Gå til innhold

Israel eller Palestina?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har en link til våpenhvileavtalen som er signert av begge parter?

"Uenige om avtale

En grunn til bekymring kan være at partene ikke er enige om hva våpenhvileavtalen innebærer.

Hamas-leder Khaled Meshaal hevder at våpenhvileavtalen pålegger Israel å åpne alle grenseovergangene til Gazastripen.

– Avtaledokumentet slår fast at grenseovergangene skal åpnes, og ikke bare Rafah-overgangen, sier Meshaal, med henvisning til grenseovergangen mellom Gazastripen og Egypt. Åpningen av de tre grenseovergangene mellom Gazastripen og Israel skal ha vært et av Hamas' hovedkrav i forhandlingene om våpenhvilen.

Men Israel avviser at de har gått med på å åpne grensene til Gazastripen.

I et intervju med israelsk militærrradio avfeier forsvarsminister Ehud Barak et våpenhvile-dokument som Hamas' har publisert. Dette dokumentet slår fast at grenseneovergangene skal åpnes.

– Dette er et ark som jeg ikke kan huske at noen har gått rundt med. Det er ingen signatur på det, sier han."

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8405397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Våpenhvilen er som jeg kan se det kun det - altså en våpenhvile. Ingen skal skyte på hverandre.

Det virker som at hamas forsøker å fremstille det som en seier for å skape støtte blant befolkningen i Gaza på sedvanlig vis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette bildet ikke har vært postet, så er det det nå.

Så kan noen gjette hva jeg mener. :P

Anonym poster: b15c7b764e3aabd6ab614011ad7da09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette bildet ikke har vært postet, så er det det nå.

Så kan noen gjette hva jeg mener. :P

Anonym poster: b15c7b764e3aabd6ab614011ad7da09b

Hvorfor tok du ikke bilde av Europa? Hva har afrika med jødenene å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av en våpenhvile...

Huleboerne fra Hamas fortsetter å skyte raketter mot Israel i god gammel stil.

Nytter ikke å "forhandle" med terrorister.

Avtaler, lover og regler gjelder tydeligvis ikke for alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Btw, interessant lektyre er historien om hva som har skjedd i alle stater der palestina-arabere har slått seg ned i større tall. 2 ganger forsøkte de kupp i Libanon siden de annså landet som militært svakt (få innbyggere). de fikk til og med tvunget gjennom retten til å angripe naboland, mønstre en egen hær samt delta politisk i Cairo avtalen.

Dette igjen førte Libanon ut i en blodig borgerkrig hvor titusener av sivile døde.

I Jordan forsøkte de det samme. Samt blant annet å blåse konge og regjering til himmels en gang. I syria ble de til slutt også tvunget ut.

Spørsmålet man da må stille seg - hvorfor er de så "flinke" til å velge de mest aggressive blant seg som ledere? For jeg anntar at dette er ledelsen og ikke noe som er en fellesnevner for dem alle.

Er virkelig alle midler tillatt? Det kan jo se slik ut? Man forsvarer da altså horrible overgrep mot sivile i uskyldige 3.partsland som tilbyr dem flyktningestatus - hvor de endog går til det skrittet å prøve å styrte landenes regjeringer og ta militærkupp for å etablere sin egen stat i deres land?

"Gjør som vi sier - ikke som vi gjør" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest neitilterror

Hvis dette bildet ikke har vært postet, så er det det nå.

Så kan noen gjette hva jeg mener. :P

Anonym poster: b15c7b764e3aabd6ab614011ad7da09b

Så det på en DLF side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt er en drept og flere skadet under palestinernes ville og ukontrollerte skyting under feiring av våpenhvilen.

Det skytes vilt til alle kanter. Må være i fantasien til norske journalister at den gjengen er så "trett" av å krige.

Tipper det ikke er lenge til det sendes i vei nye raketter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så trist og lei meg når jeg så debatten på NRK klokken 21.30 i går.. Kåre Willoch hevdet staten Israel ble grunnlagt av terror(!), og mener Israel skal akseptere Hamas uten videre. Jeg tror kanskje han glemmer Hamas ikke tas særlig seriøst i resten av verden også. Leder for Rødt kjefter på Barth Eide som har hatt NERVE til å uttrykke at Israel har rett til å forsvare seg selv, og Vibekke Løkkeberg var der, som selvsagt er ekspert på konflikten etter hennes "dokumentar" for noen år tilbake. Det var kanskje èn eller to i salen som klappet når noe fornuftig ble sagt i Israels favør, resten av hylekoret var jo selvsaft uenig.

Hva er det som har skjedd med Norge? At oppegående borgere som tilsynelatende er for demokrati og frihet, og ikke minst menneskerettigheter, støtter et regime som henretter menn uten rettsak på et gatehjørne for å være spioner, og sleper en stakkars død mann etter seg på moped igjennom gatene? Eller hva med kvinnene som havner i fengsel i Gaza fordi de fikk barn før de ble gift, homofile som blir drept, barn med våpen som lærer seg at livet etter dette blir beriket med gull og grønne skoger, hvis de dreper Israelere og mister livet i prosessen? Hvorfor sier ikke media noe om at Hamas menn på radioen frarådet sivile å følge instruksjonene på flygeblader Israelerne slapp over områder hvor Hamasmål skulle treffes? Det er en krigsforbrytelse å bruke sine egne sivile som skjold og 'eksempler' på elendighet. Hvorfor er Norge blitt så fulle av hat for et jødisk (kristent og muslimsk folk) som bor i et bittelite land i midtøsten, hvor det faktisk ER demokrati og verdier veldig like våre egne? Hva skjedde?

Jeg blir bare lei meg :( Det er en skam! Jeg har mange venner og bekjente i Israel, snille gutter og jenter som jeg vet vil ha fred. De bor i en verden hvor de nærmest må lyve om hvor de er fra skulle de besøke meg her, og de kan ikke noe for hvor de ble født. Jeg vet de ikke leser dette, men jeg vil gjerne sende dem mange klemmer - for de fortjener virkeliig ikke leve i frykt for raketter eller terrorangrep, fra en fiende som faktisk hater dem mer enn de elsker sine egne barn, og ikke har vist èn eneste gang i praksis at de er interessert i fred og et bedre samfunn - hverken for seg selv og sine naboer...

Skam på Norge!

Anonym poster: 31c46fd86235217b2735b3f9745624bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett debatten fra igår.

Mine reaksjoner er at det var nedslående, og har Kåre Willoch blitt senil ?

Det kreves at vestbredden og gaza skal kunne kobles sammen. Hvordan ? Eneste mulighet jeg ser er en underjordisk motorvei. For Israel kan ikke åpne grensene mot gaza, da blir de utslettet.

Hamas ønsker Israels utslettelse.

Og så, hvorfor åpner ikke Egypt og Syria grensene mot de palestinske områdene?

Er de og skeptisk til åpne grenser?

Israel har dessverre ikke annet val enn enten murer eller å pakke sine snippvesker å dra fra området.

Var jeg dem ville jeg faktisk anbefalle det siste.

Israel har mye penger, kjøp en øy av Hellas. De trenger penger, og driftige folk.

Det ville på ingen måte skape fred i midtøsten, men det Israelske folk ville iallefall slippe å være en del av det.

Endret av sebastianen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kåre willock tok en quisling like etter at datteren giftet seg i midtøsten. Han er en klassisk høyremann som cherrypicker det han liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå sett debatten fra igår.

Mine reaksjoner er at det var nedslående, og har Kåre Willock blitt senil ?

Det kreves at vestbredden og gaza skal kunne kobles sammen. Hvordan ? Eneste mulighet jeg ser er en underjordisk motorvei. For Israel kan ikke åpne grensene mot gaza, da blir de utslettet.

Hamas ønsker Israels utslettelse.

Og så, hvorfor åpner ikke Egypt og Syria grensene mot de palestinske områdene?

Er de og skeptisk til åpne grenser?

Israel har dessverre ikke annet val enn enten murer eller å pakke sine snippvesker å dra fra området.

Var jeg dem ville jeg faktisk anbefalle det siste.

Israel har mye penger, kjøp en øy av Hellas. De trenger penger, og driftige folk.

Det ville på ingen måte skape fred i midtøsten, men det Israelske folk ville iallefall slippe å være en del av det.

Det finnes ingen store ubebodde øyer i Helles. Det hadde blitt helt feil å tvangsflytte grekere fra Kreta. Jeg synes man bør prøve å finne en løsning som gjør det mulig at de fleste kan bo der de bor i dag. Men de fleste jødiske israelere på Vestbredden må nok regne med å flytte fra sine hjem. Arabere som er bosatt i Israel vil nok få bli i Israel hvis de ønsker det.

Egypt har åpnet grensen i perioder. Men det har også vært konflikter på grensen mellom Egypt og Gaza. I sommer bombet Egyptiske styrker flere smuglertuneller som førte inn til Gaza etter at egyptiske soldater hadde blitt drept. Men det siste året har likevel forholdet mellom Egypt og Gaza blitt bedre. Da Hosni Mubarak var president var Egypt et sekulært land med nært samarbeid med Vesten. Etter revolusjonen har Det muslimske brorskap fått makten i Egypt, med Mohamed Morsi som president. Hamas har sin opprinnelse i Det muslimske brorskap. Morsi liker ikke Israel, og han ser på palestinerne som sine brødre. Grensen mellom Gaza og Egypt vil nok snart åpne igjen.

Grensen mellom Jordan og Vestbredden er det vel Israel og Jordan som har ansvaret for? Siden Israel fortsatt okkuperer Vestbredden? Tror ikke Israel ønsker å åpne den grensen for fri bevegelse av varer og personer, da de frykter smugling av våpen fra andre arabiske land.

Israel har tidligere foreslått å gi fra seg et område for å bygge vei eller jernbane fra Gaza til Vestbredden. Det skal være mulig å lage en slik jernbane eller vei. Strekningen er ikke mer enn ca 4 mil. Veien til Eilat, i sør-israel, kan legges i tunnel under. Dette vil nok bli et av punktene hvis det blir nye forhandlinger om et tostatsløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du levde på 1800-tallet. Ville du helst hatt kolera eller difteri, og hvorfor?

Anonym poster: 59d515746f53ef97cc77841baccd05ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen store ubebodde øyer i Helles. Det hadde blitt helt feil å tvangsflytte grekere fra Kreta. Jeg synes man bør prøve å finne en løsning som gjør det mulig at de fleste kan bo der de bor i dag. Men de fleste jødiske israelere på Vestbredden må nok regne med å flytte fra sine hjem. Arabere som er bosatt i Israel vil nok få bli i Israel hvis de ønsker det.

Egypt har åpnet grensen i perioder. Men det har også vært konflikter på grensen mellom Egypt og Gaza. I sommer bombet Egyptiske styrker flere smuglertuneller som førte inn til Gaza etter at egyptiske soldater hadde blitt drept. Men det siste året har likevel forholdet mellom Egypt og Gaza blitt bedre. Da Hosni Mubarak var president var Egypt et sekulært land med nært samarbeid med Vesten. Etter revolusjonen har Det muslimske brorskap fått makten i Egypt, med Mohamed Morsi som president. Hamas har sin opprinnelse i Det muslimske brorskap. Morsi liker ikke Israel, og han ser på palestinerne som sine brødre. Grensen mellom Gaza og Egypt vil nok snart åpne igjen.

Grensen mellom Jordan og Vestbredden er det vel Israel og Jordan som har ansvaret for? Siden Israel fortsatt okkuperer Vestbredden? Tror ikke Israel ønsker å åpne den grensen for fri bevegelse av varer og personer, da de frykter smugling av våpen fra andre arabiske land.

Israel har tidligere foreslått å gi fra seg et område for å bygge vei eller jernbane fra Gaza til Vestbredden. Det skal være mulig å lage en slik jernbane eller vei. Strekningen er ikke mer enn ca 4 mil. Veien til Eilat, i sør-israel, kan legges i tunnel under. Dette vil nok bli et av punktene hvis det blir nye forhandlinger om et tostatsløsning.

Nå var det fleip fra min side å flytte Israelerene til Hellas.....

Men jeg ser ikke noen løsning med Hamas og det muslimske brorskap i førersetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ble så trist og lei meg når jeg så debatten på NRK klokken 21.30 i går.. Kåre Willoch hevdet staten Israel ble grunnlagt av terror(!), og mener Israel skal akseptere Hamas uten videre. Jeg tror kanskje han glemmer Hamas ikke tas særlig seriøst i resten av verden også. Leder for Rødt kjefter på Barth Eide som har hatt NERVE til å uttrykke at Israel har rett til å forsvare seg selv, og Vibekke Løkkeberg var der, som selvsagt er ekspert på konflikten etter hennes "dokumentar" for noen år tilbake. Det var kanskje èn eller to i salen som klappet når noe fornuftig ble sagt i Israels favør, resten av hylekoret var jo selvsaft uenig.

Hva er det som har skjedd med Norge? At oppegående borgere som tilsynelatende er for demokrati og frihet, og ikke minst menneskerettigheter, støtter et regime som henretter menn uten rettsak på et gatehjørne for å være spioner, og sleper en stakkars død mann etter seg på moped igjennom gatene? Eller hva med kvinnene som havner i fengsel i Gaza fordi de fikk barn før de ble gift, homofile som blir drept, barn med våpen som lærer seg at livet etter dette blir beriket med gull og grønne skoger, hvis de dreper Israelere og mister livet i prosessen? Hvorfor sier ikke media noe om at Hamas menn på radioen frarådet sivile å følge instruksjonene på flygeblader Israelerne slapp over områder hvor Hamasmål skulle treffes? Det er en krigsforbrytelse å bruke sine egne sivile som skjold og 'eksempler' på elendighet. Hvorfor er Norge blitt så fulle av hat for et jødisk (kristent og muslimsk folk) som bor i et bittelite land i midtøsten, hvor det faktisk ER demokrati og verdier veldig like våre egne? Hva skjedde?

Jeg blir bare lei meg :( Det er en skam! Jeg har mange venner og bekjente i Israel, snille gutter og jenter som jeg vet vil ha fred. De bor i en verden hvor de nærmest må lyve om hvor de er fra skulle de besøke meg her, og de kan ikke noe for hvor de ble født. Jeg vet de ikke leser dette, men jeg vil gjerne sende dem mange klemmer - for de fortjener virkeliig ikke leve i frykt for raketter eller terrorangrep, fra en fiende som faktisk hater dem mer enn de elsker sine egne barn, og ikke har vist èn eneste gang i praksis at de er interessert i fred og et bedre samfunn - hverken for seg selv og sine naboer...

Skam på Norge!

Anonym poster: 31c46fd86235217b2735b3f9745624bc

Du tror virkelig at ingen i gaza ønsker fred? Og tror du virkelig på at _ALLE_ i gaza hater israel mer enn de elsker sine barn?

Synes slike argument for israel er latterlige. Det er nok mennesker (uskyldige) i både gaza og israel som ønsker fred, samtidig som det er mennesker begge plassene som ikke ønsker det, dessverre._

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at den ene siden har valgt å følge ledere som baserer seg på drap, terror, undertrykking og mottoet "målet helliger alle midler".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er at den ene siden har valgt å følge ledere som baserer seg på drap, terror, undertrykking og mottoet "målet helliger alle midler".

Hvem side er det du snakker om her? Slik jeg ser det kan den beskrivelsen brukes på begge parter.

Forskjellen er vel at den ene siden er okkupert mens den andre siden okkuperer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem side er det du snakker om her? Slik jeg ser det kan den beskrivelsen brukes på begge parter.

Forskjellen er vel at den ene siden er okkupert mens den andre siden okkuperer

Du skal være bra kunnskapsløs for ikke å vite dette. Men hva kan man forvente av blinde religiøse?

Og vedrørende okkupasjon. Igjen - Jordan så nei til å få tilbake området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...