Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 9/21/2018 at 4:43 PM, AnonymBruker said:

Ikke noe sånn direkte språkfeil, men når en mann på 56 år som er på Jodel og bruker ord som «creepy» og «word»... 🙄 så synes jeg det høres ut som en som «vil være som de andre kidsa og drive på med gameing og andre sånne ting». Høres ikke voksen ut da altså. Høres krampaktig ut. 

Anonymkode: 511b4...65f

Sånt gjør jeg også, helt uten å prøve å virke ungdommelig. Vi gamlinger plukker opp ord og uttrykk vi også, ser du.

Men jeg prøver ikke å sjekke opp tenåringer, da. Vet ikke om det er det denne fyren driver med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi må alle erkjenne at Trump er president i USA, men det er mange som ikke anerkjenner ham. 

Anonymkode: e8f24...9d5

Nei. En bør ikke skrive at en ikke anerkjenner Trump. Det vil oppfattes som at en ikke vil godta som legitim eller lovlig. Jfr. anerkjenne en stat/en rekord/et argument. Nærskyldte ord og vendinger kan derimot inneholde et betydelig element av ros: høste anerkjennelse, nikke anerkjennende, en anerkjent musiker
Hvorfor en anerkjent musiker, men ikke med samme betydning en anerkjent president? Fordi en president faktisk kan være illegitim, noe en musiker ikke kan være. Musikeren kan være god eller dårlig, men ikke lovlig eller ulovlig. Dermed gjenstår bare som mulig betydning for musikeren anerkjent = allment ansett som dyktig.

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med nippel? Har du noen gang sett noen med en nippel gjennom brystvorten? Ikke jeg heller.

Anonymkode: 64c7c...c7b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med nippel? Har du noen gang sett noen med en nippel gjennom brystvorten? Ikke jeg heller.

Anonymkode: 64c7c...c7b

Kanskje de er roboter hele gjengen siden de har brystvorter av metall :nigo: 

(Ikke akkurat språkfeil, men :raven:så :raven:LEI jeg er av å lese «sin» etter ord: Mamma sin. Min bror sin. Min søster sin. Pappa sin. Det er så :raven:å lese! Brenn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Peanut skrev:

Kanskje de er roboter hele gjengen siden de har brystvorter av metall :nigo: 

(Ikke akkurat språkfeil, men :raven:så :raven:LEI jeg er av å lese «sin» etter ord: Mamma sin. Min bror sin. Min søster sin. Pappa sin. Det er så :raven:å lese! Brenn). 

Dette kalles garpegenitiv. Er så hjertens enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Peanut skrev:

Kanskje de er roboter hele gjengen siden de har brystvorter av metall :nigo: 

(Ikke akkurat språkfeil, men :raven:så :raven:LEI jeg er av å lese «sin» etter ord: Mamma sin. Min bror sin. Min søster sin. Pappa sin. Det er så :raven:å lese! Brenn). 

Haha, offentlig beklagelse fra en bergenser her. Siden det er veldig vanlig å bruke i talemål her er det vanskelig å huske på når man skriver... Har samme problem med "ham" til tider. Nå studerer jeg nordisk da, så forsøker å være litt påpasselig 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Hvis det står på engelsk at She JUMPED out of bed, and started running så har jeg lagt merke til at dette blir oversatt med Hun JUMPET ut av sengen, og begynte å løpe. 

Folkene som oversetter dett til norsk kunne vel for eksempel ha skrevet at hun HOPPER ut av sengen, eller at hun spretter hun av sengen. 

Anonymkode: 11665...8c1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her på KG heter det visst juleaften for tiden. Ikke julaften, men julEaften. Det synes jeg er svært merkelig. Er det fra en dialekt?

Anonymkode: 19d8c...9bb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uviten er et ord som ikke eksisterer. Det er mange som skriver "jeg/de er uviten", men det heter uvitende.

(NRK har en artikkelserie med navn Uviten, men dette er en konstruksjon av viten med u foran, for å vise at uviten er det motsatte av viten. Substantivet viten betyr som kjent kunnskap.)

Anonymkode: dabc2...b52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.12.2018 den 8.57, AnonymBruker skrev:

Her på KG heter det visst juleaften for tiden. Ikke julaften, men julEaften. Det synes jeg er svært merkelig. Er det fra en dialekt?

Anonymkode: 19d8c...9bb

Jeg sier juleaften, men vet at det skrives julaften. Førstnevnte er lettere å si synes jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjermbilde.PNG.3789e3c5a781b616080486f9ec28507f.PNG

Anonymkode: dabc2...b52

Det der er ille. Greit nok om privatpersoner skriver feil i privat kommunikasjon, ikke alle kan skrive perfekt av ulike årsaker. Dog skulle en forvente at emballasje som denne går gjennom minst et par runder med språkvask/design/andre vurderinger. Da er det underlig at denne feilen får bestå.

Anonymkode: 77d0f...cbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det der er ille. Greit nok om privatpersoner skriver feil i privat kommunikasjon, ikke alle kan skrive perfekt av ulike årsaker. Dog skulle en forvente at emballasje som denne går gjennom minst et par runder med språkvask/design/andre vurderinger. Da er det underlig at denne feilen får bestå.

Anonymkode: 77d0f...cbb

Hadde det enda stått SMAKFUGL!

Anonymkode: dabc2...b52

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver noen for eksempel " Jeg hvet".. Hvor i granskauen kommer den H-en fra?:murvegg:

Anonymkode: aae78...fb5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skriver noen for eksempel " Jeg hvet".. Hvor i granskauen kommer den H-en fra?
Anonymkode: aae78...fb5

Hva, hval, hvass, hvelv, hvem, hver, hverken, hvese,  hvesse, hvete, hvi, hvile, hvilken, hvine, hvis, hviske, hvit, hvo, hvor

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...