)
  • hent vakta, raska på da for faen!
     (Jonas Lambertz-Nilssen:Schpaaa 78 1998)
raske på noen
skynde på noen
raske over
MUNTLIG
 ha samleie med

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, er i ordboka, men i praksis er uttrykket dødt. Det er ganske mange sånne fossiler i språket, og de fleste forblir "tillatt" lenge etter at de har forsvunnet ut av dagligtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2019 den 11.49, AnonymBruker skrev:

Folk som bruker mellom i stedet for gjennom.

"Jeg kjørte mellom tunellen"

 

Anonymkode: 64c7c...c7b

- det skrives tunnelen.

______________

Kan de som skriver VELL når det skal stå VEL, slutte med det?

Anonymkode: ed2f3...9e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...