Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

54 minutter siden, Peanut skrev:

Smileys/ emojier? :blink: Om man bruker sånne ⬅️ så er det for å legge eventuelle følelser til 😌 Ikke alt kan leses gjennom tekst. 

Men når mottakeren ikke aner hva disse små tegningene skal uttrykke, blir det hele et barnslig, meningsløst slag i lufta. Som for eksempel de tre i sitatet over. Helt bortkastet, og stempler samtidig opphavsmannen. 

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Peanut
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når mottakeren ikke aner hva disse små tegningene skal uttrykke, blir det hele et barnslig, meningsløst slag i lufta. Som for eksempel de tre i sitatet over. Helt bortkastet, og stempler samtidig opphavsmannen. 

Anonymkode: 0bba2...8b7

Ja, men da er det bare å ignorere de som skriver sånn da 😊 

Det er en del av meg, og jeg har skrevet på den måten i fora nesten hele tiden jeg har vært på de foraene og har lært å drite i (eller 🧻🚽)  kommentarer på det. Stempler en vilt fremmed anonym bruker meg på et forum, så får en vilt fremmed anonym bruker stemple meg på et forum da. Jeg stempler tilbake, OG holder meg for god til å si hva jeg stempler brukeren som :sleep:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Peanut skrev:

Ja, men da er det bare å ignorere de som skriver sånn da

Det tror jeg du har helt rett i at er det mest fornuftige. Det er usannsynlig at folk som med vitende og vilje skriver uforståelig, har noe verdifullt å bidra med. Takk for tipset!

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Det tror jeg du har helt rett i at er det mest fornuftige. Det er usannsynlig at folk som med vitende og vilje skriver uforståelig, har noe verdifullt å bidra med. Takk for tipset!

Anonymkode: 0bba2...8b7

Jeg er av de som er tvangslært til å bruke figurene. Uten :) er jeg vist sur og frekk.

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg har lagt på sofaen i dag» LIGGET på sofaen!! Har de som skriver feil en hjerneskade eller?!

Anonymkode: b0575...bdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.5.2019 den 19.53, AnonymBruker skrev:

«Jeg har lagt på sofaen i dag» LIGGET på sofaen!! Har de som skriver feil en hjerneskade eller?!

Anonymkode: b0575...bdf

Har de som er ukjent med et så kjent dialekttrekk en hjerneskade, eller?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 21.10, Vox_populi skrev:

Har de som er ukjent med et så kjent dialekttrekk en hjerneskade, eller?

Det er forskjell på muntlig og skriftlig fremstilling. Ved skriftlig fremstilling der en søker å nå frem til et større publikum, bør korrekt norsk skriftspråk benyttes. Internasjonalt anbefales for eksempel engelsk. 

Til overmål er det på Kvinneguiden ikke tillatt å skrive på dialekt. 

Argumentet 'dialekt' er således ikke gyldig. For øvrig er de aller fleste godt kjent med og fullt ut i stand til å forstå at 'lagt på sofaen' betyr 'ligget på sofaen'. Vi vil dog til evig tid vurdere mennesker uten evne til korrekt skriftlig fremstilling som noe enklere utstyrt.

Anonymkode: 77d0f...cbb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Argumentet 'dialekt' er således ikke gyldig.

"Dialekt" var nevnt som en forklaring, ikke som et argument for noe som helst. Noen mennesker gjør aldri feil, og de anses generelt som utålelige, mens vi andre har behov for både raushet og tilgivelse hos våre medmennesker når vi gjør feil – store og små.
Dessverre går det løs i samfunnet folk som helt mangler evne til å utvise og utøve disse to egenskapene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver ikke alle på dialekt til venner osv da? 

Språket er i stadig forandring. Det vil også påvirke skriftspråket, og spesielt skriftspråket i uformelle sammenhenger. Det kan man ikke gjøre noe med. Å irritere seg over det går bare ut over en selv.

 

Anonymkode: 51931...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2019 den 21.10, Vox_populi skrev:

Har de som er ukjent med et så kjent dialekttrekk en hjerneskade, eller?

Alle her vet at det ikke skal skrive på dialekt her inne. 

Anonymkode: 4b6f2...1d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriver ikke alle på dialekt til venner osv da? 

Språket er i stadig forandring. Det vil også påvirke skriftspråket, og spesielt skriftspråket i uformelle sammenhenger. Det kan man ikke gjøre noe med. Å irritere seg over det går bare ut over en selv.

 

Anonymkode: 51931...966

Mulig vanlig blant de som har mange venner med samme dialekt. Det er jo lettere å lese egen dialekt, enn andres. Det er vel derfor vi har et standarisert skriftspråk, det er lettere å lese enn en dialekt man ikke kjenner like godt. 

Jeg skriver mer eller mindre aldri dialekt. Både fordi dialekten ikke kommer til sin rett skriftlig, ikke alle dialektfenomener er lett å gjengi i skrift, og fordi jeg vet det er tungt å lese for de som ikke har samme dialekt. Jeg vil jo gjøre det enklest mulig for de som leser det jeg skriver, ikke insistere på noe som gjør det vanskelig så de kanskje dropper det. 

Anonymkode: 7fa08...319

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Skriver ikke alle på dialekt til venner osv da? 

Språket er i stadig forandring. Det vil også påvirke skriftspråket, og spesielt skriftspråket i uformelle sammenhenger. Det kan man ikke gjøre noe med. Å irritere seg over det går bare ut over en selv.

 

Anonymkode: 51931...966

Heldigvis ikke vanlig hos mine venner.

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Noe som irriterer meg fryktelig er når ordet "hen" brukes i helt feil sammenheng. Man bruker ikke "hen" når man snakker om en person man ikke vet kjønnet på, altså en man ikke kjenner, da bruker man han/hun eller "vedkommende". Hen brukes om personer som ikke ønsker å definere seg som han eller hun, bl.a transpersoner. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har ikke lest gjennom alle sidene her nå, så beklager om dette allerede er tatt opp. Hva er greia med folk som sier «jeg blir å [gjøre noe]» i stedet for «jeg kommer til å [gjøre noe]»? Det gir ikke mening for meg. Kommer det fra dialekt? 

Anonymkode: 1a587...bb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke lest gjennom alle sidene her nå, så beklager om dette allerede er tatt opp. Hva er greia med folk som sier «jeg blir å [gjøre noe]» i stedet for «jeg kommer til å [gjøre noe]»? Det gir ikke mening for meg. Kommer det fra dialekt? 

Anonymkode: 1a587...bb4

Det er vanlig å bruke den uttrykksformen i Nord-Norge, vet jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 14.5.2019 den 15.08, Arabella skrev:

Her følger jeg ikke tankegangen din. Øre som mynt er hankjønn, en øre. De aller fleste flerstavelses intetkjønnsord har -er i ubestemt flertall. Unntagelser kan være f.eks. problem, program. 

Presisering: Sistnevnte ord har selvfølgelig også flertallsendelse som andre, men kan også ha samme form som i entall.

Der jeg kommer fra, sier vi et øre, evt. ett øre om både penger og det vi hører med :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎05‎.‎2019 den 1.09, AnonymBruker skrev:

Argumentet 'dialekt' er således ikke gyldig.

Qmenne?

Anonymkode: 64c7c...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.6.2019 den 19.14, Honey Dew skrev:

Der jeg kommer fra, sier vi et øre, evt. ett øre om både penger og det vi hører med

Det er valgfritt kjønn på mynten: en eller ett øre, men likevel bare en femøre og bare at "det stemmer på øret"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...