Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

On 2/14/2016 at 1:34 PM, Million said:

Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt når folk ikke vet forskjellen på "i fjord" og "ifjor". Altså, noen snakker om penger de fikk forrige året, og skriver "Pengene jeg fikk i fjord sommer"......

Det heter IFJOR sommer, uten d! Fjord med d er en arm av sjøen som går inn mellom fjellene på en kyststrekning.

Jeg så nettopp en her på KG som skrev "i fjord" og får helt hetta.

I tillegg er det en utbredt feil når det gjelder bruk av ordene "hjemme" og "gjemme". Gjemme noe er når man skjuler noe, man gjemmer det unna. Like fullt ser man folk som skriver "jeg prøvde å hjemme pengene på et lurt sted"......argh!

 

 

Dersom man snakker om det forrige året, så heter det "i fjor" i to ord, ikke "ifjor". Ellers er jeg enig; det er irriterende at folk ikke klarer å slenge på "d" på riktig ord.

Anonymkode: 0f82f...7eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 hours ago, AnonymBruker said:

3 menning. :laugh:

Anonymkode: 155df...8d5

haha:fnise:

Anonymkode: 0f82f...7eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2018 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Hvis det står på engelsk at She JUMPED out of bed, and started running så har jeg lagt merke til at dette blir oversatt med Hun JUMPET ut av sengen, og begynte å løpe. 

Folkene som oversetter dett til norsk kunne vel for eksempel ha skrevet at hun HOPPER ut av sengen, eller at hun spretter hun av sengen. 

Anonymkode: 11665...8c1

Å jumpe er da et ord som har vært brukt på norsk i lange tider? Det står oppført i både bokmålsordboka https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+Jumpe&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=begge og NOAB https://www.naob.no/ordbok/jumpe. Å for eksempel si «jump oppi» faller ganske naturlig for meg i alle fall.

Anonymkode: 0b6e9...922

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎01‎.‎2019 den 14.35, Vox_populi skrev:

Hva, hval, hvass, hvelv, hvem, hver, hverken, hvese,  hvesse, hvete, hvi, hvile, hvilken, hvine, hvis, hviske, hvit, hvo, hvor

Ha,ha, morsom du😜Og forresten så jeg det samme i dag! " Hvet ikke hva den koster.." Det er irriterende..

Anonymkode: aae78...fb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/9/2016 at 9:13 PM, Jerry Lee said:

Vær så snill(e)...

Ikke skriv hun når dere mener henne!

"Jeg elsker hun så høyt".

Nei, nei, nei!  :kjefte: Det heter ikke det!

Eller enda verre: Å bruke henne i subjektsform. Jeg irriterer meg grenseløst over jeg. "Henne elsker han så høyt". Huff.

Anonymkode: 0f82f...7eb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

3 menning. :laugh:

Anonymkode: 155df...8d5

sms-språket! Du vet når d er p tide for 1nkelte å lgge fra seg mbilen når man skriver slik j skriver 😊 Det nye generasjons norskspråket er visst i endring! 

Anonymkode: 4b6f2...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg irriterer meg grenseløst over jeg. "Henne elsker han så høyt". Huff.

Den setninga er helt i orden. Den betyr "Han elsker henne så høgt", men den ordstillinga betyr at det er lagt trykk på henne. Han elsker altså henne høgt, i motsetning til en viss annen som han bryr seg mindre om. For eksempel en far der én av døtrene er hans øyesten.

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi snakket om rettskriving med noen damer, om HV-ord. Jeg sa at man kunne velge mellom skrivemåten «hvis» eller «viss». Det ble en sinnsyk diskusjon/krangel!  Alle var bombesikker på at jeg tok helt feil. De ga seg ikke selv om jeg fant fasiten. 🤪🤓

Rettskriving vekker visst noen sterke følelser 😆

Endret av Lady T
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg fjernet. 

* Spam eller tulleinnlegg. Brukere som driver med dette kan bli sperret uten varsel og trådene kan bli fjernet. Misbruk av taggefunksjonen regnes som spam.

Ninab82, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter Uattraktiv. Man sier; "Hun er lite attraktiv", eller "Han er ikke attraktiv".

Det heter heller ikke: "Jeg har vært på to ultralyder" Det heter: "Jeg har vært på ultralyd to ganger".

"Uattraktv" og "Ultralyder" har jeg lest flere har skrevet her på KG. Begge er feil :opplyser:

Anonymkode: d2f08...bd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det passer her...

Men uhyggelig er altså ikke det motsatte av hyggelig slik jeg ser mange bruker det ordet.   :raven:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
42 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Vet ikke om det passer her...

Men uhyggelig er altså ikke det motsatte av hyggelig slik jeg ser mange bruker det ordet.   :raven:

Uhyggelig er vel noe som er skummelt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Uhyggelig er vel noe som er skummelt ? 

Nettopp.  Og det motsatte av hyggelig er rett og slett lite hyggelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter et studie! Det heter et studium og bøyes studiet - studier -studiene/studia.
Derimot finnes ordet en studie, men det brukes om helt andre ting: innen (maler)kunst og om et kortere vitenskapelig arbeid.

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.1.2019 den 22.00, Lady T skrev:

Husker vi snakket om rettskriving med noen damer, om HV-ord. Jeg sa at man kunne velge mellom skrivemåten «hvis» eller «viss». Det ble en sinnsyk diskusjon/krangel!  Alle var bombesikker på at jeg tok helt feil. De ga seg ikke selv om jeg fant fasiten. 🤪🤓

Rettskriving vekker visst noen sterke følelser 😆

Er det noe nytt? Jeg trodde viss ble brukt i en annen sammenheng, som f eks en viss person

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Honey Dew skrev:

Er det noe nytt? Jeg trodde viss ble brukt i en annen sammenheng, som f eks en viss person

At subjunksjonen kan skrives viss eller hvis, har vært slik i mange år; jeg tror det ble innført i 1959. Adverbet viss må skrives slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke folk kan forskjellen på "ikke nødvendigvis" og "nødvendigvis ikke"! Det første betyr at en ting KAN være slik, men det er slett ikke sikkert, det andre betyr at tingen KAN IKKE være slik:
Biskopen på Hamar er ikke nødvendigvis gift, men paven i Roma er nødvendigvis ikke gift.

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som skurrer og er mistenkelig er ikke en kake.  Muffens heter det. Ikke muffins. Hvorfor tror så mange at det heter muffins? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...