Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Helena89
On 5/9/2018 at 10:20 AM, AnonymBruker said:

Det heter han, ikke ham!

Anonymkode: c213a...ce2

Bruker du "henne" i subjektsform også kanskje? "Henne sa til meg"   *grøsse*
"Ham" er riktig i objektsform.

Endret av Helena89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Sjokoladeknask said:

Føler at en del av sosiale medier, også forum, gjør til at språket blir verre med tiden. Uvitenhet om en del ord ser jeg og. 

Jeg tror mange lar være å formulere seg godt i sosiale medier, på forumer, i meldinger osv., noe som går ut over språket ellers. Jeg ser det stadig her på forumet, elendig formulerte hovedinnlegg, etterfulgt av at trådstarter blir sur når ingen forstår hva det spørres om.

Anonymkode: 261ee...6e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange lar være å formulere seg godt i sosiale medier, på forumer, i meldinger osv., noe som går ut over språket ellers. Jeg ser det stadig her på forumet, elendig formulerte hovedinnlegg, etterfulgt av at trådstarter blir sur når ingen forstår hva det spørres om.

Anonymkode: 261ee...6e1

Formulerer de seg dårlig fordi de ikke gidder, eller fordi de ikke kan å formulere seg? 

Jeg er enig i at en del formulerer seg dårlig her på forumet også, og endel bruker ord de ikke vet hva betyr slik at meningen blir helt avsindig (og morsom noen ganger). 

Anonymkode: 5603e...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange lar være å formulere seg godt i sosiale medier, på forumer, i meldinger osv., noe som går ut over språket ellers. Jeg ser det stadig her på forumet, elendig formulerte hovedinnlegg, etterfulgt av at trådstarter blir sur når ingen forstår hva det spørres om.

Anonymkode: 261ee...6e1

Men ofte virker det også som om 'ingen' bare har dannet seg en mening, lager et nummer ut av det og nekter å ta innover seg trådstarters forsøk på å forklare det ytterligere når trådstarter ser at 'ingen' misforstår. 'Ingen' = alle. Skjønner trådstarter godt i slike tilfeller for det er så syyyykt irriterende å se på at alle misforstår og mistolker 'et eller annet', og dermed danner et galt bilde og så enten gidder de ikke eller så klarer de ikke å oppfatte det riktig. Ja, når man prøver å rette opp i det. 

Innviklingar....😧

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Helena89 said:

"Ham" er riktig i objektsform.

Sukk. Er det virkelig så vanskelig å få dette enkle spørsmålet rett? Korrekt svar er at 
HAN OG HAM ER VALGFRITT i objektsform.

Anonymkode: caee4...d2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Rip in peace. Riv i fred, liksom?

R.I.P. står for "rest in peace". Det er jo helt fjernt å skrive "rest in peace in peace", så at noen presterer det når de bruker forkortelser, forstår jeg bare ikke. Jeg har sett eksempler på tilsvarende på norsk, men akkurat nå kommer jeg ikke på noen.

Anonymkode: 261ee...6e1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 4/16/2018 at 10:51 PM, Lord Friendzone said:

Når man er inne på engelske uttrykk som blir direkte oversatt til norsk, så er det et som på kort tid har fått forbausende sterkt fotfeste på folkemunne:

«Han ringte inn syk» 

Her har nok noen blitt kraftig påvirket av engelske «he called in sick»...

 

On 4/16/2018 at 11:32 PM, AnonymBruker said:

Jeg måtte tenke litt nå. Har vi noen tilsvarende uttrykksmåte på norsk? Denne er på et vis kort og grei, selv om den klinger litt rart. Helt subjektivt, selvsagt, men jeg liker korte uttrykk. "Han ringte for å si ifra om at han var syk," blir til sammenligning veldig langt.  :ler:

Anonymkode: 261ee...6e1

 

On 4/17/2018 at 12:14 AM, AnonymBruker said:

Jeg er ikke egentlig uenig. Noen ganger er det likevel greit å innføre nye uttrykk, språket er og skal være dynamisk. Det sagt skal det ikke gå på bekostning av godt språk.

Jeg fortsatte bare på ditt eksempel, men hva med når jeg selv "ringer inn syk"? Selvsagt kan man si: "Jeg så ifra om at jeg var syk," eller: "Jeg formidlet at jeg var syk," men slik jeg leser uttrykket er det jobben man har sagt ifra til. I de andre eksemplene må man kanskje, dersom informasjonen er viktig, presisere. Jeg kan like gjerne ha avlyst en avtale fordi jeg var syk.

Anonymkode: 261ee...6e1

"Ringe inn syk" er ikke et nytt, kort og flott utrykk. Det er slaskete og dumt. Den faktiske betydningen på norsk, dersom man noen gang har bruk for det, er at vedkommende var (er) syk da (når) personen ringte (ringer) inn. "Han ringte inn syk"  forteller oss at han var en syk innringer, ikke at han ringte for å si at han var syk.

Anonymkode: 4afac...5e4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.5.2018 den 1.33, AnonymBruker skrev:

Rip in peace. Riv i fred, liksom?

R.I.P. står for "rest in peace". Det er jo helt fjernt å skrive "rest in peace in peace", så at noen presterer det når de bruker forkortelser, forstår jeg bare ikke. Jeg har sett eksempler på tilsvarende på norsk, men akkurat nå kommer jeg ikke på noen.

Anonymkode: 261ee...6e1

Det står egentlig ikke for Rest In Peace heller, det står for Requiescat in pace. Betyr det samme, da. Men det er nok i ferd med å skifte betydning fra latin til engelsk, da nesten alle tror de skriver Rest In Peace når de skriver RIP. 

Anonymkode: bca38...974

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå, blir sprø!! DET HETER IKKE «MÅNTE», men MÅNED. Med D!! Og E’en først! Et helt utrolig irriterende østlandsuttrykk, og noen skriver det, til og med!!

Kjenner jeg blir aggressiv!!

Anonymkode: d3216...9e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantert nevnt før, men... Jeg blir sprø av alle "i forhold til" 🤪

Anonymkode: 9663b...153

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har sikkert vært nevnt før her i tråden, men det heter ikke rompe. 

Anonymkode: 7703c...2f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke at man "flagrer" når det er offisiell flaggdag :ler: 

Anonymkode: 34278...a7a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utrolig mange som skal "invistire" i noe, når det faktisk heter investere. Seriøst, jeg tror ikke jeg har kommet over et eneste innlegg her på KG der folk har skrevet det ordet riktig.

Anonymkode: 6ce53...f0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2013 den 17.51, AnonymBruker skrev:

DET HETER FLØRTET IKKE FLIRTET! Blir like forbanna hver gang SÅ MANGE her skriver det!!!

 

FLØRTE FLØRTET FLØRTA! Ikke flirte!!

 

Anonym poster: 2c38e434ddeab2b266a88a2a59852ed4

Blir like forbannet hver gang, når det er så mange som skriver det!!!* Skriv rett selv før du begynner å kritisere andre... JESUS UT (dropper mikrofonen)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 8.6.2018 den 14.20, JesusErStammen skrev:

Blir like forbannet hver gang, når det er så mange som skriver det!!!* Skriv rett selv før du begynner å kritisere andre... JESUS UT (dropper mikrofonen)

Ingen grunn til å rette «forbanna» til «forbannet» hvert fall, begge formene er riktige. 

Anonymkode: bca38...974

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peanut

«Samboeren min sin familie» leste jeg nettopp :sjokkbla: Jeg synes det er noe merkelig vanskelig å si, hvorfor i alle dager ikke bare «samboerens familie» eller «familien til samboer(en min)»? :blink: 

(Jeg leste dog inne på Riksmålforbundets side at der var det ei som hadde hørt noe lignende og svaret hun fikk var følgende: «I Norge er det dessverre tillatt å si hva som helst, og å bruke sin-genitiv etter et eiendomspronomen faller nok noen inn, spesielt hvis de er fra Bergen eller andre steder hvor sin-genitiven er gammel og innarbeidet i dialekten. Men man kan ikke skrive det du siterer). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...