Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?


Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Toppet det seg ikke rundt den tiden de måtte "flykte" på hytteferie, et sted med snø...?

Syns jeg husker noe sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skjer med mannsoverskuddet?

Jeg så en dokumentar ang. dette for noen år siden. En stor andel av de unge guttene i slike samfunn blir jaget ut for "brudd på reglene" for å opprettholde kvinneoverskuddet. Man kan jo ikke ha masse menn gående der uten å få gifte seg. De som blir jaget ut er gjerne gutter ned i 13-14 års alderen.

Edit: Fant ikke hele dokumentaren, men her er traileren.

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kunne aldri ha levd slik. Jeg vil ha mannen min for meg selv!

Jeg kunne heller aldri vært sammen med 4 menn samtidig.

Endret av smalls
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....det er jo ikke samtidig, men på samlebånd. ;)

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ekstase

Toppet det seg ikke rundt den tiden de måtte "flykte" på hytteferie, et sted med snø...?

Syns jeg husker noe sånt.

Jeg tror det skjedde ganske brått at de måtte flytte. Selv om han bare er gift med Meri er vel flerkoneri ulovlig. Etter som jeg har forstått er det ulovlig i Las Vegas også, men der er de ikke så strenge på det. En episode jeg så fra da de var i Las Vegas, må være av nyere dato, Solomon var født, fikk de spørmål om hvordan det gikk med etterforskningen i Utah. De viste ikke hva status var der, og om de fortsatt var etterforsket. De må vel uansett ha massevis med bevis gjennom tv-serien :klo:

Jeg har i hvert fall endret syn på flerkoneri etter å ha sett denne serien, det er absolutt ikke noe for meg, og jeg tror ikke det fungerer såpass som det gjør her for langt nær mange. Men jeg ser at det går an at oppegående mennesker lever et slik liv helt frivillig.

Synes det er bra de er litt mer åpne om utfordringene de møter, både med savn, sjalusi, tidsklemme, ensomhet, osv. Ikke minst den byrden Meri bærer på med at hun ikke kan få flere barn. For meg er det litt rart hun vil ha like stort hus som de andre konene som har så mange barn, det må da bare være sårt å ha en haug med tomme soverom?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livsstilen deres er ikke kriminell. Kody og Meri er registrert som ektepar. De andre konene er gift med Kody spirituelt. Det er ikke ulovlig å bo med flere koner, så lenge man ikke registrerer seg i et offentlig register som ektepar samtidig som man er gift med andre. Skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå.

Selv om at det er det forskriftene sier, at det ikke er lov med flerkoneri (og at det ikke står noenting om at det ikke er lov å ha ei kone og bo med flere) så kan det hende at staten de bodde i, Utah, ikke godtok at denne livsstilen. At de tolket loven på en mer etisk måte, utover akkurat hva ordlyden i loven sier. Slik har jo hendt tidligere i USA. Nemlig at de øverste som "råder" går utover ordlyden på loven, og gjør det de kan for å utvise de som lever en slik livsstil.

Jeg vet ikke, men det kan jo virke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok at også at det kan ha med holdningene til flerkoneri å gjøre. Fundamentalist Curch of Jesus Christ of Latter-Days Saints med Warren Jeffs er jo et skrekkeksempel på hvordan flerkoneri kan være. Folk er nok redde for at slik skal skje igjen, men tradisjonelt står vel mormonerkirken sterkt i Utah (selv om de færreste driver med flerkoneri)

Kanskje du har rett i det. Jeg har lite kunnskaper om akkurat det, men ser for meg at de møter en del fordommer, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det litt rart hun vil ha like stort hus som de andre konene som har så mange barn, det må da bare være sårt å ha en haug med tomme soverom?

Det kan jo tenkes at hun tar i mot tilbudet innen søsterskapet, og får hjelp til å få flere. Sånt må en jo være forberedt på...og hvis det skjer at hun får to til plutselig, er det vel greit å være klar til på ta dem i mot og ha plass nok.

Dessuten; det så da ut til at alle husene skulle være i ca samme stilen, og det hadde sett rart ut med et lite, halvparten så stort hus ett eneste sted på hele feltet. Hadde hun ikke følt seg utenfor før, så hadde hun det da...tenker jeg. Uansett, så må hun betale for sitt eget hus selv. Hvis hun vil og kan, er det helt greit for meg.

Vi ligger jo litt etter i denne serien. Lurer på hvordan de har det i dag? Er husene reist og ting går som de skal, eller har det kommet kjepper i hjulene på ett eller annet vis? Vi blir nok helt nødt til å følge med på dette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, så fint at du fant bilde og greier! :biggrin: De blir store og fine ja. Selv om jeg er bare meg,

kjenner jeg på at jeg kunne ha tenkt meg stor bolig jeg også. Bare fordi jeg har lyst på god plass.

Og "fordi jeg fortjener det!" ;)

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nevnte de ikke noe om at Meris hus er samlestedet for hele bølingen og derfor trenger hun stor stue og hobbyrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ekstase

Det kan jo tenkes at hun tar i mot tilbudet innen søsterskapet, og får hjelp til å få flere. Sånt må en jo være forberedt på...og hvis det skjer at hun får to til plutselig, er det vel greit å være klar til på ta dem i mot og ha plass nok.

Dessuten; det så da ut til at alle husene skulle være i ca samme stilen, og det hadde sett rart ut med et lite, halvparten så stort hus ett eneste sted på hele feltet. Hadde hun ikke følt seg utenfor før, så hadde hun det da...tenker jeg. Uansett, så må hun betale for sitt eget hus selv. Hvis hun vil og kan, er det helt greit for meg.

Vi ligger jo litt etter i denne serien. Lurer på hvordan de har det i dag? Er husene reist og ting går som de skal, eller har det kommet kjepper i hjulene på ett eller annet vis? Vi blir nok helt nødt til å følge med på dette. :)

Skal bli spennende å se om hun tar i mot tilbudet fra Robyn, det er uansett veldig generøst av henne å tilby seg å stille opp på denne måten.

Det gjør ikke meg noe at hun har stort hus altså, det var bare en tanke om at det kanskje kunne være sårt å ha mange tomme soverom. Er jo veldig tydelig at det er et sårt tema for henne.

Leste en artikkel om husene deres, og Meri hadde gått langt over budsjett allerede, hun har vist en dyr smak ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når starter neste sesong?

TLC Norge begynte å sende fjerde sesong forrige uke. Reprisen gikk i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når på dagen/kvelden går det programmer? Er det ett pr. dag el.? Det blir litt lenge

å se alt på lørdagene syns jeg, så jeg får dele det opp litt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

TLC Norge begynte å sende fjerde sesong forrige uke. Reprisen gikk i går.

åja, jeg tenkte mer på neste sesong i USA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...