Gå til innhold

Skravletråd juli - august 2013


Miss I.W.

Anbefalte innlegg

Så gøy, Miss I.W. :strix: Gratulerer med :babygutt: Det blir jo utrolig koselig med en av hver :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor lenge han har tenkt å ta permisjon. Jeg siterer fra arbeidsmiljøloven:

"Svangerskapspermisjon, omsorgspermisjon, fødselspermisjon og delvis permisjon skal varsles arbeidsgiver snarest mulig. Ved fravær ut over to uker må det senest varsles en uke i forveien, og ved fravær ut over tolv uker senest fire uker i forveien. Ved fravær ut over ett år må det varsles senest tolv uker i forveien."

Strengt tatt er det altså nok at han varsler arbeidsgiver en uke før han går ut i permisjon, om han kun skal ha 12 uker. Men spesielt smidig er det jo ikke selvfølgelig ikke :) 4 mnd før termin er jo veldig lenge igjen. Da krever jo i realiteten hans arbeidsgiver oversikt over permisjon lenge før din arbeidsgiver lovmessig har krav på den.

Vi har forøvrig planlagt 100% dekning, også skal vi dele sånn ca 50/50. Skjøter på med ferie for å tøye permisjonen helt til bhg-start 2014.

Ja, jeg syntes jobben hans skal ha beskjed ganske tidlig.

Jeg trur det blir til noe ala at jeg har permisjon ut tiden, holdt jeg på og si (han jobber i nordsjøen, så er jo på 2 uker og av 4 uker), så får jo masse tid hjemme med oss. Å at han kan ta de 12 ukene når min permisjon er ferdig etter ferie osv.

Masse å sette seg inn i gitt :fnise: Jeg har jo ikke akkoratt giddet å ofre dette så mangen tanker akkoratt. Så ble litt stresset over at jobben hans må få vite det snart :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er selvstendig næringsdrivende med jobber i tillegg, så vi planlegger hvilke dager vi må være borte på hver vår kant, og fordeler resten slik at det ser fint ut på papiret. Så tar vi det som det kommer deretter. Pga gårdsarbeidet er det mest effektivt at mannen jobber ute og jeg inne i stedet for å kjøre full likestilling. Jeg er mest effektiv i huset, han i traktoren. ;)

Jeg har akkurat fått ny jobb og føler presset om å komme fort tilbake, men det blir i tilfelle kun i en liten stilling i starten, tenker 40% etter kanskje 6mnd, men vi får se. Med førstemann har det vært redningen for meg å komme meg ut på voksenting for ikke å bli sprø hjemme. Fikk fødselsdepresjon, men håper det går bedre med nestemann.

Her blir det også 1-1! :strix:

Så moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

23 uker i dag! :danse: Utrolig hvor mye kraft det er i de små sparkene allerede. Kjennes av og til ut som han skal sparke seg ut gjennom.. ja.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med gutt, Miss I.W. :)

Vi er veldig usikre på hvordan vi skal gjøre det med permisjonen, men godt mulig vi deler den ca. 50/50. Og så har vi tenkt å ha 100% dekningsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi planlegger permisjonen slik, 100 % dekningsgrad, jeg tar først mine uker og all fellesperiode, deretter tar jeg et par mnd ulønna permisjon og så tar mannen ut sine 14 uker. Deretter tar jeg ferie rundt barnehagestart. Syr vi det sammen på denne måten så er vi dekket opp til barnehagestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsninger! :blomst: Det er tatt litt tid å venne seg til tanken på at jeg skal bli guttemamma, selv om jeg trodde det var gutt på forhånd, siden svangerskapet har vært ganske forskjellig fra når jeg gikk med storesøster. Det blir stas med en av hver, selv om storesøster på 3 nekter å godta at det ikke er en lillesøster som ligger i magen min! :fnise:

Her blir det også 100%, som vi sper på med ferie både i år og neste år. Jeg tar nok hele fellespotten. Jeg har det ikke travelt med å komme tilbake på jobb og skal uansett begynne på i 60%, og kjære synes det er helt greit at vi gjør det sånn. Hadde jeg ønsket å begynne på tidligere, hadde han uten problem tatt mere permisjon. Men han har en fleksibel jobb med mulighet for hjemmekontor, mens jeg har lange dager og en del reising. Må innrømme at jeg gruer meg litt for å sette meg ned med papirene! Heldigvis forskuddterer arb.giver perm.penger, sånn at jeg slipper å styre med Nav der, samt at jeg ikke taper feriedager.

Endret av Miss I.W.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å kjenne bevegelser utenpå idag, og har kjent på turningen til JR inne i magen en ukes tid. Det må jo bare være den mest fantastiske følelsen! :hjerte:

Er halvveis om to dager, og selv om det er litt tidlig å begynne nedtellingen, synes jeg det er godt å komme over den kneika!

Fikk min første gratispakke forrige dagen. Morro med gratis stasj! Får bare tåle litt reklame! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å kjenne bevegelser utenpå idag, og har kjent på turningen til JR inne i magen en ukes tid. Det må jo bare være den mest fantastiske følelsen! :hjerte:

Er halvveis om to dager, og selv om det er litt tidlig å begynne nedtellingen, synes jeg det er godt å komme over den kneika!

Fikk min første gratispakke forrige dagen. Morro med gratis stasj! Får bare tåle litt reklame! ;)

Heldig du som kjenner bevegelse både innvendig og utenpå :rodmer:

Jeg trur ikke jeg kjenner noe enda :sjenert:

Gratispakke er kjekt :hoppe: Jeg fikk en fra Bam(?) for et par uker siden ;) Gleder meg til de litt større pakkene ;)

Har dere begynt å handle noe da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt to bodyer i ull/silke, en body m/bukse og sokker, og en tynn strikkedress i bomull. Nå er det kjøpestopp før jeg har sett igjennom arveklærne. Er noe fra storesøster som også kan brukes, i allefall i de minste størrelsene. Regner med at det blir en del gaver (i str 62 ;) ) som sist.

CathrineMic: Jeg var halvveis før jeg kjente noe med førstemann. Men det er sikkert ikke lenge før du kjenner noe!

Lillegutt er så langt mest aktiv i lunsjen! Nesten vanskelig å konsentrere seg om maten. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper jeg kjenner noe liv snart. Da jeg var hos jm på onsdag, å vi hørte på hjerte, så hørte vi at den sparket. Men jeg kjente jo ingenting. Følte meg litt snytt :fnise:

I lunsjen faktisk :fnise: Kanskje det er noe spessielt godt du spiser i den tiden, som han liker godt ;) hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper på å kjenne mer liv snart, ikke bare denne kilingen som har vart så lenge :roll:

Men jeg har skjønt at slikt kan ta tid når man har morkaken som buffer :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne gangen har jeg morkaken på baksiden, og jeg kjenner av og til litt turning der inne.

Var til samtale på sykehuset i går, og har nå en god plan for neste fødsel. Veldig greit å få gjort!

Vi har masse klær etter førstemann, så nestemann kommer ikke til å få så mye nytt. Jeg bruker bare ullklær og har vasket alt for hånd, så klærne er egentlig gode som nye. Har kjøpt noen små omslagsbodyer og ei lita ull-lue, det manglet vi sist, siden alle sa at str. 50 var aaaltfor lite. Men førstemann brukte 50 i både èn og to måneder.

Ellers er jo lillegutt fortsatt så liten at vi er helt inne i bleier, flasker, nattevåk, og utstyret er klart. Eneste som blir nytt er å begynne på'n igjen med ammingen. :)

Edit: Har jo kjøpt søskenvogn! Gleder meg til å se hvordan jeg takler ut på tur med to små.

Endret av Stinelin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse liv her og, men morkaka tar av for det meste ;)

Har kjøpt noen småtterier, men har enda så noia for at det ikke skal gå bra at jeg ikke har kjøpt inn noe særlig. Har også ganske mye stæsj etter storebroren, så det rekker vel en stund. Også husker jeg vagt fra forrige barseltid at butikkene ikke stengte etter fødsel :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vevila

Her har vi egentlig ikke kjøpt inn noen ting. Blir stor Handel nå i April da :) Om 6 uker skal vi til Spania! Utrolig spent på hvordan det kommer til å bli. Er da i uke 30-32. Noen som har reist sent i graviditeten her som har noen tips? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har kun handlet en ull body (bare for å ha handlet noe :hoho: ), å sist jeg var gravid (sa), så handla jeg en bokse å en body. Så jaggu ikke mye som er kjøpt inn her heller! Gleder meg til å handle masse masse! Kommer nok til å begynne etter ul i neste uke tenker jeg ;)

Jeg har ikke flydd i svangerskapet før (skal ut å fly 2 mai). Men mamma fortelte meg at hun syntes det var ekkelt, det kom sånn "sug" i magen på en måte :fnise: Nå husker jeg ikke hvor langt på vei hun var. Lurer selv på hvordan det er å fly gravid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt selv på det med å fly i svangerskapet. Skal ut og fly i uke 31, krysser fingre for at det går bra :)

Har ikke handlet noe selv ennå, men har fått mye fra familien. Ikke at jeg mangler kjøpelyst, men av en eller annen grunn, så føler jeg det er for tidlig. Jeg har strikket en ullbukse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy tidlig i svangerskapet sist, og da ble jeg kjempedårlig og kastet opp hele veien.. Men har gjort det samme denne gang, og da merket jeg ingenting. Jeg skal på ny tur om et par uker, regner med det går helt fint. Er bare til København da, så det er ikke så lang tur.

Vi har ikke kjøpt noe til babyen enda, for jeg tenker at jeg har så mye etter førstemann som jeg må gå gjennom først. Men jeg gleder meg til å handle litt!!

Vi har ultralyd førstkommende fredag, og håper vi får vite kjønn da!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd en del i svangerskapene mine, og det aller viktigste er STØTTESTRØMPER! De er alfa og omega, både for komfort, små blodutredelser og blodpropp. Drikk masse vann og unngå så mye saltmat for å slippe å hovne opp, spesielt når det begynner å bli et stykke uti svangerskapet. Ellers er det helt greit å fly, synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...