Gå til innhold

Villa90's prøverdagbok


Villa90

Anbefalte innlegg

Ja, det høres kanskje litt bedre ut :D Vet ikke helt om jeg tror på det at stress kan gjøre at man ikke bli gravid. Stressede narkomaner blir jo d :P

Fikk forresten under dagens jentelunsj vite at venninnen min er gravid :biggrin: Hun testet idag, og er 3-4 uker påvei. Er kjempeglad på hennes vegne, og kjenner at nå vil jeg virkelig få dette til fort. Hadde vært så artig å gå gravid sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, får se om jeg i hele tatt tester. Hovedmålet mitt nå er jo å bli kjent med syklusen min gjennom temping:) Blir :sengekos: annenhver dag her, fra imorgen av. Da er jeg helt ferdig med TR :biggrin:

Kanskje jeg bare bruker opp de 6 testene jeg har liggende også får jeg heller bestille nye når jeg får om jeg får litt mer orden på syklusen.

Snakket med en venninne idag som også prøver, og hun mener at jeg er alt for opphengt i det å bli gravid. At jeg ikke burde sitte på nett å lese om det og bare ta det som det kommer. Hva tenker dere? Er vi her på forumet litt for stressa? :)

jeg kjenner allerede at jeg stresser litt, og vi har ikke begynt prøvingen enda! jeg tenker veldig mye på det om jeg får til å bruke EL-testene ordentlig, om syklusen min vil stabilisere seg, og om jeg i det hele tatt kan bli gravid?! helt klart tenker vi for mye på det... irriterende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det her inne da, Villa90? Lenge siden vi har hørt noe fra deg :)

Ja, nå er det lenge siden jeg har vært innpå her du :P Har vært veldig mye skole, jobb og annet. Er også så lite nytt som skjer på prøverfronten at jeg sliter med å finne på noe å skrive :laugh:

Men kan jo oppdatere dere litt da. Vi har jo fortsatt sex annenhver dag, og jeg har prøvd så bra jeg kan å huske å tempe hver dag, men har glemt det noen dager. Er idag på dag 16 i syklusen, men har ikke hatt noe tegn til EL enda, så kan nok hende dette også blir en laaang syklus :( menmen, vi får se. Kan jo klaffe fordi:)

Også begynte jeg å lure på noe. Jeg var hos fastlegen i oktober fordi jeg blødde iløpet av syklusen på p-pillene mine. Snakket med han om at ville prøve å få barn osv. Han tok en vanlig undelivsjekk og noen sånn celleprøver eller hva det var. Han fant ikke noe galt, og sa at alt så fint ut:) Mener han da at han så at alt var som det skulle for å bli gravid, eller må man ta mer konkrete tester for å finne ut det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei:)

Er nå midtveis i uke nr 2 som sunn og flink. Foreløbig går det bra:) Har vært på trening 2 dager denne uken og jeg spiser mye bedre. Veldig spent på om det vises på vekta.

Ifølge fertilityfriend, hvor jeg legger inn temperatur( noe jeg har glemt noen dager), og krysser av for hvordan utfloden min osv så har jeg vært fruktbar siden søndag. Har liten tro på at den har rett da jeg tok en test på søndag tror jeg, og den var negativ. Jeg bruker som oftest å ha vondt i brystvortene ved El og det har jeg ikke hatt enda. Men vi har jo hatt sex så vi får se hva som skjer :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-43293-0-70374900-1359987690_thumb.j

Heihei jenter:) Da trenger jeg råd og hjelp fra dere. Jeg har jo tatt noen EL tester siden jeg kjøpte, men har enda ikke opplevd å få noe som helst slags strek. MEN, idag når jeg tok testen så kom det en svak strek ( se bildet).

Betyr dette at jeg holder på å få EL eller at EL holder på å bli ferdig? :) Var først igår eller tidlig idag at jeg kjente litt stikking og murring. Har også de siste dagene hatt litt brun utflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet dere hva? :biggrin: Jeg begynte jo midt i januar med å slutte å drikke brus og spise snacks iløpet av ukedagene. Har også begynt å spise litt sunnere og mindre porsjoner, og trent mer. Idag overnatter jeg hos foreldrene mine som har badevakt, OG jeg har gått ned 2 kilo :danse: Er så deilig å se resultater.

Senere idag skal jeg ta en ny EL test og se om den har blitt svakere eller sterkere. Noe jeg synes er litt rart er at jeg har spottet endel de siste dagene? Er det flere her som opplever det i forbindelse med EL?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-43293-0-70374900-1359987690_thumb.j

Heihei jenter:) Da trenger jeg råd og hjelp fra dere. Jeg har jo tatt noen EL tester siden jeg kjøpte, men har enda ikke opplevd å få noe som helst slags strek. MEN, idag når jeg tok testen så kom det en svak strek ( se bildet).

Betyr dette at jeg holder på å få EL eller at EL holder på å bli ferdig? :) Var først igår eller tidlig idag at jeg kjente litt stikking og murring. Har også de siste dagene hatt litt brun utflod.

Jeg vet ikke helt, men min strek så sånn ut i går, og på søndag var den myyye sterkere. Så jeg tror du holder på å bli ferdig.. Kanskje :fnise: EL-testene er jeg ikke så kjent med enda, kommer seg vel etterhvert. Og så utrolig flott at du har tatt tak i kosthold og livsstil du også!! :hug: Gratulerer med vekttapet :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt, men min strek så sånn ut i går, og på søndag var den myyye sterkere. Så jeg tror du holder på å bli ferdig.. Kanskje :fnise: EL-testene er jeg ikke så kjent med enda, kommer seg vel etterhvert. Og så utrolig flott at du har tatt tak i kosthold og livsstil du også!! :hug: Gratulerer med vekttapet :blomst:

Ja, tror kanskje det jeg også:)Tok en ny en idag, og den virket pittelitt svakere enn den igår. Har bestilt nye, og har bare en igjen nå. Den tenkte jeg at jeg skulle ta imorgen.

Men siden det er negativt både når det ikke er strek og når det er en svak strek, hva er forskjellen?:) Betyr svak strek at noe er pågang eller har skjedd, og ingen strek vil si at akkurat nå skjer det ingenting?:P

Takk for det:) Blir motivert av sånn altså:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror kanskje det jeg også:)Tok en ny en idag, og den virket pittelitt svakere enn den igår. Har bestilt nye, og har bare en igjen nå. Den tenkte jeg at jeg skulle ta imorgen.

Men siden det er negativt både når det ikke er strek og når det er en svak strek, hva er forskjellen? :) Betyr svak strek at noe er pågang eller har skjedd, og ingen strek vil si at akkurat nå skjer det ingenting? :P

Takk for det:) Blir motivert av sånn altså :)

Skal jeg være ærlig?? Har ikke snøøøøring :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror kanskje det jeg også:)Tok en ny en idag, og den virket pittelitt svakere enn den igår. Har bestilt nye, og har bare en igjen nå. Den tenkte jeg at jeg skulle ta imorgen.

Men siden det er negativt både når det ikke er strek og når det er en svak strek, hva er forskjellen? :) Betyr svak strek at noe er pågang eller har skjedd, og ingen strek vil si at akkurat nå skjer det ingenting? :P

Takk for det:) Blir motivert av sånn altså :)

Har heller ikke peeeeiling :S lag ett eget inlegg om det kanskje? I prøvertråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Vet dere hva? :biggrin: Jeg begynte jo midt i januar med å slutte å drikke brus og spise snacks iløpet av ukedagene. Har også begynt å spise litt sunnere og mindre porsjoner, og trent mer. Idag overnatter jeg hos foreldrene mine som har badevakt, OG jeg har gått ned 2 kilo :danse: Er så deilig å se resultater.

Senere idag skal jeg ta en ny EL test og se om den har blitt svakere eller sterkere. Noe jeg synes er litt rart er at jeg har spottet endel de siste dagene? Er det flere her som opplever det i forbindelse med EL?

Gratulerer med vektnedgang. Jeg prøver å gå ned 4 kg også. Hva med deg? Hva er din målvekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du ser en strek (svak) på EL testen, så betyr det at EL enten er på vei eller akkurat har vært.

Under eggløsning er hormonnivåene veldig høye, mens i tiden før og etter EL er de litt lavere.

Hormonnivået bygger seg gradvis opp i tiden før EL, og synker gradvis i tiden etter EL.

Dermed vil testen være svakere i dagene før og i dagene etter.

Under hypoalamus i hjernen, sitter Hypofysen (omtrent midt i hjernen) og det er denne som skiller ut hormoner rundt EL. (I tillegg til å styre veldig mye annet i kroppen,som tempraturregulering,osv.)

hjernen får altså beskjed om å starte å produsere FSH (Folikkelstimulerende hormon) som er det viktigste hormonet for modning av eggene.

(folikkel= væskefylt hulrom i eggstokkene, i hver folikkel er det ett egg som ikke er utviklet.)

FSH stimulerer folikkelene til å utvikle seg og til og produsere østrogen.

Det slippes bare ett egg fra alle disse, egget modnes og utviler seg i folikkelen.

Østrogennivået som øker,gjør at livmorslimhinnen blir tykkere,og klar for å ta imot og feste ett egg.

Etterhvert som Østrogennivået øker, vil LH (luitiniserende hormon) øke,LH gir egget den siste delen av stimulering det trenger for å modnes og frigjøres fra folikkelen, dermed oppstår Eggløsning (og positiv test er da ca 12-24 timer før dette.)

Eggstokkene lager Østrogen. (mangel på dette som kan foråsake uteblitt mens og el, moe østrogen produseres også i binyrebarken, og her får man også produsert det lille med testosteron som kvinner alltid har i kroppen)

Dette ble mye "fagstoff" men vi har nesten nettopp hatt om dette på skolen, så det sitter friskt i minne. hehe.

Om det er noe du ikke forstår eller slik, så si bare til meg så skal jeg forklare litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vektnedgang. Jeg prøver å gå ned 4 kg også. Hva med deg? Hva er din målvekta?

Tusentakk :D hovedmålet mitt er vell 12 kg nå som jeg har gått ned 2. Men vet fra tidligere at også 5 kilo gir store forandringer på kroppen min. Så det er mitt første delmål :) hva gjør du får å gå ned?:) lykke til forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ser en strek (svak) på EL testen, så betyr det at EL enten er på vei eller akkurat har vært.

Under eggløsning er hormonnivåene veldig høye, mens i tiden før og etter EL er de litt lavere.

Hormonnivået bygger seg gradvis opp i tiden før EL, og synker gradvis i tiden etter EL.

Dermed vil testen være svakere i dagene før og i dagene etter.

Under hypoalamus i hjernen, sitter Hypofysen (omtrent midt i hjernen) og det er denne som skiller ut hormoner rundt EL. (I tillegg til å styre veldig mye annet i kroppen,som tempraturregulering,osv.)

hjernen får altså beskjed om å starte å produsere FSH (Folikkelstimulerende hormon) som er det viktigste hormonet for modning av eggene.

(folikkel= væskefylt hulrom i eggstokkene, i hver folikkel er det ett egg som ikke er utviklet.)

FSH stimulerer folikkelene til å utvikle seg og til og produsere østrogen.

Det slippes bare ett egg fra alle disse, egget modnes og utviler seg i folikkelen.

Østrogennivået som øker,gjør at livmorslimhinnen blir tykkere,og klar for å ta imot og feste ett egg.

Etterhvert som Østrogennivået øker, vil LH (luitiniserende hormon) øke,LH gir egget den siste delen av stimulering det trenger for å modnes og frigjøres fra folikkelen, dermed oppstår Eggløsning (og positiv test er da ca 12-24 timer før dette.)

Eggstokkene lager Østrogen. (mangel på dette som kan foråsake uteblitt mens og el, moe østrogen produseres også i binyrebarken, og her får man også produsert det lille med testosteron som kvinner alltid har i kroppen)

Dette ble mye "fagstoff" men vi har nesten nettopp hatt om dette på skolen, så det sitter friskt i minne. hehe.

Om det er noe du ikke forstår eller slik, så si bare til meg så skal jeg forklare litt mer :)

Tusentakk for et langt og utfyllende svar hills :) Er så koselig å få slik hjelp her inne.

Da tror jeg nok at jeg akkurat har hatt. De har bare blitt svakere og svakere for hver dag nå.

Men noe som da er rart er at jeg nå idag plutselig var overbevist om at mens var påvei. Har spottet siden lørdag, og idag tok det seg opp, men ble mindre utover kvelden. Skjønner ingenting av den nye syklusen min jeg :P hersens p-piller altså :P haha

Kan informere om at jeg idag er på syklusdag 27 og at de to siste syklusene mine har vært på 6 og 7 uker. Så om de er like lange nå så passer det at jeg akkurat har hatt EL. ( unnskyld rotete innlegg, skriver på mobil)

Endret av Villa90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wei Wei

Tusentakk :D hovedmålet mitt er vell 12 kg nå som jeg har gått ned 2. Men vet fra tidligere at også 5 kilo gir store forandringer på kroppen min. Så det er mitt første delmål :) hva gjør du får å gå ned? :) lykke til forresten :)

Jeg har blitt mer bevist på hvor mye jeg spiser. Spiser alt, men passer på mengde. Prøver å være i bevegelse i hvert fall 1 time hver dag: gåtur eller svømming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt mer bevist på hvor mye jeg spiser. Spiser alt, men passer på mengde. Prøver å være i bevegelse i hvert fall 1 time hver dag: gåtur eller svømming.

Ja, er vell det det går i her også :) har også kuttet ut brus og slik i ukedagene. Var avhengig før :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Villa! Hvordan er det med deg her inne? :) noe fart på denne syklusen din? :):hug:

Heihei :) koselig at du stikker innom her.

Alt er så merkelig å annerledes at jeg føler det blir så kjedelig å skrive her . Aner ikke om jeg har hatt EL eller ikke :P

Er idag på syklusdag nr 33. Har småblødd/ spotter i 11 dager, og idag har det sluttet.( Trengte bare å bruke bind i 2 dager, og da var det nesten ingenting i bindet.) Men igår kveld og idag har jeg hatt skikkelig "press" nede i magen å litt stikking. Har tatt EL tester igår og idag, men de er negativ. Synes også det er rart om det er pms. Hvorfor slutte å spotte før ikm liksom? :P blir bare oppgitt av hele greia :P hehe

Så sånn står det til med meg :P

Hvordan går det med deg da? :) har alt gått bra med jobbsøking? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...