Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos/til er visst vanskelig. Ser mange skriver at barnet "er til far" denne helgen. Nei, er HOS, eventuelt skal til.

Anonymkode: c4647...be5

Her jeg bor er det vanlig å si: Skal du til byen i dag? Skal du til bestefar? Er dette greit å si, men ukorrekt å skrive?

Anonymkode: 5b4d5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her jeg bor er det vanlig å si: Skal du til byen i dag? Skal du til bestefar? Er dette greit å si, men ukorrekt å skrive?

Anonymkode: 5b4d5...dc5

De setningene du tar som eksempel er korrekt (tror jeg). Det blir feil å si «jeg er til bestefar», men riktig å si «jeg skal til bestefar». 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 14.23, Peanut skrev:

Veine ((på) vegne (av)) 

Plis 

Museumer 😖 

Jeg leste museurner nå. Måtte ta meg noen runder før jeg virkelig så hva som stod der :laugh:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørliten bønn og hilsen til en av mine Facebook-bekjente med tre barn, og som kaller ungene for «trekløveren»: Det heter trekløveret! Hver gang du skriver om trekløveren din på sosiale medier får jeg lyst til å spørre om du har grønne fingre. :fnise: 

En trekløver = kløverplante med tre blader
Et trekløver = metafor for tre personer som er mye sammen

Anonymkode: 5973c...ed8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lady T skrev:

Det må være dialekt. I Oslo, på Stord. Hos far. Aldri lært at til kan brukes istedet. 

Det er en liten nyanseforskjell, "til" poengterer reisa: Jeg var til Skien igår, og da var jeg innom Ulefoss. (Ulefoss ligger på vegen mot Skien). Her bruker en helst "til", det går dårlig å være i Skien og samtidig innom et annet sted som ikke ligger der. 
Derimot var jeg i/til Skien og så Odds kamp på søndag. Her kan en bruke begge, men igjen, "til" indikerer at en må foreta ei reise som å komme dit. "I" forteller bare hvor dette foregår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lady T skrev:

De setningene du tar som eksempel er korrekt (tror jeg). Det blir feil å si «jeg er til bestefar», men riktig å si «jeg skal til bestefar». 

Takk! :)  Flere her jeg bor (i Trøndelag) sier også at jeg er til bestefar. (Æ e te bestefar)

Anonymkode: 5b4d5...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Der jeg kommer fra på Sunnmøre er det av en eller annen grunn veldig mange som sier og skriver "på" i stedet for "hos" eller "til" når de snakker om helsepersonell. For eksempel "jeg skal på legen", "jeg har vært på tannlegen" og "har du vært på fysioterapeut"? Det gir de pedantiske av oss helt andre bilder i hodet enn det som var tiltenkt. 😅

Kan også nevne at jeg leste en tråd i går der TS, som hadde en ganske dramatisk kjæreste, fikk råd om å "sett(e) skapet på plass"! Humret litt av den. 😋

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er en liten nyanseforskjell, "til" poengterer reisa: Jeg var til Skien igår, og da var jeg innom Ulefoss. (Ulefoss ligger på vegen mot Skien). Her bruker en helst "til", det går dårlig å være i Skien og samtidig innom et annet sted som ikke ligger der. 
Derimot var jeg i/til Skien og så Odds kamp på søndag. Her kan en bruke begge, men igjen, "til" indikerer at en må foreta ei reise som å komme dit. "I" forteller bare hvor dette foregår.

Hm, dette er fortsatt en konstruksjon jeg oppfatter som svært uvanlig. Jeg ville hatt med "på vei" i konstruksjonen din for at den skal høres naturlig ut. 

Anonymkode: 7fa08...319

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er en liten nyanseforskjell, "til" poengterer reisa: Jeg var til Skien igår, og da var jeg innom Ulefoss. (Ulefoss ligger på vegen mot Skien). Her bruker en helst "til", det går dårlig å være i Skien og samtidig innom et annet sted som ikke ligger der. 
Derimot var jeg i/til Skien og så Odds kamp på søndag. Her kan en bruke begge, men igjen, "til" indikerer at en må foreta ei reise som å komme dit. "I" forteller bare hvor dette foregår.

Det er nok dialekt. 🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! :)  Flere her jeg bor (i Trøndelag) sier også at jeg er til bestefar. (Æ e te bestefar)

Anonymkode: 5b4d5...dc5

Ja, det er dialekt ☺️

Til = hos 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare hvorfor man sier/skriver disse to setningene forskjellig?

»Jeg gikk fra togstasjonen OG hjem»

»Jeg gikk fra togstasjonen TIL slottet.»

Anonymkode: 246b0...35c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan forklare hvorfor man sier/skriver disse to setningene forskjellig?

»Jeg gikk fra togstasjonen OG hjem»

»Jeg gikk fra togstasjonen TIL slottet.»

Anonymkode: 246b0...35c

Du kan skrive jeg gikk hjem fra togstasjonen. Du kan også skrive "Jeg gikk fra togstasjonen og til slottet".

Man kan ikke skrive "jeg gikk fra togstasjonen til hjem".

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet egentlig, kanskje.

 

Anonymkode: 6ec6f...7bf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎27‎.‎01‎.‎2019 den 15.05, AnonymBruker skrev:

Man bruker heller ikke punktum bak utropstegn. 😏

Anonymkode: b7300...933

Nåh… Regna med du sikta til mitt innlegg om de som skriver VOKSENE.😐 Det var nok en glipp, sånt er jo barnelærdom.😉

Anonymkode: aae78...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Lady T skrev:

Det er nok dialekt. 🤔

Ja, du er sikkert påvirket av dialekten din. Den mangler nok de finere distinksjoner på det punktet.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vox_populi skrev:

Ja, du er sikkert påvirket av dialekten din. Den mangler nok de finere distinksjoner på det punktet.

Kilde..? 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nåh… Regna med du sikta til mitt innlegg om de som skriver VOKSENE.😐 Det var nok en glipp, sånt er jo barnelærdom.😉

Anonymkode: aae78...fb5

Ja, sikta til innlegget jeg siterte 😉 

Anonymkode: b7300...933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som kan forklare hvorfor man sier/skriver disse to setningene forskjellig?
«Jeg gikk fra togstasjonen OG hjem» 
«Jeg gikk fra togstasjonen TIL slottet.»

Anonymkode: 246b0...35c

Skal setningene bli like, må du skrive «Jeg gikk fra togstasjonen til hjemmet». Og det går jo an.
Den første setninga er en forkortet utgave av «Jeg gikk fra togstasjonen og gikk hjem». Da må jo bindeordet være der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Vox_populi skrev:

Det er en liten nyanseforskjell, "til" poengterer reisa: Jeg var til Skien igår, og da var jeg innom Ulefoss. (Ulefoss ligger på vegen mot Skien). Her bruker en helst "til", det går dårlig å være i Skien og samtidig innom et annet sted som ikke ligger der. 
Derimot var jeg i/til Skien og så Odds kamp på søndag. Her kan en bruke begge, men igjen, "til" indikerer at en må foreta ei reise som å komme dit. "I" forteller bare hvor dette foregår.

Nå roter du fælt .Ja, til poengterer reisa. Men "være"  betyr jo nettopp å være i ro et sted. Man kan IKKE si; Jeg var til Skien. Man kan si: Jeg dro til Skien. 

Anonymkode: c4647...be5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man kan IKKE si; Jeg var til Skien.

Man kan jo det; jeg og mine bekjente sier det stadig vekk. I denne tråden er det blitt bekreftet at denne uttrykksmåten blir brukt i hvert fall i Telemark og i Trøndelag. Dermed er det ikke mer å si om den saken; dette er ikke en enkeltstående "feil", måten er i bruk over store deler av landet og blir forstått.
At det fins de som ikke uttrykker seg slik, og i tillegg kanskje ikke engang kjenner til uttrykksmåten, er meget mulig, men av mindre interesse. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vox_populi skrev:

Man kan jo det; jeg og mine bekjente sier det stadig vekk. I denne tråden er det blitt bekreftet at denne uttrykksmåten blir brukt i hvert fall i Telemark og i Trøndelag. Dermed er det ikke mer å si om den saken; dette er ikke en enkeltstående "feil", måten er i bruk over store deler av landet og blir forstått.
At det fins de som ikke uttrykker seg slik, og i tillegg kanskje ikke engang kjenner til uttrykksmåten, er meget mulig, men av mindre interesse. 
 

Folk sier jo alt mulig rart. Her diskuterer vi hva som er korrekt norsk, har du ikke fått med deg det?

Anonymkode: c4647...be5

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...