Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem er denne Ann som folk hele tiden referer til???:klo: "Det går ikke Ann..." og så videre.......

Anonymkode: cef9e...f70

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Norsk skogskatt er en skatt en finner i den norske skogen. Norsk skogkatt er en katterase!

Anonymkode: cef9e...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Norsk skogskatt er en skatt en finner i den norske skogen. Norsk skogkatt er en katterase!

Anonymkode: cef9e...f70

Tja. Skogsarbeid, skogsbilveg, skogsbygd, skogsbær, skogsdal, skogsdistrikt, skogsdrift, skogsdyr, skogselefant, skogsfolk. skogsfugl, skogskar, skogsløp, skogsmaskin, skogsmaur, skogsmyr, skogsområde, skogsrå, skogsterreng, skogstjern, skogstur, skogsveg, skogsvirke.

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2019 den 14.16, Vox_populi skrev:

Man kan jo det; jeg og mine bekjente sier det stadig vekk. I denne tråden er det blitt bekreftet at denne uttrykksmåten blir brukt i hvert fall i Telemark og i Trøndelag. Dermed er det ikke mer å si om den saken; dette er ikke en enkeltstående "feil", måten er i bruk over store deler av landet og blir forstått.
At det fins de som ikke uttrykker seg slik, og i tillegg kanskje ikke engang kjenner til uttrykksmåten, er meget mulig, men av mindre interesse. 
 

Her jeg kommer fra sier man «nå koser vi vårs». Noen tror vårs er et ord og skriver det sånn, men det blir ikke mer riktig av den grunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Lady T skrev:

Noen tror vårs er et ord

Jeg mener også at "vårs" er et ord. Hvilken betegnelse foretrekker du, da?

Men det blir noe annet. At "til" er et ord, er vi vel enige om. At du er ukjent med alle bruksområdene til ordet "til" i norsk, er selvfølgelig beklagelig, men ikke uventet. Selv jeg, med mine kunnskaper om norsk språk, inklusive mange dialekter (har bodd i 4 av 5 landsdeler, 8 dialektområder), må ofte erkjenne min vankundighet. 
Og da må jeg lære mer. Det er aldri slik at når jeg kommer borti et ord eller uttrykksmåte jeg ikke kjenner til fra før, da må dette eller denne være feil. Det er jeg som kan for lite, og må lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier i barnehagen at ungen din ikke skal sove ute om det er over -10 grader!
Hvorfor må ungen sove inne om det er varmere?

Anonymkode: 45a44...45b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jeg mener også at "vårs" er et ord. Hvilken betegnelse foretrekker du, da?

Men det blir noe annet. At "til" er et ord, er vi vel enige om. At du er ukjent med alle bruksområdene til ordet "til" i norsk, er selvfølgelig beklagelig, men ikke uventet. Selv jeg, med mine kunnskaper om norsk språk, inklusive mange dialekter (har bodd i 4 av 5 landsdeler, 8 dialektområder), må ofte erkjenne min vankundighet. 
Og da må jeg lære mer. Det er aldri slik at når jeg kommer borti et ord eller uttrykksmåte jeg ikke kjenner til fra før, da må dette eller denne være feil. Det er jeg som kan for lite, og må lære!

Oss er ordet. Vårs er dialekt. 

Vi har mange dialekter her i landet. Det betyr ikke at vi alle kan skrive på den måten vi snakker (om vi ønsker å skrive korrekt norsk rettskriving, da). 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Skogsarbeid, skogsbilveg, skogsbygd, skogsbær, skogsdal, skogsdistrikt, skogsdrift, skogsdyr, skogselefant, skogsfolk. skogsfugl, skogskar, skogsløp, skogsmaskin, skogsmaur, skogsmyr, skogsområde, skogsrå, skogsterreng, skogstjern, skogstur, skogsveg, skogsvirke.

Anonymkode: 0bba2...8b7

Leste du i det hele tatt hva jeg sa??? 

Anonymkode: cef9e...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Leste du i det hele tatt hva jeg sa??? 

Anonymkode: cef9e...f70

Husker vi hadde sjefsfysioterapeut hos oss. En dag ville hun bytte tittel til sjeffysioterapeut, for hun hadde lært at det første kunne bety sjefen sin fysioterapeut. Og det ville hun ikke ha på seg!

😆

Anonymkode: b7300...933

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Lady T skrev:

Oss er ordet. Vårs er dialekt. 

"Vårs" er ingen dialekt, det er et ord, samme hva du hevder. Et dialektord. Det ordet er ikke normert i normalnorsk, men brukes skriftlig i visse tilfeller (til karakterisering og i sitat). 
"Til" fins derimot i normalnorsk. Jeg kjenner ikke til at det foreligger autoriserte beskrivelser av hvordan det ordet kan nyttes i bokmål og nynorsk, og dermed er det fritt fram for den enkelte språkbruker å bruke ordet i samsvar med egen språkkjensle.
Hva privatpersoner måtte ha av meninger om dette ordets bruk, må de så gjerne få benytte seg av i egen produksjon, men spar oss for å framstille egne private oppfatninger som normen med stor N som de liksom har til oppgave å belære andre om.
Den brutale sannheten er at med mindre man kan belegge sine oppfatninger, er man bare én stemme i koret – ingen autoritet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste du i det hele tatt hva jeg sa??? 

Skjønte du virkelig ikke mitt poeng? Helt utrolig.
Sammensetningene skogskar, skogsveg (+++, se over) har alle fuge-s (som egentlig er en genitivs-s), så hvorfor skal det ikke like godt hete skogskatt som skogsdyr? (Nei, forveksling med ditt konstruerte ord er ikke mulig).

Anonymkode: 0bba2...8b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Vox_populi skrev:

"Vårs" er ingen dialekt, det er et ord, samme hva du hevder. Et dialektord. Det ordet er ikke normert i normalnorsk, men brukes skriftlig i visse tilfeller (til karakterisering og i sitat). 
"Til" fins derimot i normalnorsk. Jeg kjenner ikke til at det foreligger autoriserte beskrivelser av hvordan det ordet kan nyttes i bokmål og nynorsk, og dermed er det fritt fram for den enkelte språkbruker å bruke ordet i samsvar med egen språkkjensle.
Hva privatpersoner måtte ha av meninger om dette ordets bruk, må de så gjerne få benytte seg av i egen produksjon, men spar oss for å framstille egne private oppfatninger som normen med stor N som de liksom har til oppgave å belære andre om.
Den brutale sannheten er at med mindre man kan belegge sine oppfatninger, er man bare én stemme i koret – ingen autoritet.

Du motsier jo deg selv. Litt festlig 😄

Anonymkode: b7300...933

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du motsier jo deg selv. Litt festlig

Overhodet ikke. Ved sammensatte substantiver er det alltid slik i norsk at det er siste del som er avgjørende. Tannlegeassistent er en assistent, mens assistenttannlege er en tannlege. Samme med motorsykkel og sykkelmotor.
Altså er et dialektord et ord, ikke en dialekt. 

For øvrig burde du lære deg å sitere det du vil kommentere, og bare det. Det både forvirrer og forsøpler å sitere irrelevante deler av innlegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Vox_populi skrev:

Overhodet ikke. Ved sammensatte substantiver er det alltid slik i norsk at det er siste del som er avgjørende. Tannlegeassistent er en assistent, mens assistenttannlege er en tannlege. Samme med motorsykkel og sykkelmotor.
Altså er et dialektord et ord, ikke en dialekt. 

For øvrig burde du lære deg å sitere det du vil kommentere, og bare det. Det både forvirrer og forsøpler å sitere irrelevante deler av innlegget.

Jeg kommenterte det jeg uthevet i innlegget ditt. Og det handlet om ordet «vårs» som er et muntlig dialektord for «oss». 

Anonymkode: b7300...933

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte du virkelig ikke mitt poeng? Helt utrolig.
Sammensetningene skogskar, skogsveg (+++, se over) har alle fuge-s (som egentlig er en genitivs-s), så hvorfor skal det ikke like godt hete skogskatt som skogsdyr? (Nei, forveksling med ditt konstruerte ord er ikke mulig).

Anonymkode: 0bba2...8b7

Nå heter det norsk skogkatt, uansett hva du må mene. Ikke skogskatt! Du får slå det opp.

Anonymkode: cef9e...f70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå heter det norsk skogkatt, uansett hva du må mene. Ikke skogskatt! Du får slå det opp.

Anonymkode: cef9e...f70

En skogkatt er en katt av rasen skogkatt, en skogskatt er en hvilken som helst katt som holder til i skogen (eller en skatt, som god matsopp, for eksemøpel). Sånn er det med den saken!

Anonymkode: dabc2...b52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Journalister altså!

 "Etter underkanten av ett år vil altså familien flytte tilbake igjen til Danmark,"

Dagbladet

 

Anonymkode: 5603e...b38

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/30/2019 at 4:18 PM, AnonymBruker said:

Når du sier i barnehagen at ungen din ikke skal sove ute om det er over -10 grader!
Hvorfor må ungen sove inne om det er varmere?

Anonymkode: 45a44...45b

Den har jeg også lagt merke til. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/31/2019 at 1:44 PM, AnonymBruker said:

En skogkatt er en katt av rasen skogkatt, en skogskatt er en hvilken som helst katt som holder til i skogen (eller en skatt, som god matsopp, for eksemøpel). Sånn er det med den saken!

Anonymkode: dabc2...b52

Jeg tar deg en vakker dag.

Anonymkode: dabc2...b52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, det heter ikke SKINNBEIN!:murvegg:Lær deg først som sist at det heter kinnbein. (Det vi har i ansiktet. SkinnEbeinet er på leggene)

Anonymkode: aae78...fb5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...