Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?


Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Har ikke satt meg inn i dette med flerkoneri, men jeg tenker at om dette er noe de gjerne ønsker og finner det naturlig skader det ingen.

Bare lurer på hvorfor det alltid er mannen som skal ha flere å velge i, hvorfor det aldri er en kvinne som kan ha flere menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke satt meg inn i dette med flerkoneri, men jeg tenker at om dette er noe de gjerne ønsker og finner det naturlig skader det ingen.

Bare lurer på hvorfor det alltid er mannen som skal ha flere å velge i, hvorfor det aldri er en kvinne som kan ha flere menn.

Jeg vet om en kvinne som har 5 partnere. De vet alle om hverandre, men de bor ikke sammen da. Så da er det kanskje litt "mildere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt paa Sister Wives, syns det bare er saa utrolig kleint. Macho-man Kody med den duste sviesen, Christine, Robyn, og Meri som hater hverandre, Janelle virker ok, hun er nok den enste som kanskje en gang tar til vettet a stikker av. Skal ikke domme om flerkoneri er galt eller ikke, voksene mennesker maa faa gjore det dem vil. Men fatter bare ikke de orker a vaere sammen med den drittsekken Kody.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hooty McOwlface

Har ikke satt meg inn i dette med flerkoneri, men jeg tenker at om dette er noe de gjerne ønsker og finner det naturlig skader det ingen.

Bare lurer på hvorfor det alltid er mannen som skal ha flere å velge i, hvorfor det aldri er en kvinne som kan ha flere menn.

Fordi det er en mann som har funnet på det, vel :)

Flerkoneri er jo noe man ser mest i patriarkalske samfunn/miljøer.

Med de spørsmål som settes i dag ved det heteronormative, kjernefamilien mor-far-barn, ekteskapet osv så blir kanskje sirkelen sluttet en gang ved at det blir en akseptert samlivsform i fremtiden (hvor kjønn er underordnet, selvsagt).

Men den mannsjåvinistiske ordningen som praktiseres av noen mormonere eller andre religiøse rundt i verden per i dag synes jeg ikke er helt naturlig.

Angående Sister Wives så synes jeg ikke dette med "sammenblanding av kjønnsafter" er så veldig perverst, men jeg synes ikke akkurat konene virker så veldig lykkelige, det er mye grining og sjalusi og sårede følelser. Så det her om dagen, da klikket hun ene fordi det viste seg at Kody hadde kysset den nyeste kona på munnen når han fridde til henne, altså før de var gift. Hvis det var sårende, så virker det ikke som det er den helt ideelle samlivsformen for dem. De trøster seg med stor familie, tror det er den delen de liker godt. Masse barn, å være del av en stor gruppe, nærmest en liten kult. Og så er de jo helt hjernevasket av religion da, som hedning så har jeg ikke forutsetning for å forstå akkurat den delen av det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe formening. Om det, egentlig. Men om jeg var tvilende før jeg så programmet, må jeg vel si at jeg synes det ser ut som de har det veldig bra nå. Fungerer nok fint for dem. Alle konene er oppvokst i polygami

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe formening. Om det, egentlig. Men om jeg var tvilende før jeg så programmet, må jeg vel si at jeg synes det ser ut som de har det veldig bra nå. Fungerer nok fint for dem. Alle konene er oppvokst i polygami, og flere av ungene ønsker å gå samme vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser jo ut som de alle er fornøyde, og jeg har ikke fått inntrykk av at de hater hverandre. Ser ikke problemet :)



Anonymous poster hash: 90940...0f6
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig ingen problemer med det jeg heller.

Men syns det er ganske utrolig at han gidder å delvis forsørge fire koner, krangle med fire koner, bygge fire hus og stille opp for ørten unger. Det er jo beundringsverdig. Mannen min har mer enn nok med å være gift med EN kravstor kjærring, aldri i verden om han hadde orka det der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor skal du bry deg med det? kan ikke folk heller passe på seg selv i stedet for å legge seg opp i hva andre gjør.

det funker for dem, bra for de!



Anonymous poster hash: aa37e...d27
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig ingen problemer med det jeg heller.

Men syns det er ganske utrolig at han gidder å delvis forsørge fire koner, krangle med fire koner, bygge fire hus og stille opp for ørten unger. Det er jo beundringsverdig. Mannen min har mer enn nok med å være gift med EN kravstor kjærring, aldri i verden om han hadde orka det der.

kanskje de ikke er like kravstore som deg da.

Anonymous poster hash: aa37e...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på det hver uke, og er superfascinert over at de får det til å fungere! Syns ikke det er ekkelt, men selvsagt uvant og litt rart å tenke at noen velger å leve slik siden jeg aldri kunne gjort det selv. Jeg er ganske overbevist over at disse fire kvinnene ikke har det noe verre i sitt forhold enn det man fint kan ha i et "normalt" forhold med en partner! Ser ikke på denne familien som hjernevasket eller ekstrem, og er ikke i mot bigami så lenge man ønsker det selv. De familiene som lever slik der unge jenter blir giftet bort til eldre menn som kone nr. 15 syns jeg selvsagt er forkastelig, men det er jo mer personligheten til dem som holder på slik enn kulturen rundt å leve slik som Brown-familien gjør. Om man ønsker å leve slik syns jeg ikke at andre skal legge seg opp i det og kritisere..



Anonymous poster hash: 4f64c...3ab
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristenfanatiske galninger fra dobbeltmoralens høyborg: USA, det er det jeg tenker når jeg ser dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristenfanatiske galninger fra dobbeltmoralens høyborg: USA, det er det jeg tenker når jeg ser dem.

hvor kommer dobbeltmoralen inni bildet hen?

Anonymous poster hash: aa37e...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Jeg fatter ikke at Kody har klart å finne seg fire damer som vil gifte seg med ham!

Digger både Meri og Janelle - Meri fordi hun har bein i nesa, Janelle fordi hun er business woman og absolutt ikke noe undertrykt mehe. Klagingen til Christine gjør meg derimot gal i hodet, og Robyn snakker så nasalt at jeg muter TV'en når hun kommer på.

Ellers synes jeg de har en del sunne verdier, blant annet ble jeg veldig positivt overrasket over deres liberale holdninger til homofili.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De virker rett og slett som en herlig, sammensveiset gjeng. :) Tror mange familier kan lære av det samholdet de har.

Gleder meg til den nye episoden i kveld :)



Anonymous poster hash: dd3a1...4e0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fatter ikke at Kody har klart å finne seg fire damer som vil gifte seg med ham!

Digger både Meri og Janelle - Meri fordi hun har bein i nesa, Janelle fordi hun er business woman og absolutt ikke noe undertrykt mehe. Klagingen til Christine gjør meg derimot gal i hodet, og Robyn snakker så nasalt at jeg muter TV'en når hun kommer på.

Ellers synes jeg de har en del sunne verdier, blant annet ble jeg veldig positivt overrasket over deres liberale holdninger til homofili.

Jeg vil si at Meri er den som klager mest. Hun virker veldig bortskjemt og kravstor.

Anonymous poster hash: dd3a1...4e0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke holde seg til den andre tråden?

Jeg synes de virker som en fin gjeng ned unntak av Meri. Jeg tror hun ødelegger for alle sammen. Det hadde vært bedre om Janelle var førstekone.

Anonymous poster hash: ba6d1...4ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren ser ut som Shaggy fra Scooby Doo, og de ser ikke ut til å ha det bra, særlig de feiteste. De griner hele tiden. Tenk å få 4 ganger så mye kjeft? Nei takk!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er... mest rart.

Hadde ikke orket hele dele-greia. Synes jeg har liten tid med mannen min nå, og han må jeg bare dele med hans venner og hobbyer. Hadde blitt gal av alle menneskene rundt meg også. Får litt "vi-er-så-glade"-hippievibber. De ser jo ikke lykkelige ut. Men det er jo en dramaserie/"dokumentar", så da må det vel være litt obligatorisk og fremprovosert grining innimellom for å få solgt produktet.

Og Robyn har jo oral-herpes. Hva skjer ved slik sykdom? Må jo være kleint å si til mannen sin at han ikke kan kysse hun ene frua si fordi man ikke vil ha herpes. Eller er det en selvfølge?
-Ett feilsteg og herpesutbruddene sitter som gapene sår på alles lepper. *Grøss*

Og dersom ikke noen har fått det med seg: de er dobbeltmoralske ifølge mange. Kody har sagt til Meri at han blir kvalm av tanken på henne (en dame) med flere menn og at det bare er mannen som kan ha flere ektefeller i følge Bibelen.



Anonymous poster hash: 6090f...0d9
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...