Gå til innhold

Israel eller Palestina?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stoler du på Amnesty? Ifølge deres representanter stormet Hamas inn i sykehusene i 2008 og skjøt sivile Fatah/PLO-medlemmer i sykesengene. Igår henrettet de flere personer som har utrykt seg kritisk til regimet offentlig midt på gata etter å ha slept de etter motorsykler. Etterpå sto de og spyttet på likene.

Et totalitært regime er som kjent et regime som motarbeider demokrati, som vil tvinge innbyggerne til å leve konformt etter deres regler, som undertrykker og henretter motstand samt bruker frykt og terror for å opprettholde kontroll.

Årsaker som gir deg svært dårlige levevilkår i Gaza:

- homofili

- araber med annen religion enn islam

- Fatah/PLO aktivist

- kritisere Hamas

Jeg kan ikke på noe som helst måte se at de ikke oppfyller kriteriene som et totalitært og undertrykkende regime.

Nei, det er ikke det som kjennetegner et totalitært regime. Det er mange regimer som bedriver undertrykking, brudd på menneskerettigheter og generell faenskap, uten å være totalitære.

Hvis det du beskriver er totalitært, så er det mange regimer som kan beskrives som totalitære. Sannheten er at fullstendig totalitarisme er så altomfattende at det er mer en teori, enn noe som finnes i praksis. De som derimot ligger så tett opp under begrepet totalitært at vi kan snakke om totalitære regimer, er relativt få. Typiske eksempler er Nazi-Tyskland, Stalins Sovjet og Nord-Korea. Ikke på grunn av drap, grusomheter og brudd på menneskerettigheter, men bla på grunn av det ideologiske fundamentet, og en total og fullstendig kontroll. Totalitære regimer styrer ikke bare offentligheten, men også folks privatliv. Det er ingen deler av livet i en totalitær stat som regimet ikke forsøker å kontrollere. Hamas mangler både en del på en fullstendig og total politisk ideologi, og den fullstendige kontrollen over folks privatliv. Hamas har ikke en politisk ideologi, som dikterer hvordan et samfunn skal styres på alle områder, som også blir fullstendig styrende for folks hverdagsliv. Palestinere har langt mer personlig frihet enn innbyggere som lever under totalitære regimer.

Kort sagt, om man ser på den teorien som finnes rundt totalitarisme, og de kjennetegnene som legges til grunn der, så passer rett og slett ikke Hamas til beskrivelsen. Det er det mange møkkaregimer som ikke gjør. At de ikke er totalitære, betyr nemlig ikke at de ikke kan være både grusomme og undertrykkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å tydeliggjøre litt, kan man sette totalitære regimer opp mot autoritære regimer. Autoritære regimer kan også være undertrykkende og fæle. Det ligger også i ordet. Når det gjelder forskjellen, så er kortversjonen av tommelfingerregelen, at autoritære regimer stort sett lar folk ha privatlivet sitt i fred, så lenge de ikke gjør motstand eller åpent opponererer regimet. Du får altså være i fred så lenge du ikke prøver å utfordre det etablerte. Totalitære regimer derimot, krever at man støtter mer aktivt opp under regimet og ideologi. Det er ikke noe som er privat. Godt illustrert med påstander som at det eneste privatlivet tyskere hadde under Nazistene, var når de sov.

Kort oppsummert:

Autoritært: er du ikke mot oss, er du med oss.

Totalitært: er du ikke med oss, er du mot oss.

Hamas er ikke totalitære. Men det betyr ikke så mye. Jeg mener f.eks at Gaddafis regime var et av de verste regimene i nyere historie. Der har man drap, tortur, null demokrati, fengslinger, undertrykking, terror, forsvinninger, knallhard behandling av alle som oppfattes som fiender og i det hele tatt.. Jeg liker som sagt ikke Hamas, men min oppfatning er at de ikke er i nærheten av like ille som Gaddafis regime. Jeg vil allikevel ikke fullt ut klassifisere Gaddafis regime som totalitært. Det er litt både og, og befinner seg i skjæringspunktet mellom totalitært og autoritært. Man har mange av kjennetegnene på det totalitære, feks mtp ideologi og en total kontroll. Men man kunne også leve ok i Libya om man ikke gjorde motstand. Ihvertfall i senere tid. Det var større krav til aktiv støtte de første 20 åra. Så der tror jeg man kan snakke om noe som begynte totalitært, men beveget seg i retning av et relativt totalitært regime, men med et autoritært samfunn. Så om Gaddafis regime, ihvertfall mot slutten, ikke lever helt opp til begrepet totalitært, så har nok Hamas et stykke igjen. For til tross for faenskap og grums, så har de litt igjen før de når Gaddafis nivå. Det betyr ikke at Hamas er bra. Det er bare ingen vits i å beskrive dem som noe de ikke er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det da ble opprettet en jødestat midt i araberland da...

Nevermind den historiske konteksten Israel ble opprettet i .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Nevermind den historiske konteksten Israel ble opprettet i .....

Fremdeles så er det den groveste feilvurdering FN noen gang har gjort. Viser bare hvor viktig en har tenkt gjennom prinsipper om rettferdighet før en lar følelser løpe løpsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevermind den historiske konteksten Israel ble opprettet i .....

Groveste feilvurdering? Du vet at nazi-sympatisørene skrev "Dra hjem til Palestina" på norske jødiske butikker under krigen? Du vet at det ALLTID har bodd jøder i Israel? Tel Aviv hadde forleden 100 års jubileum.. Du vet at Israel er en ørken, og den eneste grunnen til at det har blomstret opp jordbruk og vakre skoger er fordi Israelerne utviklet avansert teknologi for vanning o.l - i nettopp ørkenen? Du vet at 2 av 10 innbyggere i Israel er arabere? Du vet at det finnes mange muslimer boende i Israek også? Som f.eks beduinene?

Før du blir helt "ekspert" på området så foreslår jeg en tur dit, og litt historielesning ;)

Og så er det jo lurt å sette seg litt nærmere inn i hvorfor det er så ENORM misnøye med et bittelite jødisk demokrati midt imellom de muslimske nabolandene, og lære seg først som sist at det har meget lite med 'land' å gjøre.

Anonym poster: 31c46fd86235217b2735b3f9745624bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hamas ville ALDRI kommet til makten om ikke folket hadde vært så jævlig redde for Israel.

Det er enkelt for Palestinere å fred, velstand og egen stat. Det er bare å kutte alle angrep mot Israel. Men det kommer ikke til å skje, fordi det de er lovpålagt å hate/drepe Jøder. (Koranen)

Derfor blir det ALDRI fred i den regionen, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Groveste feilvurdering? Du vet at nazi-sympatisørene skrev "Dra hjem til Palestina" på norske jødiske butikker under krigen? Du vet at det ALLTID har bodd jøder i Israel? Tel Aviv hadde forleden 100 års jubileum.. Du vet at Israel er en ørken, og den eneste grunnen til at det har blomstret opp jordbruk og vakre skoger er fordi Israelerne utviklet avansert teknologi for vanning o.l - i nettopp ørkenen? Du vet at 2 av 10 innbyggere i Israel er arabere? Du vet at det finnes mange muslimer boende i Israek også? Som f.eks beduinene?

Før du blir helt "ekspert" på området så foreslår jeg en tur dit, og litt historielesning ;)

Og så er det jo lurt å sette seg litt nærmere inn i hvorfor det er så ENORM misnøye med et bittelite jødisk demokrati midt imellom de muslimske nabolandene, og lære seg først som sist at det har meget lite med 'land' å gjøre.

Anonym poster: 31c46fd86235217b2735b3f9745624bc

Var det til meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det til meg ?

Nei, den var ment til en 'brutal mann' :fnise:

Anonym poster: 31c46fd86235217b2735b3f9745624bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mann på 47

Nei, jeg kommenterte strengt tatt mer enn det. At du ikke forstod resten er ikke en bombe. Men for å ta frem t-skjea, en "notion" er ikke det samme som en faktisk stat. Den faktiske staten oppstod i 1948. Og mens palestinerne var i området lenge før den jødiske innvandringen begynte, så er de fleste israelere immigranter eller etterkommere av immigranter. Å skulle kreve at et folk som har bodd i området i lang tid, skal reise "hjem" til fordel for immigranter med flere hundre års opphold i Europas "rett" til et land de hatt en religiøs forestilling om, er idioti.

I 1948 var de fleste palestinere jøder og ikke muslimer. Palestinere i dag er ikke samme folkegruppe som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at en overtroisk bevegelse har rett på egen stat... Når skal vi opprette en stat for scientologene?

Du mener slik som Saudi-Arabia og Iran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1948 var de fleste palestinere jøder og ikke muslimer. Palestinere i dag er ikke samme folkegruppe som tidligere.

Det var vel først i 1960-årene palestinerne begynte å kalle seg palestinere? Før det kalte de seg vel arabere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I 1948 var de fleste palestinere jøder og ikke muslimer. Palestinere i dag er ikke samme folkegruppe som tidligere.

Rett skal være rett. Jøder var i området i mindretall i det som den gang het det britiske palstinske protektorat. De utgjorde ca 30 % mens resten var arabere og beduiner stort sett.

Det mange dog ikke klarer å få med seg er at Jordan og Syria også var inkludert i dette området som skulle fordeles. Med andre ord fikk araberne i området tiltelt mange ganger større landområder enn jødene. I tillegg var Jordan og Syria langt mer fruktbare områder enn det som idag er Israel.

Hva som er årsaken til at resten av araberne ikke ville ha noe med de araberne som idag går under fellesbenevenselsen "palestina-arabere" kan man jo spørre seg om.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på nyhetene i morges noe om israelske offiserer som legger ned våpen og nekter å være med i angrepene på palestinerene. De ville ikke lengre være med på det overgrepet Israel holder på med

Anonym poster: 1c75408c4e1ebcaa96f3a04c4c4f697e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte på nyhetene i morges noe om israelske offiserer som legger ned våpen og nekter å være med i angrepene på palestinerene. De ville ikke lengre være med på det overgrepet Israel holder på med

Anonym poster: 1c75408c4e1ebcaa96f3a04c4c4f697e

Og de på Gaza som føler det samme blir sannsynligvis drept av sine egne...

Anonym poster: 31c46fd86235217b2735b3f9745624bc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var i mot det som skjedde i både Irak og Afghanistan. Men etter å ha fulgt Libya, både før opprøret, og veldig tett under opprøret, så mener jeg oppriktig at det som skjedde i Libya var det eneste rette. Ikke fordi bombing er stas, det hadde vært flott om det fantes alternativer, men der og da var det ingen. Jeg synes det er trist at enkelte ser helt bort ifra hvorfor man faktisk gikk til det skrittet.

Han frekke gadaffi som ikke en gang ville at Libya skulle ta opp lån fra verdenssamfunnet og ønsket at Libya var gjeldsfri og fri fra fordringer, - haha, han skulle levd i dag, - da hadde han sett at Libya har gjeld og skylder vesten masse penger som de må betale med olje og bensin...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guy, dersom det er sant at hamas er udemokratiske hvorfor ville hamas ha et demokratisk valg da i 2006? Og israel, som ikke anerkjenner valgvinnerne og seierherrene av et demokratisk valg,- hvorfor ga israel 80 millioner til fatah for at de skulle kuppe valget fra hamas?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han frekke gadaffi som ikke en gang ville at Libya skulle ta opp lån fra verdenssamfunnet og ønsket at Libya var gjeldsfri og fri fra fordringer, - haha, han skulle levd i dag, - da hadde han sett at Libya har gjeld og skylder vesten masse penger som de må betale med olje og bensin...!

Nei, jeg snakker om han frekke Gaddafi som har stått for drap, tortur, forsvinninger, støtte til folkemord, terror, undertrykkelse, fengslinger, angrep på og henrettelser av dissidenter i utlandet og krigføring. Men alt det er kanskje ikke så viktig i dine øyne? Isåfall lurer jeg på hvorfor du kritiserer Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette illustrerer noe av mitt hovedproblem med enkelte venstrevridde. De kritiserer f.eks Israel for grusomheter på en side, og idealiserer møkkadiktatorer a la Gaddafi på den andre. Det er hyklersk og dobbeltmoralsk. Det handler ikke om en genuin sympati med de som opplever overgrep, eller kritikk mot en brutal fremferd. Det handler om å kritisere de som passer fiendebildet, og hylle de som står mot det. Totalt uavhengig av hva som faktisk blir gjort. I 2011 førte det til at jeg revurderte hele mitt politiske ståsted, og det provoserer meg enda.

Endret av Vampen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...