Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Belle âme

Alle måtene folk skriver «ikkje» på er for meg fascinerende. «Isje», «Itsje», «itsj»og favoritten min: «ICHE!» 

Og no er jo ikkje Facebook plassen du skal lære deg grammatikk, men når folk ikkje en gang kan forskjellen på «invitere» og «investere», kan en begynne å lure🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Det går ANN (an)

I ny og NED (ne)

HVEM hunderase (hvilken)

Det er mye FLOTT i år (flått)

 

GRRRR!!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må poste et nytt innlegg om min evige irritasjon; folk som skriver om det de gjorde forrige året som "i fjord"...........!!!!

En fjord er en arm av havet som går inn i landskapet langs kysten. Dersom du gjør noe "i fjord"; så er du ute og dupper deg i saltvannet!

Det heter f.eks. "jeg sluttet å røyke i fjor" eller "i fjor tjente jeg veldig mye penger".

INGEN "D" på slutten, altså.

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=i fjor

Endret av Million
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Million said:

Jeg må poste et nytt innlegg om min evige irritasjon; folk som skriver om det de gjorde forrige året som "i fjord"...........!!!!

En fjord er en arm av havet som går inn i landskapet langs kysten. Dersom du gjør noe "i fjord"; så er du ute og dupper deg i saltvannet!

Det heter f.eks. "jeg sluttet å røyke i fjor" eller "i fjor tjente jeg veldig mye penger".

INGEN "D" på slutten, altså.

https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=i fjor

Men det høres veldig likt ut... I alle fall på min dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det ikke akkurat er feil... men det er så innmari tungvint å lese: «babyen min sine/ jenta mi sine». Hvorfor dette «mi(n) sine»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Men det høres veldig likt ut... I alle fall på min dialekt.

Jada. Det gjør det på min òg, sammen med tusenvis av andre ord. Det er derfor det heter dialekt. Det er en måte å snakke på. Men bokmål er ikke veldig vanskelig å lære seg, altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Cocosa said:

Jada. Det gjør det på min òg, sammen med tusenvis av andre ord. Det er derfor det heter dialekt. Det er en måte å snakke på. Men bokmål er ikke veldig vanskelig å lære seg, altså. 

Dialekten min er bokmål/østlandsk. Det vil si at jeg ikke uttaler d'en i fjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, T-Rex skrev:

Dialekten min er bokmål/østlandsk. Det vil si at jeg ikke uttaler d'en i fjord.

Nei, det gjør ikke jeg heller. De aller fleste har en dialekt/snakker annerledes enn skriftspråket vårt. Det betyr ikke at man ikke kan tilegne seg ny kunnskap for å skrive riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det at; demningen bristet? 

Brast ikke demningen når vannmassene rant :klo: eller; rennet vannmassene? :)

 

 

Anonymkode: 374ba...3e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heter det at; demningen bristet? 

Brast ikke demningen når vannmassene rant :klo: eller; rennet vannmassene? :)

 

 

Anonymkode: 374ba...3e5

Reagerte også på dette. Ville si at demningen brast, eller at demningen har bristet. 

Anonymkode: aae78...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2018 at 6:28 PM, T-Rex said:

Men det høres veldig likt ut... I alle fall på min dialekt.

Selv om det høres likt ut betyr ikke det at det skrives likt, og dermed ingen grunn til å skrive feil. Jeg uttaler heller ikke d i fjord, men vet godt forskjellen på fjor og fjord 

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Selv om det høres likt ut betyr ikke det at det skrives likt, og dermed ingen grunn til å skrive feil. Jeg uttaler heller ikke d i fjord, men vet godt forskjellen på fjor og fjord 

Anonymkode: afe99...408

Å filler'n!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Heter det at; demningen bristet? 

Brast ikke demningen når vannmassene rant :klo: eller; rennet vannmassene? :)

 

 

Anonymkode: 374ba...3e5

Brast er korrekt, ja. Jeg bruker ordbok.uib.no når jeg lurer på sånt. Muntlig ville jeg muligens bøyd det svakt.

Anonymkode: 261ee...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, fro skrev:

DYSJ 😭

En eller annen her inne på forumet bruker konsekvent dette ordet for dusj. 

 

Kanskje det er meg 😅 helt oppriktig så er dette riktig skrivemåte i mitt hode. Og nei jeg tenker som regel aldri over det, altså ikke jeg som konsekvent skriver det feil med vilje bare for å være teit. Bare når jeg kommer over slike innlegg som dette tenker jeg over at «åja.. det var sån det var ja...» og neste gang så er dette glemt og jeg forsetter å skrive det etter hva som er riktig i mitt hode, dysj 😅 

(forøvrig gikk jeg en gang i tiden på Dysjaland skole, tror det er den faktiske grunne til min skrive måte, det har ødelagt ordet for meg 😅😅).

Skulle gjerne lovet at jeg kom til å endre på dette, men jeg kommer til å glemme det igjen desverre 😅 kan skrive en beklagelse her som det går ann å lese hver gang noen kommer over et av mine innlegg hvor jeg bruker ordet «dysj».

Anonymkode: 9b6ac...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke:

Potensiale.

Oxo.

I forhold til. (Eller, noen ganger gjør det jo det, men som regel brukes det så innmari feil at jeg blir helt skrullete).

🤯

Anonymkode: ea848...5e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En jente på facebook som "hjerne vil finne ut om hun har en halv søster der ute"...

 

Anonymkode: 8b833...ee2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke "Jeg har vært i fjellet" (Med mindre du har vært inni fjellet)

Det heter: "Jeg har vært på fjellet"

Anonymkode: d2f08...bd5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje det er meg 😅 helt oppriktig så er dette riktig skrivemåte i mitt hode. Og nei jeg tenker som regel aldri over det, altså ikke jeg som konsekvent skriver det feil med vilje bare for å være teit. Bare når jeg kommer over slike innlegg som dette tenker jeg over at «åja.. det var sån det var ja...» og neste gang så er dette glemt og jeg forsetter å skrive det etter hva som er riktig i mitt hode, dysj 😅 

(forøvrig gikk jeg en gang i tiden på Dysjaland skole, tror det er den faktiske grunne til min skrive måte, det har ødelagt ordet for meg 😅😅).

Skulle gjerne lovet at jeg kom til å endre på dette, men jeg kommer til å glemme det igjen desverre 😅 kan skrive en beklagelse her som det går ann å lese hver gang noen kommer over et av mine innlegg hvor jeg bruker ordet «dysj».

Anonymkode: 9b6ac...819

Siden du først er her inne på språkformet, for dette har eg faktisk lurt på lenge og jeg ser du har den skrivefeilen. Dere som skriver ord som «ann», «tørr», «vell» osv osv istedenfor «an», «tør» og «vel», tror dere at de førstnevnte faktisk er riktig eller er det bare noe dere ikke tenker over selv om dere vet det er feil? Ikke hat, bare oppriktig nysgjerrig :) 

Anonymkode: b3c23...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du først er her inne på språkformet, for dette har eg faktisk lurt på lenge og jeg ser du har den skrivefeilen. Dere som skriver ord som «ann», «tørr», «vell» osv osv istedenfor «an», «tør» og «vel», tror dere at de førstnevnte faktisk er riktig eller er det bare noe dere ikke tenker over selv om dere vet det er feil? Ikke hat, bare oppriktig nysgjerrig :) 

Anonymkode: b3c23...a22

Er ikke de førstenvnte riktige? 😅😂🙀 for ja, det meste jeg skriver er ting jeg tror er riktig. Mobiltastaturfeil skjer jo, my a-s byttinger som skjer i ord. Men alt annet jeg skriver som kanskje faktisk er feil, skriver jeg forde jeg tror det er riktig. Ann, isteden for an. Men man sier jo «det går ikke ann» (lang n) ikke «det går ikke an» (lang a) så ann må jo være riktig? Tydelig at min tolking av rettskriving/lyder/ord er helt feil! Vet og at jeg ofte skriver «vert» isteden for «vært» 😅

Tror kanskje folk som har angst for skrivefeil må lære seg å telle bakover fra 10, puse dypt inn, for jeg kan ikke være eneste som helt oppriktig skriver ting feil forde de tror at det er riktig... 🤔

Anonymkode: 9b6ac...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...