Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det? Jeg har aldri hørt den uttalen før! Det korrekte er jo uten g, ng-lyden og n-lyd er veldig forskjellig.

Anonymkode: ac8ef...142

Vi har ikke normert talemål på norsk, men det er vel litt på siden. En del ord importert fra fransk har tradisjonelt blitt uttalt på den måten. Pangsjon er et eksempel, andre er interessang og restaurang. Å uttale disse ordene som de skrives er en ny greie, og sånn sett blir det vel heller det som er "feil".

Egentlig minner det litt om ordet og, som mange har begynt å uttale åg, spesielt på østlandet. Dette er egentlig en talefeil; på både norsk og dansk er uttalen mer i retning å eller åu.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Mannestemmen som forklarer de forskjellige valgene når man ringer til Nav, det høres seriøst ut som han sier Pangsjon, og jeg fniser høyt innvendig hver gang. (pensjon = pangsjon).

Så gøy at jeg synes vi skal innføre denne nyvinningen, "Han gikk av med pangsjon for fem år siden", "når skal du pangsjonere deg da?" :fnise:

Anonymkode: ac8ef...142

Hva sier du da? Alle rundt meg uttaler det noe alle pangsjon?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det? Jeg har aldri hørt den uttalen før! Det korrekte er jo uten g, ng-lyden og n-lyd er veldig forskjellig.

Anonymkode: ac8ef...142

Pansjon? Tror ikke jeg har hørt det før, da måtte det vært pannsjon i såfall🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 18.10, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i huleste forkorter folk barnehage til bhg? For det første, er det SÅ slitsomt å skrive ni bokstaver at det må forkortes? For det andre, hva står g for, i denne forkortelsen?

Anonymkode: 8abcc...639

BarnehaGE?:kari:Nei da, men g’en er vel bare der for å vise at man ikke snakker om en bh, altså en brystholder :) 

Anonymkode: b3c23...a22

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

BarnehaGE?:kari:Nei da, men g’en er vel bare der for å vise at man ikke snakker om en bh, altså en brystholder :) 

Anonymkode: b3c23...a22

Ja, er vel det, men det er ganske teit å forkorte det i utgangspunktet. Havner i samme kategori som de som ikke orker å skrive det, og tenker det får holde med d.

Anonymkode: 8abcc...639

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mail fra Nordisk Film Kino (Nfk): C7E4BD0D-101A-4078-8E8F-2DC2F6CAA095.thumb.jpeg.a2b11005802cb0b906c9ef20172689a9.jpeg

«Nordisk Film Kino sine kinoer sine»?! 0041.gif

Peanut hadde sagt «Nordisk Film Kinoers standardbilletter». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.11.2019 den 10.05, Peanut skrev:

Litt annerledes kanskje: https://www.minmote.no/#!/artikkel/24724437/test-dette-er-aarets-beste-adventskalendere

I fag tatt på Blindern i sin tid ble vi fortalt vi måtte finne andre ord som ikke gjentok seg i andre eller tredje setning, fordi språket kunne virke litt fattig. At det var best å variere med hva setningen startet med. Vi måtte selvfølgelig vite forskjellen på da og når +++

Fra linken blant annet: 

«og da vi åpner»

«Her sitter faktisk også noen av produktene helt fast i kalenderen og er vanskelige å få ut.
Her er det mange produkter i full størrelse, noe som er positivt. Det er også stor variasjon i produktene selv om de fleste er trygge og lite spennende. Her er mange Maybelline-favoritter samlet på et sted, og du får mange produkter for pengene.»

Jeg skjønner at det tydeligvis bare skal informeres, men det må da gå an å informere på en bedre måte enn det her- det er mer spennende å lese en dødsannonse  >_<  

Må innrømme at jeg synes artiklene på minmote.no generelt bærer preg av dårlig språk/rettskriving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ti10 skrev:

Må innrømme at jeg synes artiklene på minmote.no generelt bærer preg av dårlig språk/rettskriving. 

Det gjør de, men jeg synes språket har blitt verre på kort tid  >_< 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har jeg sett «beskymret» så mange ganger at jeg begynner å bli alvorlig bekymret over hvor mye det irriterer meg. Det heter heller ikke hverken «nysjerrig» eller «nyskjerrig»!

Anonymkode: 77e63...1f1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et sted at noen hadde skrevet: "Det var kaldt rundt SJAKEBEINA"! Herregud, det skrives KJAKEBEINA! (Er det dialekt for kinnbeina?) 

Anonymkode: 14bef...78e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Mulig det er ufint av meg å henge meg opp i dette i en så tragisk sak, men Dagbladet skriver altså gjentatte ganger i sin reportasje at den avdøde moren i Tromsø-saken er siktet i saken. Både ut fra min egen forståelse av "siktet" og alle definisjonene jeg finner, er det altså umulig å sikte en avdød person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.11.2019 den 12.48, AnonymBruker skrev:

Ja, er vel det, men det er ganske teit å forkorte det i utgangspunktet. Havner i samme kategori som de som ikke orker å skrive det, og tenker det får holde med d.

Anonymkode: 8abcc...639

Akkurat bhg plager ikke meg, det er en forkortelse som er lett å forstå, og det er mange ord som forkortes på lignende måte. Bruksnummer forkortes bnr., brutto forkortes bto. Mange ord forkortes også selv om de er korte, som herr som blir til hr., eller krone til kr. 
Det kan på ingen måte sammenlignes med å «forkorte» det til d

Endret av Lady T
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2019 at 7:53 AM, ti10 said:

Mulig det er ufint av meg å henge meg opp i dette i en så tragisk sak, men Dagbladet skriver altså gjentatte ganger i sin reportasje at den avdøde moren i Tromsø-saken er siktet i saken. Både ut fra min egen forståelse av "siktet" og alle definisjonene jeg finner, er det altså umulig å sikte en avdød person. 

Fant en artikkel som forklarte hvorfor hun var siktet. Det var mest for etterforskningens skyld og om hun skulle bli tiltalt ville saken bli henlagt. 

Anonymkode: afe99...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

«Hunden må vende seg til å være alene.»

«Jeg ville tatt noen forhåndsregler.» 

😡

Anonymkode: 77e63...1f1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/4/2019 at 8:26 AM, Lady T said:

Det kan på ingen måte sammenlignes med å «forkorte» det til d

Det har jeg sett mye av her inne, men kanskje det bare er et par stk. som gjør det? Sikkert slitsomt og tidkrevende å skrive alle tre bokstavene. :rolleyes:

Noe som er veldig utbredt er å konsekvent skrive ett, også når det skal være et. Hva har gjort at det har blitt sånn, tro?

 

 

 

 

 

Anonymkode: 155df...8d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg sett mye av her inne, men kanskje det bare er et par stk. som gjør det? Sikkert slitsomt og tidkrevende å skrive alle tre bokstavene. :rolleyes:

Noe som er veldig utbredt er å konsekvent skrive ett, også når det skal være et. Hva har gjort at det har blitt sånn, tro?

Anonymkode: 155df...8d5

J synes d ser teit ut. 🤷🏻‍♀️ 
Er heldvigvis ikke så mange som skriver det som d. 
 

Ser også at mange skriver ett. 

Det er også en del som skriver «et bildet». Eller «fint bildet». 
 

🤷🏻‍♀️😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...